Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Billig rævebasker - UPDATE med billeder
#41
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hvad stigning har den ??....... nu får vi se, hvor længe der går, før du bestiller et thumbhole laminat skæfte til den... [Wink] altså såfremt du ikke retunere den p.g.a. garantien i forb. med egenspredningen....[?][?] det bliver spændenen at høre hvordan den skyder....

Med hensyn til konen.....så har jeg et trick... Jeg vil ikke uddybe det her, da det høre under Off Topic.........[Wink][Wink]

LANI



Hmmm... ja den har selvfølgelig 12" [}Smile] Stod også med LTR'en i hænderne, men blev meget hurtig møgirriteret over de 2 rembøjler foran (LTR'en har jo 9" [:p])
Ikke noget thumbhole laminat skæfte til mig, næ du, hvis det bliver aktuelt, så bliver det den her:

[Image: 403-022.jpg]

Det kan bl.a. bestilles - originalt - via Jaktdepotet i Norge... http://www.jaktdepotet.no
til den formidable pris af 1675,- norske penge (plus fragt)

Hvis ikke den holder "garantien", ryger den retur ASAP [}Smile] Men det gør den selvfølgelig [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#42
Tackle...Husk at lægge knold og mormor til da Norge ikke er i EU [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Tackle...Husk at lægge knold og mormor til da Norge ikke er i EU [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead



Hmmmmmmm.... jeg VIDSTE det var for godt til at være sandt [}Smile]

Mvh

Takle.....

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#44
Citat:quote:

Hvis ikke den holder "garantien", ryger den retur ASAP


He he, det gør den alligevel hvis den sendes med Post Danmark.......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

He he, det gør den alligevel hvis den sendes med Post Danmark.......[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



[Big Grin] Du har da ikke noget imod postDK, har du [?][Wink]

Noget helt andet: "bøssemageren" hos Michaels påstår, at baserne ALTID skal limes fast (selvfølgelig også skrues [8D]) men kan det virkelig passe, at det er nødvendigt at lime dem fast [?][?][?]

Altså, jeg har det sådan, at begynder man at lime på våben, så er det enten fordi noget ikke passer 100 % eller også er det gået i stykker og kan ikke skrues sammen [B)] Er det mig, der er galt på den eller hva [?]

Altså jeg har set pgl.'s egen "Scout-riffel" baseret på en 96'er lås og lad mig sige det på den her måde: Jeg var ikke udpræget imponeret [Big Grin], især når man tager i betragtning, at det skulle være en fagmand, der har lavet det [:0]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#46
halløj Takleberry
jeg har godtnok læst andres mening på disse sider hvor man ikke bryder sig om lim.
Af hensyn til min sjælefred på jagtrejser bruger jeg altid lochtite, det er måske ikke nødvendigt men 112% sikker er bedre end 100% sikker
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#47
Jamen jeg kan da sådan set godt se, at man så går med livrem og seler [Big Grin] Det er måske et eller andet med, at hvis man selv har fået lavet noget klamp, så kan man tit redde det med en gang lim [Wink]
Altså, at man locktiter skruerne, kan jeg forstå (de kan jo ryste løs osv osv) men at man vil fuldlime dem [:0] har jeg altså lidt ambivalente følelser til [:I]

Mvh

Takle.....

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#48
jeg glemte at skrive at jeg også bruger locktite i ringene
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#49
Loctite er sikkert fint til dele der ikke passer ordentligt sammen, men bevares hvis man ikke kan/vil lave sit arbejde ordentligt så er lim vel et egnet emne????[B)]

Lim er noget der hører hjemme i en børnehave, ikke på våben[Sad!][xx(]
Så kan folk kalde mig konservativ, jeg er revnende ligeglad!

Vælger man og tilpasse sine emner ordentligt er der virkeligt ingen som helst grund til at snaske montagen ind i lim.

Helt ærligt, lime montager på en 223Rem, har den pistol "grovsmed" nu drukket af natpotten igen???
/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#50
Nu kan linolie jo også gøre jobbet, samtidig med at det rustbeskytter.
Det er da min erfaring.

JPL
JPL
Svar
#51
halløj Trotyl
Den skal jeg lige have en gang til: mener du linolie på baser og skruer som en slags lim når den tørrer[?]
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#52
Selv på min 45 halvpervers er end ikke baseskruerne limet fast, og endnu er det kun mine tænder der kan blive løse under skydning [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Lim er noget der hører hjemme i en børnehave, ikke på våben[Sad!][xx(]
Så kan folk kalde mig konservativ, jeg er revnende ligeglad!

Helt ærligt, lime montager på en 223Rem, har den pistol "grovsmed" nu drukket af natpotten igen???
/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



[Big Grin] Det var faktisk vores sidste samtale, jeg kom til at tænke på i den sammenhæng - altså på mig virker det netop som om, at man vil bruge lim mellem baserne og låsestolen, for så kan man ikke umiddelbart se, hvis tingene ikke passer 100 % sammen.... tror jeg ringer til dem på mandag og siger til dem, at de ikke skal tage MIN riffel med til næste formningstime [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Trotyl
Den skal jeg lige have en gang til: mener du linolie på baser og skruer som en slags lim når den tørrer[?]
mvh

Strom



Ja, det er det jeg mener. Det virker udmærket. Linolien hærder jo op og "sætter" skruerne. Det er noget jeg så i en artikel af Peter Norberg.

JPL
JPL
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Trotyl
Den skal jeg lige have en gang til: mener du linolie på baser og skruer som en slags lim når den tørrer[?]
mvh

Strom



Jeg troede man skulle tilsætte en sikativ for at få linolie til at hærde op??

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#56
Her følger et lille "review" af min nye riffel. Selve riflen er en Howa 1500 i kal. 223 remington med træskæfte i "Monte Carlo-snit". Riflen forhandles via Jaguargruppen, som bl.a. har valgt skæfteformen i "træversionen". I div. nordiske jagtblade, har netop Jaguar-versionen af riflen, fået halvtvivlsomme bedømmelser, hvor man især har slået på dårlig indpasning mellem lås/pibe og skæfte, samt et MEGET dårligt aftræk. Jeg vil forsøge at beskrive MIN riffel så objektivt som muligt (selvom det måske er nemmere, at være kritisk overfor noget, som man ikke selv har betalt penge for [Wink])
[Image: DSC00246.jpg]

Lås og pibe er i stål, mens underbeslaget er af en eller anden form for udefinerbart letmetal, som er blevet sortlakeret. Riflen har integreret magasin m. hængslet magasinbund. Bunden udløses på forsiden af aftrækkerbøjlen, hvor langt de fleste andre har udløserknappen siddende på indersiden af af aftrækkerbøjlen. Piben er m. 12" stigning.

Selve træskæftet er forsynet med en ventileret gummibagkappe, afslutning i ædeltræ på forskæftet, samt ved pistolgrebet. Selve sammenføjningerne er på min riffel meget pænt udført, idet der ikke er nogen hakker, uskævheder eller forarbejdningsspor ved sammenføjningerne mellem skæftet/bagkappen/ædeltræet. Netskæringen er lavet på maskine, ingen tvivl om det, men når det så er sagt, må jeg ærligt indrømme, at jeg blev meget imponeret over den grad af finish, som netop min riffel har på det punkt. Alle udskæringerne er skarpe, lige og ikke mindst lige dybe, både på pistolgrebet og forskæftet. Som en indskudt bemærkning vil jeg lige pointere, at samtlige 10 rifler som stod i rækken, havde en lige så pæn forarbejdning på det her punkt, som min egen.

Udfræsningen til lås og pibe er kopifræst. Og her er så et af mine kritikpunkter. På min riffel må kopien de har fræst efter vist ha' siddet lidt løst i holderne. I hvert fald er der et ca. 1,5 mm mellemrum - eller slup om man vil - mellem låsestolens bagkant og den bagerste del af udfræsningen i skæftet. DET ser ikke særlig pænt ud, men hånden på hjertet, så tror jeg egentlig ikke det har nogen betydning, hverken præcisionsmæssigt eller funktionsmæssigt. Det ser bare ikke særlig pænt ud (plus at det helt sikkert vil fungere som en skidtmagnet og slæbe alt mulig snask med sig) Dog er indpasningen mellem den øvrige del af låsen og skæftet helt klart godkendt. Der er kun en svag antydning af luft mellem træ og metal.

Indpasningen mellem underbeslaget og skæftet er derimod til UG med kryds og slange. Personligt har jeg ikke set det lavet pænere - selv på langt dyrere våben.

"Løbskanalen" er pæn og lige. MEN, riflen er på ingen måde bedded eller lign. Når man brugte den alm. metode med at spænde den forreste skrue fast, efterfulgt af den bagerste, lå piben an mod skæftet - ikke godt. I omvendt rækkefølge gav det fint luft mellem pibe og skæfte. Det problem er nu løst med en gang "Kemisk Metal", noget WD-40, 2 vatpinde, et stemmejern og et par skruetvinger.

[Image: DSC00307.jpg]

( En stor tak til alle de tålmodige sjæle, som har rådgivet mig udi beddings verden)

Lås og pibe er blåneret. Ikke den dybe næsten silkesorte, som kendes fra de rigtig dyre våben, men som ordet siger, så har både lås og pibe en blåagtig sort farve. Hvis man VIRKELIG ser godt efter, kan man ane ganske svage værktøjsspor på låsen, mens piben er tæt på fejlfri. Skal jeg vurdere finishen her, må den betegnes som god.

Sikringen er 2 punkts. Altså frem: Afsikret. Tilbage: Sikret. Selve betjeningen af sikringen er fuldstændig lydefri og uden hakker, grater eller hårde punkter undervejs.

Aftrækket derimod kunne være bedre. Men når det er sagt, så kunne det altså også være værre. På min riffel var der ca.1,5 mm slæb, da jeg fik den og aftrækket var HÅRDT. Slæbet var dog "pænt" - hvis man kan kalde slæb det ? - Ingen hakker, hårde punkter eller andet.Det problem blev løst med en 7 mm gaffelnøgle, en skruetrækker og lidt af konens neglelak. Nu er aftræksvægten ca. 400 gram og der er praktisk taget intet slæb. Der er mulighed for at indstille aftræksvægten vha en skrue m. møtrik foran og bagpå aftrækkerhuset. Justering er overordenligt nemt. Løsne møtrikken, justér på skruen, spænd møtrikken igen. That's it !.

Låsen larmede lidt, da jeg fik den. Men ikke værre, end at 3 dråber BreakFree straks fjernede lyden af metal mod metal. Efter, at have brugt låsen nogle gange nu, så der den praktisk taget "mislydsfri".

Sammenligner man låsen med en Remington 700 lås, er der ingen tvivl om, at Remington'en "kører" bedre, men omvendt er der ikke tilnærmelsesvis samme slørede fornemmelse i Howa låsen, som i Remington'en, når låsen er åbnet.

Praktisk brug: Selve riflen er meget velafbalanceret og falder godt til skulderen, men den er på en eller anden måde, lidt kedelig at se på. På sigt er det nok en af de ting, som jeg vil ændre på. Boyds gunstocks laver de "originale" skæfter, som Howa normalt sælges med i resten af verdenen. Et nyt skæfte kan bestilles direkte fra Boyds eller fra Jaktlageret i Norge. Riflen er ikke nogen "light weight mountain rifle". Den er faktisk tung, kaliberet taget i betragtning.

Rent funktionsmæssigt, er der ingenting at komme efter.

Jeg monterede indledningsvis en Leupold 2-7x33, som jeg senere skiftede til en en Horizon Buckridge 6-24 x 44 med MIL-dot monteret i et par Warne Maxima stålringe (medium). Kikkerten velvilligt leveret af Great Dane.

[Image: DSC00249.jpg]

Rent præsicionsmæssigt, er riflen ikke nogen "Extreme Long Range Rig". Den holder sig dog på den rigtige side af 2 cm./100 m. egenspredning når jeg gør mit - okay har kun prøvet Winchester
Super-X 55 grain SPS og AMA 62 grain. DEN KAN IKKE LIDE AMA - når det gik bedst kunne AMA'en holdes på samme A4 ark[}Smile].

Alt i alt synes jeg rigtig godt om riflen - især når man tager højde for prissedlen på 4.995,- Den har sine fejl og mangler, men som en af de allerbilligste på det danske ny-riffel marked, synes jeg man får RIGTIG meget for sine penge. Det her er en BRUGSRIFFEL

På en 10-skala, hvor man sammenligner pris versus finish, præstationer og brugerglæde vil jeg vurdere den til et 8-tal. Det som trækker lidt ned, er den dårlige indpasning af låsens bagerste del i skæftet, det i starten dårlige aftræk og at piben ikke var helt fritliggende.

Havde det været i orden ville jeg ha' givet den et rent 10 tal.

En lille kommentar til Buckrigden i den forbindelse: Sammenligner vi den med fx en Leupold, Zeiss, Swarovski eller lign., så taber Buckridgen.. Uanset om de reklamerer med ”HHD Fully Multicoated linses.. Kikkerten er simpelthen ikke så ”klar” som de andre nævnte. På den laveste forstørrelse er den lidt mælkehvid i randen og trådkorset bliver hvidt i modlys. Det hvide forsvinder dog v. ca.8 x forstørrelse.

[Image: DSC00253.jpg]

Nu bliver det heller ikke bedre af, at det ikke ligefrem er verdens bedste fotograf, som har forsøgt sig [:I]

Er det så en dårlig kikkert ? NEJ - det synes jeg ikke - især når man tager prisen i betragtning og man er realistisk med brugen af kikkerten.

Man får en kikkert m. 6-24 gange forstørrelse, som i det allermeste af forstørrelsesspecktret er klar og skarp. Den har MIL-dot (som passer) som ikke er medforstørrende .
Det belyste sigtemiddel har 11 indstillinger (eller 12, hvis man regner slukket med) Det er kun den inderste del af sigtet som er belyst, dvs. at det er den del af trådkorset, hvor MIL-doten er.
[Image: DSC00292-1.jpg]
Kikkerten er lidt ømfindig med øjets placering i forhold til okularet.

Nu er der så ikke andet at gøre, end at vente på at det bliver 1.oktober og kl. 0720 [Big Grin]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#57
Tillykke med din nye skyder. Ignoranten ved nok hvem der har lavet "Emil" arbejdet på den [8D]

Som vi har snakket om, så skyder min også mærkbart bedre efter bedding.

Pas på du ikke får sat aftrækket så let at du ikke kan sikre den, og skift evt. skruerne ud med nye stål skruer. De originale er så bløde at jeg tror aftrækket vil ændre sig efter du får skudt lidt med den.

Knæk og bræk i morgen [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#58
Hej John

Tillykke med den lille ny. Det ser fint ud. Jeg får forhåbentligt snart min lille .223, når danmarks næstbedste jagtfeltskytte kommer hjem fra sit german vendétta.

Så må vi holde en .223 dag ??

LANI

Når man skræller et løg, finder man flere lag....
Mvh.LANI



Svar
#59
Flot flot beskrivelse. Tillykke med den.
Det skæfte kan man da ikke ignorere [Wink]

JPL
JPL
Svar
#60
Takker for roserne [:I] Hmmm... kom afsted - selvom det var efter en nattevagt, men her på Fyn var det tåget som en i hel.... [Sad!] Der hvor jeg sad var der kun ca. 20 m sigt. Fik dog set 2 dyr, men undlod at skyde, da jeg ikke var fuldstændig sikker på frit skud.

@ Blackbird: Hvilke skruer har du brugt til din ????

@ LANÍ: Den er jeg helt med på - har lidt på fornemmelsen, at "pinden" kan klare noget bedre end 2 cm. [Big Grin] Hvis ellers Gammelnok ville vende hjem til den fædrende jord, så jeg kunne få hentet min ammo...

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)