Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Våbensprængning Sako/Tikka
#41
Citat:quote:

Originally posted by rigbymauser

Hvad kan man lave idag af kompliseret emner i metal som man ikke kunne
i "Gamle dage"??

one planet, one gun.



Rigbymauser...Øhhh har du fået en mursten i hovedet ?? En gammel plastmager som dig må da vide lidt om kompleksiteten i moderne metalteknologi, som M@X angiver kan du få meget avanceret mekanik i dag til selv fattigrøve. Jeg ser ingen fremtid for de gamle dyder, kun en blanding da det moderne er basis af det gamle. Du nævner at Reimer johannson som basis for din 416 Rigby...Den er også CNC fræst i dag, men navnet er jo fint ligesom prisen [^]

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#42
sååå. sssåå drenge..

Lad nu den stakkels "Mr. RigbyMauser" leve lidt i fortiden: den der med oliesølende, skramlede, gamle engelske "supermotorcykler", håndlavede engelske rifler, og ikke mindst aaarrgggh gyse... GAMLE ENGELSKE BILER[:0]
(landrovere og Lotus .... fnise)

(Ved i forresten hvad LOTUS står for? Lots Of Trouble, Usually Serious!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#43
Bare kom an, jeg er parat til en slåskamp(hahaha).
Jeg er yderst bekendt med at man idag har bedre muligheder for at lave bedre stållegeringer(det burde jeg være den første til at vide).
Det jeg påpeger er heller ikke gamle dyder(aldrig nævnt) som en nævnte,jeg udtrykker det er ikke alting der er bedre bare fordi det er nyt. Hartmann & Weiss laver en dejlig låsestol i titanium!!. Den er lidt lettere end konventionel 440Cr stål men.........?.
Det er da helt fint man kan lave våben der kan holde 600-700 år længere end vi ellers er vant til!!.
Svar
#44
det er en fornøjelse at se et flot stykke arbejde på et lækkert stykke træ og det er lækkert at se på en dybblå blånering udført af en fagmand.
det er en fantastisk fornemmelse at stå med et våben der er tilpasset metal mod metal og træ mod metal som man ikke kan udsætte noget på...

der bliver ikke lavet våben idag som der blev for år tilbage...
der er sket noget med kvaliteten...
tag bare BRNO hvis et eksempel skal hives frem...
idag når man hiver i ladegrebet kan man mærke og høre graterne skurre...

men...
jeg har erkendt at fiber og rustfrit materiale er et godt værktøj til desideret jagtvåben som bare skal være praktiske...
der er intet smukt ved en riffel med kevlar og rustfri pibe, det skulle da lige være linierne/ designet, men det er et værktøj der opfylder en funktion... ikke fryde mit øje...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#45
ID skrev:
Citat:quote:

Titanium (som jeg ikke ved hvornår blev opfundet) er også meget stærkere end tidligere tiders stål - måden man fremstiller piper på er også meget mere

Titanium er da, såvidt jeg husker, et grundstof.Altså ikke "opfundet".
Men er der nogen her der ved om man bruger "ren" titanium til rifler eller er det en titaniumlegering? Måske er der endog en, der også kender brudstyrke mv. på det pågældende matr. ?

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#46
Mine slagstifter i begge rifler er af titanium.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#47
Hej!

Den mest brugte titanium-legering er 6AL-4V altså 90%titan, 6%Aluminium og 4% Vanadium.

Om det lige er den der bruges til låsestole og lignende ved jeg ikke.

Jeg bruger den til stort set alle dele i knive og lignende, legeringen har gode egenskaber m.h.t. sejghed og slidstyrke, men er ikke specielt hård.

Slagstifter af 6AL-4V holder ganske godt.
Fjedre af 6Al-4V er uforgængelige.

Mange fokuserer på Titaniums lethed og glemmer den bedste egenskab ved titan... Det er næsten lige så korrosionsbestandigt som Guld!
Jeg har et stykke titan liggende i havvand+ ekstra kaliumsalt, der har det ligget i 4 År nu... de andre knive og rustfrie ting har jeg for længst HÆLDT ud[Big Grin]
Titanet er ikke helt så blankt mere som for 4 år siden

Meget af det titan jeg har fået kommer fra Svensk papir-industri, hvor de bruger det til omrørere i syrebade og den slags.

Ham der den smarte brillemager inde i Århus med de der superlette titan-tråd-stel, han køber det fra dem der sælger titan-tråd til galvaniserings-bade... prøv at gætte hvor meget han tjener på sådan et stel... tråden til et stel koster vel 2-3 kroner[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#48
Jeg er netop kommet hjem fra en god jagttur i Sverige og har derfor ikke læst seneste indlæg før nu.
Men tak for en god info. omkring titanium.
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#49
Desværre har de ikke fået "renset" markedet for de de sidste i den serie med defekte løb - der her er den sidste fra Kanada..

[Sad]I'm sorry to report there is a new member of the Maimed By Beretta/Sako Club . Al is from Kelowna, BC, Canada. While out hunting with his nephew his Stainless Sako blew up and blew his left hand apart. He had to put bones, and pieces of bones back into a rough semblance of a thumb before he could get out of the woods. He says thank God his nephew wasn't shooting the rifle. He had been sheep hunting solo a week earlier, but didn't get an opportunity to shoot. Here is what is left of his rifle:

I wish this was the only new incident that I had to report. I have pictures of another rifle that blew up in its owner's hand's further East in Canada, but I'm not yet authorized to post them.

There is also a report of yet another blow up that occurred in South Dakota. It was a .243, which we all know is often a kid's starter rifle........[Sad]

[Image: PC020021-copy.jpg]

[Image: PC020038-copy.jpg]

[Image: deerrun.gif]

Hmmm det er da vist et løb som samler skuddet.... [B)]

[Image: 102_0212_IMG-copy.jpg]
Svar
#50
halvauto..

Er du rar at mindske billederne, og det samme gælder alle andre der fremover poster billeder. Der er intet mere irriterende end at skulle køre musen frem og tilbage for hver linie.

[xx(]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#51
Jeg byder 200 dask for det bundstykke! (Altid godt at ha' et ekstra) [8D]

Har netop skudt min egen rustfri 75'er i kaliber .338 WM (købt af Egan) ind. Riflen skyder som en drøm - mareridt ser da også kun ud til at opstå med flutede piber....

Har iøvrigt også byttet mig til endnu en rustfri 75'er. Jeg tør ikke nævne kaliberen her [:I] men den er billig i ammunition [Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

halvauto..

Er du rar at mindske billederne, og det samme gælder alle andre der fremover poster billeder. Der er intet mere irriterende end at skulle køre musen frem og tilbage for hver linie.

[xx(]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



Du kan bare købe en større skærm[:o)]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#53
Hehe

GD - du skulle vel aldrig bruge en opløsning der hedder 600x800 eller hvad hulen hedder den mindste 340 * et eller andet ???
Prøv at skrue lidt op for kaliberet...eller skal brillerne så på næsen[?] [8D]
I øvrigt er det direkte fra en andens hjemmeside ""photobucket.com"" de er taget....

Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

halvauto..

Er du rar at mindske billederne, og det samme gælder alle andre der fremover poster billeder. Der er intet mere irriterende end at skulle køre musen frem og tilbage for hver linie.

[xx(]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



Du kan bare købe en større skærm[:o)]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]



[Image: deerrun.gif]
Svar
#54
@Høgh

Det er disse serier som giver problemer...

I've learned ,from a loose-lipped Beretta employee, that the Tikka's affected are stainless rifles with the SERIAL NUMBER RANGE: 419140 To 461951 = 42,811 potential failures out there in Tikkas.

Og Sako og Tikke løb er produceret i samme løbsserie - har du tjekket dine [?]

[Image: deerrun.gif]
Svar
#55
Min skærmopløsning er sat til 1024x768, hvilket må siges at være standarden for de fleste. Hvis du nu kendte din Photobucket ville du vide at du kan rette i formatet...Hvilket du vil gøre NU ! Den skal stå til 400x600 pixels hos photobucket.com (eller også er det omvendt)

[:o)]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#56
Hmmm

Har ikke umiddelbart adgang til dette album...JohnCharlieNoak
Og på min skærm er billederne fine [Wink]
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Min skærmopløsning er sat til 1024x768, hvilket må siges at være standarden for de fleste. Hvis du nu kendte din Photobucket ville du vide at du kan rette i formatet...Hvilket du vil gøre NU ! Den skal stå til 400x600 pixels hos photobucket.com (eller også er det omvendt)

[:o)]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



[Image: deerrun.gif]
Svar
#57
Halvautomat...Så ka du lære det [8D]

Jeg har fået klager over alle de mega billeder, så det er ikke for sjovt. Skulle man have problemer med diverse billeder er det bare at kontakte mig - Ikke være ligeglad og spille ...[:o)]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#58
Tja ... spiller og spiller
Alt i Amerika er stort og i Amerika kan de åbenbart godt se disse billeder [8D]
Men nu kan jeg da hale min gamle 15" frem igen [8D]

Det var vores ven John Charlie Noak bib... men derfor kan man jo altid uploade dem til sit eget som du har gjort....
http://www.accuratereloading.com/ubbthre...1&fpart=15

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Halvautomat...Så ka du lære det [8D]

Jeg har fået klager over alle de mega billeder, så det er ikke for sjovt. Skulle man have problemer med diverse billeder er det bare at kontakte mig - Ikke være ligeglad og spille ...[:o)]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



[Image: deerrun.gif]
Svar
#59
Det ser da ud til at Sako/Tikka har taget føringen i den store internationale lemlæstelseskonkurrences kategori: "Antal våbensprængninger", mens Blaser og Weatherby stadig fører kategorien: "Mest effektive lemlæstelser" [8D]

Mine sakoer er IKKE flutede, jeg er glad for dem og bruger iøvrigt ikke venstre tommelfinger til ret meget....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#60
Hej Jens,
Hvad skal Sauer nu blandes ind i den problematik. Du mener vel Sako.

mvh. Johannes
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)