Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Overslag
#61
Citat:quote:

Hej ID du kan åbenbart kun skydde ind på en given afstand ved at kuglen skal sidde lige der hvor du sigter........


Det er jo netop det jeg ikke gør Claus????? Hvis jeg skyder med kikkertmonteret riffel, uden kliktårn, som er indskudt på 100 meter, og skal skyde på 200 meter, så holder jeg kugledroppet højere og rammer ikke der hvor trådkorset/dotten sigter!!!!!!

Nu er det ikke mig der indskyder på 188 meter!
For min skyld må du skyde ind på hvilken afstand du vil og bruge hvilken teknik du vil. Hvad jeg kan og ikke kan er ikke interessant i denne sammenhæng.
Der er vist ikke nogen der ikke har forstået din tabel Claus - jeg brugte den ihvertfald til skitsen i mit forige indlæg.

Jeg syntes nu nok, at dette med "overslag" er blevet fremlagt i denne tråd, som noget der var smartere end at indskyde zero, men det kan da godt være at jeg har overfortolket indlæggene.

Nå, nu har jeg ikke tid til at skrive mere - uret ringede, så nu ved jeg at jeg skal spise om 10 minuter [Big Grin]

Lad os stoppe her inden der går "net" i den!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#62
[Image: fuchs.gif]
Svar
#63
Praktisk jagt hedder dette topic.
ID nævnte istarten af denne debat bl.a. kliktårne.Det er nok de færreste der bruger dette geniale værktøj.
Indskyd på GEE og hold lige på og ved længere afstande end 200-250m (hvordan man så end finder ud af det) aldrig lade trådkorset forlade vildet.(Højden!!)
Det er for mig praktisk jagt.

Søren, måske snart med en roekaster[Big Grin]
"Once upon a time in the West"
Svar
#64
OK
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#65
Der bliver ikke så meget at diskutere når vi endag har laservåben!!

one planet, one gun.
Svar
#66
PÅ elgjagten er det helt fint med noget overslag - man ved jo aldrig hvor de dulkker op [Big Grin]
men når det er sniperskydning på svin på ca. 60-70 m så er det bedst med "lige på" [8D]

[Image: skive%2001.10.2004.jpg]

[Image: deerrun.gif]
Svar
#67
jamen skal man så indskyde på 60-70 meter?

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

jamen skal man så indskyde på 60-70 meter?

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove



Nej nej, så skal du indskyde på 112,44 meter, men således at kuglen rammer 43,2 mm under målet - forudsat kuglen vejer under 150 grain. Hvis den derimod vejer mere skal du blot sno løbet en halv omgang - så sku den være der og hvis du har været i byen dagen før, og er blevet lidt bælgøjet, skal du holde 2,22 mm til højre forudsat at du er links-skytte [:0]
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#69
det er sg'u besværligt at skyde grise når de ikke står på den rigtige afstand...
jeg finder morfar's gamle punt gun frem af gemmerne og så er det bare at skyde på de sviiin... (øf... øf...)

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#70
Hehe - nej for hulen vi tager squ bare og smider en håndgranat ind imellem flokken - det er meget nemmere og så behøber man ikke en klassekikkert [8D]

Det jeg mener er at hvis jeg indskyder min med 5 cm overslag på 100 m svarende til en indskydning på 150 m i plet så er det er for meget når afstanden til det kære dyr er 70 eller 100 m - især hvis man senere skal lege med det i nattens mulm og mørke - så derfor indskydning på 100 m så er det kun få mm min 9,3-62 vil skyde over op mod de 100 m.

forstået [Wink][Wink]

http://www.sitecenter.dk/halvautomat/nss...201815.xls

[Image: deerrun.gif]
Svar
#71
nåe jaaa...
det havde jeg ikke lige tænkt på...[:0]

så lægger jeg morfar's punt gun væk igen... der er sgu' også en frygtelig rekylling bag skæftet... [B)] [Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Det jeg mener er at hvis jeg indskyder min med 5 cm overslag på 100 m svarende til en indskydning på 150 m i plet så er det er for meget når afstanden til det kære dyr er 70 eller 100 m - især hvis man senere skal lege med det i nattens mulm og mørke - så derfor indskydning på 100 m så er det kun få mm min 9,3-62 vil skyde over op mod de 100 m.



Damn! Please don't explain - just do it for Christs sake!
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#73
Glæd dig til den "nye" sæson, ID..
Du starter helt fra bunden. Det må da være spændende [Big Grin][Big Grin]

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#74
Kære ID

Jeg giver dig som førnævnt totalt ret.

Jeg startede denne diskussion for måske at ændre mit syn på overslag.

Men jeg må nok indrømme at jeg fortsætter som jeg altid har gjort:
Indskyder mine våben på 100 meter præcist og prøver så at skyde på forskellige afstande ud til 300 - 400 meter. Da jeg har erfaret at man ikke altid kan regne med hvad fabrikanterne siger om, hvormeget kuglerne falder.

Mvh

Jenslp
Svar
#75
Jamen så vil jeg da også lige øffe med lidt, det kan jo være det giver en over trynen[Smile]
Jeg skyder ind på 177 m =3cm overslag på 100m det passer så med 3cm under på 200m (7mmRem), jeg syntes det er helt fint når øfferne kommer drønene forbi, der er nemlig ikke mange splitsekunder til at tænke på afstande osv inden de er væk igen. Når det er mørkt og grynte er i ro nægter jeg at tro at +/- 3cm har nogen betydning, og er de længere væk end 200m skal jeg ikke have noget klinket der[xx(]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#76
Behøver jeg sige noget, enig Mugge, godt eksempel.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#77
Han skyder ind med et zero på 177 meter Claus og forklarer hvilke drop det giver ved andre afstande.
Og så gider jeg forøvrigt ikke diskutere det her mere - do as you please.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow
Svar
#78
Citat:quote:

Originally posted by ID

Han skyder ind med et zero på 177 meter Claus og forklarer hvilke drop det giver ved andre afstande.
Og så gider jeg forøvrigt ikke diskutere det her mere - do as you please.
Med venlig hilsen


Don't Eat the Yellow Snow



Joo Michael, det er jo bare GEE`en som min tabel anbefaler, sådan at jeg kan skyde på alt indenfor 200m.
Det er nok også en sammenblanding af forskellige ting der kører rundt her, nemlig jagt og jagtfeltskydning. [Wink]
Til målskydning/feltskydning gør jeg ligesom dig, med en dertil egnet skyder, kikkert med meget forstørrelse, kliktårne og afstande som man kender på forhånd eller har op til flere minutter til at plotte sig ind på. Man kender sin kuglebane, og er afstanden 225m, ja så klikker man til 225m og så har den prut forladt basen,[:I]
men til praktisk jagt foretrækker jeg det andet, og hvis du helst vil prikke på alle afstande er det jo da også iorden. Hovedsagen er vel at man får noget bytte med hjem til køkkenkulien[Big Grin]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#79
ID håber du kommer til Langeland 12 marts, vi ses til en hyggelig snak, eller mødes vi i Rask Mølle.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#80
Hej Mugge

Du begrunder dit overslag med at du ikke skal tænke på hvor kuglen sidder på en af de sorte tanks, når de kommer drønende på ud til 200 meters afstand.

Såvidt jeg ved, med min ringe erfaring, er det yderst sjælden man står hvor de kommer drønende ude på 200 meter, og hvis de gør, kan det da i hvert fald ikke være på et smalt pas, som eksempelvis en skovvej, da jeg synes at det ville være noget i nærheden af gallamatias at skyde på løbende vildt på den afstand.

Hvis der er plads nok omkring grisen ude på 200 meter, er der også plads til at holde højt på dyret.
Og specielt med din (fine) caliber kunne jeg aldrig finde på at lave overslag.

Mht. dig Claus, så vil jeg ikke være fri for spekulationer, jeg elsker dem. Da der er tid til at studere vildtet når det er så langt ude og så kræver det spekulation!

Det var vist lidt knudret, så sagt med andre ord. Jeg indskyder på 100 meter prik, og ud til 150 meter, kan jeg, hvis jeg vil, skyde lige på. Derudover skyder jeg aldrig "hurtige skud" men har tid til at spekulerer og sætte kuglen nogenlunde hvor jeg vil.

Med venlig hilsen og god jul

Jenslp
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)