Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6.5 til elg
#21
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

Det lyder som en interessant test, må man sige. Men nemmere tænkt end gjort... desværre. Har ikke lige en mark eller noget lignende til rådighed til formålet.
Lab



Ja, det kræver lidt plads og noget tid. Alternativt må man jo stole på det andre har lavet. I testen, som jeg linker til opfører Swift A-frame og Trophy Bonded Bear Claw sig pænt og forudsigeligt i alle hastigheder og holder en fin restvægt. Så kan du jo bare vælge en af dem.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
Citat:quote:

Og så lige et spørgsmål mere. Vil en 10mm jernplade svare til skulderknoglen ved forbenet på en elg. Mit spørgsmål går på om kuglen vil trænge igennem knoglen og videre til hjerte-lungeregionen, eller om kuglen vil stoppe og elgen løbe med en grim anskydning i benet...? - Lab


Det er selvfølgelig en lidt pragmatisk udlægning fra min side....[Big Grin]
En rørknogle kan MÅSKE stoppe en 338 kugle på 16,2 gram den kan MÅSKE også stoppe en 10g 6,5 kugle[?]
Som jeg skriver, tænk dig om i situationen.
En elg påskudt "hvor det gør ondt" med en 6,5x55 er DØD!!! Hverken mere eller mindre.

Den eneste plausible grund til at vælge et større kaliber er vel egentlig fordi man synes det er sjovt og måske af den grund at man personligt er villig til at tage chancer rent jagtligt. Her mener jeg at man med et større kaliber kan lave nogle skrå skud og derved tage nogle flere "chancer".

Rent praktisk er der virkelig ingen grund til at købe et større kaliber, så som svar på dit oprindelige spørgsmål så er svaret stadig det samme.

Al vores endeløse snak om at finde den evigt endegyldige "fantom kugle" er altså godt nok lidt overdrevet efter min mening.
Men bevares, vi holder selvfølgelig liv i kuglefabrikanterne og får noget tid til at gå på underholdende vis[Wink]

En sjov iagttagelse jeg har gjort er at mange der virkelig skyder mange stykker vildt om året mener at man faktisk skal undgå skulderen af den simple grund at du i mange tilfælde skal bruge en urealistisk stor (diameter) kugle og ikke mindst kuglevægt for med 100% garanti at gennemskyde et så stort stykke vildt.
Meget hellere skyde med et fornuftigt kaliber, en traditionel kugle og så gå efter hjerte/lunge området, der hvor man undgår store rørknogler.
Grunden er at der med standardkalibre er en meget stor sandsynlighed for at gennemskyde vildtet og derved have et ordentligt spor at gå efter da ingen her i verden kan garantere knald og fald effekt 100%!!

At vildtkroppen skulle kunne optage al leveret energi og derved give 100% knald og fald effekt er ganske enkelt ikke realistisk!!

Nå måske lidt langt væk fra dit egentlige spørgsmål men alligevel[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
ja du har nok ret i, at det er svært at sige, om kuglen ryger igennem rørknoglen. Sandsynligheden er jo større jo tungere kugle man vel omvendt sige. Men altså jeg tror jeg slår mig til ro med min 6,5'er og forsøger at ramme, hvor jeg skal. Måske skal jeg sige, at jeg skyder med 6,5-284, men jeg spurgte til 6,5x55, da jeg tænkte, det var mere sandsynligt, at folk havde erfaringer med det kaliber. Jeg tror jeg vil anvende en 140 grains swift A-frame eller en 140 grain trophy bonded bear claw og lade dem op til lige godt 900 ms.

Thanks - Lab
Svar
#24
Hej igen,

det lyder helt perfekt med det kuglevalg til den hastighed.....

Har også selv lige lavet mig en LMC aka 6,5-284[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
I teorien kan næsten alle kalibre bruges til elgjagt og samtidigt være absolut dræbende...hvis altså kuglen sidder som den skal.

Det gør den bare ikke altid og på elgjagt hvor det tit og ofte er skud til vildt i bevægelse, ja så findes risikoen for at skuddet ikke liiiige sidder 100% nøjagtigt som man håbede på!!

Et stort og voldsomt kaliber kan aldrig kompensere for et "rigtigt" dårligt skud som foreks. et overskudt forben, men ved træf i selve kroppen, ja der gør grovere kalibre mere skade og gør en event. eftersøgning lettere.
I de 16 år som jeg har jagtet elge i bla sverige, ja da mener jeg at kunne se at 6,5'ern glider mere og mere ud og afløses især af 9,3x62 og 9,3x74, selvfølgeligt ser man også rigtigt mange 30-06'ere, men jeg synes at kunne se at tendens går i retning af grove kalibre og alt hvad der står magnum bagefter sælger iflg smålanskavapen rigtigt godt.

Men til spørgsmålet er om 6,5x55 kan bruges til ejgjagt må svaret klart være JA, men det er ikke det optimale kaliber hvis ikke kuglen sidder som påtænkt.

Og jo jeg har selv anvendt en 6,5x55 til elgjagt og faktisk tør jeg ikke udtale mig om elgene er løbet længere med det kaliber end når de er skudt med et andet.
Har også oplevet knald og fald effekt med en 6,5'ere, så selvfølgeligt kan det kaliber anvendes, meeeeeeeeeeeeeen[:o)]
Svar
#26
Præcis....

Paradoksalt nok er der på skydebanerne mange flere der skyder elendigt med både 30-06 og 9,3 end der er folk der skyder dårligt med f.eks 6,5 og 308.

Om dette så overføres til jagt kan selvfølgelig diskuteres.....[B)]

Stadigvæk hellere en ordentligt placeret 6,5 kugle end en dårligt placeret 9,3 kugle, jagtmetoden taget i betragtning[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Hej

Punkt 1 det handler om at ramme elgen rigtigt i hjerte lunge regionen - profferne tror de kan skyde på halsen, og det går også galt en gang imellem.
Når punkt 1 går galt så mener jeg at det er bedre, at elegen trods alt er ramt med et større kaliber + større kugle - mere ravage og mere blod alt andet lige... skidt med kødet - dyret skal dø... ved godt at Svenskere elsker kød [Big Grin]

Samme med svin de alm kaliber 30 sikrer ikke altid gennemskud, og dermed er dyrene sværre at laver eftersøgningn på hvis de aver en stunt på 100-150 meter inden motoren stopper.

Så udgangspunktet er for mig at et større kaliber er alt andet lige en bedre løsning til det lidt større vildt.

Men en 6,5-55 er da et dejligt kaliber at skyde med for "nyuddannede" ,og som regel får en elg da en hilsen mere med på vejen så de mange gange har fået et par kugler inden deres endeligt - og ja en præcis kugle i kal. 6,5-55 med afstand på 300 meter tager også livet af en elgtyr [8D] Så jeg vil ikke afvise at jeg en dag kunne finde på at bruge min 6,5-55 og så lade være at sigte på de store knogler [xx(]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#28
LMC AKA 6.5-284 ?? Kan du ikke lige oversætte det?
Svar
#29
Hej igen,

det er en stående joke omkring 6,5-284 fordi den under normale omstændigheder har lavere magasinkapacitet.

Derfor gik jeg i et øjebliks kådhed hen og døbte den LMC aka Low Mazine Capacity....[:o)]

Jeg har derfor fået graveret kaliberet i min nye pibe som "6,5-284 LMC"[:o)][:o)]

Så mangler jeg bare en 300WSM aka Way Shorter Magazinecapacity[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
hmm okay, nu jeg forstår[Wink]
Svar
#31
Jeg er tilhænger af de kraftige kalibere med tunge kugler til stort hjortevildt og til svin.

Har skudt svin med 9,3x74 (dejlig dobbeltriffel, hvorfor fanden solgte jeg den ?) og har oplevet både, at de falder og forender på stedet og at de løber en bid vej selv med en velplaceret kugle. Har også på drivjagt set, at for blød kugle - stadig 9,3x74 - på kort hold pga energien splatter så meget ud, at der ikke bliver gennemskud, men at kuglen ender i skindet på modsat side af indgangshullet - og så kan man komme til at savne schweiss.

Samme kugletype gav på længere hold perfekt gennemskud, antagelig fordi den pga af den lavere energi ikke opnåede slet så stor en diameter i svinene.

Iøvrigt er der facts omkring kalibervalget at hente i Jan Åkermans bog "Jägarens vapen", som i hvert fald de, der har nær kontakt med Sverige, må kunne købe eller låne. JÅ er praktiker, ikke teoretiker, og beskriver erfaringerne med 655 stk. dåvildt, der er skudt i Tuna Jaktpark, hovedsagelig med 6,5x55, nogle med 30-06 og 8x57JS og enkelte med fra .22 Rimfire Magnum og op til .450 Nitro Express.

En af hans konklusioner er, at kuglens anslagshastighed er vigtigere end energien. Han påpeger f.eks., at han med .220 Swift ikke har oplevet andet, end at dyret døde "knall och fall". Det er ganske vist afskydning af dåvildt og ikke de større hjortearter eller svin, han beskriver, men nogle af erfaringerne kan overføres.

(. . . . . og kom nu ikke efter mig mht til Åkermans kalibervalg - det er hans, ikke mit valg !)
Svar
#32
Selv om jeg aldrig har skudt en elg, vil jeg da alligevel gerne give mit besyv med i denne i øvrigt herlige diskution.

For en del år siden blev der lavet en meget omfattende svensk undersøgelse af hvor langt elgene gik efter at være blevet skudt. Her viste det sig at de gennemsnitsligt kun gik en meter længere når de var ramt af 6,5 x 55 end af en 30-06. Så vidt jeg husker var det hhv. 56 og 57 m. Og den ene meter er alt for lidt til at betyde noget væsentligt!

Imidlertid gætter jeg på at forskellen er tydeligere når dyret ikke rammes rigtigt. Her vil en tung 7,62-kugle lave større skader end en 6,5'er. M.a.o. vil dyret altså gå videre anskudt når man bruger 6,5 og omvendt hurtigere dø med en større kugle(fordi større kugler laver større skader).

Men ellers tror jeg ikke at selve kuglens diameter er det eneste afgørende. Dens vægt er vel lige så vigtig. En 10,1 grams kugle fra 6,5'eren vil således trænge dybere ind end en 9,7 grams fra en 7,62'er (pga. den bedre tværsnitsbelastning). Desuden er der en væsentlig forskel på at bruge 9-10 grams kugler og så 14,2 grams fra 30-06'eren. Tungere kugler trænger dybere ind!

Nå, men alt den snak om at det er bedre at bruge 6,5 x 55 fordi de fleste træffer bedre med den, blev efter min mening fejet af bordet for nogen år siden, da jeg så et argument om at sådant kun er en dårlig undskyldning for ikke at træne tilstrækkeligt med et rigtigt velegnet kaliber (hertil regner jeg både 30-06, 8 x 57 JS og 9,3). Deri ligger der efter min opfattelse en hel del sandhed.

Så skal jeg selv en dag på elgjagt vil jeg afgjort medbringe min .416 Rigby med de blødnæsede kugler (og så måske min 9,3 som reserve). Så er jeg da rimeligt sikker på at dyret ikke løber langt og selv svenskerne vil vel være enige i at jeg ikke benytter mig af et marginalt kaliber!

Til slut vil det vel være rimeligt at citere svenskerne selv for at sige at en god elgjagt helt sikkert indebærer den evige diskution om hvorvidt 6,5 x 55 nu også er velegnet eller ej!

Med venlig hiilsen Umimmak
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Labrador

ja du har nok ret i, at det er svært at sige, om kuglen ryger igennem rørknoglen. Sandsynligheden er jo større jo tungere kugle man vel omvendt sige. Men altså jeg tror jeg slår mig til ro med min 6,5'er og forsøger at ramme, hvor jeg skal. Måske skal jeg sige, at jeg skyder med 6,5-284, men jeg spurgte til 6,5x55, da jeg tænkte, det var mere sandsynligt, at folk havde erfaringer med det kaliber. Jeg tror jeg vil anvende en 140 grains swift A-frame eller en 140 grain trophy bonded bear claw og lade dem op til lige godt 900 ms.

Thanks - Lab



Du har fanget noget her.

Det kan ikke diskuteres om et dyr dør af gennemskud i begge lunger.

Den 6,5 med en spidsskarp slår også ihjel ved lungeskud.

Det der er forskellen mellem 6,5 model langsom og de store hastigheden hvor med dyret dør og hvilke vinkler man kan skyde fra.

Der er ikke tvivl om at A-frame og TBBC er gode holdbare kugler, men hvis de affyres og rammer med lave hastigheder ekspandere de ikke ret meget. Men slutresultat er stadig dødt dyr.
Jeg husker stadig min svogers vantro da bukken skred fra stedet med en perfekt lungekugle. 6,5x55 med 10 grams Oryx og lav hastighed.
Den var ramt perfekt men grundet den lave hastighed ekspanderede den nærmest ikke.

Det er ikke uden grund at Norma Alaska og hornady round nose og lign.
konstruktioner er populære. De ekspanderer med det samme også ved lav hastighed.

I en 6,5 hurtig vil premium kuglerne ekspandere tilfredsstillende.

I Guns & Ammo skrev Bryce M. Towsley en artikel om valg af kugle til 260 rem. Han havde flere gange skudt med 140 grains kugler på de mindre hjortearter og de gik eller løb fra pladsen. og det er ikke noget for en overvægtig amerikaner, når han selv skal finde dem.
Derfor gik han over til 120 grains for at få hastigheden til at skaffe ekspansion. Derefter faldt dyrene hvor de skulle.

Min egen erfaring med 6,5 langsom og premium er kun en buk med 140 grains A-frame og den gik et pænt stykke med en god lungekugle.
2 skudt med 140 grains TBBC, men her havde jeg lært at tage skulderen
og så gik de ikke langt.
2 dåer skudt med 6,5 AI med A-frame gik 1-2 meter med lungeplacering. Jeg tror simpelt hen den større hastighed gav ekspansionen og mere energi aflevering. Det er et spinkelt grundlag, men situationerne var bare så ens.

Valget af patron og kaliber handler altså mest om hvilke vinkler,man vil kunne skyde fra og hvor hurtigt dyret skal dø.
Fordi hvis dyret er ordentligt ramt skal det nok dø.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

For en del år siden blev der lavet en meget omfattende svensk undersøgelse af hvor langt elgene gik efter at være blevet skudt. Her viste det sig at de gennemsnitsligt kun gik en meter længere når de var ramt af 6,5 x 55 end af en 30-06. Så vidt jeg husker var det hhv. 56 og 57 m. Og den ene meter er alt for lidt til at betyde noget væsentligt!

Imidlertid gætter jeg på at forskellen er tydeligere når dyret ikke rammes rigtigt. Her vil en tung 7,62-kugle lave større skader end en 6,5'er. M.a.o. vil dyret altså gå videre anskudt når man bruger 6,5 og omvendt hurtigere dø med en større kugle(fordi større kugler laver større skader).



Jeg har også set den refererede undersøgelse. Desværre rejser resultaterne flere spørgsmål end de besvarer. Spørgsmål af betydning for tolkningen af undersøgelsen er eksempelvis:

- Hvor mange jægere anvendte de forskellige kalibre? Hvis få, men dygtige jægere anvendte et kaliber, vil det fremstå som mere effektivt end et kaliber hvor mange almindelige jægere har anvendt et lignende kaliber.
- Hvilken type projektil blev anvendt?
- Hvordan blev anskudte men ikke fundne elge registreret i undersøgelsen? Flugtstrækningen er jo principielt uændelig stor.
- Hvor mange skud pr leveret elg?
- Placering af første skud?
- Hvor lang var den gennemsnitlige skudafstand? Var der forskel i de forskellige kalibre? Anvendes fx 9,3x57 primært i tæt skov med korte skudhold og .300 win. mag. primært over trægrænsen med deraf følgende lange skud?

Andre og ikke mindre væsentlige forklaringer på "oprustningen" til større kalibre i Sverige kan være:
- bedre økonomisk situation for den enkelte jæger, som derfor køber en riffel, hvor behovet for billig træningsammunition ikke er tvingende. Alternativt har flere rifler til specifikke jagtformer i stedet for een all roundriffel.
- risiko for blyforbud i riffelammunition, hvorfor jægere vælger kraftigere kalibre for at kunne fortsætte med samme våben efter et blyforbud.
- øget udbredelse af vildsvinestammen i Sydsverige og bjørnestammen i Mellem- og Nordsverige har øget behovet for et våben, der er effektivt mod disse potentielt farlige vildtarter.
- mode.

Sammenfattende er jeg helt sikker på, at 6,5x55 også fremover vil få mange svenske elge på samvittigheden, selvom man nok vil se en tendens til flere rifler i kraftigere kalibre.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)