Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hævning af træfpunkt....
#21
Citat:quote:

Det kan simpelt hen ikke passe, at der er så lidt. Hvor har du den oplysning fra ?? (Bare rolig, jeg siger ikke at du lyver..Men ! )

Jeg har ikke tjekket hvor meget min Nikon kan flyttes, men da jeg har haft den på en riffel med ekstrem skæv pibe, hvor der stadig var godt med plads tilovers. Min Nikon er i øvrigt også med 1/8 klik justering.



1/8 klik = 3.17 mm.
1/1 klik = 1 tomme = 25.40 mm.

Vi er enige om at talskalaen går fra 1-5.
Dvs. 0-1 1-2 2-3 3-4 4-5 5-0 = 6 "hele klik". (6X8 klik)
Tårnet kan skrues 7 omgange = 7X6X8 klik.
Derudover 5 1/8
7X6X8=368
368+5=373
373 X 3,175=1184,275 mm.

Hvis jeg har regnet rigtigt denne gang, er der en regnefejl tidligere på ca. 101.625 mm.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#22
Citat:quote:

[i]Originally posted by mphansen

Vi er enige om at talskalaen går fra 1-5.
Dvs. 0-1 1-2 2-3 3-4 4-5 5-0 = 6 "hele klik". (6X8 klik)
Tårnet kan skrues 7 omgange = 7X6X8 klik.
Derudover 5 1/8
7X6X8=368
368+5=373
373 X 3,175=1184,275 mm.

Hvis jeg har regnet rigtigt denne gang, er der en regnefejl tidligere på ca. 101.625 mm.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Den køber jeg..

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#23
Good damn [:0] - det her minder mig om, da jeg sammen med en flaske Riscal, belsluttede at ændre mit nul fra 100 meter til 300 meter (i min kælder) - da jeg kom på skydebanen var jeg lige ved at ramme min Bi-Pod i første skud [Big Grin]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Når din kikkert er nullet betyder det, at (forudsat at dine baser er lige i højden) den er 100% parelel med løbet.
Og nu skal du spidse øre - det er dybt det her; hvis du ikke har , efter at have indskudt din riffel, kørt dine knapper på nul, og sagt "det er her" - forstået således at f.eks. din 100 meter indskydning står på nogle forskellige tal, så er det ikke noget problem, men har du drejet dine knapper på nul for at indikere, at det her er min 100 meter indskydning - så er knappestillingen "****t up" (måske). Ejj det her er for kompliceret - hvor bor du? Jeg tror at det er nemmere at vise end forklare!
En time ????????????????? 2,54 cm??????
23 MOA er 58,42 cm. og det vil sige, at monterer du din kikkert nulstillet (med en 20 MOA base (20 MOA på 100 yards)) vil sigtelinien ramme 58,42 cm. under 100 meter træfpunktet (hvis du sigter lige på).
Nitro kan du ikke hjælpe mig her (du var så enig indtil du fortrød?)
Det her er sateme svært at forklare!
Damn - med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



Nu fatter jeg intet[|)]

Citat:quote:

men har du drejet dine knapper på nul for at indikere, at det her er min 100 meter indskydning - så er knappestillingen "****t up" (måske).


Det har jeg!!!.

Men uanset hvad skal jeg have høvlet 0.5-1.0mm. af foreste base så de bliver lige høje? Eller hva'?
Oven på en 10 timers arbejdsdag er det her ikke nemt at synke[xx(]

Citat:quote:

En time ????????????????? 2,54 cm??????

Undskyld "minut"
Skalaen på stilleskruerne går fra 1-6. Fra 1-2, 2-3 osv. kaldes 1 minut. Mellem hver tal er 8 klik 1/8 Tomme. dvs. 1 klik = 3.17 mm.
8 klik = 25.40 mm. = 1 Tomme.
Efter Riflen er indskudt på 100 m., kan jeg kun stille træfpunkt 8 klik op = 25.40 mm.

Håber du nu er lige så forvirret som mig[^]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]


8klik op = 1 MOA det er også godt nok, hvis du med op mener "at løfte kikkerten" det er rigeligt til under hundrede meter - hvad for en kaliber er det?
Eller er det UP på elv. knappen?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Hej MI, jeg er stadig meget enig med dig [Wink].

MP, du skal stille din kikkert i nul, hvilket jeg forstår således at trådkorset skal står midt i sit justeringsområde (oprindeligt nul på kikkerten eller fabriksindstilling). Opgaven går nu på, ved justering af baserne at flytte træfpunktet det antal centimeter på 100 m der er nødvendigt for at din nullede kikkert og træfpunktet er sammenfaldende (på 100 m).

Hvor meget det skal flyttes ? Sig til MI, hvis jeg er helt forkert på den. Det er vanskeligt det her !?



Så er "nullet" altså i midten (541,325 mm.)

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]


Nej kikkerten skal altid kunnne justeres længere "ned" end "op"
Du skal have flere tilgængelige UP's(ned) på din kikkert end "downs" (op).
Med venlig hilsen
Forviringen er total!


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#26
B.Ø.V.S....(ordentlig mundfuld) [Big Grin]
Kan man ud fra denne lille "instruktion" gå ud fra at det er meget alm. at kikkerter har et justerings spænd på ca. 115 cm,(45´) og at baser er mærket i antal x´?
Kan man så ikke bare køre fra bund til top og så halvejs tilbage. Er det så ikke nul ?
Er det så ikke bare at skyde og så se hvor galt det går, og så korrigere på kassen/låsen/stolen/røret i det manuelt styrede håndbetjente bearbejdningscenter, uden CNC, derfra???

Har jeg fattet noget??????????[:p][:p]

[Image: arwnt]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

B.Ø.V.S....(ordentlig mundfuld) [Big Grin]
Kan man ud fra denne lille "instruktion" gå ud fra at det er meget alm. at kikkerter har et justerings spænd på ca. 115 cm,(45´) og at baser er mærket i antal x´?
Kan man så ikke bare køre fra bund til top og så halvejs tilbage. Er det så ikke nul ?
Er det så ikke bare at skyde og så se hvor galt det går, og så korrigere på kassen/låsen/stolen/røret i det manuelt styrede håndbetjente bearbejdningscenter, uden CNC, derfra???

Har jeg fattet noget??????????[:p][:p]

[Image: arwnt]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



[Image: u130.gif][Image: u157.gif][Image: q82.gif][Image: mur.gif]
Mvh.

mp
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Længere ned end op ?

Af hensyn til skydning på store afstande eller ?


Ja - der er vel ingen der indskyder deres rifler til under 100 meter?
Til jagt er det galeste der kan ske; c/c målet under sigtelinien og det ligger vel i snit 50 - 60 mm (60 mm under hvis dyret står løbslængden fra dig)
Jeg har 2 klik ned og 213 op! 0,1 milliradian pr. klik - det giver 2 cm ned på 100 meter og 21,3 meter op på 1000 meter - det burde kunne gøre det! Cal. .308 W - droppet på en 308'er er ca. 13 meter på 1000 meter.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#29
Jeg er meget glad for svaret MP...tak??

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Jeg er meget glad for svaret MP...tak??

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...


Det er godt at du skærer igennem[Big Grin], men jeg har endnu ikke oplevet en kikkert hvor nullet var i "midten".
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Michael Intile

Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Jeg er meget glad for svaret MP...tak??

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...


Det er godt at du skærer igennem[Big Grin], men jeg har endnu ikke oplevet en kikkert hvor nullet var i "midten".
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow



Det er så en anden sag, men som rettesnor for den alm. jæger som skyder ud til 200 m. Eller ham der har fået blod på tanden og ikke har prøvet det før, kunne det vel lade sig gøre, så´n rent forsøgs mæssigt..[Big Grin] please...??

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#32
Jo så - prøv du bare det.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Jeg er meget glad for svaret MP...tak??

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...



Hej blackbird

Det var ikke for at være dummefræk, men blot for at vise at det var rart at der var andre der var i tvivl[Wink]

Citat:quote:

Er det så ikke bare at skyde og så se hvor galt det går, og så korrigere på kassen/låsen/stolen/røret i det manuelt styrede håndbetjente bearbejdningscenter, uden CNC, derfra???


Men godt spørgsmål[^]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#34
Jeg er da med på at det ikke lyder helt profesionelt, men jeg beklager at jeg måske selv kunne finde på at gøre så´n...[Big Grin]
Jeg er ikke bare jysk, men jeg er bare helt grøn...[Big Grin][Big Grin]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#35
Jaaeeeh..

Jeg havde en sjov en m.h.t kikkerter og noget med at "løbe tør for klik"

Jeg havde en B&L Elite 3200 5-15x på min 22-250... Så fik jeg en ny riffel[Smile], og så skulle B&L'en derover på.. DET gik helt fint, så faldt jeg over endnu en B&L kikkert FULDSTÆNDIG MAGEN TIL og til billige penge![:p] NÅ. men den skulle da være oplagt at sætte på 22-250'eren[Big Grin] Samme Baser, samme ringe.... Men Øhhhhhhhh , hva faen? den kan ikke klikkes nok op?? Med tårnet drejet helt op, skød den stadig 20 cm for lavt ??? [Sad!][xx(][?][}Smile][:0] aaargh raaasgu...
tænke tænke tænke... det eneste der kunne være blevet byttet var ringene... altså forrest og bagest ... såeøh... bytte-bytte og BOB var pludselig min onkel! SÅ gik der jo en lille [}Smile] i mig!
Måle og regere med retskinner, måleplan og hvad Universitetes værksted ellers kunne præstere... I afmonteret tilstand var der mindre end 1/100 mm forskel på de to ringe, og ifølge retskinne og skydelærer var baserne næsten parallelle med piben (minus ca. 2 mm helt ude ved mundingen)
(Altså noget der ifølge de fleste af jeres lærde indlæg skulle være i den rigtige retning[Wink])

Årsagen VAR: Ringene!!! Ta-Da.... NÅR de blev spændt fast satte den ene sig højere på Weaver-basen end den anden!!!!
Den ene vej rundt var det ikke et problem, det blev til dels modvirket af hældningen på baserne og gav kun et begrænset problem.. Den anden vej rundt ... tjae...
Prøv at gætte om jeg har fået fat i nogen bedre ringe[Sad!]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#36
Nedenstående er foranlediget af de noget uklare svar (b.la. mit eget[Smile]) der kom da Topicen blev åbnet.
Kikkerter med kliktårne bruges oftes til skydning på lange afstande – elevationsjusteringen (højdeknappen) bruger man til at kompensere for kuglefaldet (BDC - Bullet Drop Compensator).
Elevations- og windage(sidevejsknappen)-kompensationen har i sagens natur begrænsede justeringsmuligheder. For at kunne få fuld udnyttelse af justeringsmulighederne er det nødvendigt at justere trådkorset væk fra det optiske/mekaniske center, derfor kan det være nødvendigt (og en fordel) at montere kikkerter med fald fremover. Dette kan f.eks. gøres ved at bruge en såkaldt 20 MOA-montage – d.v.s. en montage som falder 6 promille fremover.
På en kikkert hvor 1 klik er 1 cm. på 100 meter (0,1 miliradian) vil man på denne måde ”spare” ca. 55 klik.
Den hedder en 20 MOA-montage fordi den falder 20 MOA på 100 yards (det giver ca. 55 cm på 100 meter).

På de kikkerter med kliktårne jeg har justeret (Leupold, Schmidt & Bender og Hensoldt), har jeg brugt følgende fremgangsmåde (alle kikkerter har være monteret med 20- eller 18 MOA-montager):
På både elevations- og windage-knappen er der nogle skruer som holder selve knappen fast, disse skruer har jeg løsnet og løftet knappen en smule – typisk så højt, at jeg kan se den første gummiring (tætningsring). I denne højde har jeg strammet skruerne igen – på denne måde kan man justere forbi klikstoppet i begge retninger.
Derefter har jeg indskudt riflen. Når riflen er indskudt har jeg igen løsnet skruerne på kliktårnene og drejet knapperne så nullet står præcist over makeringsmærket – derefter har jeg trykket knapperne i bund og skruet dem fast igen. Man vil nu typisk have (f.eks. en 130 kliks-kikkert) 5-6 klik til at komme under hundrede meter, og 125-124 klik til at komme over hundrede meter - indskydningsafstanden viser altid nul.
Jeg er helt på det rene med at denne procedure er at ”skyde gråspurve med kanoner” på en alm. jagt-kikkert der højst skal skyde på 250 meter, men på den anden side illustrerer det også meget godt hvor unødvendigt (og fordyrende) det er at bruge kliktårne på en jagtkikkert der skydes ind til 100 meter og hvor det ”at skyde lidt længere” bare er at holde en lille smule højere (eller lavere[Big Grin]).

Nu har jeg læst alle indlæggene igennem og jeg kan se at det jeg har svaret Blackbird godt kan misforstås. Jo selvfølgelig har jeg oplevet kikkerter (masser endda) hvor det optiske/mekaniske nul var i midten - jeg forstod det derhen at du mente at dit indskydningspunkt var i midten - jeg beklager min tungnemhed[8D]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#37
Helt i orden MI.....Mit seneste opdagede problem er, at den foreste ring står og hælder på basen. Det ser ud som om at ringen er spændt på kikkerten, før den er spændt ned til basen. Men hvad fa.... de havde jo heller ikke så lang tid til det....men det er jo en helt anden historie...

[Image: arwnt]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#38
Hej Leif, jeg har idag talt med Jes i anden anledning og jeg nævnte dit problem, jeg tror at han vil ringe til dig - hans holdning er ihvertfald, at du skal være tilfreds med det arbejde de har udført ellers vil de lave det om.
Hvorfor er din riffel forøvrigt skudt ind på 50 meter?
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#39
Leif...

Skal jeg ikke "line" baserne op med et par stykker gult papir, garantien fra forretningen vil jo i så fald stadigt dække...De kan vel ikke se forskel på arbejdet fra den ene eller anden klamphugger ???

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#40
Jeg skal lige sige, at Jes virkede optigtigt ulykkelig over det (Leif har jo heller ikke gjort dem opmærksom på det) - derfor ville han selv ringe til Leif.
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)