Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chock kontra gennemskud
#21
Jeg er helt enig med Jens ang. råvildt. Diskussionen skal tage de større dyr med i betragtning. Selv chock-fanatikerne vil indrømme, at dyr der når op i en hvis størrelse, ikke kan chock-dræbes, hvis ikke der ramme i centralnervesystemet. Jeg vil dog sige, at jeg har skudt en del råvildt med 22-250. Den fungerer fantastisk. Det som at give dem 40000 volt. Men den er bare ikke særlig anvendelig, når der er højt græs eller korn. Jeg har udskiftet min 22-250 til en 6,5*55 af den grund. Men jeg savner nu den lille 22-250. Snøft Snøft.

mvh. Johannes
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by fnug

Hvis vi taler råvildt, så er debatten spildt der er ting der er lagt vigtiger end gennemskud/chock.

Har ingen teori at prale med, men en del praktisk erfaring at byde på, dvs. jagt på råvildt med hagt, 222 Rem, 270W.

fnug



Hej Fnug!

Hvad er det der er langt vigtigere end gennemskud/chock?
Det er klart, at kuglen skal väre placeret korrekt, men hvad ellers?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#23
Hej Lars!!.

Skulle der noget der er vigtigere end gennemskud eller chok, må det være kalibern(diameteren)på kuglen!!. Som ex på hvad jeg taler om kan man spørge sig selv" hvor langt kan man gå ned i kaliber og stadig dræbe et stykke vildt???". En af mine gode venners far bruger stadig væk .22Hornet til råvildt, det dutter!!.
Tager man en gennemsnits størrelse bil på 1000kg og køre 80km/t kan den nok slå en kronhjort ihjel(hvis man rammer den), men der er næppe gennemskud(haha)!!.

one planet, one gun.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)