Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så skulle Jensen Rifler være igang
#21
Jep!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#22
uhhh MAUSER er det bedste våben....

EAGLE1
EAGLE1
Svar
#23
Naturligtvis vil jeg ikke at du skal klappe i dine händer högh , jeg vil barre at modell 98 opskattes for sine kvalliteter , og ikke udmales som "Undermåligt" , i "den" situasionen :tager jeg frem en JENSEN MED 98-Lås , og smider "den" in i "Diskusionen" , jeg ved ikke om du opfattede at det var tale om en Jagt-riffel med "MATCH- EGENSKAPER" fra starten ? Men et eller annet sted har det snegen sig in "Match-Riffel" i diskusionen , og det er der vi "Tvister" og bliver uenige , så hvis du lige går tilbage i tråden så ser du også hvem som starter med at tale om MATCH-VÅBEN , Så! rent teknisk ,så diskutere du med dig selv , for jeg snakker JAGT-RIFFEL : EN JENSEN med Lås Modell 98 . Du blander vell ikke sammen Modell 96 og 98 ?

Skyde-kvalliteten på en riffel sättes på pröve når Jagtledern i Älg-laget ber om "Halsskud" på " dette pass" , (Jeg stod på et sådant pass for ret nöjagtigt et år siden) jeg behöver da nog ikke forklarre at det Mentalt kräver , at det er et vällskydende våben man sitter med.

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg har skrevet at der er meget langt imellem Mauser 98 til diverse skydekonkurrencer - og de bliver sjældnere og sjældnere. Sådan er det fordi skytterne føler, at der findes bedre alternativer til denne form for skydning.

Vil du gerne have, at jeg klapper i mine små hænder og giver dig ret i at en gammel Mauser 98 ubetinget er det eneste svar på enhver skyttes behov? I så fald tror jeg blot vi må konstatere, at det bliver du og jeg ikke enige om! Mit standpunkt er som sagt, at den gamle mauser er en udmærket og særdeles driftsikker jagtriffel (har selv mange af slagsen), men til mange forskellige jagt- og skydedicipliner - herunder seriøs konkurrenceskydning - findes der bedre alternativer.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#24
Jeg har formentlig selv leveret låsen til den riffel du taler om!!!! Jeg tror godt jeg er i stand til at kende forskel på en 96'er og en 98'er. [:o)]

Jeg gik ind i denne tråd med en anerkendelse af den gamle Mausers kvaliteter, som jeg ser dem. Det er dig, der har startet en diskussion med undertegnede.

Det virker som om, du ser Mauseren som den eneste ene. Det gør jeg ikke. Men jeg er helt bestemt åben for dens mange kvaliteter. Jeg har mange forskellige rifler. Fordi forskellige former for jagt og skydning lægger op til forskellige våben.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#25
Dette du siger : Om at du annerkender Modell 98 er helt rigtigt og dette opskatter jeg , og det er da ikke DER! som vores meninger skiller sig , ej heller er jeg "Religiös" og troer at modell 98 er det "Eneste" Lås , Det er barre dette at den Jensen-Riffel som er på "Tapetet" Ligger så tät på at skyde "hold i hold" at det må Tages en "strid" for "Kvalliteten" , det er ikke mig som "Väkker" striden , det er dem som sätter spörsmålstegn vid "Skydekvalliteten" , det har på dette forum värred diskusioner om hvad som er bedst: Jensen Kontra S/L. , og det er sagt at : Hvis du vil sätte dine penge på nogot som ikke er bevist ( Om JENSEN )
Så ta dig ikke dette for när högh , for det er ikke Personligt , som du gerne vil görre det til , for det er andre på forum

AT jeg så som "Stokkemager" "Gnider mig i händerner" over at min stok Leverer skudbilleder rundt "Hold i Hold" (som kan forbedres) ER da barre naturligt högh , lad mig lige spörre dig hvad " En av tusin" siger dig ? dette med tange på hvad S-L skriver om at de anser :at de ikke vil give nogle "Träff-Garantier" for dette siger ikke så meget , nogot sådant var det sagt.

Högh nävner :at mauser modell 98 er "Svag" , dette "kan" have en del sanhed i sig , nu er dette Lås dog produseret i stort set alle lande som har et millitär , og visse Lås er at forredrage frem for andre , jeg husker ikke nöjagtigt om det er det Russiske eller det kinesiske som er det stärgeste , men at drage "alle over en kam " er for enkelt og billigt , og dette burde have nävnts tidliger da talet faldt på "Styrge og kvalliteten på modell 98 , Jeg har läst en del om Lås , og tänger mig en extra gang for , för "jeg sätter et lås på en riffel" med netskärring for 49 000 kr ( 375 kvardrat centimeter )Listpris er ca 400 kr i timen + "Lidt annet" , jeg har også lärt mig at ikke sälje stok til kunder som "ved beder" fordi Mislykkende falder tilbage på mig som stokkemager , Jensen og m98 Låset passer mine krav , så enkelt er det barre , religion eller ej ,REM. Varmint eller 700 skyer jeg som pesten , i og for sig ikke Remingtons fejl , men en gårlig kunde og en dårlig våbenteknikker i Klippan (sverige)

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Jeg har formentlig selv leveret låsen til den riffel du taler om!!!! Jeg tror godt jeg er i stand til at kende forskel på en 96'er og en 98'er. [:o)]

Jeg gik ind i denne tråd med en anerkendelse af den gamle Mausers kvaliteter, som jeg ser dem. Det er dig, der har startet en diskussion med undertegnede.

Det virker som om, du ser Mauseren som den eneste ene. Det gør jeg ikke. Men jeg er helt bestemt åben for dens mange kvaliteter. Jeg har mange forskellige rifler. Fordi forskellige former for jagt og skydning lægger op til forskellige våben.

Slut herfra.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#26
jeg glæder mig da over at nogle anerkender 98´erns pusseløjerlige kvaliteter.
så er der flere lækre rifler til os andre[Smile]

hvis nogen har lyst til at bruge prisen på et par jagtrejser på en Jensen98´er så gerne for mig, men personligt mangler jeg evnen til at se kvaliteten der skal retfærdiggøre prisen.

et fiberskæfte er rigeligt til mig. skulle skæftet tilfældivis være af træ vil en punshling være nok til at få et godt greb i vådt vejr

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#27
[Big Grin] Hvor ville det være trist, hvis alle ville have nøjagtigt det samme [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#28
Hej Strom , fiber og rustfrit er "Barre til at skylde av i Bäkken " hvis du får mudder på den , ikke sandt?? Jeg har ofte stödt på dette "Argument" , som om der ikke sitter en kikkert på våbenet , og denne indstildning gör mig rasende , man behandler ikke et våben på den måde , eller har den indstildning , ikke så länge man tänger slå ihjel et annet väsen med dette. Et våben skal da behandles med den aller störste respekt av brugern , så at det all tid yder "det maximale" , Engländerner siger : Smukke våben skyder vell , nogot i den retning i alle fald .

Men det er ikke nogot galt i at eje og skyde med fiber-stok , det er også "Disse" skytter som står og savler over mine stokke og ikke gerne vil slippe dem igen , "DE ligsom Suger sig fast"
Jeg gider ikke gå igennem forskellen på "en personligt anpasset stok"
Og en stok som er lavet efter hvad maskinen KAN lave , men den störste forskellen ligger i grebet og dermed Hvor avtrygger-fingert havner i forhold til avtryggern .

MVH

Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg glæder mig da over at nogle anerkender 98´erns pusseløjerlige kvaliteter.
så er der flere lækre rifler til os andre[Smile]

hvis nogen har lyst til at bruge prisen på et par jagtrejser på en Jensen98´er så gerne for mig, men personligt mangler jeg evnen til at se kvaliteten der skal retfærdiggøre prisen.

et fiberskæfte er rigeligt til mig. skulle skæftet tilfældivis være af træ vil en punshling være nok til at få et godt greb i vådt vejr

mvh
Strom


Svar
#29
Da jeg i sin tid begyndte at jage elg i Sverige importerede jeg en rustfri Ruger M77 Mk II i kaliber .300 Winchester. Det var en af de første af den slags der kom til Skandinavien. Denne model havde et afskyeligt plastskæfte med rugerlogoet fremhævet i bas-relief. Jeg elskede den riffel - og den kostede i omegnen af 3000 kr.

Når jeg var færdig med at jage tog jeg patronerne ud og stillede den ind i jagthyttens tørreskab. De andre sad med deres fine træskæfter og spekulerede over hvor meget vand den silende regn havde skyllet ind i pibekanalen og langs siderne på låsen, mens de tørrede, pudsede og olierede.

Min riffel blev testskudt hele tiden - og den var altid i 100% skydeklar stand.

Nye materialer og teknologier har åbnet nye muligheder. Rustfri rifler med fiberskæfter har absolut en praktisk eksistensberettigelse og de tåler langt mere med end betydeligt mindre vedligeholdelsesindsats en blånerede våben med træskæfter. Sådan ER det bare.

Den der sort/hvide fundamentalisme omkring, hvad det eneste brugbare er eller hvordan man (andre) skal behandle deres våben etc. bliver hurtigt lidt trættende. Jeg er ikke i tvivl om, at du laver nogle lækre riffelskæfter og jeg synes det er fint, at der er et marked, der vil betale prisen for ypperligt håndværk. Men der er uendeligt mange former for jagt og skydning, der sagtens - ud fra et rent teknisk synspunkt - kan (og BLIVER) klares med masseproducerede våben til små penge.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#30
Det er nu dejligt at konstatere at vi deler samme "Fornuft" omkring fiber/plast skäft og rustfrie matrialer , men det problem som du nävner med vand mellem pibe og trä skäftet exister IKKE i min verden , og så er vi inne på "Kvallitet" igen , Udviklingen er gåed frem högh , og det du nävner (om vand mellem piben og trästokken som ET PROBLEM ) er nogot som hörre fortiden til , Naturligtvis skal man lige värre klar over at de nödvendige foranstaltninger foretages og at delene vedligeholdes og renses , dette gälder også for rustfrit og plast, og dette bör siges , så at det ikke fremstår som helt underholdsfrit , fremmedlegmer mellem pibe og skäft påvirger svingninger i piben , også rustfrit.
Jeg har ikke tal på hvor mange som har bedt mig om ar "rive lacken" av deres rifler , og deres "salighed" bagefter , "DE" bliver som små drenge , som har fåed "et nyt legetöj" .

Hvis jeg har udtrygt meninger om hvorledes en annen SKAL behandle sit skydevåben , så er det ikke her inne högh , men det findes et antal skydevåben som jeg er VÄLDIGT intereseret av hvorledes "DE" behandles , for det er mig som har leverert skäftet til disse , og hvis de ikke holder , så falder det tilbage på mig , så! hvor du får dette til Fundamentalisme i sort og hvidt , kan tåle at forklarres lidt närmer.
Jeg vil gerne have en "Respons" på mit Påstående :om at det finnes en forskel på kvallitet/styrge på Låset m98 , beroende på hvor i verden det kommer fra , mest for at der" verser rygter" om dette lås "her inne", og! det er nog merre troverdigt hvis det kommer fra din side , dette for at vise :at det finnes m98 og m98 .

MVH

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Da jeg i sin tid begyndte at jage elg i Sverige importerede jeg en rustfri Ruger M77 Mk II i kaliber .300 Winchester. Det var en af de første af den slags der kom til Skandinavien. Denne model havde et afskyeligt plastskæfte med rugerlogoet fremhævet i bas-relief. Jeg elskede den riffel - og den kostede i omegnen af 3000 kr.

Når jeg var færdig med at jage tog jeg patronerne ud og stillede den ind i jagthyttens tørreskab. De andre sad med deres fine træskæfter og spekulerede over hvor meget vand den silende regn havde skyllet ind i pibekanalen og langs siderne på låsen, mens de tørrede, pudsede og olierede.

Min riffel blev testskudt hele tiden - og den var altid i 100% skydeklar stand.

Nye materialer og teknologier har åbnet nye muligheder. Rustfri rifler med fiberskæfter har absolut en praktisk eksistensberettigelse og de tåler langt mere med end betydeligt mindre vedligeholdelsesindsats en blånerede våben med træskæfter. Sådan ER det bare.

Den der sort/hvide fundamentalisme omkring, hvad det eneste brugbare er eller hvordan man (andre) skal behandle deres våben etc. bliver hurtigt lidt trættende. Jeg er ikke i tvivl om, at du laver nogle lækre riffelskæfter og jeg synes det er fint, at der er et marked, der vil betale prisen for ypperligt håndværk. Men der er uendeligt mange former for jagt og skydning, der sagtens - ud fra et rent teknisk synspunkt - kan (og BLIVER) klares med masseproducerede våben til små penge.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#31
Hej Strom , fiber og rustfrit er "Barre til at skylde av i Bäkken " hvis du får mudder på den , ikke sandt?? Jeg har ofte stödt på dette "Argument" , som om der ikke sitter en kikkert på våbenet , og denne indstildning gör mig rasende , man behandler ikke et våben på den måde , eller har den indstildning , ikke så länge man tänger slå ihjel et annet väsen med dette. Et våben skal da behandles med den aller störste respekt av brugern , så at det all tid yder "det maximale" , Engländerner siger : Smukke våben skyder vell , nogot i den retning i alle fald .

beklager meget at min holdning til våben gør dig rasende, men et rustfrit våben med syntetskæfte yder faktisk altid det maksimale.
en god kikkert burde også tåle en afskylling i bækken.

i min verden er højglanspoleret åndenød og guldindlæg kun til gene plus at signalværdien: at man har råd til disse våben går helt hen over hovedet på mig.
i min tid på skydebanerne er det ikke min erfaring at dem der stiller med de dyreste våben træffer skiven bedre.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by STROM

[red]
i min tid på skydebanerne er det ikke min erfaring at dem der stiller med de dyreste våben træffer skiven bedre.
mvh
Strom


[Big Grin][Big Grin][Wink]
Nemlig, ja.

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by STROM
beklager meget at min holdning til våben gør dig rasende, men et rustfrit våben med syntetskæfte yder faktisk altid det maksimale.
en god kikkert burde også tåle en afskylling i bækken.
Det sjove er, at de mennesker der Jager/lever i ekstreme klimaer, bruger oftests gamle militærrifler med..træskæfter...

i min verden er højglanspoleret åndenød og guldindlæg kun til gene plus at signalværdien: at man har råd til disse våben går helt hen over hovedet på mig.

mvh
Strom



Hurra for Tikka..Så kan alle være med!
376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Hurra for Tikka..Så kan alle være med!!.

376 Steyr..the perfekt solution for a non-excisting problem
Svar
#34
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]Det er det jeg mener med fundamentalisme[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

De stereotype mennesker du hentyder til - jeg går ud fra, at du tænker på indianere, eskimoer, trappere og andre naturfolk. Har du overvejet om de benytter disse gamle militærrifler fordi:

1 De er billige?

2 Ammunitionen er billig?

Det er ikke min oplevelse at nutidens "naturfolk" foretrækker en gammel militærriffel frem for et mere moderne og vedligeholdelsesfrit våben.

En Mauser 98 (et glimrende jagtvåben, hvis man moderniserer det lidt) er et af de absolut billigste våben på markedet. En FN Mauserlås i mint condition kan erhverves for beskedne 1500-2000 kr - oftest får man en skåren pibe i kaliber 8x57 JS med for den pris. Er denne originale jagtriffel efter din mening virkelig så dårlig, at det skal være nødvendigt at renovere den for 25 gange inkøbsprisen og op for at få en brugbar riffel ud af det?

For et øjeblik at vende tilbage til tråden. Jeg kender udmærket Jensen rifles og har den største respekt og beundring for det håndværk de udfører. Det er lækkert og udløser også i mig en ikke ringe besiddertrang [Smile] M.h.t. pris så har jeg altid haft den afslappede holdning, at hvis man kan sælge det antal af en vare man ønsker at sælge, så er prisen ikke forkert. Spørgsmålet den enkelte kan stille sig selv er så om han/hun selv begærer den pågældende vare i en grad der resulterer i et køb. Helt generelt - og det er ikke ringeagt overfor hverken Jensen eller nogle af de andre producenter i den dyre ende af skalaen - så prioriterer jeg jagt over udstyr. Jeg vil hellere på bøffeljagt med en CZ'er end have en rifel til samme pris (Som jagtrejsen og CZ'eren) stående på ubestemt tid i skabet og afvente "bedre tider". Hvis andre prioriterer anderledes så er det deres personlige valg.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#35
Til Oraklet Brockmann

Historisk set har mange våbenproducenter begyndt deres kariere med at ombygge/renovere gamle m98. Alle med den markedsvildledning, der fortalte at det var det ypperste.
Efterhånden som de opnåede større erfarring, og evt mulighed for selv at producere låsesystemer, er de fleste gået væk fra m98 systemet.
Dette er ikke primært pga at m98 er dyr at producere (se Zastava, og Brno/CZ. billige rifler)Derimod fordi der er mange andre aspekter end at en Ford T og en gammel grå ferguson klare en opgave rimeligt sikkert. Derimod fordi ting som reel styrke, repeteringshastighed, mulighed for en enkeltladet patron uden en knækket mauser klo. Stivhed i låsekassen, som gør træfpunktet med kikkertsigte mere pålideligt, afh af fugt, og skæftetilspænding.

En riffel med "controlled Feeding" har en klart dokumenterbar dårligere omslutning af patronbunden end en god Push feed riffel. Det viser sig at en mausertype får hylsterhavari ved mellem 4500 og 6500 bar, hvor gode PF mekanismer klarede over 9000 bar uden hylsterpunktering.

Det viser sig også at hylsterhavari på en CRF riffel medfører midlertidig kraftigt forøget trykareal på bundstykket, og deraf kraftige sætningsskader, ved tryk som ikke engang giver tungt boltløft på en god PF mekanisme

Dette indlæg er ikke skrevet for at nedgøre gode m98 systemer. Men jeg bliver altid så træt i hovedet, når "eksperter" begynder at messe om det ene eller det andet produkts næsten overnaturlige fortræffeligheder

jbn
Svar
#36
STROM : det er ikke DIN holdning til våben som gör mig "rasende" , det er den holdningen :at et våben behandles "sködeslöst" , Dette strider mod min etik Og du har da vist ikke för givet intryk av dette , Så hvor klemmer skoen?

Fri os fra guld og gravyr på en riffel , det rammer da ikke nogot , annet end öjet.

OG JA! jeg laver temmeligt dyre skäfte til riffel , men dette skylles at jeg regner mit arbejte efter samme taxe som "DE ANDRE" , Om det giver skyde-resultat ? Kan da diskuteres , men jeg kan da i det mindste vise op "guld på löpende elg" med en mauser som kostede 450 kr Alt inklusivt , (jeg bruger ikke sigte-kikkert på löpende elg bane) , så vist går det da at lave gode resultat og jage med billige varianter OGSÅ!

Men! "UNDER MIN TID PÅ SKYDEBANER" har jeg barre set en riffel som har leveret 4gange femetter på löpende elg , og definitivt var det ingen PLAST_BÖSSE , (högh kan nog lige berette hvor stort en 5-1 er , og hvor hurtigt "den springer" .

Nu! snakker vi dog m98 Låset som visse har dömt ud som gammelt, billigt og svagt , og jeg har efterlyst VILKET man "Sigter" på , da det findes et opskov av m98-Lås av varrierende kvalliteter , eller ved i ikke hvad det er i snakker om , når i snakker om det??

GÅ! gerne tilbage i Tråden og tjekke vilke som DÖMMER.

Vi närmer os vell det punkt hvor det må op til bevis drenge.

Citat:quote:

Originally posted by STROM

Hej Strom , fiber og rustfrit er "Barre til at skylde av i Bäkken " hvis du får mudder på den , ikke sandt?? Jeg har ofte stödt på dette "Argument" , som om der ikke sitter en kikkert på våbenet , og denne indstildning gör mig rasende , man behandler ikke et våben på den måde , eller har den indstildning , ikke så länge man tänger slå ihjel et annet väsen med dette. Et våben skal da behandles med den aller störste respekt av brugern , så at det all tid yder "det maximale" , Engländerner siger : Smukke våben skyder vell , nogot i den retning i alle fald .

beklager meget at min holdning til våben gør dig rasende, men et rustfrit våben med syntetskæfte yder faktisk altid det maksimale.
en god kikkert burde også tåle en afskylling i bækken.

i min verden er højglanspoleret åndenød og guldindlæg kun til gene plus at signalværdien: at man har råd til disse våben går helt hen over hovedet på mig.
i min tid på skydebanerne er det ikke min erfaring at dem der stiller med de dyreste våben træffer skiven bedre.

mvh
Strom


Svar
#37
Ejnar Brockmann
Findes du i virkeligheden eller er det et "forfatter" navn, og hvis du er virkelig hvor har du så været i alle mine år, med al den viden du sidder inde med er det da et mirakel at vi andre som ingenting ved om skydevåben og skydning har klaret os indtil videre.
Du må jo være den absolutte "guds" gave til skydning og det samlede forum rene "idioter", og det ved jeg tilfældigvis at de ikke er, bare din udtalelse om at Høgen ikke skulle kende forskel på de forskellige Mauser systemer beviser hvor lidt du regner os andre for.
Undskyld at jeg siger det men mange af dine udtalelser er så morsomme at jeg håber at vi vil ha´ dig som fast debatør i mange år fremover.

Velkommen på VTF

Mvh. Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#38
Orakel ? Som det kan udvikle sig , det er vel ikke så "at en lille fjeder har udviklet sig til fem höns" ? men det er da all tid nogon som får" Moralske opstöd " og ikke gider at gå tilbage i tråden og dervid sätte sig in i "sagen" , "jeg kastede da ikke den förste stenen"
IGNORANT ! Hvis det messes om nästen "overnaturlige egenskaper " så må dette stå for dig , du kan da barre lige görre dig besvärret og be om at få bekräftet det jeg påstår , JEG VED HVAD EN JENSEN PIBE MED M 98 LÅS KAN ! mer har jeg ikke lovet , men jeg takker for at du anser dette for "overnaturligt" Men det er det ikke IGNORENT , det er Dokumenteret av et respekteret firma på deres skydebane , sådan er det , og kald det hvad du vil i din fustrasion , men det ändre ikke på fakta .

DU ! omtaler et push-feed system , og dets forträffelighed , hvor kommer dette in i diskusionen? Men dette system har også sine brister , der ikke er så sjove at tas med .

Her respekteres en Jagt-Riffel for sin egenskap , og det viser sig på skydebanen , det er derfor vi träner , og dette tages med ud i "Feldt" , nogon har höje krav andre mindre höje krav , og snakket gå om både det ene og det annet , men da jeg ikke har lovet merre end hvad "skyde-protekollet siger" så er det ikke tale om nogot overnaturligt , og så faller dine "Anklagelser mod mig" .
IGNORENT er "lige på vippen" til at påstå at Inskydnings-Raporten er "falsk" , er det således du skal opfattes? For i så fald begynder det da at blive alvorligt , for firmaet som har lavet montering og inskydnings-raport .

The Shootist :Jeg anser ikke nogon for at värre idioter "her inne" , og når jeg spörre högh om han ikke forvexler m96 og m98 låset , så er det for at det ikke skilles mellem de "beder og de dårliger" m98 lås som cirkuler blandt Bössemager , og årsagen til at jeg gerne ser at det lige lägges lidt focus på dette , burde da värre en selvfölge , og så mit spörsmål til DIG! : HVEM ! anser hvem for at värre idiot?
Jeg som siger at det findes forskel , eller dem som drager alle m98 lås over samme kam ?
Jeg er overbevist om at "I" herinne klarre jer fortreffeligt uden mig.
OG SOM SAGT : ALT som jeg har gjordt , er at refferer til Et skyde-protekold som har gåed nogle for när. Men jeg er da ikke overrasket over jeres reaktionerner shootist , "DE" lå da allerede fremme da jeg gav mig in i debatten om m98-Låset på "JENSEN" , og heldigtvis så har jeg tillid til at de aller fleste jäger kan gennemskue alle "driblinger" og selv "Pille ud" det som er av betydelse , og en av de merre vigtige "Ting" , er at vide at det er forskel på kvalliteten på m98 låset , hvorfor har ikke du Fremhävet dette , eller nogon annen???

Jeg kunne da godt forestille mig at det med tiden kommer et "TEST" på JENSEN MED M98 Låset , så vi kan se om det er "OVERNATURLIGT" eller ej , det er vell derhen man har fört diskusionen "med möje og besvär"
Som vi siger her : Meget skrig , og lidt uld ! Men det er da lige sjovt for det.

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Til Oraklet Brockmann

Historisk set har mange våbenproducenter begyndt deres kariere med at ombygge/renovere gamle m98. Alle med den markedsvildledning, der fortalte at det var det ypperste.
Efterhånden som de opnåede større erfarring, og evt mulighed for selv at producere låsesystemer, er de fleste gået væk fra m98 systemet.
Dette er ikke primært pga at m98 er dyr at producere (se Zastava, og Brno/CZ. billige rifler)Derimod fordi der er mange andre aspekter end at en Ford T og en gammel grå ferguson klare en opgave rimeligt sikkert. Derimod fordi ting som reel styrke, repeteringshastighed, mulighed for en enkeltladet patron uden en knækket mauser klo. Stivhed i låsekassen, som gør træfpunktet med kikkertsigte mere pålideligt, afh af fugt, og skæftetilspænding.

En riffel med "controlled Feeding" har en klart dokumenterbar dårligere omslutning af patronbunden end en god Push feed riffel. Det viser sig at en mausertype får hylsterhavari ved mellem 4500 og 6500 bar, hvor gode PF mekanismer klarede over 9000 bar uden hylsterpunktering.

Det viser sig også at hylsterhavari på en CRF riffel medfører midlertidig kraftigt forøget trykareal på bundstykket, og deraf kraftige sætningsskader, ved tryk som ikke engang giver tungt boltløft på en god PF mekanisme

Dette indlæg er ikke skrevet for at nedgøre gode m98 systemer. Men jeg bliver altid så træt i hovedet, når "eksperter" begynder at messe om det ene eller det andet produkts næsten overnaturlige fortræffeligheder

jbn



Brockmann, jeg har fjernet et par bemærkninger i dit indlæg, du ved selv hvilke, lad være med at skrive den slags igen.
Svar
#39
OK, jeg reviderer lige mit gamle mantra om at der er to ting, som ikke kan diskuteres, i.e. politik og religion. Mauser-låsen ser nu ud til at være en hårdnakket kandidat på tredjepladsen med en tysk fabrikeret riffel hårdnakket sværmende i kulissen. [:o)]Til gengæld er underholdningsværdien stor[Big Grin]
Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

[:o)]Til gengæld er underholdningsværdien stor[Big Grin]
Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40



Du har helt ret, underholdningsværdien er stor [8D]

Ejnar, har du overvejet om denne her side rummer amatører eller proffesionelle folk der har testet M98 systemet i lang tid og gjort deres erfaringer. Måske de blot er nået længere end dig, og har erkendt at det ikke holder i 2007. Systemet er 109 år gammelt, og i den grad udtjent og kopieret og videreudviklet.

Mht til Jensen rifler er det endnu ikke lykkedes mig at blive overbevist om at man kan omhærde og rette en lås gentagende gange, som de gør med en M98. Stålkvaliteten er meget varierende på 98 låsestolene, og der kan ikke opnåes et ensartet resultat hver gang, ergo er min konklusion at det ikke er værd at basere en produktion på.

Citat:quote:

JEG VED HVAD EN JENSEN PIBE MED M 98 LÅS KAN

Tjah, det ved vidst alle der har skudt med skårne piber og brugt feks. banerifler baseret på M98. S&L og Kongsberg har været glade for at bruge M98 til præcisionsrifler. I dag er systemet bare udtjent til superpræcision, og sådan er det bare.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)