Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til 3006
#21
hvor kan man komme på et genladerkursus og hvad koster alt udstyret som man skal bruge til at genlade med?

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#22
Hej h.s.

Tror dette er sidste chance i år:

http://www.jaegerforbundet.dk/926/1141

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#23
Det var da godt nok lidt langt at køre (Jeg bor i Billund). Har hørt at østjysk våbenhandel også afholder kurser så jeg tror at jeg venter til der måske kommer et kursus hos dem.
Men ellers tak for hjælpen.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#24
Hej HS
Meld dig endelig til hos Østjydsk, deres sidste kursus i september
blev aflyst på grund af for få tilmeldte øv! [Sad!]
Det næste bliver en gang til foråret.

Mvh.
O.Smith
Svar
#25
imens kan man jo altid tyvstarte med at læse en del om emnet...[Big Grin]

bare et foreslag...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#26
Lidt ladeudstyr kan man vel klunse for en tuds!!
Svar
#27
Hej HS.
Jeg har benyttet kaliber 30-06 (dirty old Six) i en årrække, med en stort udvalg af kugler, til jagt der rækker fra ræv, råvildt - til hjort og elg samt afrikanske antiloper. Mine erfaringer er;
1. Skuddets placering er NUMMER 1 !!!
2. Brug en for kaliberet høj kuglevægt (dvs. 180-220 grain) til .30 for at sikre gennemskud = schweiss og hurtig forblødning.
3. Brug gerne en bonded kugle (Swift, Bearclaw, woodleigh, Sako Super Hammerhead osv.)
4. Prisen på patronen, kan aldrig bliver for høj- nær det gælder, så det er en ligegyldig diskussion.
5. Al snak om hvor hurtig (læs flad) kuglebanen er, er spildt så længe du arbejder inden for 150-175 meter, hvilket er det maksimale en "normal" og ansvarlig jæger vil skyde på, afstande mere end dette er ikke jagt men skydning, og det kan man få lov til på mange skydebaner og bør begrænses til det.
6. Hvis du f.eks skal skyde på maksimale hold (Skotland), så laver Federal en udemærket HE ladning til Bear Claw kuglen.
7. Elgene har det helt fint med en 200 grain kugle, som du kan købe fra de fleste producenter (norma Oryx, Sako Hammerhead osv.)
8. Nosler var en af de første design med delte kugler, og derfor meget populær for 40 år siden, i dag er der udviklet mange MEGET bedre kugler, f.eks deres egen Partition Gold, så lad vær med at køre i en Ford T, når du kan smutte i en BMW (eller sådan noget).

Hvis du vil nøjes med en kugle, så er Woodleigh, Swift A-frame eller Trophy Bonded BC et udemærket valg til den som vil kunne det hele, overvej f.eks.

200 grain kugle af ovenstående, ladet til ca. 800 m/s, hvilket giver en point blank range på ca. 180 meter med et over/underslag på 4 cm.

Knæk og bræk
Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Heimann

5. Al snak om hvor hurtig (læs flad) kuglebanen er, er spildt så længe du arbejder inden for 150-175 meter, hvilket er det maksimale en "normal" og ansvarlig jæger vil skyde på, afstande mere end dette er ikke jagt men skydning, og det kan man få lov til på mange skydebaner og bør begrænses til det.



Hej [Big Grin]

Jeg er enig i det meste af det du skriver Heimann, men ikke dit punkt 5. hvor lang skudafstand den enkelte jæger vælger at skyde på, må bero på en individuel vurdering, som skydefærdigheder og erfaring udgør. jeg kender stabile skytter for hvem mål langt over 200 m ikke er noget problem, det er kun et spørgsmål om erfaring og hypig træning.

Claus the Dane [Big Grin]

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Citat:quote:

Originally posted by Heimann

5. Al snak om hvor hurtig (læs flad) kuglebanen er, er spildt så længe du arbejder inden for 150-175 meter, hvilket er det maksimale en "normal" og ansvarlig jæger vil skyde på, afstande mere end dette er ikke jagt men skydning, og det kan man få lov til på mange skydebaner og bør begrænses til det.



Hej [Big Grin]

Jamen, det har du da ret i!!
Det er den individuelle skytte der afgører om han eller hun med sikker hånd kan placere en kugle præcist på en given afstand. Jeg er selv ivrig riffelskytte, og holder mig i form på hjortebanen og på kuglejagtsti.

Jagten for mit vedkommende starter ikke med et skud, den afsluttes med et. Hvis du forstår min pointe?

Det er min erfaring at langt de fleste begrænsning på jagt, ikke på banen, ligger under de 100 meter. Og derfor vil diskussionen omkring flade kugle baner og super duper magnum kalibre begrænses til en lille skare af meget dygtige (læs Lucky Luke) skytter i praksis.

Hilsen
Heimann

Jeg er enig i det meste af det du skriver Heimann, men ikke dit punkt 5. hvor lang skudafstand den enkelte jæger vælger at skyde på, må bero på en individuel vurdering, som skydefærdigheder og erfaring udgør. jeg kender stabile skytter for hvem mål langt over 200 m ikke er noget problem, det er kun et spørgsmål om erfaring og hypig træning.

Claus the Dane [Big Grin]

Alt mindre end Magnum er feminint.



Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#30
Du får lige denne her med, bare for sjov, apropos Lucky Luke..

Lad os sig at en gennemsnits riffel har en egenspreding på 1,5 cm/100, ammunitionen har en egenspredning på 1 cm/100 og skytten har en egensprednig på 3 cm 100/m på praktisk jagt, Det giver ialt 5,5 cm på 100 meter, eller det dobbelte på 200 meter altså 11 cm, så er der afstandsvurderingen, er der 200 eller 230? Den er svær af afgøre, men betyder en drop på 4-6 cm i forskel, lad os sige 5!
Nu er vi oppe på 16 cm, hmm mon det blæser?? Ikke her i hochsitzen, men det gør det på marken, 5 m/s - giver en afdrift på godt 11 cm på 200 meter så er du oppe på 27 cm....
Hvis du rammer nu, så er du da Lucky Luke !!!! Eller bare heldig??

*GG* Heimann
Ps. tag det med et smil [Big Grin]

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#31
Hov, hov - du kan ikke bare lægge delspredninger sammen!

Den samlede spredning på 100 m er pr. definition kvadratroden af summen af delspredningernes kvadrat. Eller på dansk: Sølle 3,5 cm. Lad os for eksemplets skyld antage, at denne spredning fordobles på 200 m - altså 7 cm.
Kuglen falder 5 cm og driver 11 cm, hvis skytten overhovedet ikke tager højde for vind. Skuddet sidder dermed inden for en cirkel med en diameter på 7 cm med centrum cirka 12 cm fra sigtepunktet. Når spredningen medregnes betyder det, at skuddet sidder mellem 8,6 og 15,6 cm fra sigtepunktet, hvilket ville være acceptabelt ved skud imod de større arter.
Eksemplet forudsætter som sagt at skytten overhovedet ikke tager højde for vinden. Efter min mening, er det en klar forudsætning for skydning på så lange hold, at man har styr på sin ballistik og erfaring i bedømmelse af vindpåvirkningen. Det er slet ikke så svært, som det lyder...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Hov, hov - du kan ikke bare lægge delspredninger sammen!

Assumption is the mother of all ****ups...



[}Smile]
Nej, det ved jeg... men hvis vi skal gå helt i detaljerene, så er der ikke plads til alle de teoretiske betragtninger vi skal have med her.
Pointen er, at usikkerheden er ligefrem propotional med afstanden, og ja, jeg har måtte skyde lange skyd på jagt, men jeg betragter de ikke som et mål i sig selv, for et er jagt et andet skydning, hvis målet er levende må vi bringe usikkerheds faktorerne ned, ikke sandt?

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#33
Jo, det kan vi ikke blive uenige om...[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#34
Hmm, Jens Ulrich,
Vi diskutere en faktisk afstand på 4 cm ..! men du glemmer at skyttens egen egenspreding på jagt er en helt anden en den han kan præstere på banen under rolige forhold. Jeg skal ikke tale mod bedre videne, men kun at mine erfaringer basere sig på mine oplevelser, egne såvel som andres.
Mit korstog, om du vil kalde det sådan, handler ikke om hvad man kan, men hvad der er "normalt".

Jeg har leveret skudgrupper på 200 meter under en tomme (3 skud) men jeg betragter det absolut ikke som normen, jeg har skudt springbock i namibia (på samme område som du har været i) på +300 meter - men jeg fandt ikke jagten udfordrende som sådan, jeg har måtte aflive en anskudt elg på +250 meter på spring i fri hånd, men det var jeg tvunget til, jeg har måtte nedlægge en anskudt dåhjort på spring på +200 meter og det gik kun godt fordi jeg har trænet, trænet og atter.... Og det er ikke min normale jagt afstand.

For langt de fleste jægeres vedkommende, er skudgrupper i indskydningsbænken omkring 4-5 cm, og deres kommentar er ofte.
CITAT: Den er god nok, det holder bukken ikke til!
Du har sikkert selv hørt samme sætning på skydebanen, hvis du kommer der ofte.
Så at sige at et +150 meters skud er hverdagskost for gennemsnitsjægeren er at stikke dem blår i øjnene.

Forestil dig, jægeren der er tilfreds med 4 cm på 100 meter i bænk, skal skyde drømmebukken på 220 meters afstand, tror du at han har en fornemmelse for hvor meget vind der er, eller hvor stor indflydelse det har?? Næppe, ikke i følge schwiss hunde folkene, reslultatet er i bedste fald et overskudt forløb...

At tænke sig.....

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#35
Nu får jeg nok røvfuld.... *S*[B)]

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#36
Vi er slet, slet ikke uenige i, at skud på ekstreme hold ikke har meget med jagt og gøre og som sådan iøvrigt ligger uden for gennemsnitsskyttens formåen. Det eneste jeg har opponeret imod var din hurtige matematik, da du lagde alle tallene sammen...[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#37
Jeg tror som Heimann at kuglepladsering på vildt er mere vigtig end noget andet!. Jeg kom sådan til at tænke på Elmer Keith hvor han bliver spurgt om hvad kaliber der er bedst til elk? Han svare at folk kunne bruge det de havde løst til, men de fleste jægere(amerikanske)
ville være bedre tjent med en .405WCF eller en .375H&H!, fordi selv med en anskydning f.eks maveskud, er en elk for syg til at gå ret langt!! Mange amerikanske jægere brugte .270win eller 30-06 på det tidspunkt hvor Elmer var guide i Idaho, og havde erfaret at en elk kunne gå ret langt med en 30-06èr i maven hvor imod en .405 efterlod
et blodspor en blind kunne følge, og elken kunne ikke været gået langt!!Jeg tror osse at kaliber har lidt at sige, men der er jo mange
der vælger en .308win fordi de syntes en 30-06 giver mere rekyl
(de er simbelt hen for latterlige... undskyld) mere er der ikke at sige om det!!.
Svar
#38
Hej Heimann,
din afvisning af Nosler Partition er efter min mening overdrevet. Der findes bedre kulger men ikke "meget" bedre kugler.

mvh. Johannes
Svar
#39
Nu ved jeg at det er en 30.06 tråd, men jeg ser at I taler om genladningskursus.
Jeg er ved at stable et kursus på benene inden for nærmeste fremtid.
Adressen for kurset er endnu ikke helt fastsat.
Men det bliver i nærheden af Langå.
Jeg vil se om jeg evt. kan få Langå kommune til at finansiere en del af det,
da der nok kommer en del lokale 'kommende nørder' [Smile]
Hvis der er nogen der interesseret, så lad mig høre fra jer.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#40
Hej Rex

Åben en ny tråd på forsiden så alle kan se du er igang med at arangere et kursus.

Til rigbymauser: jeg er enig i din filosofi med en stor kaliber, hellere lidt ødelagt kød og vildtet dør hurtigt end lille kaliber og større risiko for ansøgning.[Big Grin]
Det kan godt være i ikke er enige, men så lad os tage debatten [Wink]

Claus the Dane [8D]

Alt mindre end Magnum er feminint.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)