Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overslag
#21
O. Smith skrev:
Citat:quote:

Hej Doc, her er min egen subjektive definitionBig Grinesneyhumanister er
mennesker der tillægger dyr menneskelige egenskaber så som tankevirksomhed, følelsliv,moral osv.


Så er vi mange "disneyhumanister"[Wink]
Moderne dyre og adfærdsforskere er ikke ikke i tvivl om at højerestående pattedyr, både har tankevirksomhed og følelsesliv.
Så mon ikke "disneyhumanisterne" og "nogle andre" bør mødes et sted på midten[?]
mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#22
Overslag????(jeg har aldrig hørt mage). Jeg er dybt uenig, hvis man vil ramme dyret 5 cm højere sigter man 5 cm højere - indskydning på 100 meter skal sidde i center, alt andet er skurvogns/gammeljæger-snak.
Skudet skal ramme præcist hvor man sigter!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#23
Kære ID, så bliver vi jo nødtil at afskaffe Newtons lov. Kan du det??

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Kære ID, så bliver vi jo nødtil at afskaffe Newtons lov. Kan du det??

Søren



?????????????????????????? Du kender vel dine Drops?
Der er noget der hedder kliktårne/BDC og trådkors med afstandsmakeringer. Det er også ok, at holde lidt højt ved lange skud, men man indskyder ikke sin riffel med overslag. Det svare nogenlunde til, at du ved indskydning grupperer 5 cm til venstre og du så bare "husker" på at holde 5 cm til højre når du skal ramme præcist - det gør man sgu' da ikke.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#25
Michael...

Jeg indskyder gerne med et lille overslag på 2-4 cm, på 100 meters afstand. Det har jeg gjort med .308 win og 3006 sprg. og 8x57 Is, det skulle give mig mulighed for at holde lige på bladet af et bambidyr ud til 200 meter- uden at holde over. Jeg tror gerne at det ikke er dig, da du har BDC på din kikkert. For os andre er det nemmere, og er sikkert endnu et religions-spørgsmål.

[Smile]

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#26
Stiller i så også alle urene derhjemme 10 minutter foran - for at være på den sikre side?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hvis WBY`en med omtalte kugle er indskudt på 100 m med et træfpunkt 4 cm over sigtepunktet, vil den træffe 1 cm over sigtepunktet på 100 m.



Nu hænger jeg sgu' i fødderne!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg fatter ikke en brik Claus - hvis den er indskudt på 100 meter med et træfpunkt 4 cm over sigtepunktet så vil den vel træffe 4 cm over sigtepunktet hvis du skyder på 100 meter?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#28
Hej ID

Det er lige nøjagtig vand på min mølle, jeg er fuldstændig enig med dig.

Mvh

Jenslp
Svar
#29
Hej ID
Jeg tror sku vi kan starte en religionskrig ala` Blaserdebat[Big Grin]

Du mener altså at et projektil i en given kaliber ikke har en optimal
indskydnings afstand til jagtlige formål?????

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Du mener altså at et projektil i en given kaliber ikke har en optimal
indskydnings afstand til jagtlige formål?????


Det har jeg vist ikke skrevet nogen steder, men det vil jeg da gerne diskutere med dig - prøv at forklar mig helt præcist hvad det er du mener - er det fordi du mener at en indskydningsafstand hvor kuglens bane kun krydser sigtelinien een gang skulle være mere optimal end andre afstande?
[Image: KS.jpg]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Michael...

Jeg indskyder gerne med et lille overslag på 2-4 cm, på 100 meters afstand. Det har jeg gjort med .308 win og 3006 sprg. og 8x57 Is, det skulle give mig mulighed for at holde lige på bladet af et bambidyr ud til 200 meter- uden at holde over. Jeg tror gerne at det ikke er dig, da du har BDC på din kikkert. For os andre er det nemmere, og er sikkert endnu et religions-spørgsmål.

[Smile]

Mvh.

Lars/Great Dane kalibermongolen
lars@reloadersnest.com



Skal det forstås sådan, at det du i virkeligheden gør, er at indskyde de riffel til et zero på 200 meter, men fordi du ikke har en 200 meterbane, så indskyder du på 100 meter og kalkulerer dig frem til zeroet på 200 meter?
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#32
Hehe det her er vist lidt af en hvepserede at jage snitterne ned i men hva... [Wink]

Michael bare for at provokere lidt har jeg "sakset" lidt fra Jens Ulriks artikkel andet sted her siden omkring indskydning.

"Forældet praksis har været at indskyde riflerne på 100 meter, med det argument, at man sjældent skyder længere på jagt. Som jæger har man dog betydeligt større praktisk udbytte af at vælge en længere indskydningsafstand svarende til PBR for f.eks. +/- 4 cm, da en sådan fremgangsmåde muliggør længere skud - f.eks. i tilfælde af, at det første skud resulterede i anskydning.
Når indskydningsafstanden er valgt er det næste skridt at få beregnet kuglebanen. Bedst er en nøjagtig beregning foretaget med ballistisk software, men i praksis er ammunitionsfabrikantens ballistiske tabel fyldestgørende.

Tip: Alle jægere, der skyder med mellemklassekalibrer eller lette magnumrifler, kan, hvis de ikke råder over en ballistisk tabel ved indskydningen, blot indskyde deres rifler, så de skyder cirka 4 cm. højt på 100 meter. Dette giver for alle de omtalte kalibrer en PBR svarende til cirka +/- 4 cm på et sted mellem 170 og 230 meter."

Så Jens Ulrik nu er du ganske uforvarende også inddraget i denne debat [Wink]
Svar
#33
Personligt indskyder jeg på 100 m. Om kuglen falder 27 ell. 40 cm. på 300 meter ser jeg ikke som et problem. Det vigtigste er vel man ved hvor meget kuglen falder. Et kuglefald på 27 cm. på et stykke råvildt!!!! Det er vist hip som hap om man korigerer 27 ell. 40 cm.

Jeg kan godt se fornuften i indskydning på 200 m. for en jæger/skytte der ikke er god til afstandsbedømmelse, men gerne vil ramme i nærheden af sigtepunktet på afstande fra 50-300 meter.

Men igen, hvis man kender sin ammo. og kan bare lidt afstandsbedømmelse; hvorfor så være tilfreds med en margin fra +5 til -27 cm. ved alm. skudafstande[?]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#34
Der vil vel altid være en optimal indskydningsafstand beregnet ud
fra kaliber, projekttiltype og vægt samt ladning,i forhold til at
give den fladeste kuglebane.Denne optimale afstand som på nær 22WMR
er langt over de 100 m må vel være at foretrække så indskydnings-
afstanden passer til patronen og ikke en vilkårlig banelængde.

Mvh.
O.Smith
Svar
#35
Det Jens skriver er, at en indskydningsafstand på 100 meter er for kort - han anbefaler at zeroet er længere ud (det har jeg ingen kommentarer til) - det han i praksis gør, er det jeg har skitseret i mit svar til Lars og min kommentar til det er "ja, lad os da gøre det lidt mere kompliceret end det er".
Min holdning er: Kend dit zero - om det så ligger på 100, 150 eller 200 meter er forsåvidt ligegyldigt bare det er der.
Herr O. Smidt, hvad er dine parametre for at beregne den optimale indskydningsafstand?

Mphansen har i sin første bemærkning meget præcist fat i essensen.

At ligge at kalkulere med overslag ved en indskydning er fuldstændig hul i hovedet - jeg kan forstå det så langt, at hvis man ikke råder over en bane hvor man kan indskyde på den afstand som man føler at man har brug for - ja, så kan man kalkulere sig frem til den.
Jeg har selv gjort det hos Hubertushuset, som har en 60 meter bane - skudet skulle sidde 42 mm under sigtepunktet, så ville den gå i zero på 100 meter (cal. 5,56). Men det første man gør når man kommer på bane, er da at checke om det passer.

Men O. Smith jeg er meget interesseret i hvad "den optimale" indskydningsafstand er for en given kaliber - og hvordan du kommer frem til det.

Forøvrigt kan man ikke generelt angive sådan et overslag i fast mål det kommer jo an på kuglens ballistik og c/c afstande kikkert/løb.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by ID

Det Jens skriver er, at en indskydningsafstand på 100 meter er for kort - han anbefaler at zeroet er længere ud



hmm...ja sådan læser jeg nu godt nok ikke artiklen. Jens taler om at arbejde ud fra Point Blank Range, hvor man istedet for at definere en fastsat zero-afstand, fastsætter et acceptabelt over- eller underslag på kuglen til en given jagtsitution, eksempelvis 4 cm. Ud fra hvilken kaliber man så anvender kan man så via et ballistiks beregnings program eller tabel så udregne, hvor langt PBR er for ens riffel/ammunition.

Sådan læser jeg det, men måske mener vi i sidste ende egentlig det samme.

Mvh.

Steen S
Svar
#37
Ej Steen, PBR drejer sig om hvilket afstands interval hvor man kan holde lige på, man skal stadig ha' et zero. F.eks. hvis du indskyder en cal. .223 på 80 meter så vil du ha' en PBR fra 80 meter op til ca. 220 meter fordi kuglebanen maximalt vil afvige 40 mm - d.v.s zero på 80 meter og zero på 220 meter imellem stiger kuglebanen max 40 mm. - men du skal stadig indskyde den på 80 eller 220 meter. Ovennævnte skal kun ses som et eksempel (c/c kikkert/løb er i ovennævnte eksempel 70 mm).
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#38
Hej ID Tyskerne Bruger udtrykket "Gee"= gunstigste einschies-entfernung. Eks.1 kal 3006 Federal 10,7 teilmantel, her er GEE 170m
hvilket giver +2,0 50m - +4,0 100m - +2,0 150m - -5,5 200m - -37,0
300m. Indskudt på 100m får man 50m +1,0 - 150m -5,5

Eks.2 kal 3006 Federal 10,7 trophy bonded, her er GEE 162m hvilket giver +1,6 50m - +4,0 100m - +2,o 150m - -5,3 200m - -38,2 300m.
Indskudt på 100m får man 50m +1.0 - 150m -5,6

Jeg formoder at tallene er udvundet af et ballistikprogram fodret
med de nødvendige oplysninger.

Mvh.
O.Smith
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by O.Smith

Hej ID Tyskerne Bruger udtrykket "Gee"= gunstigste einschies-entfernung. Eks.1 kal 3006 Federal 10,7 teilmantel, her er GEE 170m
hvilket giver +2,0 50m - +4,0 100m - +2,0 150m - -5,5 200m - -37,0
300m. Indskudt på 100m får man 50m +1,0 - 150m -5,5

Eks.2 kal 3006 Federal 10,7 trophy bonded, her er GEE 162m hvilket giver +1,6 50m - +4,0 100m - +2,o 150m - -5,3 200m - -38,2 300m.
Indskudt på 100m får man 50m +1.0 - 150m -5,6

Jeg formoder at tallene er udvundet af et ballistikprogram fodret
med de nødvendige oplysninger.

Mvh.
O.Smith



Der er dog stadig zero for kal. 30.06 Federal 10,7 Teilmantel på 170 meter og et zero for kal. 30.06 Federal 10,7 Trophy Bonded på 162 meter - det er det der er hele min pointe, du kan ikke beregne noget som helst, når du skyder, hvis ikke du kender dit zero.
Jeg kan dog ikke gennemskue hvorfor man skulle vælge disse afstande som optimale.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by O.Smith

Der vil vel altid være en optimal indskydningsafstand beregnet ud
fra kaliber, projekttiltype og vægt samt ladning,i forhold til at
give den fladeste kuglebane.Denne optimale afstand som på nær 22WMR
er langt over de 100 m må vel være at foretrække så indskydnings-
afstanden passer til patronen og ikke en vilkårlig banelængde.

Mvh.
O.Smith



Jeg venter også spændt[8)]

Kan du give mig bedste indskydningsafstand på:

Cal. 6.5-284

53 gr. mrp-2, 140 gr. Hornady I.Lock

55,5 gr mrp-2, 120 gr. Nosler BT

(Må godt være rundet op til hele meter[8D])

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)