Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til 3006
#41
Hej JTK
Der findes ikke en kugle der kan skabe større diskusion end Partition Noselr, da den i visse kalibre fuldstændig taber den forreste del, allerede i indgangssiden, for derefter at fløjte igennem dyret som en fladnæset fuldkappet, uden at forårsage tilstrækkelig skade inde i dyret, derudover bliver udgangshullet mindre end en blyant, hvorfor der ikke findes schweiss de første 50 - 100meter(bitter erfaring fra 5 bukke skudt med partition Nosler) den samlede flugtafstand efter ellers velplacerede kugler var mellem 170 og 250 meter

jbn
Svar
#42
Hej JBN,
Hvilken kaliber har du skudt med? Jeg har skudt med 22-250 og 300 win mag. Jeg havde dårlig erfaring med den i 22-250, fordi den lave en utilfredsstillende egenspredning. Selve skudvirkningen var væreet Ok med 22-250. Jeg havde dog et skud på halsen med 22-250, hvor kuglen gik op langs halsvirvilerne og gik igennem hovedet. Jeg har oplevet at bukkene har løbet 100 m. med 300 win. mag. Udgangshullerne var liddt større end en 20 krone, og jeg tror det havde være den samme virkning, med en alm. blødnæset.

mvh. Johannes
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Heimann

Så at sige at et +150 meters skud er hverdagskost for gennemsnitsjægeren er at stikke dem blår i øjneneforestil dig, jægeren der er tilfreds med 4 cm på 100 meter i bænk, skal skyde drømmebukken på 220 meters afstand, tror du at han har en fornemmelse for hvor meget vind der er, eller hvor stor indflydelse det har?? Næppe, ikke i følge schwiss hunde folkene, reslultatet er i bedste fald et overskudt forløb...

At tænke sig.....

Man holder aldrig op med at lære.



Jeg ville have troet at i bedste fald var et forbiskud[Wink]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#44
Hej JTK
Jeg har skudt de 5 bukke med 6,5x55, hvor resultatet var følgende
1 skudafstand 30m kuglen gennem dyret bag forbenet 0 schweiss flugtafstand 175m
2 skudafstand 20m kuglen gennem dyret bag forbenet 0 schweiss flugtafstand 225m
3 samme som ovenfor flugtafstand 200m
4 skudafstand 80m træf ca 15grader fra vinkelret bag forben kuglen gik ud af rø**n
5 skudafstand 125m træf ca 20grader fra vinkelret bag forben , kuglen vinkler , går på langs af dyret rammer lårbensknoglen på modsat side, vinkler igen og sidder under skindet i køllen på indgangssiden.
De tre førstnævnte havde jeg schweisshund på, hvor de forskellige hundefører alle efter en omhyggelig undersøgelse på skudstedet erklærede at der ikke var hverken hår eller schweiss, hvorfor der måtte være tale om en forbier, hundene reagerede heller ikke på schweiss, men efter at have fulgt hvad hundeførene kaldte frisk fod, havde dyrene begyndt at dryppe, alle blev fundet, fordi jeg insisterede kraftigt på at de skulle gennemføre eftersøg.
Jeg har 3 lignedne beretninger fra andre, som ligeledes har anvendt partition Nosler i bla. 30.06 hvor man på min opfordring har fundet kadaveret under efterårsjagterne, ved at undersøge i den huskede flugtretning, alle 3 var eftersøgt med hund og opgivet som formodet blank forbier, så alt i alt er jeg ikke særlig imponeret af partition Nosler

jbn
Svar
#45
Apropos Nosler Partition.
[Big Grin]
Først vil jeg lige nævne at jeg ikke "afviser" nosler partition (NP). Men, der er et men, kuglen skal ses i forhold til hvad den er lavet til, og ikke mindst hvad den kan. Jeg har selv (for nogle år siden benyttet den) og har skudt råvildt såvel som min første elg med NP. Så jeg har da personlige erfaringer med kuglen.[Smile]

Såvidt jeg erindrer, blev kuglen udviklet af John Nosler tilbage i 1947, på grund af overekspansion i de på den tid normale kalibre.

Det er nu 57 år siden. Og NP kuglen har siddet på tronen i mange år, i de seneste 15 år har udviklingen indenfor jagt kugler gået stærkt i takt med de tekniske muligheder, homogene kugler, og bonding (sammensmelting af kappe og bly) hvilket for jagtkugler er et ligeså stort skridt fremad som det J. Nosler lavede i 1947.
Der er også en af grunde til Combined Technolegy (Nosler/Winchester) har valgt at lave Gold versionen.[8)]

Så når jeg skriver at der ikke er nogen grund til at køre i en Ford T, når man kan køre en BMW (eller lignende) så mener jeg det.[}Smile]

Kig på;
A-frame - en forbedret nosler konstruktion
Trophy Bonded Bear Claw - en forbedret nosler konstruktion
Blaser CDP - en forbedret nosler konstruktion
Alle bonded kugler.[^]

Jeg kan da ikke seriøst anbefale en gammel konstruktion, når der er lavet så meget andet der er forbedringer af samme konstruktion!! Det er ikke det sammen som at sige at NP ikke virker, det gør den da, og i forhold til en almindelig Spoft point kugle er den en hel del bedre, for de er helt værdiløse !!!!!!!!! Og det mener jeg.![}Smile]

Så min anbefaling er den samme, brug en for kaliberet tung kugle, vælg den bedste du kan få, lær at ramme, og lad være med at skyd på hold du ikke har trænet meget på.
Så kan du til gengæld bruge din 30-06 til al jagt op til de helt store antiloper, elg er overhovedet ikke noget problem.[Wink]

Ps. Lige en indskudt bemærkning fra det virkelige liv, i forrige uge på elgjagten, blev der skudt en elg kalv af en jagtkammerat med en 11,7 gram Nosler Partition, afstanden var ca. 75 meter, sideskud på lungerne bag bladet med en kaliber .308 - hjemmeladet ammo. Kalven fortsatte efter koen, og måtte skydes igen.

Nosler kuglen havde ikke lavet gennemskud, ved den efterfølgende slagtning kunne vi konstatere at der "kun" slået et mærke på et ribben på udgangsiden, og hele fronten af kuglen var væk, og derved var der kun en restvægt på omkring 60% til at lave gennemskud det er noget i retning af 7 gram. !!!! Det duer ikke, desværre....[V]

Hilsen
Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej JTK
Jeg har skudt de 5 bukke med 6,5x55, hvor resultatet var følgende
1 skudafstand 30m kuglen gennem dyret bag forbenet 0 schweiss flugtafstand 175m
2 skudafstand 20m kuglen gennem dyret bag forbenet 0 schweiss flugtafstand 225m
3 samme som ovenfor flugtafstand 200m
4 skudafstand 80m træf ca 15grader fra vinkelret bag forben kuglen gik ud af rø**n
5 skudafstand 125m træf ca 20grader fra vinkelret bag forben , kuglen vinkler , går på langs af dyret rammer lårbensknoglen på modsat side, vinkler igen og sidder under skindet i køllen på indgangssiden.
De tre førstnævnte havde jeg schweisshund på, hvor de forskellige hundefører alle efter en omhyggelig undersøgelse på skudstedet erklærede at der ikke var hverken hår eller schweiss, hvorfor der måtte være tale om en forbier, hundene reagerede heller ikke på schweiss, men efter at have fulgt hvad hundeførene kaldte frisk fod, havde dyrene begyndt at dryppe, alle blev fundet, fordi jeg insisterede kraftigt på at de skulle gennemføre eftersøg.
Jeg har 3 lignedne beretninger fra andre, som ligeledes har anvendt partition Nosler i bla. 30.06 hvor man på min opfordring har fundet kadaveret under efterårsjagterne, ved at undersøge i den huskede flugtretning, alle 3 var eftersøgt med hund og opgivet som formodet blank forbier, så alt i alt er jeg ikke særlig imponeret af partition Nosler

jbn



Jeg har sjovt nok er oplevelse der er helt analog ovenstående;
Råbuk skudt på ca 50 meters afstand, direkte på bovbladet, bukken reagede som om begge forløb var overskudt, og løb med brystet mod jorden ca 100 meter ind i skoven, der var ingen schwiss på anskudsstedet, men først efter ca. 100 meter hvor bukken var sprunget ind over skovgærdet, og lå forendt 20 meter længere fremme.

Kuglen var en 9,7 gram nosler partition i kaliber .308 ?

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#47
aaargh raasgu!

Er der nogen der har tænkt på om ikke de tunge Nosler PT i .30 (308[Wink])er lavet til "hurtigere" kalibre som f.eks 300WinMag o.l.

Det forbavser mig ikke hvis disse kugler ikke vil expandere ved den hastighed som en 308 eller 30-06 kan "kaste dem med"

Hvad bliver "anslagshastigheden" for en 11.7 grams Nos PT på f.eks 50m's afstand med et V(nul) på ca 750M/s ?????

En ikke-expanderet (eller kun svagt expanderet) kugle gennem et rådyr bag bovene vil netop give de lange flugtstrækninger og manglende schweiss som "ignorant" nævner.

Jo man kan fint anvende tunge kugler i 308 og 30-06 (og 6.5x55!!)
Men man skal nok ikke anvende trægt expanderende "premium" kugler, hvis man vil være helt sikker på en fornuftig expanderet kugle og et udgangshul der giver godt med schweiss.

(nu får jeg nok også på puklen... [Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#48
Er det ikke noget med at vælge kugle efter vildtet? Kronhjort, elg osv. må nok betragtes som noget større og mere skudstærke end råvildt eller hva'? De sidste to rådyr har jeg skudt med min 308W og en Lapua Mega 12g. De lå på stedet. Bukken fra foråret havde et udgangshul på ca. 5cm i diameter. Lammet fra forrige torsdag var noget mere skamferet, uden at det dog gik ud over kødet, da kuglen havde truffet et ribben ved indgang og et ribben ved udgang, hvilket så betød, at en del af vommen var blevet blæst med ud. Dyret blev kastet 180 grader rundt ved anslaget. Så en tung blødnæset kugle til .30 til råvildt er efter min erfaring (6 rådyr i løbet af de sidste tre år - 4 med Norma Vulcan 11,7g og 2 med Lapua Mega 12g) så absolut driftsikker. Til større vildt ville jeg nok gå op i en moderne NP.

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#49
Hej Dravis,
Nosler kuglen skulle være konstrueret, sådan at den er let ekspanderende selv ved relativ lav hastighed, også når den blot rammer bløddele. Mantelen er en del tynder frem mod blyspidsen. Så jeg tror ikke der er tale om manglende ekspansion. Så vil jeg hellere hælde mod JBN's teori om at den ekspanderer meget tidligt, og skule det være tilfældet, alt for tidligt.

mvh. Johannes
Svar
#50
Hej Heimann,
din forkastelse af alm. softpoint synes jeg er en overdrivelse. JEg skød selv sidste år 11 antiloper og vortesvin med Hornady Interlock 190 grains i en 300 win mag. Den eneste der tog en spurgt på 30 m. var en Steenbuk, som vejede 7 kg. Udgangshullet var på størrelse med en knytnæve. Alt de andre lagde sig ned på pletten. Almindelige blødnæsede er fortrinelige kugler til Råvildt. Premiumkugler er unødvendige, men gode, hvis man bruge magnumkalibre til mindre vildt.

mvh. Johannes
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by JTK

Hej Heimann,
din forkastelse af alm. softpoint synes jeg er en overdrivelse. JEg skød selv sidste år 11 antiloper og vortesvin med Hornady Interlock 190 grains i en 300 win mag. Den eneste der tog en spurgt på 30 m. var en Steenbuk, som vejede 7 kg. Udgangshullet var på størrelse med en knytnæve. Alt de andre lagde sig ned på pletten. Almindelige blødnæsede er fortrinelige kugler til Råvildt. Premiumkugler er unødvendige, men gode, hvis man bruge magnumkalibre til mindre vildt.

mvh. Johannes



Hej Johannes,
Interloct er ikke en ren softpoint, den har en lås indbygget, og kan i dag fåes i en interbond udgave..
Vh
Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#52
vedr partition Nosler.
i de tre bukke der løb uden skudtegn, kunne jeg konstatere at der var tydelig ekspansion på indersiden af ribbenene i indgangssiden, men på udgangssiden var der kun et hul på under 7mm, der var kuglefragmenter i hjerte/lungeregionen, så kuglen har ekspanderet, problemerne syntes størst ved meget korte skudafstande = høj hastighed.

jbn
Svar
#53
Lad os lige huske udgangspunktet for vores dialog.

En alsidig allround kugle i verdens mest benyttede kaliber .30-06

Mulighederne strækker sig fra ja, er det 90/125 grain til 250 grain kugler, med hastigheder fra 3400 - 2300 fps. Og faktisk det største kuglevalg af alle, så det tror fa.... at der er muligheder for religiøse menings udvekslinger.

For at holde os til spørgsmålet Kronvildt og Elg, samt noget råvildt
-Vil en 11,7 gram Nosler Patition i 30-06 du til det? Ja det vil den. !!
-Vil en Hornady interlockt virke? JA det vil den,
-Vil en norma Rådjur softpoint virke? JA sku, den virker også

Det er bare ikke det bedste valg [:0]!!!!!!

Hvis målet er en allround kugle til en 30-06ér - så vil en relativt tung (200 grain) kugle ved en moderat hastighed, og GERNE i en bonded udgave, og dem er der efterhånden en helt skov af, et RIGTIGT godt valg. Med en høj SD og en træg ekspansion vil den være RETNINGSSTABIL og sikre gennemskud, og dermed rigeligt med schweiss, samtidig vil den være "rimelige" skånsom ved mindre vildt som råvildtet, men altid lave en gennemskud og en tåleligt udgangshul.

Hvorfor udsætte sig selv, og vildtet for noget der er ringere end det bedste?[?]? - Riflen med kikkert og montage koster i forvejen en krig, så hvad er forskellen på 10 kroner på en kugle ??? Den er totalt underordnet, SORRY....

Jeg har selv jaget her hjemme i mere end 20 år, i skotland, Afrika og 10 år i sverige og har prøvet et utal af kugler ( fordi det interesserer mig). De "almindelige" kugler herunder Nosler Partition, er da fine, MEN.... de andre er bare bedre!.

Se på Normas program, Hornadys, Noslers, Sako, Rhino, Woodleigh- Bonded kugler hele vejen igennem- Det burde da få en til at tænke[?]

Ja, hvad skal jeg sige mere ?

[Big Grin]Heimann

Ps. Jeg skyder selv med, .375 H&H - 30-06 Spr. og 6,5X57R - bruger PT. hhv. Woodleigh PP, Woodleigh Solid, Sako Super Hammerhead, Trophy Bonden bearclaw og Blaser CDP til de respektive skydere.

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#54
Hej Heimann,
det skal da ikke være ordkløveri. Men almindelige softpoint, kan sagtens have en mekanisk lås. De fleste prisbillige projektiler til jagt, har en eller anden form for mekanisk lås.

Jeg har nu flere gange set, at blykerne er røget ud af mantelen, selvom der er en lås. Jeg har set det både på Hornadys og Remingtons kugler. Så jeg siger ikke at de er superkugler, men de er udmærkede jagt-projektiler.

mvh. Johannes
Svar
#55
til råvidt er en .243 (norma softpoint 100 grs)det beste efter min mening,
min far og jeg har i gemmen årene skudt ca 35 stk råvildt og den der
løbet langst var en stor buk i norge den løb ca 25m

næsten alle er skudt lige over hjertet og "lægger" sig efter et skridt
eller 2 (max 10m)
når de brækes så finder vi at hjerte er bare en blød masse og et udgangshul på ca en 5kr

man for at blive i .30 er der nogen der ved om en 30-30w er god til råvild?

Karsten
Karsten
Svar
#56
Hej JBN,
jeg har set nosler partition kugler efter at de har været afskudt i test, og der kunne man se at mantelen fra den forreste del ligge sig helt tæt ind på den bagerste del af kuglen. Så der kan være noget om dine erfaringer, med 7 mm. udgangshul. RWS H-mantel havde også dårlig ryg for at foreste del var helt væk efter skud.

Mine erfaringer med Nosler Partition er ikke så dårlige som dine. Jeg skød seks bukke i Polen, samt en orne. Ornen døde efter en meget kort spurt. Jeg skal indrømme at to af bukke løb et stykke, mere end jeg har oplevet med andre kugler. Men det var selvfølgelig også en væsentlig kraftigere kaliber end den du har skudt med(300 win mag).

mvh. Johannes
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Det er religion det her.

Men jeg kan også i kal. .30 anbefale Speers Grand Slam. Jeg har brugt den i min 300 win mag og det er en super kugle (også til råvildt).



[:0][:0][:0] Dagens overraskelse [Big Grin][Wink]

Spøg til side...hvad er dine erfaringer med GS efter den ikke længere har 2 forskellige typer bly i kernen ?.

Måske et lille sidespring her i tråden men alligevel ?

Mvh.

Steen S
Svar
#58
Hej Drenge!

Jeg har lige lavet en kort test af Nosler PT i 6 mm (243) 95 grn
(gammelt lot fra klør konges tid som knægt)

4 skud lavet specielt til test i våde telefon-bøger[8D]

anslagshastighed ca. som V(nul) = 2900 fps (skudafstand ca. 3 meter)

Kuglen expanderer voldsomt umiddelbart efter anslag, ca 3- 4 cm inde er "sårkanalen" ca. 6-8 cm i diameter, over ca 15- 20 cm snævrer den ind til ca 1 cm, resten af bønnen fundet ca 35 cm inde, og består kun af den bageste del, flige af forreste kappe helt væk, kunne ikke findes i umiddelbar nærhed af "sårkanalen"

Det giver en god forklaring på fænomenet med det lille udgangshul
Sådan skal en "premium-kugle" IKKE opføre sig

2. skud: V(nul) ca. 2600 fps (svagere ladning) næsten samme resultat som ovenfor, men dog 2 intakte "flige" fra forreste kappe, som var foldet helt ned langs med den bageste del.

3. skud: V(nul) ca. 2500 fps (ladning som ovenfor men afstand ca 75 m) Her var det meste af forreste kappe intakt og der var lidt bly i. "sårkanal" næsten identisk med nummer 2 men fortsat ca 2 -3 cm i diameter helt ud til kuglen, der i øvrigt vendte 90 grader på tværs!
Total dybde på sårkanalen ca 40 cm

4. skud: Frisk svineribben foran "telefonbogs-dyret" Samme ladning som nummer 2 og samme afstand (ca. 3 m) Ribben overskudt, kugle deformeret totalt, "sårkanal" bestod af en kugleformet hulhed ca. 9 cm i diameter og en skrå kanal derfra i en vinkel på ca 30 grader. Denne kanal var ca 1 cm i diameter og fortsatte ca 35 cm ud af telefonbøgerne og forsvandt i mit bagstop.

Kommentar: De våde telefonbøger er noget hårdere end en vildtkrop, derfor måske den drastiske deformation (Måske!)
Andre kugler har dog givet meget bedre resultater i 6.5 og .30
Specielt Barnes-x, GrandSlam og Oryx

Barnes -x kuglerne i 6.5 var så man kunne bruge dem i en reklame, og virkningen på råvildtet har været noget nær perfekt på de 6 stk jeg har skudt med dem.

Suk... nu må jeg ud og finde flere telefonbøger!!

Den eneste kugle jeg nogensinde har genfundet på en jagt var den Norma 4 grams .222 jeg skød min allerførste buk med! den sad lige under skindet på modsat side af dyret og er en "Textbook Mushroom"
(Den buk gik ca 5 meter og forendte efter et fald ned i en andedam)
Ingangshul lige bag ribbenene og som sagt så sad kuglen foran boven lige under skindet, den faldt ned på fliserne med et diskret lille "klink" da vi trak skindet af bukken (en pæn gaffel)
Kuglen ligger stadig i min æske med "diverse dimser"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#59
Hej Dravis,
tak for seriøs arbejde!

mvh. Johannes
Svar
#60
Skulle vi ikke alle sende vore gamle telefonbøger til Dravis som tak for endnu et veludført og informativt eksperiment [Big Grin]

Dejligt at Dravis ikke er så meget teoretiker, at en rask lille hands-on test aldrig er af vejen.

Torben

Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)