Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tyk eller alm. pibe til Schultz & Larsen
#21
Citat:quote:

Originally posted by ID

[quote]Originally posted by fisker
Også en riffel der kan gi´en masse omtale her på forumet [Big Grin][Big Grin]



Nej da - det der vippeagregat er da vist færdigdiskuteret [Wink]

Årh´ID lidt kan man godt puste til gløderene [Big Grin]
Du fandt da også ud af en masse Mht. til dit bundstykke [Wink][Wink]
i Blaser tråden..Gammeltoft har nogen evner med våben også en masse ideer [Big Grin][Big Grin]
Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Kongsberg 308

Da jeg nu endelig har fundet den rigtige M97DL i 308win, og har købt den, kan jeg nu ikke beslutte mig til om jeg skal få skiftet standardpiben (15-19x600mm) til en jagtmatchpibe (17-21x650mm).

Jeg regner med senere at købe en vekselpibe i 9,3x62 til de større ting, men indtil videre dækker 308'eren behovet.

Jeg jager primært råvildt herhjemme og skyder 400-500 skud på banen om året.

Jeg kan godt slæbe de ekstra 300g, og er opmærksom på at den tunge pibe er lidt mere stabil, men det ville jo også være rart med en "let og handy" riffel.

Kan nogen hjælpe mig ? og har nogen praktiske erfaringer med de forskellige piber ?

MVH

Kongsberg 308 (nu snart S&L 308 i stedet [8D])

Ps. Man ser tydeligt at Rask Mølle har fået nye maskiner til netskæring, de er sgu blevet nydelige nu.


Hej Kongsberg!

Jeg har en M97 med standardpibe. Funktionsmæssigt er der intet at udsætte på riflen.
Fordele ved en tung pibe:
- teoretisk/potentielt bedre præcision end std. piben - især ved lange skudserier.
- mindre følt rekyl pga øget vægt.

Ulemper ved en tung pibe:
- riflen kan føles næsetung.
- knapt så elegant.

Som jeg ser det, bliver det en afvejning mellem ovennævnte fordele, som især har betydning på træningsbanen og ulemperne, som kan have betydning på praktisk jagt.
Hvis du spørger, kan du sikkert få lov at montere de to piber på skift for sammeligningens skyld inden du bestemmer dig.
Personligt ser jeg ingen grund til at vælge den kraftige pibe.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
Bryder mig overhovedet om det - "plastriflerne" er i mine øjne lige så kønsløse som mange politikere...



ja ja nogen er til træ andre vil bare ramme

vh Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#24
@ Kongsberg 308
Du kunne jo også få ompibet din Kongsberg til en halvsvær pibe og måske alliere dig med en autist der kan fræse dig en ny aftrækker bøjle i aluminium. For Kongsbergen burde have have muligheder for rigtig god præcision. Min egen er ihvertfald stadig mere præcis end jeg kan udnytte og den har skudt rigtig mange skud. Vælger du at handle ville jeg ihvertfald vente med at sælge Kongsbergen til efter at du har prøvet den nye, jeg tror du fortryder at du har solgt sådan en "guldklump"[Big Grin]

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#25
Så er beslutningen truffet...

Det endte med en standardpibe, udfra en betragtning om, at det trods alt er en jagtriffel jeg har købt og ikke en finskytteriffel.

Selvfølgelig skal der også tilstræbes den størst mulige præcision på jagt, men standardpiben skulle jo gerne så rigeligt levere dette.

Så min nye riffel bliver altså en M97DL i særdeles flot skæftetræ (for en standard), med S&L montage og min gamle Kahles Helia C 3-12x56 [^] Den glæder jeg mig godt nok til at prøve.

Det er desværre for sent med Kongsbergen, den er gået med i handelen, mener dog heldigvis at jeg fik en rimelig pris for den[8D]

Så nu er den, efter min mening, ultimative jagtriffel (til danske forhold) i hus, så skal jeg bare i gang til at spare op til de næste projekter...

Sako Varmint stainless laminated i 308 win med Zeiss Victory Diavari 6-24x56

og

CZ550 safari magnum i 375 H&H eller 416 Rem. Mag. med Leupold 1,5-5x20

og

En vekselpibe i 9,3x62 til den lille ny...

Jeg takker mange gange for hjælpen, det var godt at høre andres synspunkter på sagen, det var sgu ikke nemt at beslutte sig[:o)]

Nis
Svar
#26
Den bliver du sgu da glad for [:p] Knæk og bræk med riflen

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#27
Tillykke med købet..

@308komp Øhh - er det ikke muligt at have træskæfter (bedded) - og så stadig kunne ramme - eller ved du noget som jeg ikke ved [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
Bryder mig overhovedet om det - "plastriflerne" er i mine øjne lige så kønsløse som mange politikere...



ja ja nogen er til træ andre vil bare ramme

vh Søren

livet er for kort til tynde piber



[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Tillykke med købet..

@308komp Øhh - er det ikke muligt at have træskæfter (bedded) - og så stadig kunne ramme - eller ved du noget som jeg ikke ved [Wink]

[Image: topp_vinter.gif]



Selvfølgelig er det det, men det er tilsyneladende meget nemmere i komposit, ellers ville der vel være flere finskytte rifler, der havde
træskæfter, men jeg kan ikke komme på en eneste. Desuden er vedligeholdelsen på en syntetskæfte hurtigt overstået. Laminat kunne vel overvejes, men det er vel ikke kønt nok ?

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#29
helt klart en tynd pibe.... det lækkert med en dejlig let riffel på jagt og ikke en tung og klodset en.. det bliver man træt af.
også længe cal ikke er 300wby eller større så går det nok.
Svar
#30
Jeg mener nu nok der er flere end mig som ikke har fattet at det er nødvendigt at skyde med "plastic" for at kunne skyde pap [Wink]

[Image: NM%20Poeng-2005%20067.jpg]

Mølleren har tilsyneladende heller ikke fattet at træ ikke duer..

http://www.schultzlarsen.com/m97dl_sporter.htm

Og hvis man ser på longe range shooting og den slags - så er det vel laminat som der er flest af og ikke plastic/kevlar ...og er laminat ikke bare træ som er skåret op og limet igen [^]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#31
Ja ja ja, lad nu bare den halalautomat svømme med sit eget drivtømmer[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Ja ja ja, lad nu bare den halalautomat svømme med sit eget drivtømmer[Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!


HØRT´Det er da utroligt. ALT det bøvl med det DRIVTØMMER [Big Grin][Big Grin]
(hvis man så bare kunne få det stabiliseret [:p][:p])
Mvh. Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#33
Øøøøeeehhh, hvad hvis man nu får sit drivtømmer skiveskåret og herefter limet sammen igen???[:o)][:o)]

Så får det vel egenskaber som et rigtigt skæfte og ligner næsten stadig træ[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Er iøvrigt lige kommet tilbage fra en tur hvor det regnede alle 3 dage og riflen blev lidt mudret til.
Endnu en gang kan man glæde sig gevaldigt over ikke efterfølgende at skulle sidde og pudse på et eller andet lemlæstet stykke drivtømmer[xx(][Sad!][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!'
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
jaja... leg I bare videre med Jeres plasticrifler [8D]
[Image: 2184-3.jpg]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#35
OK, det var så halalautomatens seriøse indlæg???

Tja, hvad er det nu der siges....??

Salige er de fattige i ånden[Big Grin][Big Grin]

NO MORE WOOD!!!

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Okay no more wood AND plastic [Wink]
Den her metalfand*n må da give Jer den fornødne præcision.....
[Image: HGPendergraftx620.jpg]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Okay no more wood AND plastic [Wink]
Den her metalfand*n må da give Jer den fornødne præcision.....
[Image: HGPendergraftx620.jpg]

[Image: topp_vinter.gif]



Du kan ikke bare slynge sådan en påstand ud, uden at henvise til en forhandler.

Jeg har aldrig sagt at træ ikke kan ramme, jeg har sagt at det er lettere at få en kunststofskæfte til det, især med en alubedding.
Men da følelserne i dine indlæg har ramt mig dybt og jeg kan se hvilken skade jeg har forvoldt retter jeg mit udsagn til følgende;

"nogen kan lide træ, andre kan nøjes med at ramme...........og gider ikke at vedligeholde skæfter"

Håber det er politisk korrekt nok ?

VH Søren

PS handlede det ikke mest om tykke kontra tynde piber ? og jeg lavede bare en tilsyneladende mislykkes joke.

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#38
@Søren

Vi er da enige om en ting... tykke piber [Big Grin]
Forhandler [?] er ikke helt med mener du http://www.br.dk/Start?SuccTPL=BRG2_st01TPL [?][Wink]

Men jeg er da med på at alubedding og laminat og kevlar materialer er rigtig godt til at give præcision men jeg tror faktisk at der laves dårlige plastskæfter som en ringere end så meget andet - så lad os stoppe den der...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

@Søren

Vi er da enige om en ting... tykke piber [Big Grin]
Forhandler [?] er ikke helt med mener du http://www.br.dk/Start?SuccTPL=BRG2_st01TPL [?][Wink]

Men jeg er da med på at alubedding og laminat og kevlar materialer er rigtig godt til at give præcision men jeg tror faktisk at der laves dårlige plastskæfter som en ringere end så meget andet - så lad os stoppe den der...

[Image: topp_vinter.gif]



At der laves dårlige plast skæfter...............ja det kan du tro der gør, der er stort set ikke et eneste af de billige i plast, der ikke er flexible langt ud over det acceptable.
Men al syntet er ikke plast.
Et eksempel på en dårligt plastskæfte, er det billige, der sad på min
forlængst solgte rem 700 langlås rustfri bdl. (jeg skulle have beholdt låsen).

Når jeg selv er så glad for amerikaner rifler skyldes, det at de kan købes enten med compositskæfter eller få et eftermonteret. Det kan ikke ret mange af de europæiske.
Når der er et marked for ombytningsskæfter til amerikanerne skyldes det så at de generelt har ringe skæfter fra fødslen(ja i er vis grad) eller er de mere interesseret i at forbedre den sidste mm i præcisionen end europæere ?

VH Søren

livet er for kort til tynde piber
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#40
Det kunne se ud som hvis man skal købe en præcis riffel til få penge så kunne det være denne her som var buddet...
Remington VS SF i 308 win.- Varmint Special Stainless Fluted
med syntetisk skæfte i kaliber 308 Win.
Måske skulle jeg købe en sådan næste gang [Big Grin] men konen kræver mig nok tvangsindlagt med spændetrøje.... [xx(]
http://www.nbsf.no/file/BRskytteren_pres...v_pris.pdf
http://www.gun-tests.com/newspics/pdfs/1...undata.pdf
[Image: topp_vinter.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)