Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtfeltskydningsriffel
#61
Nej, det var den liggende til sidst, hvor den der satans træramme blev brugt som anlæg[B)] Ellers blev der såmænd ikke "smidt nogen"[Big Grin]

Hmmm det er åbenbart ikke så let at forklare.....[?]

Jeg prøver igen for halalautomatens skyld[Wink]

Jeg skød stadig med en standard tikka varmint i 2005, OK???
Piben fra "2005" var skudt ud og måtte derfor skiftes, OK???
Der kom en anden pibe på i samme diameter, OK???
Når en riffel ompibes fordi den gamle pibe er skudt ud, så er den altså modificeret??? Vil du se den gamle pibe og konstatere at den er skudt ud??

Hvor er det kæden hopper af??????[?][?][?]

Det jeg synes der er totalt malplaceret er når man anvender en riffel der vitterligt ikke er konstrueret til jagt, som tikkaén helt oprigtigt er!!!!

At anvende en DDS baneriffel eller lignende til JAGT feltskydning er ganske enkelt forkert.
At nogen for selvretfærdigelsens skyld påstår de jagter med en DDS baneriffel er egenligt sagen uvedkommende da det ikke er og aldrig bliver en jagtriffel i ordets forstand, det kan ganske enkelt ikke være så svært at indse eller hva???

Vil så lige skynde mig at sige at jeg også en gang var faldet for at skyde med en DDS Baneriffel, men indså hvor tåbeligt det var, jeg mener hvem er det lige man tror man narrer?????

OK eller skal vi prøve igen???[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#62
Okay jeg anerkender så, at det er en 19mm pibe [8D]
Men du har fortrængt den fritstående skydning på bukkeskiven - inden finaleskydningen - se side 8 i tillægget - november Jæger 2006.
Jeg vil stadig mene, at det er nemmere at skyde fritistående med en "svelle"

Men det er jo da en befrielse at se, at selv du kan have problemer med den fritstående skydning [:o)]

Jeg har nu muligheden i år for at teste både en 7k og en 5k riffel i 6,5-55 [^]

Men når vi taler jagtrelevant skydning - så skyder vi jo da med skydepind når det er fritstående, og vi prøver jo at ligge riflen på fast underlag, og ikke "bare" holde den med venstre arm... så jagtfeltskydning er jo ikke helt "relevant" - jo for jægerklassen... men det er selfølgelig for at udfordre den bedre halvdel lidt mere...

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Nej, det var den liggende til sidst, hvor den der satans træramme blev brugt som anlæg[B)] Ellers blev der såmænd ikke "smidt nogen"[Big Grin]


[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#63
Hmmm, det er jo næsten umuligt[Big Grin][Big Grin]

Vi prøver igen igen.......

Det er muligt det er nemmere at skyde med en svælleskyder men det er satme godt nok ikke relevant i denne type skydning, så kan du/i mene hvad i vil.

Resume:

i 2005 blev der smidt et enkelt skud på en gås (-5 point). Ingen smidt på buk eller andet.

i 2006 hvor min riffel så iflg din våbentekniske viden var "modificeret" blev der smidt lidt rigeligt en enkelt (-10 point) før finalen og en enkelt i finalen.

Stadig er det de eneste to gange jeg har deltaget i DM, så kom du nu ud af busken og skyd noget mesterklasse[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Så skal jeg nok love jeg tager til Canada og jage hele september[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mht pibediameter så er den 18,9mm ved mundingen (har lige kontrolmålt).
Den har en lidt anderledes kontur en den standard varmint fra finland (som forresten er ø20mm), men for at modvirke forskel og fordi jeg er lidt dovent anlagt har jeg så kortet den nye lidt mere ned og derved bibehold den samme vægt.

Iøvrigt har jeg nu aldrig påstået jeg ikke havde problemer med de stående skud. Hvis du nu havde gidet læse sidste år så var meldingen herfra at jeg aldrig havde brudt mig om de stående skud[Wink][Wink]
Ej heller i den tid hvor jeg skød meget DDS skydning.

VAR DER ELLER MERE????[Big Grin][Big Grin][?]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#64
Jeg har stor respekt for jer som laver den ene superserie efter hindanden til disse jagt feltskydninger. Det er naturligvis ikke noger der kommer af sig selv og der ligger med garanti en del træningsskud forud for sådanne resultater.

Jeg tror efterhånden det er forståeligt for de fleste, at det er en fordel at anvende en riffel med en pibe i varmint enden af skalaen. Men, hvis man nu står med Mauser 96 som skal bygges om med det formål at den skal være fin til jagtfeltskydning og kunne anvendes minimum til råvildt, hvad skal man så vælge med hensyn til kaliber (det behøver ikke nødvendigvis at være et standard hylster da jeg selv lader), skæftetype og størrelse på kikkert m.v. Er der også bestemte pibefabrikater man med fordel kan vælge? Har indtil videre kun købt nyt Timney aftræk så der er rimelig fleksibilitet hvad angår resten (pibe, skæftetype, kikkert).

Har i forvejen en SAKO .222 rem med en 4x36 Svarowski og en Krico .308 win med en 3.5 - 10 x 50 Pecar. De er begge med alm. jagtpiber. Den lille riffel skyder som en drøm ud til ca. 180 m (på skive da det er et stift hold på en råbuk - mest pga anslagsenergien), men har problemer med at holde skuddene samlet på de lange hold. Det behøver naturligvis ikke at riflens skyld, men kan også skyldes jordforbindelsen. .308 eren har jeg ikke skudt ret meget med, da jeg ikke er tilfreds med de skudbilleder jeg kan opnå med den.
Har stort besvær med at holde 5 skud indenfor 35 mm på 100 m. Og det knalder man jo ikke mange gæs på halsen med i Ulfborg!!

På forhånd tak for hjælpen.
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#65
En ompibning kan snildt lade sig gøre.

Du har fået en PM.

Arrgghhh, det har du så ikke, da du ikke har aktiveret den funktion.

Med andre ord send en PM hvis du vil i gang med en ompibning[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Ja, det aksialkvadratiske arealmoment har da betydning det ved enhver....[Wink]

Ikke areal, men masse.

Jeg har det fra bogen: I våbenkammeret og udenfor. Her har den nu afdøde civilingeniør Arvid Borge Pedersen, lavet en beskrivelse/beregning af forskellige geværers balance. Jeg har blot øget flytningsbidraget, da en riffel helst ikke skal svinge for meget (Til stillestående mål) og brugt skulderen/bagkappen som udgangspunkt og ikke aftrækkeren.

De sidste 2 år har da også vist at det ikke umiddelbart er en fordel med en DDS baneriffel eller lignende på jagtfeltskydning!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Nej og det underminerer desværre også det faktum at STR-Sauerne og andre rifler i den klasse ikke har noget at gøre i en jagtfeltskydning. For så kan man lige så godt bruge dem, som noget andet [B)]

(Jeg fik fortalt at løbmålsskydningen og duelbanen var føjet til, for at udligne de svære riflers fordel).

Mht tykkelsen på piben så har jeg på ALLE mine rifler nogle lidt tykkere piber på af den grund at de normalt skyder bedre.
Jeg mener, hvorfor med vilje vælge noget som man ved skyder ringere når vi nu éen gang har fået den ret til låns at vi må jage og dræbe levende væsener??

Enhver nogenlunde velskydende tyndpibet riffel vil mageligt kunne ramme tieren på de fotostatskiver jægerforbundet anvender, på de foreskrevne afstande

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#67
Citat:quote:

Nej og det underminerer desværre også det faktum at STR-Sauerne og andre rifler i den klasse ikke har noget at gøre i en jagtfeltskydning. For så kan man lige så godt bruge dem, som noget andet



Nej nej og atter nej.

Der kan hyles og pives til dommedag, DDS banerifler har altså ikke noget at gøre i en JAGTfeltskydning........
Grunden til min bemærkning er primært at pointere at det til jagtfeltskydning netop ikke er nødvendigt at anvende deciderede banerifler.

For min skyld hunne vi roligt indføre samme vægtklasse som i nordisk skydning. Det ville bringe væsentligt mere relevans ind i de skydninger!!!

Citat:quote:

Ikke areal, men masse.


Jo, den korrekte betegnelese er da "det aksialkvadratiske arealmoment"[Wink] Det lyder da også bedre[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Nej og det underminerer desværre også det faktum at STR-Sauerne og andre rifler i den klasse ikke har noget at gøre i en jagtfeltskydning. For så kan man lige så godt bruge dem, som noget andet



Nej nej og atter nej.

Der kan hyles og pives til dommedag, DDS banerifler har altså ikke noget at gøre i en JAGTfeltskydning........
Grunden til min bemærkning er primært at pointere at det til jagtfeltskydning netop ikke er nødvendigt at anvende deciderede banerifler.

Hej Gammelklog.

Jeg fremførte nøjagtig de samme synspunkter for 13-15 år siden, men intet stod til at ændre. .

For min skyld hunne vi roligt indføre samme vægtklasse som i nordisk skydning. Det ville bringe væsentligt mere relevans ind i de skydninger!!!

Det var derfor jeg dengang begyndte at skyde nordisk, da der her var lige vilkår for alle deltagere

Citat:quote:

Ikke areal, men masse.


Jo, den korrekte betegnelese er da "det aksialkvadratiske arealmoment"[Wink] Det lyder da også bedre[Big Grin]

Det er da ligemeget om det lyder godt ...

Da vi her betragter et emnes (en riffels) evne til at blive håndteret, må det være masseinertimomentet, altså svingningstrægheden, der er afgørende.

Anderledes hvis det var et profils evne til at modstå en evt. udbøjning, hvor styrken bl.a. afhænger af profilets areal, (og især udformningen af det) der befinder udenfor tyngdepunktaksen og hvor massen helt kan forkortes væk.

Da er det arealmomentet ...

/Clax [Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#69
Hej Clax,
trist at du begynder med øgenavne i en debat[xx(] Det ligner ellers ikke dig!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Da er det arealmomentet ...



JA, og det er stadig "det aksialkvadratiske arealmoment" du skal finde først idet det som du nok ved indgår i beregningen af masseinertimoment[Wink]

Mht. "bevægelsestræghed" så er den meget forskellig oplevet fra fabrikat til fabrikat selvom den vægten er næsten ens.

Det er vel det Sauer "justerer" på ved at lave deres piber med en kontur der flytter en masse vægt ind mod skytten[?]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#70
Hej Gammeltoft

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej Clax,
trist at du begynder med øgenavne i en debat[xx(] Det ligner ellers ikke dig!!![Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Sorry, det skal ikke ske mere. [:I]

Mht. "bevægelsestræghed" så er den meget forskellig oplevet fra fabrikat til fabrikat selvom den vægten er næsten ens.

Jep, det er også min erfaring. Det er her teorien/sammenligningen med skovøkserne kommer ind i billedet. Med tyngdepunktet langt væk, bliver riflen nemmere at styre. (Til en vis grænse)

Det er vel det Sauer "justerer" på ved at lave deres piber med en kontur der flytter en masse vægt ind mod skytten[?]

Jeg vil nu mene det er den anden vej. Deres pibe er jo drejet i facon, så den bliver tykkere igen ved mundingen.

Og så er den tung som et ondt år, det nedsætter de små egensvingninger. (Puls, nervøsitet og muskelspændinger, hvis man ikke holder den "med knoglerne")



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#71
Hej Clax,

rolig nu Clax, det var nu ikke så hårdt ment[Wink]

Den øgede diameter på sauer piben er det ikke dén cylindriske del der bruges til befæstigelse af af det forreste sigtemiddel?
De piber jeg har monteret der har været drejet i sauer kontur har haft en noget mindre konicitet end f.eks en finsk varmint pibe, indtil ca midt på piben hvorefter de går ned i noget der ligner 19mm før det lille korte cylindriske stykke ved mundingen.
Men er der ikke også 2 "standard" diametre på sauers piber ligesom der er 2 eller flere standardlængder?

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#72
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej Clax,

rolig nu Clax, det var nu ikke så hårdt ment[Wink]

Ret skal være ret og jeg vil jo ikke fornærme nogen ...

Du kommenterede det ikke, dengang jeg kaldte dig for Guldtoft. (Og jeg undlod at kalde dig for Søltoft)[:I]

Den øgede diameter på sauer piben er det ikke dén cylindriske del der bruges til befæstigelse af af det forreste sigtemiddel? Jo, det passer meget godt.
De piber jeg har monteret der har været drejet i sauer kontur har haft en noget mindre konicitet end f.eks en finsk varmint pibe, indtil ca midt på piben hvorefter de går ned i noget der ligner 19mm før det lille korte cylindriske stykke ved mundingen.
Men er der ikke også 2 "standard" diametre på sauers piber ligesom der er 2 eller flere standardlængder?

Her er vi inde på noget jeg ikke har den store erfaring med. men det med to længder er rigtig nok. Jeg kender en pige der skyder med den korte Sauer, simpelt hen fordi den lange var for klodset til hende.

Det samme med min, som jeg købte af en kammerat, der ikke er så stor. Han skyder meget bedre med en sværpibet Tikka, end med "svellen"


K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)