Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Så skulle Jensen Rifler være igang
#61
Jeg går også og bliver lidt smått "ophidset" over udsikten til en duell , men var det ikke beder at samme firma gör testet ? For exempel i Hedensted ? Östjydsk "et eller annet" , De burde värre rimligt Upartiske , En S/L var nog nästen selvskrevet i en " duell med en JENSEN , hvor i landet bor Trotyl?
Jeg kan ikke ta handsken för et lån av jensen er avtalet .
Hvorledes med Skydejakke ? Min mening er at dette ikke hör hjemme her .

Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by ejnar brochmann

Hej trotyl , det er da vist tale om Jagt-Riffel eller ?
Og jeg ville meget gerne se en TEST på Jensen og S/L , og for ikke at rygge meninger ud av dets sammenhang så var det stildt tvivel om Kvalliteten på Kombinationen JENSEN + LÅS M98 som i sin forlängning leder herhen . 100 m bänk og Jagt-riffel var det sagt .


Ja, ja. Selvklart er det en jagtriffel.
Jeg så det bare som en udfordring til duel, mellem to eller flere jagtriffelmærker, på præcision.
Jeg sidder bare og venter på at nogen samler handsken op..

JPL


Svar
#62
STROM : Hvornår har jeg sagt "DANMARKS BEDSTE " DET må da stå for dig.

Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg påstod at det ikke er meget som slår en hel specifik Jensen Jagt-Riffel med M98 Lås på , som befinner sig i Östjylland

jeg forstår ikke helt dit argument : at en helt specifik riffel i østjylland har danmarks bedste præcion.
det er da muligt at det ER den mest præcise riffel herhjemme, men det siger da ikke meget om riffeltypen som produktionsmodel.
(jeg har nu også set mange skiver fra alle mulige fabrikanter der er uhyre præcise, men det gør vel ikke mærket til verdensmestre)

mvh
Strom


Svar
#63
Citat:quote:

Originally posted by ejnar brochmann

og jeg har endnu ikke fåed et svar på HVILKER LÅS av M98 Som er det dårliger og vilket som er av den beder kvallitet , og kan man ikke svarre på et väsentligt spörsmål , så skal man nog barre lige tige .


[/quote]
At besvare hvilke m98 som er bedre, og hvilke der er dårligere, i forhold til andre m98, kan vel tage op til flere dage, og uendeligt mange tætskrevne sider. Så en komplet ranking skal du nok ikke forvente.

Materialemæssigt er Oberndorf og DWM og VZ vel i den gode ende, blot de ikke er fra perioden 42-45.
Forarbejdningsmæssigt er vel de samme i den bedre ende, sammen med de Svenske m96, som hvad håndværksmæssig kvalitet og tolerencetæthed er i eliten.
FN civile låse er af høj materialemæssig og forarbejdningsmæssig kvalitet (mangler dog C ring, og er dermed lidt dårligere hvad angår passiv sikkerhed. men hvad stivhed angår er den at foretrække til en moderne kikkertmonteret riffel)

Af direkte dårlige m98 findes der et hav af produktioner og årgange. + masser der gennem tiden er blevet Slidt/renoveret/ poleret til ukendelighed, med deraf følgende endnu værre slub.

Hvad angår udglødning, nyindsætning og genhærdning af gamle m98 må det betragtes som chancespil, da man ikke kender den oprindelige legering, indsætningsdybde og hærdeproces.
Men da rifler generelt er vildt overdrevet styrkemæssigt, og da genhærdning kun foregår i minimale styktal, vil man formodentligt ikke nogensinde opleve et problem, der ikke kan bortforklares med en overladning.

Hvad angår robusthed overfor snavs, kan vel anvendes 2 teorier.

1: gør låsen så slasket og slubret at selv mellemstore småsten kan finde plas.

2: gør låsen så tæt og lukket at snavs ikke finder ind.

løsning 1 er mauserfilosofi, men efterlader vel ikke nogen udpræget brugernydelse, hvad låsegang angår.

Løsning 2: fungere vel lidt i stil med hydraulikstempler. Lækkert, glat og selvrensende. (lidt som Hans i Grethe[8D])

Uanset religiøs holdning, er der fordele og ulemper ved begge modeller. Men hvad angår støv, jord og sand på rifler, er jeg nok en af dem med størst erfarring(mine rifler bliver altid svinet til med snavs, da jeg altid får masser på hænderne under jagt,) Mine erfaringer tilsiger at det drejer sig om at holde skidtet ude.
Det forbedre både låsegang og magasinfunktion
. En håndfuld sand der kommer ind i en riffellås, medfører næsen altid funktionsproblemer

jbn
Svar
#64
Jeg takker for at du ikke sender en hel bog over M98 lås , men ret enkelt konstater at det er forskel på kvalliteten .

Jeg skal görre alt jeg kan for at få frem lidt gamle oplysninger jeg ved existere om et par svenske projekt hvor man anbefaler Russiske eller kinisiske m98 for at de er stivest og stärgeste , til 300 og 357 Magnum eller var det 357 HogH ?, i den artikkel omtales skader på lås med 7 (lås-Klacker)Men man lägger vägt på den gavn som en sammenslipning av av låset gör , samt at man "Gennemlyser" låset .

Som du sikkert ser , så "Drager det sig sammen" til TEST/Duell , AV JENSEN MED M98 Lås , så måske vi får se om det barre er nogot OpREKLAMERET Lordt som HR. JENSEN kränger til overpriser , Jeg har bedt om at låne bössen og vänter på svar.

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

At besvare hvilke m98 som er bedre, og hvilke der er dårligere, i forhold til andre m98, kan vel tage op til flere dage, og uendeligt mange tætskrevne sider. Så en komplet ranking skal du nok ikke forvente.

Materialemæssigt er Oberndorf og DWM og VZ vel i den gode ende, blot de ikke er fra perioden 42-45.
Forarbejdningsmæssigt er vel de samme i den bedre ende, sammen med de Svenske m96, som hvad håndværksmæssig kvalitet og tolerencetæthed er i eliten.
FN civile låse er af høj materialemæssig og forarbejdningsmæssig kvalitet (mangler dog C ring, og er dermed lidt dårligere hvad angår passiv sikkerhed. men hvad stivhed angår er den at foretrække til en moderne kikkertmonteret riffel)

Af direkte dårlige m98 findes der et hav af produktioner og årgange. + masser der gennem tiden er blevet Slidt/renoveret/ poleret til ukendelighed, med deraf følgende endnu værre slub.

Hvad angår udglødning, nyindsætning og genhærdning af gamle m98 må det betragtes som chancespil, da man ikke kender den oprindelige legering, indsætningsdybde og hærdeproces.
Men da rifler generelt er vildt overdrevet styrkemæssigt, og da genhærdning kun foregår i minimale styktal, vil man formodentligt ikke nogensinde opleve et problem, der ikke kan bortforklares med en overladning.

Hvad angår robusthed overfor snavs, kan vel anvendes 2 teorier.

1: gør låsen så slasket og slubret at selv mellemstore småsten kan finde plas.

2: gør låsen så tæt og lukket at snavs ikke finder ind.

løsning 1 er mauserfilosofi, men efterlader vel ikke nogen udpræget brugernydelse, hvad låsegang angår.

Løsning 2: fungere vel lidt i stil med hydraulikstempler. Lækkert, glat og selvrensende. (lidt som Hans i Grethe[8D])

Uanset religiøs holdning, er der fordele og ulemper ved begge modeller. Men hvad angår støv, jord og sand på rifler, er jeg nok en af dem med størst erfarring(mine rifler bliver altid svinet til med snavs, da jeg altid får masser på hænderne under jagt,) Mine erfaringer tilsiger at det drejer sig om at holde skidtet ude.
Det forbedre både låsegang og magasinfunktion
. En håndfuld sand der kommer ind i en riffellås, medfører næsen altid funktionsproblemer

jbn


Svar
#65
Og hvem vil du så "duellere" med? Dig selv?

357 Magnum er en klasse 2 revolverkaliber som egner sig fint til en gammel rollingblock. 357 H&H kender jeg ikke - jeg formoder, at du mener .375 H&H?

Det virker som om, at uanset, hvad der skrives så bliver du mere og mere ophidset. Læs dog hvad der skrives! Jeg har ved en kort gennemgang af tråden ikke været i stand til at finde ret mange indlæg der så meget som antyder, at Jensen laver et dårligt stykke arbejde - tværtimod. Jeg har heller ikke fundet indlæg, der sår tvivl om, at riflen du omtaler skyder fremragende.

Hvad der derimod udtrykkes en hvis skepsis overfor, er at Mauser M98 generelt skulle være et af de bedste bud på en moderne lås til en moderne jagtriffel. Det mener jeg - og flere andre - ganske simpelt ikke at den er og den holdning har vi argumenteret ret præcist for med en række konkrete tekniske indvendinger. At en enkel skydekonkurrence skulle ændre på de praktiske jagt- og produktionserfaringer som debattørerne herinde har kan jeg ikke rigtigt se.
Jeg prøvede for ganske nylig at prøveskyde en Carl Gustaf M63 monteret med kikkertsigte som kom igennem vort lager. Låsen var en Carl Gustaf M96 fra 1904. Med Norma Fältelit havde den en spredning på 3-skudsgrupper på 12-13 mm. Skulle jeg nu påstå - baseret på denne erfaring med denne ene riffel - at M96 er den bedste lås der findes? Det mener jeg jo sådan set ikke at den er. Af mange årsager. Tilsvarende har jeg - og andre - redegjort hvorfor vi ikke generelt (for nogens vedkommende aldrig) ville vælge en M98. Dette har intet med en konkret riffel fra Jensen rifles at gøre overhovedet.

Det var dig selv der startede denne generelle debat om M98 med påstanden:

"Man kan ikke få en bedre og mere gennemprøvet lås idag"

En sådan påstand (om en hvilken som helst konstruktion) medfører altid en våbenteknisk debat på VTF. Der er ingen herinde der "hader" M98 eller andre konstruktioner (Vi taler om forvredne stykker stål - ikke efterlyste terrorledere) og den enste der har sammenkoplet begreber som "opreklameret lort" og "Jensen rifles" er sådan set dig selv. Det synes jeg absolut ikke Jensen rifles fortjener, jeg har som tidligere nævnt STOR respekt for det fine håndværksmæssige arbejde, der udføres der og ville hjertens gerne selv eje en af slagsen (så skulle det være en .375 H&H med dioptersigte og original vingesikring). Men to ting står for mit vedkommende i vejen for et kommende ejerskab af en af disse rifler: Økonomi og nærighed. Dette er personlige "problemer" og har absolut intet med Jensen rifles at gøre. Jeg synes som nævnt at det er fint, at der findes folk der er villige til at holde liv i det gode håndværk.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by ejnar brochmann

Jeg kan ikke ta handsken för et lån av jensen er avtalet .



Jeg tager gerne i mod din udfordring.
Kan dog desværre først til sommer.
Men så har du også rigelig tid til at få fat i riflen.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#67
Er det ikke ved at være nok nu ???[:I]

Jeg er absolut ikke expert men kan vi ikke bare konstantere at vi ikke alle er til Bla...,S&L,Sauer osv.

Hovedsagen er vel at man tror på det man selv har, og at det virker hver gang man trykker, for alle de rifler jeg har, de kan sgu slå ihjel, men jeg har da et par stykker der går og virker bedre i låsegangen end de andre, men det gør sgu da ikke dem der ikke går så godt, til verdens ringeste rifler[?]

Men som skrevet, så er jeg ikke expert, jeg går bare meget på jagt[^][^]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Citat:quote:

Originally posted by ejnar brochmann

Jeg kan ikke ta handsken för et lån av jensen er avtalet .



Jeg tager gerne i mod din udfordring.
Kan dog desværre først til sommer.
Men så har du også rigelig tid til at få fat i riflen.



Hvad kunne du finde på at stille op med ?

Nu ikke noget moderne noget uden åretegninger vel. En duel i klassisk stil skal være smuk.

Pjat nok

I en tidligere tråd om mauserens fantastiske egenskaber har jeg fremført, at 98´eren er en glimrende konstruktion.
Men jeg kan ikke forstå at den skal fremføres som værende alle andre så overlegen. Slet ikke i pressede situationer.
Krig kan vel karakteriseres, som en presset situation, og i alle de krige og konflikter jeg kan komme i tanke om(Boerkrigen, Mexico VS USA, 1. og 2. verdenskrig) har mauseren altså tabt til "ringere konstruktioner"(lee Endfield, Krag-Jørgensen m.fl.). Konstruktioner der vel at mærke idag ikke bygges videre på i betydelig grad.

Ret skal være ret, det var nok ikke kun låsen i riflen, der var afgørende for udfaldet af de konflikter.

Men havde den været så overlegen på et tidspunkt hvor infanterivåbnene stadig var næsten alt afgørende, ja så havde udfaldet måske været anderledes.

En paralel.

Når jeg sammenligner min Rem 700, med den Surgeon Lani har bestilt, kan jeg se at Surgeon efterligner Rem 700(de skriver selv af alle mål passer). Men det nøjes de bare ikke med. De tilføjer smartere løsninger, som gør låsen stivere = bedre.
Det kaldes udvikling.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

[quote]Originally posted by Rex

Hvad kunne du finde på at stille op med ?

Nu ikke noget moderne noget uden åretegninger vel. En duel i klassisk stil skal være smuk.



Mit første valg var en Diana 35 , men den er jeg så gået fra [Big Grin]

Nej det bliver selvfølgelig en jagtriffel med træskæfte.

Men bare rolig, det er ikke mig der bliver skytte.
Det er jeg ikke nær god nok til.
Jeg er bare ham der leverer riflen. [Smile]

Og diskussionen om mauser låsen ønsker jeg ikke at deltage i.
Jeg har kun taget imod Ejnar's udfordring om at se hvor godt den
omtalte riffel skyder, og se om "min" riffel kan vinde konkurrencen.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Rex
Jeg har kun taget imod Ejnar's udfordring om at se hvor godt den
omtalte riffel skyder, og se om "min" riffel kan vinde konkurrencen.


Hvilken riffel er "min" så? Eller det en "Black Horse" der skal spilles på?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Hvilken riffel er "min" så? Eller det en "Black Horse" der skal spilles på?



Efter al sansynelighed en SWS 2000 Jagtmatch
http://www.peters-stahl.com/peters-deutsch/ind.htm

Efter jeg i fredags så skiver, den havde "leveret" på 100,200 og 300 meter.

Så er jeg ikke så nervøs [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#72
Jeg er ikke så stærk i det tyske. Kan den leveres så den passer til os links-overmennesker [Big Grin]?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#73
Den fås også i links model
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#74
Ikke dårligt. Så skal jeg bare vinde i lotto, og digte et behov [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#75
Selvföljeligt mener jeg en 375 HogH högh , Og en bidragende orsag til at det bliver ophisset , kan Også herledes til At Jensen går ud og giver "en vis" Garanti For at piberner har kapassitet for at görre et vist träffbildt . Jeg läste :hvad som jeg opfatter som SHULTS og LARSENS reaktion på dette ,Att : Man fra deres side ikke vil give nogle garantier i den retning , For at det er så mange faktoer som spiller in .
" En av Tusin" var Winthesters "serie" av Extra vellskydende våben som "DE" pillede ud vid pröveskydningen.

Jeg var fra starten overbevist om at der forreligger nogon form av "Rivalitet" mellem JENSEN og SHULTS og LARSEN , og dette kan jeg/vi ikke görre så meget vid . Jeg syntes dog ikke at Hr.JENSEN,s valg av låset m98 skal Misskreditere hans rifler så länge som disse lås laver det de skal , jeg har da aldrigt givet udtryk for at det just er m98 låset som prester "de gode serier" på en JENSEN , det er som S/L udtrykker det : Mange faktore , men desvärre kocuseres det just på Låset , og mine kundskaper ligger först og fremmest i stokken , og jeg kan barre konstatere at det er som Engländerner siger : Det er piben som skyder , men det er Skäftet som träffer.

Det med at så tvivel om et vist lås og dermed en riffel , kan vi diskutere högh til dommedag , og det beror nog mest på "vilken side av stakitter du står" , Jeg har fåed beläg for at det findes en forskel på m98 låset , og at det dermed ikke er uvigtigt hvilken "modell" som användes , og dette er jeg meget tilfreds med , (det har ikke värred smertefrit at komme så langt)

MED meget "möje og besvär" kommer jeg/VI frem til en konklusion som er tilfredsstillende for mig högh , men det sitter langt inne , det er ikke mig imod , hvis vi behöver sitte os på en skydebane for at " "skärre tingene ud i pap" (Så at sige) , men mon dog ikke vi er full enige , trots alt ?

INGEN skulle värre merre tilfreds hvis vi kunne slippe focuseringen på M98 låsets "Mangel på Presision" , og istedet focusere merre på hvad som er muligt at hente i en Anatomisk anpasset skäfte på en Jagt-riffel , så skulle jeg også bedre kunne värre med högh .

Da jeg siger "OPREKLAMERET LORDT" er jeg dybt ironisk högh.

Start en tråd om skäft högh , så kan vi "hente" meget Präcision i alle rifler med standart skäftning .

Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Og hvem vil du så "duellere" med? Dig selv?

357 Magnum er en klasse 2 revolverkaliber som egner sig fint til en gammel rollingblock. 357 H&H kender jeg ikke - jeg formoder, at du mener .375 H&H?

Det virker som om, at uanset, hvad der skrives så bliver du mere og mere ophidset. Læs dog hvad der skrives! Jeg har ved en kort gennemgang af tråden ikke været i stand til at finde ret mange indlæg der så meget som antyder, at Jensen laver et dårligt stykke arbejde - tværtimod. Jeg har heller ikke fundet indlæg, der sår tvivl om, at riflen du omtaler skyder fremragende.

Hvad der derimod udtrykkes en hvis skepsis overfor, er at Mauser M98 generelt skulle være et af de bedste bud på en moderne lås til en moderne jagtriffel. Det mener jeg - og flere andre - ganske simpelt ikke at den er og den holdning har vi argumenteret ret præcist for med en række konkrete tekniske indvendinger. At en enkel skydekonkurrence skulle ændre på de praktiske jagt- og produktionserfaringer som debattørerne herinde har kan jeg ikke rigtigt se.
Jeg prøvede for ganske nylig at prøveskyde en Carl Gustaf M63 monteret med kikkertsigte som kom igennem vort lager. Låsen var en Carl Gustaf M96 fra 1904. Med Norma Fältelit havde den en spredning på 3-skudsgrupper på 12-13 mm. Skulle jeg nu påstå - baseret på denne erfaring med denne ene riffel - at M96 er den bedste lås der findes? Det mener jeg jo sådan set ikke at den er. Af mange årsager. Tilsvarende har jeg - og andre - redegjort hvorfor vi ikke generelt (for nogens vedkommende aldrig) ville vælge en M98. Dette har intet med en konkret riffel fra Jensen rifles at gøre overhovedet.

Det var dig selv der startede denne generelle debat om M98 med påstanden:

"Man kan ikke få en bedre og mere gennemprøvet lås idag"

En sådan påstand (om en hvilken som helst konstruktion) medfører altid en våbenteknisk debat på VTF. Der er ingen herinde der "hader" M98 eller andre konstruktioner (Vi taler om forvredne stykker stål - ikke efterlyste terrorledere) og den enste der har sammenkoplet begreber som "opreklameret lort" og "Jensen rifles" er sådan set dig selv. Det synes jeg absolut ikke Jensen rifles fortjener, jeg har som tidligere nævnt STOR respekt for det fine håndværksmæssige arbejde, der udføres der og ville hjertens gerne selv eje en af slagsen (så skulle det være en .375 H&H med dioptersigte og original vingesikring). Men to ting står for mit vedkommende i vejen for et kommende ejerskab af en af disse rifler: Økonomi og nærighed. Dette er personlige "problemer" og har absolut intet med Jensen rifles at gøre. Jeg synes som nævnt at det er fint, at der findes folk der er villige til at holde liv i det gode håndværk.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Svar
#76
"Det er piben som skyder , men det er Skäftet som träffer."
[:0]
Årh nej! Her har jeg gået og tilskrevet mine manglende mesterskabstitler med at det nok skyldtes manglende talent og personlige færdigheder, og så viser det sig, at jeg kan købe mig til det hele[:o)]

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#77
Jeg har lagt frem önske om at låne 250,ern Med stok i JAPANSK-EGETRÄ , og jeg ved dette ikke avslåes. Selv om det kan se dramatiskt ud så er det ikke dette , det er barre for sjovt ( Man har ikke merre sjovt end man selv laver)
Jeg venter til sommer , så måske vi kan få lidt merre folk "med på båden" , det er vist TROTYL som er med på noderner .
SLAP AV !?? Det skal da også värre lidt plads til "det sjove" .
Og nu! kan vi måske få en fingervisning om hvorvidt udviklingen går i den rigtige retning , altså ikke barre den teroretiske udviklingen .

PRESSET SITUASION ? Tjaa , alt er vell relativt , på "min" skydebane på Löbene elg , Er der jäger som sätter 3 Skud på udgående tavle (Med Mausser), På den annen side sätter "BULTEN" 4 med sin rem. semi auto .
UNDSKYLD at jeg bruger ordet MIN om skydebane , jeg har ingen skydebane , men fik på et tidspunkt lov til at komme og gå som det passer mig.

OG! så nogot meget vigtigt : M98 Skal aldrigt fremförres som det bedste som er lavet , jeg har det med rifler som med mennesker , jeg dömmer dem efter det "DE" gör , og der ligger en väsentligt forskel .
Vil du värre med til at bekräfte eller avkräfte min tro på "et godt stykke arbejte" , så Opskatter jeg dig for dette , og jeg ser dig ikke som Uvenligt , eller For at bruge et stärgt ord "Fjentligt" , Jeg syntes at du er meget venligt , og jeg skal da pröve at få sendt dig et bildt på en Rem. 700 "helstok" jeg har lavet , Den er "Födt" med med "tung" pibe som er drejet , desvärre er den formodentlig "Dårligt Plastet" og ejern vil ikke görre om dette jobbet , og aksepterre et dårliger träff-bildt , sådant er meget svärt at sluge for mig , for jeg vil have frem det absulut bedste på det matriale som er til rådighed for stokkemagern , ellers har jeg det ikke godt med mine alstre , så lad os da også barre diskutere den tradisionelle stokkemagerns Håplöse syn på hvorledes en stok skal se ud , Uanset at dette invirger negativt på presisionen .

Vär så lidt realistisk : jeg vil mene at M98 låset er stivt nog for 250er.

quote]Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by Rex

Citat:quote:

Originally posted by ejnar brochmann

Jeg kan ikke ta handsken för et lån av jensen er avtalet .



Jeg tager gerne i mod din udfordring.
Kan dog desværre først til sommer.
Men så har du også rigelig tid til at få fat i riflen.



Hvad kunne du finde på at stille op med ?

Nu ikke noget moderne noget uden åretegninger vel. En duel i klassisk stil skal være smuk.

Pjat nok

I en tidligere tråd om mauserens fantastiske egenskaber har jeg fremført, at 98´eren er en glimrende konstruktion.
Men jeg kan ikke forstå at den skal fremføres som værende alle andre så overlegen. Slet ikke i pressede situationer.
Krig kan vel karakteriseres, som en presset situation, og i alle de krige og konflikter jeg kan komme i tanke om(Boerkrigen, Mexico VS USA, 1. og 2. verdenskrig) har mauseren altså tabt til "ringere konstruktioner"(lee Endfield, Krag-Jørgensen m.fl.). Konstruktioner der vel at mærke idag ikke bygges videre på i betydelig grad.

Ret skal være ret, det var nok ikke kun låsen i riflen, der var afgørende for udfaldet af de konflikter.

Men havde den været så overlegen på et tidspunkt hvor infanterivåbnene stadig var næsten alt afgørende, ja så havde udfaldet måske været anderledes.

En paralel.

Når jeg sammenligner min Rem 700, med den Surgeon Lani har bestilt, kan jeg se at Surgeon efterligner Rem 700(de skriver selv af alle mål passer). Men det nøjes de bare ikke med. De tilføjer smartere løsninger, som gør låsen stivere = bedre.
Det kaldes udvikling.

VH Søren

Big Green for ever
[/quote]
Svar
#78
Jeg ser frem til matchen ... må den bedste riffel vinde [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#79
JAGT-RIFFEL er det sagt (100 m), for at undgå misforståelser i fremtiden . RIFFEL inbefatter alle riffeltyper , og det gäller nog om at värre nöjagtig nu.

Citat:quote:

Originally posted by Rex

Jeg ser frem til matchen ... må den bedste riffel vinde [Big Grin]


Svar
#80
Citat:quote:

JAGT-RIFFEL er det sagt (100 m), for at undgå misforståelser i fremtiden . RIFFEL inbefatter alle riffeltyper , og det gäller nog om at värre nöjagtig nu.



Hvad er din definition på en jagtriffel ?

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)