Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piber holdbarhed
#21
Ja der skulle ikke have stået "bestående af" men "indeholdene", men i betragtning af det andet du havde skrevet tænkte jeg, at det opdager han sgu' ikke[Big Grin]
Kun 1500 skud? Arghhh jeg går ud i haven nu og Solventerer min riffel (det skulle jeg faktisk alligevel).
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#22
Hej M I våbenproducenter elsker din slags der renser og renser med solvent,i stedet for at købe en rigtig pibe[Wink]

jbn
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej M I våbenproducenter elsker din slags der renser og renser med solvent,i stedet for at købe en rigtig pibe[Wink]

jbn



Hej Ignorant...Der er jo nogen på forummet der gerne vil købe en "rigtig pibe", i feks. .323 . Men jeg hører at "the lazy manager" på S&L ikke kan finde ud af at fremstille en sådan [Big Grin] Hvad gør man så ?? Jeg tror desværre der må kigges mod Lothar Walther eller tilsvarende.

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej M I våbenproducenter elsker din slags der renser og renser med solvent,i stedet for at købe en rigtig pibe[Wink]

jbn


Ja, men det gør jeg faktisk ikke, det er 2. gang jeg gør det og jeg har skudt ca. 1200 skud. 1. gang jeg gjore det var det virkeligt nødvendigt - jeg troede faktisk mit løb var rustent (rustfri pibe), det viste sig at det var kobber jeg kunne se. Idag blev solventen ikke engang blå, så den sad ikke mere end 5-10 min.
Med venlig hilsen
Du har vel forøvrigt set mit engelsksprogede indlæg? 9600 for full og 20k+ for semi.
Det med den rigtige pibe, vælger jeg at overhøre - det er en skåret pibe i rustfrit stål - men det ved du jo[:0]


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#25
Sorry M I jeg tænkte ikke på din AI

jbn
Svar
#26
Nej de 2 små 5,56 piber - de aner ikke hvad Solvent er. Kobberet sætter sig ikke fast i dem - det kan det simpelthen ikke nå[:0]ellers også smelter det væk[Big Grin]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#27
Hej Dr Strangelove.
Da det sidste posthus lukkede på øen for ca 10 år siden, flyttede firmaet til hovedlandet, og har kun efterladt et par trofaste pendlere, som hver dag må køre den lange vej til Rask Mølle, for at slide i derres ansigts sved, for at forsøge at få nedbragt de horrible leveringstider til under et par år. Men som de siger hellere sure kunder end sure piber[Big Grin]

jbn
Svar
#28
Herr Strangelove - de rifler/karabiner vi talte om var DieMaco C8A2 med en kdc. på 800/min., hvis vi tillader os at se bort fra magasinskift vil det ta' lidt over 2 timer at skyde 100.000 skud..........................
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#29
Lidt mere seriøst, så har polygonpiber en levetid som klart overstiger alm pibers levetid, med op til 10 gange.
årsagen til at de ikke har slået igennem til andet end militærbrug, er deres problemer med et gastryk som ofte er mere end 10% forhøjet, kombineret med deres problemer med at håntere specielt hårde kugler.
Envidere er det de færreste som vil opleve den forlængede levetid, da de fleste piber ødelægges pga rust eller uhensigtmæssigt rengøring.

jbn
Svar
#30
OK så er vi lidt mere seriøse. Jeg var i dag på skydebanen, hvor jeg kiggede igennem løbet på en som ifølge skytten "havde skudt ihvertfald 50,000 skud" - riflingen så umiddelbart ok ud og han kunne uden problemer grupperer 10 cm på 100 meter - ikke præcisionsskydning, men alligevel.
Og Ignorant, piberne er ganske almindelige koldhamrede chrome lined m/seksslået rifling.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#31
OK M I hvis succeskriteriet er grupper omkring 10cm er der mange alm piber som også klarer mange skud. En nordmand beretter om levetid på 14000 skud fra hans banepibe i kal 308, men her var kriterierne 10skuds grupper på 10cm men på 300m, så han kunne nok have fortsat et stykke tid hvis han ikke havde været krævende.
En anden ting er også at den indvendige hårdtforkromning helt sikkert vil forlænge levetiden. Samtidig har kal 223 også en rimelig lang levetid pga den lille og relativt hurtigtbrændende krudtmængde

jbn
Svar
#32
Jeg syntes nu stadig det er imponerende.
Ifølge vor kære Admin. er den primære årsag til slidtage ikke projektilet, men afbrændingen af krudtgasser som simpelthen brænder metallet væk (3000 grader) og når jeg tænker på hvor glohede de små rifler bliver.
Eks. idag, hvor jeg som sagt var på skyde bane, havde jeg et lille uheld (varme) hvor den fjeder der slår hammeren retur simpelthen blev så varm, at den midlertidig mistede sin spænstighed, hvilket betød, at den ikke kunne nå at gå med frem hver gang bundstykket gik frem (ærgeligt ikk'). Det var ganske fornøjeligt, det betød at den lavede 3-skuds-burst hver gang jeg trykkede af [Smile] Dette betød jo så at den blev endnu varmere [Big Grin].
Det jeg ville fortælle var, at 3 timer efter at jeg kom hjem var den stadig lun og hvis man tager JUH's antagelser ad notam, skulle jo netop sådan en riffel slides hurtigere - eller er varme og varme to forskellige ting?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#33
Michael...Der er endnu en årsag til slidtage på piber, nemlig uforbrændte krudtpartikler får en sandblæse-virkning gennem piben.

Mvh.

Great Dane/Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#34
I know - men den primære, Lars. Og vi kan diskutere herfra og til Nytårsaften, det ændre ikke ved det fact at de "udslidte piber" skyder bedre en hvad jeg ihvertfald forventede.
En anden ting er, jeg har været til riffelprøve i år - ogæææ, samlignet med hvad jeg så til den prøve - så vil jeg klassificere vores soldater som præcisionsskytter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#35
Hvor mange skud en pibe kan "levere" er jo et udpræget definitionsspørgsmål... hvornår er piben slidt op?
Jeg har faktisk en M98 med Otterup banepibe, den er slidt så meget at riffelgangene er runde (der er ingen skarpe kanter overhovedet)
Den leverer stadig 2 cm spredning på 100 m, men teknisk set er den jo slidt helt op ????

M.h.t de omtalt DiMaco karabiner, er der så nogen af "brugerne" der overhovedet ved om våbenmestrene eventuelt har skiftet piberne på våbnet, hvis man skal nå at skyde 100000 skud under nogenlunde normale forhold, så må det jo have taget både år og dag på de danske skydebaner. (Nede i Irak skal de jo spare på bønnerne, det har jeg selv læst i EkstraBladet[:o)], så det kan da ikke være dernede at de har brændt alle de skud af[?])

Alle de kilder jeg har adgang til siger at en "chrome-lined" AR15/M16 pibe "has a service life of up to 20.000 rounds"
I den nævnte MTBF på 9600, mon ikke der her er indregnet deciderede "Failures" altså revner ved gaskanaler, buler i piben og "stripped chrome-lining", ødelagte locking-lugs o.m.a.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
AR'ne der skyder op til 20000 skud er semier. Og nej Dravis de får ikke skiftet piber.
Dette er sikkert også den kilde du har adgang til:
http://groups.msn.com/TheMarylandAR15Sho...elfaq.msnw
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#37
Hejsa drenge!

Jeg sendte lige spørgsmålet videre til min "expert" i Texas

-------

Jimbo siger:

I currently own two AR-15's and one full auto CAR (fully legal!!, you CAN get a license for a machinegun here... Especially when you have been a member of the National Guard)

My CAR has never been very accurate (its just not that sort of gun!)
I'm happy with it printing 5" "groups" at 100 yds, the gun was more accurate when new, according to the former owner
He told me that it had had around 10000 rounds through it and so far my family and I have fired at least another 10000, most of it full auto at the "Fun Shoots" I mostly use it to chew up old cars and the like :-) The gun still shoots to about 5" at 100 yds.

My two semi-autos are both custom jobs with stainless bull barrels one has a Hart 1-9 twist and shoots .7 MOA with 69 grn Sierras
It probably has around 2000 shots through it, so no telling there

The other AR is almost new, with a Blackstar barrel and maybe 200 rounds fired.

My personal theory about the long life of the service .223's is this:
Most of them fire only military surplus ball ammo, this is "soft" ammo for two reasons: The FMJ's have a relatively short bearing surface, and the military powder is heavily flame-retarded, which means it burns cooler. The short barrel of the CAR's also means shorter time for the powder to "burn" the barrel

I would say: Yes a CAR could probably shoot 100000 shots and still have a usable barrel! but what about all the other parts?
I have changed many of the little parts i my CAR, some of them several times!

------

Tjaaahhh! hvad skal man så tro på???

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
Snakken går og rygterne er mange, vedrørende pibers holdbarhed.
Findes der rent faktisk nogen dokumentation for, hvor mange skud en standardpibe kan klare, uden væsentlig ændring i skudbilledet?
Jeg tænker på grundige test, hvori der indgår alle de forskellige parametre, som kuglens hastighed, pibens stigning,kaliber, krudttype,hårdhed af pibe,kugletype,rensning af pibe m.v.
De forskellige pibefabrikanter har givetvis lavet nogle forsøg, men findes der noget tilgængelig materiale der underbygger de meget forskellige tal man bliver præsenteret for?
Generelt er snakken, om netop dette emne, præget af tro og ikke fakta? Ofte bliver der fremført enkelte eksempler som bevis på "sandheden" Eller tager jeg helt forkert[?]

knerik
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Snakken går og rygterne er mange, vedrørende pibers holdbarhed.
Findes der rent faktisk nogen dokumentation for, hvor mange skud en standardpibe kan klare, uden væsentlig ændring i skudbilledet?
Jeg tænker på grundige test, hvori der indgår alle de forskellige parametre, som kuglens hastighed, pibens stigning,kaliber, krudttype,hårdhed af pibe,kugletype,rensning af pibe m.v.
De forskellige pibefabrikanter har givetvis lavet nogle forsøg, men findes der noget tilgængelig materiale der underbygger de meget forskellige tal man bliver præsenteret for?
Generelt er snakken, om netop dette emne, præget af tro og ikke fakta? Ofte bliver der fremført enkelte eksempler som bevis på "sandheden" Eller tager jeg helt forkert[?]

knerik



Hej Knerik...

Det er vist et meget godt spørgsmål du stiller, men jeg tror helt ærligt ikke at der er nogen, udover millitære kilder at henholde sig til. Det er formodentligt de eneste der har udskudte piber hvor der er total kontrol over ammunitionstypen, dog tvivler jeg på om deres optælling i så fald er korrekt. Hvis endelig der eksisterer pibefabrikanter der med feks. Norma-etelllerandet ved hvor længe deres pibe holder, tror jeg overhovedet ikke at de vil fortælle det. En almindelig skytte/jæger har garanteret skudt 10-20 forskellige (eller flere) fabrikater af, så det er nok en skrøne hvis de kan sige nøjagtigt 6300 skud og så døde piben. En af de væsentligste faktorer er og bliver uforbrændte partikler, der får sandblæsningseffekt. Derfor må man sikre en ren forbrænding, og ikke skyde riflen for varm. Ydermere er en rensning heller ikke forbudt, men det kan jo overdrives. Vores gode ven "Claus the longarm" kunne måske fortælle lidt om mange skud med de giftige Weatherby´s, omkring slidtage på piberne.

Vi ses på langeland !

Lars
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#40
Hvorfor dog ikke G D
Kal 6,5x55 blandet norma eller lapua til konkurencebrug mellem 8000-12000 skud
Kal 308win 10.000 - 14000 skud
6mm norma br 4000 - 7000 skud
Her taler vi om bevidste konkurrence skytter der bruger blandet coatet såvel som ucoatetede kugler, hvis rengøring generelt består i at piben trækkes igennen med våbenolie og bronce/messingbørste umiddelbart efter skydning af serie på mellem 40-150 skud i moderat tempo. Generelt undgår de solvent og lignende, da både pibe og ammoproducent fraråder. (S&L samt Norma). Vi snakker om skytter med NM og Europacup potentiale eller som senest NM førstepladser.
For at gentage mig selv er den største precicionsdræber når mundingen bliver større end et givent sted inde i piben.(som også opserveret på en anden tråd vedr customvåben kan man sagtens opnå endog meget god precicion med ekstrem lang friflugt, en ting som er alm bla. ved Weatherbykalibre samt en del 6,5x55 samt visse kal 223 piber med kort riffelstigning)

jbn
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)