Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stigning/hastighed
#1
Er der en sammenhæng mellem en riffelpibes stigning og den hastighed den vil kunne levere? Jeg tænkte på om det koster noget kraft at "snurre kuglen rundt", så den ikke fik så meget fart på. Hvad er ellers grunden til ikke at f.eks. altid lave 1:7" stigning i 223, så den kan magte de tungere kugler?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Citat:quote:

Hvad er ellers grunden til ikke at f.eks. altid lave 1:7" stigning i 223, så den kan magte de tungere kugler?



Hej ujensen,

det skal du heller ikke, det er der imidlertid mange der tror.
Selvfølgelig har det noget at sige hvis du valgte en 16" stigning og ville skyde med 80 grains kugler i kaliber .224.

Efterhånden har jeg erfaret at throatvinklen faktisk har mere at sige end om stigningen er 7 eller 9 tommer.

Hvordan forklarer man ellers at nogen af de gamle Sako Vixen med 12" stigning godt kan håndtere tungere kugler og andre, også med 12", ikke kan??

Spørgsmålet om hastighed ved en given stigning i forhold til en langsommere/hurtigere stigning er imidlertid ret interessant.
Mange mener ikke det har noget at sige, andre mener noget andet.

Jeg har eksperimenteret lidt med emnet i 300 win mag, men har erkendt at det næsten er umuligt at sammenligne da der er så mange ubekendte parametre der influerer på mundingshastigheden. Overfladeruheder i piben, "retning" af slibe/poler spor, friflugt, mål m.m.

Men det kunne være interessant at lave eksperimentet med et antal piber fra samme fabrikat med en forskel i stigningen på f.eks. 2", samme ruheder, slibe/poler metode, mål, samme kammerrival, samme låsestol, samme lukkeafstand. Generelt med de samme parametre og så se om der kan spores en generel forskel.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Var det monstro ikke noget Ignoranten kunne hjælpe med at foranstalte. [^]

JPL
JPL
Svar
#4
Det har han slet ikke tid til.........[^]

Han er ved at skrælle kartofler - med en stigning på 1:13[B)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Det har han slet ikke tid til.........[^]

Han er ved at skrælle kartofler - med en stigning på 1:13[B)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]

Ha Ha Ha Ha [Big Grin][Big Grin]



JPL
JPL
Svar
#6
Det var da godt der ikke fremgik noget i M@X´s indlæg om hastigheden hvormed Ignoranten skræller kartofler.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Og NÅR han skræller kartofler, minder han om "Grauballemanden"

De 2 er de eneste jeg har hørt om der ligger ned og skræller kartofler[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Det var da godt der ikke fremgik noget i M@X´s indlæg om hastigheden hvormed Ignoranten skræller kartofler.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!


hastigheden kan max slet ikke udtale sig om. Eneste komentar var:

"To fast for the human eye"[^]

jbn
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Og NÅR han skræller kartofler, minder han om "Grauballemanden"

De 2 er de eneste jeg har hørt om der ligger ned og skræller kartofler[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Member of TITANIC swim team 1912
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]



Du må da indrømme at jeg er ret kvik af en 1000 årig at være[xx(]

jbn
Svar
#10
En riffelpibes stigning er direkte koblet til hvor meget projektilets inbyggede "ubalance" forstærkes!

Man taler om en "stabilitets-faktor" som skal være over 1 og for at være på den sikre side sætes den gerne til 1,5 hvilket betyder at f.eks en 80 grains .223 kugle skal have en stigning på 1:7 for at man kan være sikker på at den kan stabiliseres af riffelgangen.

En for høj stigning forstærker effekten fra projektilets ubalance (præcision i fremstillingen)
Det samme gælder "fejl" fra lås og pibe!

Hvis målet er præcision, og KUN det, så skal man vælge den LAVESTE stigning der kan stabilisere den TUNGESTE kugle man vil kunne skyde med.

Ultra-høj stigning stiller også store krav til projektilets styrke, så rotationen ikke splitter projektilet ad når det forlader mundingen.

(en 22-250AI med 30 grains projektiler og 1:9 stigning kræver meget stærkt konstruerede projektiler!!)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#11
Måske er der andre end mig der bliver lidt forvirret, når man snakker stigning?
Hvis begrebet er udledt af "gevindstigning"
burde det måske betegnes anderledes.
I så fald er feks. en 1:9 en lille stigning,da riflingen kun er "nået" 9 tommer på en omgang
og en 1:14 en stor stigning, da den når hele 14 tommer i længderetningen på en omgang.
Dravis,-du bruger betegnelsen "lav" eller "høj" stigning.
Er lav stigning lig med lille eller stor stigning?

Undskyld, hvis spørgsmålet tangerer fluekne.....
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#12
Citat:quote:

en 22-250AI med 30 grains projektiler og 1:9 stigning kræver meget stærkt konstruerede projektiler!!)


Det gør en 6,5x68 også med 95 grains hornady V-Max i en 210mm stigning skulle jeg hilse og sige[:0]....

Mht det opringelige spørgsmål så tror jeg nu stadig at der er mere afgørende faktorer der gør sig gældende når der kigges isoleret på mundingshastigheden.

Mht stigning, så er folk generelt enormt fokuseret på stigningen i riffelpiben som det eneste saliggørende.
jeg tror kva erfaringer ikke at stigningen til en hver tid er det eneste der afgør om en skyder kan "skyde".

Min 300 win mag med 12" stigning skyder godt selv med 200 grains kugler hvilket burde være umuligt hvis stigningen virkeligt havde den ultimative betydning.

For st kigge lidt mere på fænomenet købte jeg for sjov to ens Lilja piber i 12" stigning og det sjove er at min 308 win OGSÅ skyder godt med de tunge kugler. det burde jo være fuldstændigt umuligt hvis stigningen virkellig var så ekstremt vigtig i almindelige jagtkanoner som vi diskuterer[?][?]

Et tegn på at stigningen ikke er den rigtige, er det ikke når kuglen "keyholer"??[Wink]

Gemen egenspredning er vel lige så meget et udtryk for at piben er "syg", som Ignoranten kalder det[Wink], altså at piben med en bestemt kuglevægt ved en given hastighed ikke svinger ens fra gang til gang under indflydelse af blandt andet opvarmningen af piben og alle de andre faktorer der spiller ind??

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

en 22-250AI med 30 grains projektiler og 1:9 stigning kræver meget stærkt konstruerede projektiler!!)


Gemen egenspredning er vel lige så meget et udtryk for at piben er "syg", som Ignoranten kalder det[Wink], altså at piben med en bestemt kuglevægt ved en given hastighed ikke svinger ens fra gang til gang under indflydelse af blandt andet opvarmningen af piben og alle de andre faktorer der spiller ind??

/Gammeltoft

En 22-250 i 7" med tunge kugler virker heller ikke har prøvet det. Jeg tror bare ikke høje hastigheder passer med stejle stigninger og lange projektiler. dyre lærer penge.

min 300 RUM ligger i toppen med hensyn til hastighed og har en 10" stigning, derfor burde den kun skyde godt med tunge, men det går nu også ganske fint med 150 grains.

Min egen lommefilosofi er nu at stigning selvfølgelig betyder en hel del, men en god pibe der er breaket inn og jævnligt rengjort klarer også jobbet med kugler der egentlig ikke burde passe til den.
Min 308 klarer fx 190 grains Hornady BTSP ganske fint så det gælder
både op og ned i vægt.

VH Søren

Shoot low, they might be crawling !!!!



livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Kan I forklarer mig (stille og roligt) hvorfor en 375 H&H har en stigning på 12 som standard - når den skal stabilisere en kugle på 300 grains/CD på 0.3+en slat? og helst en på 350 grain.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Måske er der andre end mig der bliver lidt forvirret, når man snakker stigning?
Hvis begrebet er udledt af "gevindstigning"
burde det måske betegnes anderledes.
I så fald er feks. en 1:9 en lille stigning,da riflingen kun er "nået" 9 tommer på en omgang
og en 1:14 en stor stigning, da den når hele 14 tommer i længderetningen på en omgang.
Dravis,-du bruger betegnelsen "lav" eller "høj" stigning.
Er lav stigning lig med lille eller stor stigning?

Forestil dig at projektilet kun har 9 tommer til at rotere 1 om-
gang istedet for hele 14 tommer.
Dvs. at der er højere belastning i 9 eren (Høj!!)

Søren

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.


"Once upon a time in the West"
Svar
#16
Det er IKKE kuglens vægt der er afgørende for hvor "høj" stigning der skal til for at give en sikker stabilisering, det er hvor LANG kuglen er i forhold til diameteren!!!

Når jeg skriver "høj stigning" mener jeg egentligt "kort stigning" altså: 1:7" er en "høj" stigning (stejl) en 1:16" (22lr std.) er en "lav stigning"

Derfor kan man se en 308 med 1:12" håndtere tunge kugler, hvis disse kugler har høj massefylde og en "buttet" facon f.eks. Roundnose kugler, eller rene blykugler!

Et glimrende eksempel er at min 22-250 skyder tåleligt (1" på 100m) med Normas 62 grains SP, selv med en stigning på 1:14"
Selv Speers 70 grains RN laver den ingen "keyholes" med, men grupper på 3- 5 cm..

Det er bestemt IKKE sikkert at man på korte hold som 100 og 200 m vil SE "keyholing" eller "væltede" projektiler med mindre stigningen er MEGET for "lav" til kuglens længde.

Fabrikanterne af "lost River Ballistics" kuglerne med ekstremt høje ballistiske coefficienter opnår disse høje koefficienter med kugler der er MEGET lange i forhold til kaliberet, og som derfor kræver meget "høj" stigning.. de melder IKKE om hastighedstab ved de høje stigninger de kører med (f.eks 1:8,5" i en .30 cal med en 232 grains kugle) (Jeg har spurgt dem via Email i forbindelse med min test af deres kugler i 6,5x55)

På Liljas hjemmeside kan man læse følgende:
http://www.riflebarrels.com/articles/bul..._twist.htm

Kort gengivet på dansk: det er muligt at beregne sig til at en øget stigning på riffelgangen vil forstærke en ubalance i en kugles konstruktion (f.keks at kappematerialet er en analse tyndere i den ene side af kuglen)

Hvor stor PRAKTISK betydning disse ting har afhænger sikkert mest af om de "drukner" i alle de andre variationer der er mellem kugler, piber, låse og krudt.....

Det er ihvertfald et kendt problem at piber med lille diameter og høj stigning slides hurtigere og generelt er mindre præcise.
Men det er jo også logisk nok, de er jo udsat for større påvirkninger.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Dravis og andre!
Jeg kan ikke lige lure denne 375 H&H artikel:
http://www.deerstalker.com/imp_375.htm

Er det hjernespind eller er den god nok - skift pipe til 15" twist og 350 og 380 grain kugler kører som i smør!

Hvorfor er standarden så 12" på en 375'er????????

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)