Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kugle til 3006
#61
Hej Dravis
Nu skuffer du mig sgu, hvad ligner det at anvende praktisk forsøg og erfaring i stedet for at citere en ven i texas, så har vi jo ingen chance for at komme op at diskutere[Big Grin][Wink]

Mere seriøst, godt gået.
resultaterne underbygger så vidt jeg kan tolke, mine erfaringer med Patrition Nosler.

En helt anden sag, vedr den herskende forblændelse af såkaldte "superkugler". De ubetinget bedste og stabile resultater, jeg har set med kugler, har været med en lor*e Winchester Silvertip 220grain i kal 300Win Mag, der har jeg en statistik som siger omkring 60 stk vildt fra steinbock over grise til Kudu og Oryx, kun tre dyr har fået mere end 1 kugle, største flugtafstand 23meter, men generelt under 5m. Det eneste tilfælde hvor jeg har været utilfreds med den var på en sjakal som fik 5 træffere før vi opgav og måtte aflive den med en kæp, (guiden sagde meget humoristisk bagefter, at hvis jeg ønskede skindet, så var ørene i det mindste hele)
I kaliber 6,5x55 har jeg stortset tilsvarende gode resultater med Lapua Mega, Norma Alaska, Norma Oryx, alle 10.1 gram.
Min personlige konklution er at hvis man ønsker stabilitet, og pålidelighed skal man gå efter en tung ikke alt for hurtig kugle. Jeg har opfattelsen af at den slags kugler "dosere" den afgivne energi efter hvor bredt dyret er. Det væsentligste minus ved den slags kugler er at kravene til kuglefang bag dyrene er væsentligt højere end ved lette hurtige kugler, der ofte afgiver al energi over en relativ kort indtrængen, det kan dog ofte give en imponerende "knock down" effekt, men er sjældent særligt stabilt

jbn
Svar
#62
som så ofte nævnt: Erfaring er al visdoms moder!
Desværre er erfaring også sommetider svigermor[B)]

Jo flere telefonbøger jo bedre.

Jeg er også begyndt at bruge gamle bunker med brugt printerpapir.

Denne form for test er jo ikke særligt videnskabelig, men i de tilfælde hvor jeg har haft mulighed for at sammenligne med virkningen på rigtige nedlagte dyr, ja så viser det sig sørme at der er en ret god sammenhæng mellem de døde telefonbøger og de døde dyr

Min bror har netop testet nogen 55 grains Bear Claw i .222 på to bukkelam ovre i det nordsjællandske, med rimelige resultater.

Begge lam "væltede om på stedet" skudafstand 25m ([:0]) (han er også buejæger!) hhv. 110 m
Lam 1: 110m ramt højt på boven i indgangssiden, udgang desværre i boven på modsatte side = 1. sprængt bov[Sad] flugtstrækning = 0 m
nogen blodudtrædning i boven på indgangssiden.
Lam 2: 25m træf lidt langt bagude bag boven, træf i ribben, udgangshul lidt længere fremme, også træf i ribben = 6-7 cm blodudtrædning i ribbenene i begge sider. flugtstrækning = 0 m

Disse projektiler er rædsomt dyre, men viste overbevisende resultater på telefonbøgerne både i .222 og 22-250, tilsyneladende virker de også på rigtige dyr.

til "Ignorant": De gamle Winchester silvertips i 220 grains .308 diameter er bestemt ikke en "l.rtekugle" netop .220 graineren er gjort af lidt sejere stof end de lettere og blev oprindeligt lavet til .300Wm (Det har jeg engang læst i et ældre Gun Digest, vistnok)
Desuden giver en 220 silvertip jo selv en 300Wm el lidt mere behersket V(nul) Min teori er at det ofte er de lidt reducerede hastigheder der er afgørende.
"Hatting" har f. eks haft gode erfringer med de lidt tungere hornady interlocks i 6.5x55.

selv Nosler PT opfører sig lidt bedre ved lavere hastigheder.

Religionskrigen fortsætter[Big Grin] jeg skyder bare videre med mine Barnes-X

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#63
Jeg ladede nogle 220 grain Hornady interlokt Round Nose til min kammerat i en 300 win. mag. De virkede dog ikke så godt. Jeg har på fornemmelse at de er noget blødere end Winchester Silvertip. Han skød, eland, impala, blue wildebeest, to blesbock og en zebra. Både eland og Blue wildebeest var der lange eftersøgninger på. Men jeg har dog lidt tilbøjelighed til at tro, at skydningen ikke var den bedste, så jeg vil ikke helt afskrive den. Som nævnt tidligere, så har jeg været tilfreds med 190 grains Hornady interlokt, som jeg har skudt 11 antiloper og vortesvin og 2 elg-tyre med sidste år.

Jeg skød for nogle år siden et bukkelam med en 220 grain silvertip. Den faldt i knaldet, og havde forbavsende lidt kødødelæggelse.

mvh. Johannes
Svar
#64
Ros til Dravis for det fine arbejde [Wink].
Jeg er selv blevet lidt lun på Normas Oryx-kugle i 6,5 x 55, der også klarer din tast tilfredsstillende, som jeg forstår dit indläg.

Mvh Lars M. L.

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#65
Jeg hører I øvrigt, gerne fra andre der har erfaringer med Hornady 220 grains Interlokt Round Nose.

mvh. Johannes
Svar
#66
Dravis - hvorfor skal jeg nu blandes ind i det (jeg har næsten ikke deltaget i denne tråd) - har jeg skrevet det? - at Winchester silvertips i 220 grains .308 diameter er en "l.rtekugle"??????????????????
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#67
[B)][B)][:I][:I]

Undskyld "ID", jeg skulle have skrevet "ignorant"

Jeg har rettet indlægget!![xx(]

Beklager meget!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#68
Det er OK - jeg blev bare lidt nervøs, det ku' godt lige mig at skrive sådan noget efter et par glas [Smile]
Med venlig hilsen


Never Eat the Yellow Snow
Svar
#69
med alt det skriveri om kugler kunne jeg fristes til at tro at der var skrevet forkert... men der stod 30-06 og ikke 6,5x55...[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#70
tak for alle de mange svar. Jeg tror at jeg vil kigge mig om premium kugler. Så må jeg jo bare få taget det genledningskursus så jeg kan komme igang med at lege lidt med krudt og kugler

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by h.s.jensen

tak for alle de mange svar. Jeg tror at jeg vil kigge mig om premium kugler. Så må jeg jo bare få taget det genledningskursus så jeg kan komme igang med at lege lidt med krudt og kugler

Hilsen H.S.Jensen



genladning åbner en helt ny dimension af muligheder...

du vil ikke fortryde det.[Big Grin]

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#72
er der nogen der ved hvor stort et udgangshul en barnes x 11,7gram laver i et stykke råvildt. Jeg skud et rålam igår. jeg sad ellers og ventede på om krondyrene skulle komme men der kom et rålam og med en hornady 9,7 gram softpoint var der et maga udgangshul. Jeg overvejer at skifte til barnes x da jeg har hørt meget godt om den. jeg vile bare lige høre om der var nogen i dette forum der viste noget om hvordan den er i praksis.

Hilsen H.S.Jensen
Svar
#73
Hejsa
Jeg sad lige og kiggede på dine spørgsmål, jeg har ca. de samme angående kugler.
Jeg bor næsten ved siden af (10 km) Har jagt lige uden for Billund, så tror du ikke vi skulle prøve at få en død gris at prøve med lidt forskelligt på en dag.
SMIK1@stofanet.dk
Svar
#74
Jeg har i mange år ledt efter den perfekte, i mine øjne, kugle til cal. 30

Jeg har haft 308, tre 30-06 en 300. wm og skyder nu med 300 wsm.
Jeg og min fader har eksperimenteret utrolig meget med kugler i cal. 30 og valget er faldet på den nye swift scirocco.

Grunden til dette er følgende:
Jeg ville have en spids kugle med bt, da jeg synes de går bedre (og fladere).
Jeg ville have en der ikke deformeres i magasinet.
Jeg ville have en med tyk mandtel og blyet skulle være bonded til kappen.
Og jeg ville have en præcis kugle også på lange hold, der passede til mit våben.

Jeg er simpelhen så tilfreds med denne kugle at I tror det er løgn.
Den er uhyre præcis i mit våben. Jeg har fundet tre kugler som jeg har skudt dyr med, de har alle haft en restvægt over 90 %.
Jeg har skudt hjort, hvor der har været gennemskud gennem, skulderblad og ryggen. Og hertil skal siges at kuglevægten kun er 10,7 gram og afstanden var over 200 m.

Jeg kan kun give denne kugle mine varmeste anbefalinger.

PS.
Og jeg har ingen forretningsmæssige interesser [Smile].

Venligst

JensLP
Svar
#75
Jeg skyder med samme kugle i en 300WM dog kun skudt et lam og en ræv med denne kugle da riflen ikke er mere en 3 uger gammel.
Ræv 80m næsten to stykker lam 50m stort hul !!!
Svar
#76
Jeg har skudt tre stykke kronvildt med denne kugle, hvor udgangshullet ikke var større end en tokrone!!
Svar
#77
Jeg har leget lidt med 220 GRS RN og forskellige ladninger i min 300 Winterby.
Det ser ud til at den skal holdes under 800m/s - ellers virker den som en varmintkugle.
Jeg har nu fået den ladet ned til 788 m/s (så tør jeg ikke hælde mindre krudt i)
Ved maks. ladning går den med 920 m/s (og et seriøst klap på skulderen når man ligger ned). Jeg har prøveskudt denne ladning i våde telefonbøger, hvor den gav en dybdevirkning på maks 15 cm, og der kunne ikke genfindes noget af kuglen.
Jeg har en kammerat som skyder 6,5 - han har opnået gode resultater med Hornadys RN - ladet til 780 m/s!
Ind til videre har jeg kun skud en kronkalv med dette projektil. Virkningen var meget tilfredsstillende.

PS. Der er alt for mange interessante projektiler og for få dyr at skyde på.

Citat:quote:

Originally posted by JTK

Jeg hører I øvrigt, gerne fra andre der har erfaringer med Hornady 220 grains Interlokt Round Nose.

mvh. Johannes


Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#78
Jeg har skudt nogle stykker med Barnes X.
Udgangshullet er på ca. 20 mm - hver gang!
Undtagen når man skyder på langs af dyret.
Jeg har nogle få Barnes projektiler som er fundet i dyr jeg har nedlagt. Den pæneste er som taget ud af en reklame, perfekt mushroom - 100% restvægt. Enkelte mangler "vinger" efter træf i svære knogler ved høj hastighed.

Citat:quote:

Originally posted by h.s.jensen

er der nogen der ved hvor stort et udgangshul en barnes x 11,7gram laver i et stykke råvildt. Jeg skud et rålam igår. jeg sad ellers og ventede på om krondyrene skulle komme men der kom et rålam og med en hornady 9,7 gram softpoint var der et maga udgangshul. Jeg overvejer at skifte til barnes x da jeg har hørt meget godt om den. jeg vile bare lige høre om der var nogen i dette forum der viste noget om hvordan den er i praksis.

Hilsen H.S.Jensen


Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#79
[/quote]
Hej [Big Grin]

jeg kender stabile skytter for hvem mål langt over 200 m ikke er noget problem, det er kun et spørgsmål om erfaring og hypig træning.

Claus the Dane [Big Grin]

Alt mindre end Magnum er feminint.
[/quote]
Hej Claus The Dane.
Jeg giver dig ret. Jeg kender også nogle få skytter (jægere) for hvem det ikke er noget problem at træffe på afstande over 200 meter, MEN jeg kender desværre flere skytter for hvem det er et problem at ramme noget der er meget længere væk end 20 meter.

Med jægerhilsen
375raS

En rigtig autist har sit eget kaliber.
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Citat:quote:

Originally posted by h.s.jensen

Hej jeg kunne godt tænke mig at vide hvilke kugle jeg skal bruge til min kal. 3006 jeg har tænkt på nosler partition 11,7grams. Den skal hovedsagligt bruges til kronvildt og måske elg hvis jeg får råd til en tur til sverige

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen H.S.Jensen



Det er religion det her.

Men jeg kan også i kal. .30 anbefale Speers Grand Slam. Jeg har brugt den i min 300 win mag og det er en super kugle (også til råvildt).

"Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd - OTTO VON BISMARCK"



Jeg har efter varme anbefalinger prøvet Speer GS 180 Gr. i min .308
dette efterår. Kuglerne blev ladet til det tilfælde at jeg skulle møde et stykke Dåvildt.

Det blev til:

1 Rå, skudt på ca. 50 m. faldt i knaldet udgangshul på 5-6 cm. I overkanten efter min mening.

1 stor rævehvalp, skudt på ca. 30 m. skråt forfra. "flækket" fra brystben til hale. indvolde lå i en bunke ved siden af dyret.

Kuglerne var foran 41,7 gr. Norma 202. (moderat hastighed)

Nu er jeg tilbage til mine 150 gr. Ballistic Silvertip.[Smile]

Mvh.

mphansen
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)