Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overslag
#41
Det som det drejer sig om efter min mening med denne GEE er at finde
den indskydningsafstand som til jagtbrug giver de mindste marginaler
i forhold til træfpunktet set i forhold til patronens ydeevne. Altså
at man kan holde lige på ud til en given afstand afængigt af patrontype og kaliber. For mig at se er forskellen på zero 100 og
den GEE baserede Zero 170, at et skud på eksempelvis 200m bliver en
vuderingssag med zero 100, men en formssag med GEE 170 [8D]

MPhansen, jeg har ingen GEE for 6,5-284, men formlen må være noget
med coeficent,vægt,hastighed + et ballistikprogram med en grafisk
bue man kan flade ud ved hjælp af indskydningsafstanden. Fladest
mulig bue= GEE [Big Grin]

Mvh.
O.Smith
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by O.Smith

Det som det drejer sig om efter min mening med denne GEE er at finde
den indskydningsafstand som til jagtbrug giver de mindste marginaler
i forhold til træfpunktet set i forhold til patronens ydeevne. Altså
at man kan holde lige på ud til en given afstand afængigt af patrontype og kaliber. For mig at se er forskellen på zero 100 og
den GEE baserede Zero 170, at et skud på eksempelvis 200m bliver en
vuderingssag med zero 100, men en formssag med GEE 170 [8D]

MPhansen, jeg har ingen GEE for 6,5-284, men formlen må være noget
med coeficent,vægt,hastighed + et ballistikprogram med en grafisk
bue man kan flade ud ved hjælp af indskydningsafstanden. Fladest
mulig bue= GEE [Big Grin]

Mvh.
O.Smith



Jeg er S G U bange for at jeg røg i svinget[B)]

Den må jeg sove på[|)]. Evt. læse den igen imorgen.

Det er mange fine ord, men kan du udregne forskellen på f.eks:

22-250, 308Win og 9,3x62 (ell. 3 efter eget valg)

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#43
Her er med "få" ord beskrevet hvor svært det er med afstandsbedømmelse:http://www.avancez.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=2425&postdays=0&postorder=asc&start=0

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#44
Her er GEE for en lang række kalibre
http://www.waffenwildi.ch/Hirtenberger/ballistik.htm

Har støvet rundt på adskillige netsider, det er åbenbart lidt indviklet.[Sad]

Mvh.
O.Smith
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by O.Smith

Her er GEE for en lang række kalibre
http://www.waffenwildi.ch/Hirtenberger/ballistik.htm

Har støvet rundt på adskillige netsider, det er åbenbart lidt indviklet.[Sad]

Mvh.
O.Smith



Det eneste brugbare jeg kan se i det skema, er at alle rammer 3,5-4 cm over på 100 m.
At der så er forskel på kuglebanen ved 8x57IS og 7mmRemMag er der jo sådanset ikke noget nyt i.

Betyder det så at man skal indskyde en 8x57 på ca. 150 meter
og en 7mmRemMag på ca. 200 meter[?] for at få den bedste kuglebane.

Ell. betyder det at man skal indskyde sin riffel med et overslag på 4 cm. uanset Cal.[?]

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#46
Hej MP, selvfølgelig kan man bare indskyde med omkring 4cm overslag
på 100 m, men jeg mener bare at man bedre kan udnytte kalibrets potientiale ved at indskyde efter GEE værdien. Når alt kommer til alt
afhænger den optimale indskydningsafstand jo af hvad den enkelte skal bruge sin riffel til.

Mvh.
O.Smith
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by O.Smith

Hej MP, selvfølgelig kan man bare indskyde med omkring 4cm overslag
på 100 m, men jeg mener bare at man bedre kan udnytte kalibrets potientiale ved at indskyde efter GEE værdien. Når alt kommer til alt
afhænger den optimale indskydningsafstand jo af hvad den enkelte skal bruge sin riffel til.

Mvh.
O.Smith



Jeg tror vi snakker forbi hinanden.

Jeg forstår ikke dit skema. Prøv at læse mit indlæg igen.
Som jeg ser det, er der ikke nogen nøjagtig indskydningsafstand til alle Cal. i dit skema, men alle har et overslag på 3.5-4cm.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#48
Jeg har med stor interesse fulgt dette indlæg, og det glæder mig at de der ikke forstod ideen med at indskydde med overslag på 3-5 cm på 100 m, er vendt på en tallerken og nu er overbeviste om at det er lykken, eller er de ?
Jeg glæder mig til at møde ID og diskutere ovenstående emne over en pilsner.

Claus the Dane NB. Nu falder der nok brænde ned.

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Jeg har med stor interesse fulgt dette indlæg, og det glæder mig at de der ikke forstod ideen med at indskydde med overslag på 3-5 cm på 100 m, er vendt på en tallerken og nu er overbeviste om at det er lykken, eller er de ?
Jeg glæder mig til at møde ID og diskutere ovenstående emne over en pilsner.

Claus the Dane NB. Nu falder der nok brænde ned.

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.



Davs Claus

Jeg kan fortælle at jeg ikke er vendt overhovedet.
Jeg prøver blot på at få en forklaring på:

Citat:quote:

Der vil vel altid være en optimal indskydningsafstand beregnet ud
fra kaliber, projekttiltype og vægt samt ladning,i forhold til at
give den fladeste kuglebane.Denne optimale afstand som på nær 22WMR
er langt over de 100 m må vel være at foretrække så indskydnings-
afstanden passer til patronen og ikke en vilkårlig banelængde.

Mvh.
O.Smith


Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#50
Overslag eller ej, så tror jeg det er vigtigst at man finder det der virker bedst for en selv.

Nogle bliver befippet, når bukken står på længere hold og glemmer at korrigere. Andre, bliver roligere, fordi det kræver mere koncentation, at sætte skuddet korrekt på den større afstand.

De førstnævnte må formodes at få det bedste resultat med riffelen, når den er indskudt med fejlmarginsudligner, resten kan selv vælge.

Personligt har jeg indskudt mine rifler forskelligt, således at dem jeg kun anvender til jagt, de har overslag, så jeg ikke skal spekulere over kompensation, når afstanden ikke overstiger 200 meter.

På den forkerte side af de 200 meter, der mener jeg ikke der er så meget jagt i situationen, men det er det op til den enkelte at afgøre.

Der er jo faktisk skytter der ikke kan ramme præcist på den afstand, men som alligevel prøver ...

Det var lige et sidespring[}Smile]

De rifler jeg bruger på bane, de er nulskudt på 100 meter, og bliver klikket ind når afstanden kræver det.

På et tidspunkt havde jeg to kikkerter til samme riffel i svingmontage. Den ene var indskudt med overslag og jagtammunition, den anden prikskudt med baneammo.

Det var ordene herfra[Smile]

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#51
Sidste gang for kong Knud.

Man skal have et Zero, om det ligger på 100, 150, 200 osv. er ligegyldigt. Men jeg mener stadig ikke der er fornuft i 3-5 cm. overslag på 100 m.

Det kan godt være du har en sikkerhedsmargin ud til 200 meter, men du aner ikke hvordan kuglen ter sig på længere/korte afstande.
Hvad gør man så på 300 ell. 350 meter? holder tjaa.. 16-52 cm over?
Hvis du har et zero kan du træne dig op til alle afstande. Hvis du har et ca. overslag har du ikke noget konkret at gå ud fra.

Jeg håber snart der er nogen der blander sig i denne debat.

Mvh.

mphansen
[Image: 113.gif]
Mvh.

mp
Svar
#52
Jeg ved hvor mit ZERO er, men det nytter jo ikke noget for dem der ikke ved det.

Da fruen tog min .375'er med til Afrika, samtidig med at jeg havde lånt 3006'eren ud, så måtte 6,5'eren med på elgjagt.

Den blev indskudt med overslag på 4 cm på 100 meter, svarende til Zero på 170m. Herefter lavede jeg et skema over droppet ud til 350 meter, med klik og kompensation, hvis jeg skulle være så uheldig at skulle aflive noget på langt hold.

Så gentlig tror jeg at vi to er enige.

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#53
Hej MPhansen, vi er så inderligt enige, du tror da vel ikke at jeg ikke kender Zero, blot fordi jeg skydder ind med overslag på hundrede meter, nej jeg kender nøjagtigt kuglebanen, og valget af overslag er nøje overvejet, kalkuleret og skematiseret i en tabel for den sags skyld helt op til 800 m til 1000 m.
Jeg har med overslag blot valgt at finde den bane der giver mindst kompensation i skudøjeblikket og dermed færest fejlkilder.

Claus the Dane [8D]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#54
Hej Mp, var lige på arbejde men nu er jeg med igen.
Det er korrekt at der er ca 4cm overslag på 1oom på en lang
række patroner, der er dog mange af de hurtige der ligger på under
4cm (jeg sidder her med en anden tabel) Forskellen på henholdsvis overslag/drop bliver væsentlig mere markant når afstanden øges.
Gee afstanden varierer for standartkalibre (22hornet til 470 N.E.)
fra Ca.130m til 215m.
Yes,jeg tror også at vi snakker forbi hinanden så jeg prøver en anden formulering. Man skal selfølgelig kende sin kuglebane uanset
om man indskyder på 100m eller 170m, men hvis vi tager udgangspunkt
i førnævnte eks.kal 3006 10,7g indskudt på 170m har den en maximal
afvigelse fra sigtelinien på 5,5cm ud til 200m = -5,5 200m. På 300m
er droppet -37cm. Hvis vi indskyder på 100m har vi allerede et
drop på - 5,5 på 150m hvilket giver væsentligt større drop på 200
og 300m. Der er det så jeg mener at det må være lettere at kompensere
jo mindre droppet er og ligeledes må det lette foretningsgangen når
man kan udnytte den maximale grænse uden at skulle kompensere.

Mvh.
O.Smith
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

.................Jeg håber snart der er nogen der blander sig i denne debat..................

[Image: 113.gif]



Jeg gider ikke mphansen, sådan er det med gamle jægerskrøner - de er umulige at komme til livs.
Det forholder sig som jeg nævnede tidligere - reff. det med at stille uret 10 minuter foran (det forhindre jo heller ikke folk i at kende klokken).
Det vi i virkeligheden diskuterer er om man på 100 meter vælger at holde 4 cm under og lige på, på 200 meter eller visa versa - og er ærlig talt, så har jeg noget mere fornuftigt at bruge min tid til end at diskutere slige sager.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#56
Hej MP Hansen!!

Jeg skyder selv meget med kærv og korn, og mine sigtemidler er reguleret til 100m på min 8x57.Du har ret i det er nemmere at kompen- sere hvis man kender alle sine faktore som afstand, kuglebane og våben
ved at enten hæve eller sænke riflen iforhold til målets afstand.Sådan gjorde man i gamle dage, og det virkede fint(os for mig)
Men skyder man med kikkert og med et flatskydendevåben, kan der være en lille fordel at regulere et overslag på 100m hvis man ikke har adgang til en skydebane der tilbyder mere. Jeg er selv engang med et .270Weatherby projekt og hvis den laver et overslag på 5cm på 100m
sidder den kun 12cm under på 300m(ikke dårligt).

one planet, one gun.
Svar
#57
Så vil jeg gerne illustrere hvordan jeg omsætter mine påstande / teorier til praksis.
Jeg skydder med en barbie i 308 win, 150 grain Nosler ball silvertip 830 m sek. Lagt ind i mit Ballistisk kalkulationsprogram, med et overslag på 5 cm på 100 m giver følgende tabel, som er lamineret og anbragt under patronholderen der sidder på skæftet.

på 100 m +5 cm
på 200 m -2 cm
på 225 m -7 cm
på 250 m -13 cm
på 275 m -20 cm
på 300 m -30 cm

Når jeg så ankommer til en post, skal jeg vurdere om der er mulighed for skud over 200 m, det foregår med min afstandsmåler, hvis der er mulighed herfor, notere jeg mig i hvilken retning, og hvor langt et skud jeg kan opnå, går ind i tabellen og finder korrektionen.
Hvis der ikke er mulighed for skud over 200 m. læner jeg mig tilbage åbner en pilsner og nydder udsigten.

Claus the Dane [8D]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

på 100 m +5 cm
på 200 m -2 cm
på 225 m -7 cm
på 250 m -13 cm
på 275 m -20 cm
på 300 m -30 cm



[Big Grin] Så kommer tusindkroners-spørgsmålet Claus!
+5, -2, -7 osv. i forhold til hvad?
Hvorfor pokker bruger du ikke 0 på 100 meter, -7 på 200 meter, -12 på 225 meter osv.????????
Du har blot indskudt din riffel med zero på 188 meter eller et sted mellem 0 og 100 meter. Jeg kender ikke dit c/c-kikkert/løb mål, men det er formodentlig omkring 50 mm [Smile]. Jeg vil mene at hvis du går ud i haven [Big Grin] og sætter en skive op på 31 meters afstand og holder direkte på prikken - så sidder den der. [Image: CL.jpg]
Med venlig (og undrende) hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#59
Hej ID du kan åbenbart kun skydde ind på en given afstand ved at kuglen skal sidde lige der hvor du sigter, du er åbenbart ikke i stand til at abstrahere fra dette, ved at forstå at jeg opnår det samme som du opnår ved at du skydder ind på 188 m. og du kan se kuglen rammer i plet. Du må forstå at når jeg vælger 5 cm overslag på 100 m, så er det ikke de vise sten, men mit valg, og et hvilket som helst valg af overslag, kan sikkert begrundes.
Jeg vælger blodt ud fra, at kunne holde lige på målet uden tanke for korrektion, og dermed eliminere de fejl muligheder der ligger i at fejlvurdere afstanden.
Hvis jeg skulle på Elgjagt med min 340 wby kunne jeg vælge overslag helt oppe omkring de 10 cm. og dermed opnå at kunne holde lige på, langt væk ( gider ikke regne det ud nu[}Smile] ) og ligeså kunne Jenslp på Elgjagt med et overlag på 10 cm opnå samme virkning, og være fri for at spekulere på korrektion.[}Smile]

Claus the Dane [}Smile][}Smile]

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#60
Nu jeg var lidt ophidset kunne jeg ikke lade værer.

Cal 378 weatherby mag. kugle 300 grains Nosler partition.
udgangshastighed 900 m. sek, formål at komme på Elg/Moose jagt
forventer lange skudafstande, kuglebane som følger.

100 m +10,0 cm
150 m +12,2 cm
200 m +10,5 cm
275 m - 0,5 cm
300 m - 6,7 cm
325 m -14,2 cm
350 m -23,1 cm

For de lidt tunge [}Smile], så betyder antal meter ( m ) skudafstand, og cm. højde på kuglebanen i forholdet til sigteline.

Da træfområdet på en Elg/Moose er rimeligt stort, og hjertet sidder lavt i kroppen, kan du med denne indskydning nu stort set holde lige på helt ud til 350 m. du behøver blot at finde ud af om du kan skydde længere væk når du får anvist din post.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)