Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SAKO - SAKO
#21
Uden at jeg vil udnævne Sako til min "all-time favourite" så vil jeg ikke lægge skjul på, at desto flere rifler jeg har gennem hænderne, desto større respekt får jeg for netop Sako. Jeg har endnu til gode at se en riffel i dårlig/billig kvalitet med netop det navn på låsestolen.

Jeg har skudt med mange forskellige gennem tiden. Gladest har jeg været for en rustfri 75'er i .338 WM - et rigtigt godt skyderedskab.

Jeg har også haft en 6,5x55 rustfri/træ og råder p.t. over flere L461 Vixen i .222 - efter min mening en af de absolut fineste .222'ere, der nogensinde er produceret. De fleste andre rifler i denne kaliber er enten dimensioneret alt for stort eller fremstillet billigt med aluminium, bøjede pladedele og plast [xx(] Sakoen er stål og træ og dimensioneret til kaliberet.

Jeg skyder lidt med en 75'er i .222 og har lige fået tag i en urørt L57'er i rigtig god stand i kaliber .308. Dette var forløberen for Forester og den blev kun produceret fra '57 til '59. Specielt for denne riffel er sikringens plads på bundstykket - riflen siger mig et eller andet, så der er en vis risiko for, at den bliver boende et stykke tid....

Til mit personlige brug har jeg lige fået kig på en rustfri 75'er i .338 - som nævnt har jeg haft en tidligere (og jeg savner den) - og en blåneret 75'er lux i .375 H&H. Sidstnævnte har udløst en ubændig besiddertrang.

Som inledningsvist nævnt er Sako ikke den eneste ene, men blandt de store europæiske producenter indtager firmaet i mine øjne lidt af en særstilling.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#22
Jeg kan kun sige, at jeg har samme erfaringer med at sælge SAKOer. Jeg har gjort det tre gange og fortrudt hver gang. I to af tilfældende har jeg måtte ud at købe en tilsvarende senere. (Dyrt, men jeg burde jo have lært lidt af det)[Wink]

I 1992 købte jeg en AV i kaliber 338 Win mag. Den har lige siden været arbejdshesten til vildt større end råvildt. Jeg ville gerne have haft en FIBERCLASS, men jeg har aldrig kunnet opdrive en i Danmark.
Da jeg ikke kunne købe en, måtte jeg nøjes med det næstbedste, nemlig at sætte et McMillan fiberskæfte på en std. hunter.

Efter 15 år stadig min favorit, og låsen går bedre end nogensinde.[Big Grin]

[Image: Sako051.jpg]
Svar
#23
Jeg har lige fået min første SAKO (min anden riffel efter den anden blev stjålet - en Tikka T3, som jeg havde haft 1 år)

Det er en SAKO 85 Bavarian 308W m/ Swarovski Z6 2-12x50 ..
jeg har ikke prøvet den endnu, da jeg først har hentet den igår, men den føles godt nok lækker. ...
Er der iøvrigt frilagt pibe på denne model (jeg har den ikke hvor jeg er nu, så jeg kan ikke selv teste det)
Svar
#24
Jo Bavarian har fritliggende pibe.
Da jeg så Bavarian første gang, må jeg sige jeg var lidt skeptisk. Men efter at have haft en i hænderne, må jeg indrømme at de føles utrolig slanke og lækre. Jeg har overvejet om min costumbyggede 260Rem fra Nystrøm og Krabbe, skal skiftes ud med en Bavarian i samme kaliber. Men pt er budgettet ikke til det. Så er det jo heldigt at drømme er gratis[Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#25
Er der mon en af jer sako freaks, der kan fortælle mig, om Sako nogensinde har lavet links magnumrifler?

Sorry for hijacking the thread...

kv
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

Er der mon en af jer sako freaks, der kan fortælle mig, om Sako nogensinde har lavet links magnumrifler?

Sorry for hijacking the thread...

kv


Det skulle da være mærkeligt, hvis ikke model L 691 magnum har været fabrikeret i LH udgave.
http://www.sako.fi/pdf/manuals/Sako591_691.pdf

JPL
JPL
Svar
#27
Jeps. Så fandt jeg det. I et katelog fra ca. 1995 ( der er ikke årstal på, og det er på engelsk.)
Modellerne: Hunter, Deluxe, Superdeluxe, Laminated, Carbine, og Battue
Mag. cal. hos Sako er:
.270mm Wby. Mag. ??? (.270mm)
7mm Rem. Mag.
7 mm Wby. Mag.
.300 Win. Mag.
.300 Wby. Mag.
.338 Win. Mag.
.340 Wby. Mag.
.375 H&H Mag.
Og de tre førstnævnte i cal. .416 Rem. Mag.
Det skal dog tilføjes, de er afmærket som: "as option"
Som tilvalg. Kan forståes som en bestillings vare.
Mogens Nielsen. Skb.
Svar
#28
SAKO A serien introducerede en AV lås i lefhand(LH). Jeg kan ikke finde specifik kaliberangivelse på LH, men låsekassen AV er den der indeholder alle std 30-06 længde kalibre + 7mm remmag, 300winmag og 338 winmag, så jeg vil formode at man også kunne få magnumkalibrerne i LH. (ref. US Stoeger katalog fra starten af 80'erne - sandsynligvis 83)

Til min overraskelse kan jeg ikke finde en SAKO 75 LH i magnum kalibre, hverken i et 1997- eller at 2003 katalog. Noget tyder altså på at 75 LH kun kom i std kalibre. (der står i øvrigt at SAKO 75 LH modellen først kom i 2003, hvor RH udgaven kom i 1997)

Mvh Søren
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Jeg kan ikke finde specifik kaliberangivelse på LH


Prøv at scrolle ned på side 44 i mit link.

JPL
JPL
Svar
#30
Citat:quote:

Prøv at scrolle ned på side 44 i mit link.


Der var den sku [Big Grin]

I øvrigt underligt at sako 75 LH ikke blev lavet i magnumkalibre [?]
Svar
#31
okay tak for det. Som jeg lige forstår jeres indlæg, så blev Sako Hunter produceret i LH magnum (Mons' indlæg), eller stoppede produktionen af Sako LH Magnum rifler med L691?

Tak - kv
Svar
#32
Som jeg ser det, så startede produktionen af magum venstrehåndede rifler med SAKO AV (ca. 1983) og sluttede med SAKO L691 (1997).

Jeg har dog aldrig set dem i levende live, men jeg har heller ikke kigget specifikt efter dem.

Søren
Svar
#33
Tak for svaret igen! Næ, de er nok sjældne fugle, desværre...

kv
Svar
#34
Faldt over denne gamle tråd.

Jeg har gennem et års tid haft en Sako L461 Vixen .223 Rem. Efter lidt startvanskeligheder har jeg nu fundet et par gode ladninger.

Det velfungerende system har fået mig til at se mig om efter en Sako 75 med mediumlås mhp et 6XC/260 Rem/7-08-projekt. Allerhelst skal det kombineres med et McMillan-skæfte.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#35
Lidt Off topic...

Jeg er lige blevet tilbudt en Sako 75 Varmint kaliber .308 win. Ejeren siger, at den har skudt 350 skud og at den er i god stand. Hvad kan sådan en skyder koste?

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#36
Jeg gav 12.000 for min med optilock som spritny...
men vel ca 9 - 10.000 kr.[8D]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#37
Fandt min 75 Finnlight 308W hos KO Skov i Bording.
Demomodel. ½ år gammel. Havde skudt under 100 skud.
8.000 inkl. Optilock montager.

Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Carl Gustav 6,5x55
Remington 600 Mohawk 243W
Hellere kravle 100 meter til en lille buk end skyde 200 meter til en stor !!
Sako 75 Finnlight 308W
Remington 600 Mohawk 243W
Browning GTS 12/75 til sport
Spanioler 16/70 til jagt
Svar
#38
Jeg har da også en SAKO.

Det er en SAKO 75, som oprindeligt var i cal .375 H&H, men N.P.Nielsen har lavet den om til en cal .375 RUM (Reming Ultra Magnum), og forsynede den med mundingsbremse.
Den skyder efter min mening superbt. 5 skuds grupper på ca 5 cm med 300 grains Norma Oryx med en udgangshastighed på 890 m/s.

Februarhilsner - Per
Svar
#39
Tjaaa..

Sako skal der jo være i skabet[:p]

Jeg har en gl M46 enkeltskuds .22LR

+ en L691 lås som N&K har bygget lidt om på med Shilen pibe i 6,5 x kedelig og "Jagtfelt-skæfte"
Den er efter mange år nu rykket ned på 2. pladsen i præcision, selvom den stadig skyder 7 - 10 mm grupper (3 - 5 skud) med Scenar 7 gram... og 15 - 20 mm med Barnes 120TSX

Førstepladsen er overtaget af en Win70 [:0]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Jeg har også et par Sako`er.
En Vixen 222R og en L61R Finnbear 30-06. Det er hvad jeg ved om dem, men måske en af jer her på forummet kan fortælle noget mere?

[Image: sakoer001.jpg]

[Image: sakoer003.jpg]

Mvh. Grandlux
Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)