Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flyt bukkejagten
#21
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Heimann skrev:
Citat:quote:

Hej Knerik,
Jeg kan se at du har mange poster her, så du må have masse vise ord at øse ud af.

Ja,- det har jeg da, men er alligevel bange for at de ikke rækker.[xx(]
Mit bedste bud lige nu er, at dem der vil lave forvaltning lejer jagtområder der er store nok til at forvaltningen kan praktiseres.
Hvis i så finder de vise sten, kan vi jo vende tilbage til emnet.
Vi andre kan så i mellemtiden gøre som vi synes er ok. Råvildtbestanden overlever nok så længe, for på trods af dine dystre meldinger om svage næsten døende lam, vokser bestanden og er så stor som aldrig før.

Jeg ved ikke hvad CIC point står for, men hvis det har noget at gøre med, hvor lang tid kødet skal have i ovnen, har du en pointe.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.



Hmmm,[Sad]
De vises sten er fundet Knerik... Der er lavet masser af rapporter, sågar afhandlinger om emnet, hvis du ikke kender materialet kan jeg låne dig det, det er tilgængeligt for alle der gider at sætte dig ind i det. Måske er det konsekvenserne der skræmmer?

Jeg råber ikke forvaltning... Men jeg kan godt se at jeg rører ved noget dybtfølt. Du snakker udenom, det gør dem der vil ændre ved jagttiden også.

Som jeg skrev i mit første indlæg. Så er det nogle få jagt etiske principper der skal overholdes. Hvis du skeler til mange af vores nabolande med stærke jagttraditioner (Tyskland, Polen, Ungarn) så kan du se resultatet af en fornuftig og bæredygtig vildforvaltning.

Vi ved begge at problemet er at det i Danmark, er blevet naturlig jagtkultur at den "lille mand" har ret til at skyde uden at yde. Dette sker så på bekostning af vildtet, og så snart man tager vildtets mæle, står den "lille mand" klar med argumenter som dem du selv fremfører.

Mensyn til dit forslag at de der vil kan forvalte, og resten gøre som de vil. Så er resultatet at DJ og VFR trækker nogle beslutninger ned over os jægere.

I øvrigt er dine kommentarer om CIC noget dumt sludder, tænk at du gider at skrive noget så useriøst?

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#22
Citat:quote:

Vi ved begge at problemet er at det i Danmark, er blevet naturlig jagtkultur at den "lille mand" har ret til at skyde uden at yde. Dette sker så på bekostning af vildtet, og så snart man tager vildtets mæle, står den "lille mand" klar med argumenter som dem du selv fremfører.



Den må du lige uddybe, som jeg læser det, mener du at "den lille mand" er en dårlig jæger der bare skyder løs.
Hvornår er man en "lille mand"[?]er det pungen eller arealet der afgør det?
Kunne vi ikke bare indføre at på arealer under f.eks. 100ha er jagt forbudt[}Smile]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#23
Hvis du skeler til mange af vores nabolande med stærke jagttraditioner (Tyskland, Polen, Ungarn) så kan du se resultatet af en fornuftig og bæredygtig vildforvaltning.

Stærk jagttraditioner = Stærke jagtrestriktioner.

En fornuftig og bæredygtig vildforvaltning: Polen og Ungarn, hvor mange jægere er der i procent af befolkningen i forhold til Danmark og hvorfor dette? Tyskland har altid haft en restriktiv afskydning af råvildt, der var hen i det latterlige – man skød ikke uden at have en ”gammel” underkæbe i lommen. Polen: Minimums krav på area størrelsen - betale jagtleje hvor man ikke har indflydelse på afskydningen!!!!!Der det sådan man vil have det?
Danmark er på godt og ondt helt anderledes, vi har relativt mange aktive jægere og de vil alle meget gerne have en bid af kagen - og jagt presset er forstærket af prisen på jagtleje. Se hvad der er sket med jagt på søteritoriet de seneste år. Da jeg begyndte at gå på jagt var jagtretten fri!

Hvem skulle så administrere denne "vildt forvaltning" og hvem skal håndhæve reglerne? - Danmarks Jægerforbund – kan de overhovedet administrer sig selv? Så skulle man stå der foran Regions Formanden (som en anden skole dreng) med en halv gående 6-ender på 3 år (med een forsprosse længere end 2,5 cm) og en 5 års underkæbe (nys indkøbt i Skotland)? ”That will be the day” (John Wayne).
Hvis man ønsker en stærk "vildtforvaltning" skal man gøre sig det klart, at restriktioner har der med at blive permanente også de selv påførte! Når Guderne vil straffe dig - opfylder de dit inderste ønske!
Tag en meget dyb indånding og pust ½ ud - prøv med dialog først.

Hav en god weekend.

Thorlak
(Den lille mand)

PS: Jeg er faktisk ikke ret høj og Kima du skal ikke spøge - det er lige det de vil have indført!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#24
Heimann skrev:
Citat:quote:

I øvrigt er dine kommentarer om CIC noget dumt sludder, tænk at du gider at skrive noget så useriøst?



Selvfølgelig er det noget sludder. Men jeg bliver bare så træt i ansigtet, når nogle selvbestaltede eksperter belærer mig om, hvem der har de rigtige holdninger til jagt.
Det kan da godt være at der kan opnås nogle bedre CIC værdier ved en ændret afskydning. Men det er jeg stort set ligeglad med. Jeg går nemlig på jagt for jagtens skyld (og kødet smager godt) og ikke for trofæet (Cowboyafskydning?).

Det er ok for mig, at andre vil trofæjagten, men trofæjægerne skal kun bestemme på egne vegne. Som jeg ser det, forsøger i at fremmane alle mulige skræmmebilleder om råvildtets endeligt, hvis man ikke følger jeres teorier, hvoraf mange er fremstillet til lejligheden.

Tag nu lige og respekter, at det er legalt at ha` en anden holdning. Det er kun de virkelig "små mænd" der ikke kan rumme det.
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Heimann

Vi ved begge at problemet er at det i Danmark, er blevet naturlig jagtkultur at den "lille mand" har ret til at skyde uden at yde. Dette sker så på bekostning af vildtet, og så snart man tager vildtets mæle, står den "lille mand" klar med argumenter som dem du selv fremfører.



Jeg må nok erkende at jeg tilhører gruppen af "små mænd" [Big Grin] Og jeg må nok sige, at jeg ikke kan genkende din påstand med at "Nyde uden at yde". Igennem en årrække havde jeg jagten på et lille område - sammen med en kammerat - hvor jeg mener der blev ydet en hel del til vildtets gavn og høstet pænt mindre end der blev ydet...

Heimann, når jeg læser dine indlæg er jeg enig i dine betragninger om at "fordele" bekydningen af en råvildtbestand af X-størrelse. Det nytter ikke noget kun at skyde bukke.. Men at bruge et statistisk materiale som fx. CIC point til at måle Danmarks forvaltning af råvildt på, synes jeg er at skyde pænt ved siden af - for mig bliver noget sådan til "Kvalitet = størrelse". Og i mine øjne skulle vi gerne væk fra denne trofæ-fiksering og i stedet se på kvaliteten af selv jagten. Problemet er bare at man kan ikke måle på den slags, eller sætte det i rammer og kasser.
For den ene vil en spidsbuk (fx. den helt "grønne" jæger) være en kæmpe oplevelse, mens en "pæn" seksender skudt af en "garvet" under "kødjagt" - hvilken en er den rigtige ???

Lad tingene være som de er !!! For skal vi "forvalte" en bestand - og samtidig tage de hensyn man hør og bør til folks erfaringsniveau (og ikke mindst pengepung - for vi snakker da ikke økonomisk formåen vel [Wink][8D]) vil sådanne "regler" eller anbefalinger om man vil, blive så vidtløftige at vi lige så godt kunne være foruden.

If it ain't broken - dont fix it [Wink]

Mvh

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#26
En hvilken som helst afhandling om "Biologisk populations-dynamik" kan forklare hvorfor råvildtet i danmark bliver mindre...

Det er et fænomen der ALTID optræder med en så kraftigt øget population som tilfældet er med råvildtet i Danmark.

Dynamikken er simpel: Årsagen til den store vækst i antallet (og dermed afskydningen) af råvildt er omlægningen i landbruget i forbindelse med direktiverne om tilsåning af markerne for at undgå udvaskning af kvælstof (Vandmiljøplanen)

Det har medført at råvildtet stort set kan finde føde hele året, sammenholdt med de mange forholdsvis milde vintre i DK i de sidste 10- 20 år medfører det ganske simpelt at langt flere sent fødte lam overlever, og det medfører at gennemsnitsvægten af råvildtet falder!
Logik for perlehøns...... (de mange flere sendt fødte lam har en lavere kropsvægt når de når til afskydningsperioden året efter, hvor svært kan det være?)
Det giver også logisk set flere små spids og gaffelbukke, og alle studier af hjortevildt angiver en direkte sammenhæng mellem kropsvægt og opsatsens størrelse (selvom der naturligvis er genetisk bestemte undtagelser)

Æmdring af jagttiden vil måske påvirke denne gennemsnitlige kropsvægt og øgen den marginalt, men større opsatse vil det nok ikke give!

Lad trofæ-jægerne jage trofæer, det må de SELV forvalte, det skal ikke indføres som nedskrevne "jagtetiske regler" eller "forvaltninger"

Med den råvildtbestand Danmark pt har skal der bare skydes noget råvildt der hvor der ER noget... Prøv at se om vi kan få udryddet småskravlet ved almindelig anstændig JAGT... Det kan næppe lade sig gøre...

OG: visse "populations-studier" viser faktisk at individerne i en bestand i gennemsnit bliver STØRRE hvis man fjerner mange af de SMÅ individer... Tænk lige over det!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#27
Dravis - sådan!

Hav en rigtig god weekend! Thorlak

I skyder for lidt råer og lam, samt for mange bukke mellem 1 og 4 år!

http://www.netnatur.dk/Raavildtudbyttet_paa.2111.0.html


Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by dravis

En hvilken som helst afhandling om "Biologisk populations-dynamik" kan forklare hvorfor råvildtet i danmark bliver mindre...

Det er et fænomen der ALTID optræder med en så kraftigt øget population som tilfældet er med råvildtet i Danmark.

Dynamikken er simpel: Årsagen til den store vækst i antallet (og dermed afskydningen) af råvildt er omlægningen i landbruget i forbindelse med direktiverne om tilsåning af markerne for at undgå udvaskning af kvælstof (Vandmiljøplanen)

Det har medført at råvildtet stort set kan finde føde hele året, sammenholdt med de mange forholdsvis milde vintre i DK i de sidste 10- 20 år medfører det ganske simpelt at langt flere sent fødte lam overlever, og det medfører at gennemsnitsvægten af råvildtet falder!
Logik for perlehøns...... (de mange flere sendt fødte lam har en lavere kropsvægt når de når til afskydningsperioden året efter, hvor svært kan det være?)
Det giver også logisk set flere små spids og gaffelbukke, og alle studier af hjortevildt angiver en direkte sammenhæng mellem kropsvægt og opsatsens størrelse (selvom der naturligvis er genetisk bestemte undtagelser)

Æmdring af jagttiden vil måske påvirke denne gennemsnitlige kropsvægt og øgen den marginalt, men større opsatse vil det nok ikke give!

Lad trofæ-jægerne jage trofæer, det må de SELV forvalte, det skal ikke indføres som nedskrevne "jagtetiske regler" eller "forvaltninger"

Med den råvildtbestand Danmark pt har skal der bare skydes noget råvildt der hvor der ER noget... Prøv at se om vi kan få udryddet småskravlet ved almindelig anstændig JAGT... Det kan næppe lade sig gøre...

OG: visse "populations-studier" viser faktisk at individerne i en bestand i gennemsnit bliver STØRRE hvis man fjerner mange af de SMÅ individer... Tænk lige over det!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



[Big Grin] HIL DRAVIS!
Dine ord er (ikke få men) velvalgte!
Det er fuldstændig korrekt, og hvis du læser min tidligere holdning/ forslag til en "fornuftsbetonet" afskydning (se nedenstående);

*IKKE kan skyde mere, end vores eget revir kan bære!
*Har pligt til at afskyde udfra et bestands sammensætnings kriterie.
*At vi skal så og gøde, inden vi kan høste. Altså fodre og/eller anlægge vildtagre

En sund bestand i balance betyder;
-Ikke for mange dyr
-Ikke for for få dyr
-Korrekt fordeling mellem bukke og råer
-Korrekt aldersfordeling af bukke (LÆS plads bukke) ikke års bukke og råer

Gevinsten bliver;
Udfordrende selektive jagt oplevelser på både råer, lam og bukke
Nok færre bukke på væggen, men garanteret flere og større jagtoplevelse ved at skulle finde og skyde selektivt.

Så er resten op til jagtmoralen, og den har jeg desværre oplevet jægere med buler i.

Forskellen ligger; i at nogle jager for at skyde[Sad], mens andre skyder for at jage[^]!

Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#29
*IKKE kan skyde mere, end vores eget revir kan bære!
*Har pligt til at afskyde udfra et bestands sammensætnings kriterie.
*At vi skal så og gøde, inden vi kan høste. Altså fodre og/eller anlægge vildtagre

En sund bestand i balance betyder;
-Ikke for mange dyr
-Ikke for for få dyr
-Korrekt fordeling mellem bukke og råer
-Korrekt aldersfordeling af bukke (LÆS plads bukke) ikke års bukke og råer

Gevinsten bliver;
Udfordrende selektive jagt oplevelser på både råer, lam og bukke
Nok færre bukke på væggen, men garanteret flere og større jagtoplevelse ved at skulle finde og skyde selektivt.

Så er resten op til jagtmoralen, og den har jeg desværre oplevet jægere med buler i.

Forskellen ligger; i at nogle jager for at skyde, mens andre skyder for at jage!

hvis flere blev jæger med denne (eller lign.) indstilling var de fleste problemer ikkeeksisterende

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#30
Jeg kunne ikke være mere enig.

Nu har jeg ikke selv været jæger i så mange år at jeg oplevet den gang da der var harer som der idag er rådyr, men jeg vil påstå at hvis en harer havde trofæ ville man have haft samme debat den gang.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#31
STROM,

"Forskellen ligger; i at nogle jager for at skyde, mens andre skyder for at jage!"

Der er altså også mennesker - der kun går på jagt for at få kød! Nogle af disse mennesker er så beskedne, at de ikke engang kalder sig for jæger, og for mig er de nok de mest ærlige i denne her sammenhæng!

Kim Richter har så forbandet ret – fremstil en halmpresse el. mejetærsker, der kan sluge råvildt – så bliver her vel ro og fred igen.

Hvad er den egentlige dagsorden i denne her råvildts suppedas?

Få Folketinget til at fjerne jagtretten fra ejendomsretten (muligvis folkeafstemning). Er det ikke lidt drastisk for at få en spinkel mulighed for at kunne skyde én gammel buk!

Alternativt er ”Den Ufejlbarlige Metode”: Køb et gods – Zobel har gentagende gang bevist hvordan, det kan lade sig gøre med eller uden hegn, at skyde gode bukke. Til denne metode skal naturligvis lidt mere substans end blot kraftige moralske opstød.

Lad nu de 17 mand få noget ro til at købe det gods, hvor de kan gøre hvad de vil – uden at bralre op i DR bedste sende tid på selve åbning dagen (lidt modigt med så mange under våben) - om hvor meget vi laver tingene forkert og vis nu, og så fremt ifald, vi tog os sammen - kunne vi muligvis ad åre…..osv. Og det helst inden de får lavet for mange ulykker for de resterende 159.183 jagttegns løsere, der skød 113,000 stykker råvildt i 2004 (ref.: Skov- og Naturstyrelsen).

Med den splittelse blandt Danske jægere, vi oplever lige nu, vil resultatet af en så egenrådig udmelding om dårlig vildt forvaltning blive brugt af de grønne organisationer til at få indført uoprettelige restriktioner for Dansk jagt. Deres klare og samstemmende mål er og bliver afskaffelse af jagten.

Hvis vi skal have en ny råvildt afskydning - så skal der være enighed og/eller som forlig imellem samtlige jægere. Ellers bliver vi alle røvrendt på det grusomste!

OG SÅ ER DET FLØJTENDE LIGEGYLDIG OM AFSKYDNINGEN SKULLE HAVDE VÆRET ÆNDRET ELLER EJ!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#32
Der er altså også mennesker - der kun går på jagt for at få kød! Nogle af disse mennesker er så beskedne, at de ikke engang kalder sig for jæger, og for mig er de nok de mest ærlige i denne her sammenhæng!

Halløj Thorlak
jeg tror jeg misforstår dig, for hvis det kun er kød det drejer sig om har disse mennesker valgt den absolut dyreste måde at erhverve sig det på.
hvis man er ligeglad med jagt/naturoplevelsen er det nemt og meget billigere at opsøge en vildthandler

jeg sætter også pris på et godt måltid, men 99 % af min glæde ved jagten er oplevelserne alene eller i godt selskab.

som Heimann skriver bliver oplevelsen også bedre ved selektiv jagt fremfor bare at fylde fryseren ( f eks med etårsbukken som kikker nysgerrigt på en mens man stiller skydestokken op )

på det personlige plan pisser det mig af at naboen på 25 hektar glat kornmark stopper 6 unge bukke i fryseren for at "få noget for jagtlejen". denne indstilling er ikke så usædvanlig og er grunden til min holdning om at en ændring er nødvendig ( på mine 38 hektar skov har jeg set disse unge bukke plus et par stykker mere der heller ikke er modne så fryseren forbliver tom indtil december hvor der kan skydes et par råer og lam )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#33
STROM

Jeg prøver blot at mane lidt til besindighed!

Først - absolut dyreste måde: Måske, men hvis Marks Muldjord står i skellet og skyder 2 stk. et års bukke til sig selv og naboen, med sin fars gamle skytteforening mausers i 8x57 eller 6,5x55, så er der ikke mange penge ude i omløb!

Jeg er for så vidt enig med Heimann og dig vedrørende selektiv jagt – det er hvad jeg selv foretrækker. Det der deler vandende fuldstændigt er: Jeg anser det for nødvendigt at acceptere at nogle jægere gør som de gør inden for gældende lovgivning. Det er noget svineri der nogle gange laves, men kun ved dialog kan jagt moralen ændres – vi må vel kunne styre egne rækker. Sker det som foreslået ved lovgivning – kender hverken du og jeg konsekvenserne af en såkaldt styret afskydning politik – udover at der vil komme flere restriktioner på jagten. Det jeg prøver gang på gang at formidle er: De grønne org. ser det som deres fornemste opgave at få stoppet for jagt i Danmark.
Derfor virker det du og Heimann fremturer med, på mig fuldstændigt som at diskuterer kriminel præventiv lovgivning på en dødsgang – resultatet er givet på forhånd!
Vi er relativt få og hvis jagten ikke havde et hvis økonomiske aspekt for skov og landbrug var der lukket og slukket for længe siden. Vi går kun på jagt på nåde og barmhjertighed.
Tænk, hvis et unavngivent større borgerligt parti stod og mangle stemmer – valget stod på umulig jagt eller total og krop umulig jagt – så der er kortere vej end først antaget.
Eller vi kunne få en hvis miljø ordfører og forhenværende minister tilbage – så der er kortere vej end først antaget.
De Dansk jægere skyder gennemsnitlig 0.7 stk råvildt pr. mand - dette tal er ikke for nedadgående - råvildet kan alså ikke være en truet dyreart - derfor er der tid til formidle budskabet - ligesom dengang "Skån gammelråen" blev lidt af et mundheld. Det må jo siges at have virket! Selv om hr. Triggerhappy fyrer løs og smider de mælkefylde dievorter ud i skoven inden paraden!

Mvh. Thorlak

Så er der 1 dag til vi skal på brunstjagt og det bliver ikke på 1 års bukke!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#34
Jeg har lige læst hele tråden om arealstørrelse som Høegh startede under vildt/Råvildt. Jeg kan kun erklære mig 100% enig i Høegh´s anskuelser. Det virker påfaldende at de som argumenterer for at "lade stå til" og "lade være med at ændre noget" samt "at den lille mand" HOLD OP hvor I spræller og snakker uden om. Jagt i DK er vildtforvaltning, PUNKTUM SLUT! Ligegyldigt om det er kød til gryden, som er en sidegevinst, eller for at hænge et trofæ på væggen, også en sidegevinst. Trofæet handler også om respekt for vildtet, JUH kom med et helt fantastisk udtryk "JÆGERHÅNDVÆRK" HURRA! Det er lige det det handler om, ikke skydning eller penge eller store tissemænd, men godt JÆGERHÅNDVÆRK.

I mine øjne er godt JÆGERHÅNDVÆRK for så vidt angår råvildt afskydning at vi som ansvarlige jægere:

*IKKE må skyde mere, end vores eget revir kan bære!
*Har pligt til at afskyde udfra et bestands sammensætnings kriterie
*At vi skal så og gøde, inden vi kan høste. Altså fodre og/eller anlægge vildtagre

En sund bestand i balance betyder;
-Ikke for mange dyr
-Ikke for for få dyr
-Korrekt fordeling mellem bukke og råer
-Korrekt aldersfordeling af bukke (LÆS plads bukke) ikke års bukke og råer

Gevinsten bliver;
Udfordrende selektive jagt oplevelser på både råer, lam og bukke
Nok færre bukke på væggen, men garanteret flere og større jagtoplevelse ved at skulle finde og skyde selektivt.

Resten af diskussionen handler om reglerne for hvordan dette skal skal implementeres, og som en god ven engang udtalte:
"regler er til for dem er ikke kan overholde dem"

Den for mig at se mest simple måde at skabe grobund for en fornuftig forvaltning af vores åvildtbestand er at der skal være et arealkrav for råvildtjagt - Svenskerne har en udemærket elgforvaltning i jaktlag, jeg er sikker på at vi danskere også finde ud af dette? På den måde får alle mulighed for at drive jagt på råvildt, inden for de rammer der vil ligge til grund for en fornuftsbetonet afskydning.

Lad de lærde komme med et bud på hvor stort/ lille og med hvilken bonitet et areal skal have, dette kan være landsdels afhængigt, og i øvrigt også afhængigt af der på ejendommen bliver udarbejdet biotopforbedringsplaner. For at udløse en licens til råvildt jagt.

Dette er allerede en realitet for såvidt angår udsætning af fuglevildt. Hvorfor ikke trække en paralel til forvaltningen af vores råvildt?

Jeg ved at jeg har rumpetten i klaskehøjde, men til mit eget forsvar må jeg sige at jeg er træt af at høre alle de mere eller mindre fantasifulde forklaringer på hvorfor "man" har ret til bare at skyde løs efter eget godtbefindende, jeg er ligeglad med om man kalder sig kødjæger eller trofæjæger om man går i træsko, tweed eller blåt termo tøj. Til syvende og sidst handler det om GODT JÆGERHÅNDVÆRK - om at kunne se sig selv i spejlet og være stolte af at være jægere, og ikke om at klamre sit til sin ret til at skyde for fode på egen jord.

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Heimann

GODT JÆGERHÅNDVÆRK - om at kunne se sig selv i spejlet og være stolte af at være jægere



Jeg synes du har ret i rigtig mange af dine standpunkter, mht. etik og moral ...

Problemet, eller skal vi blot kalde det fakta, er at der findes nogen der er stolte af at gøre det på andre måder end dem du fremhæver som rigtige [V]

Man kan ikke ændre på andre, blot sørge for selv at gå foran med et godt eksempel [Smile]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Citat:quote:

Originally posted by Heimann

GODT JÆGERHÅNDVÆRK - om at kunne se sig selv i spejlet og være stolte af at være jægere



Jeg synes du har ret i rigtig mange af dine standpunkter, mht. etik og moral ...

Problemet, eller skal vi blot kalde det fakta, er at der findes nogen der er stolte af at gøre det på andre måder end dem du fremhæver som rigtige [V]

Man kan ikke ændre på andre, blot sørge for selv at gå foran med et godt eksempel [Smile]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]



Jeg prøver, jeg prøver... Men ind i mellem må der andre og skrappere midler til end et forbillede. Ellers ville der slet ikke være behov for hverken fartbegrænsninger, jagtprøve eller politi. Men det er der!

Mennesker ændrer ikke adfærd før de kan se en direkte PERSONLIG gevinst, eller det modsatte en PERSONLIG pris ved at gøre det. Sådan
er vi skruet sammen. (Med mindre man er politiker eller prædikant).

Ps. Jeg er ingen af delene

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#37
Heimann, har jeg forstået dig rigtigt:

Fordi nogle mennesker har mistet tålmodigheden med nogle andre mennesker, så skal der med djævelens vold og magt lovgives for at straffe/begrænse disse mennesker, selv om disse er erkendt udefor pædagogisk rækkevidde – og dette uanset konsekvensen for de resterende relativt fornuftige mennesker.

I så fald, en meget interessant holdning at have i et demokratisk samfund, år 2007!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#38
halløj Thorlak
undskyld jeg bryder ind, men Ja: som der tidligere er skrevet behøver størstedelen af jægerne ikke en jagtlov men de brådne kar tvinger os til at bruge lov istedet for fornuftig jagt

forørigt er det træls at være mere enig med Naturfredninsforeningens formand end sin egen formand i det nye jagtblad[Sad!]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
Så er det da godt vi har demokrati her i landet og I kun har een stemme hver!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#40
Citat:quote:

Heimann, har jeg forstået dig rigtigt:

Fordi nogle mennesker har mistet tålmodigheden med nogle andre mennesker, så skal der med djævelens vold og magt lovgives for at straffe/begrænse disse mennesker, selv om disse er erkendt udefor pædagogisk rækkevidde – og dette uanset konsekvensen for de resterende relativt fornuftige mennesker


THOLAK har du ikke lige beskrevet en socialdemokrat?? eller JustitsMor Lenes indstilling til lommekniv?
Det har man da kunne slippe godt fra i Danmark i mange år. Men det kræve at man først påstår at man selv er i besiddelse af en høj moral og at man gør det for folkets eget bedste. At man så kriminalisere 50 % af befolkningen kan man se bort fra.

Det der er galt med alle de fine forslag til licenser og arealkrav er at Jagten undskyld.. "forvaltningen" af råvildt vil gøre det vanskeligere at komme på rådyr forvaltning-jagt med en fordyrelse af ukendt størrelse. Det er allerede et problem at der er for mange penge i at udleje jagten for folk vil have noget for deres penge. Og selv om jeg ikke rigtigt kan se problemet hvor jeg bor (endnu) kan jeg gor forestille mig at steder hvor der er større jagtpres, kan opstå en forkert sammensætning af køn-alder i råvildtet.
Men er det så ikke meget nemmere at få ram på brådne kar ved at fjerne den årsag hvormed denne skævhed opstår?
Hvis lovgiverne vil lovgive i denne sag som de plejer bliver der ikke taget hensyn til dem der udøver godt jægerhåndværk. Man kan jo heller ikke have en lommekniv selv om man ikke kunne drømme om at stikke folk ned.

Hvis politikkerne fik denne problemstilling som opgave:

Vi har danmark et stor råvildts bestand faktisk så stor at hvis der ikke fjernes et antal vil den øvrige fauna og bestanden tage skade.
Bestanden holdes i niveu ved at skyde et antal dyr.
Problemet består i at alders og køns fordelingen er blevet skæv således at der er for få bukke i forhold til råer og disse bukke er ikke ret gamle.
Man regulere bestanden 2 gange om året.
I foråret hvor der kun skydes bukke og hvor de ældste bukke er de mest eftertragtede. Om efteråret hvor der primært foretages ikke selektiv afskydning.

Hvis jeg var miljødiktator og skulle finde den simple løsning kunne jeg godt se hvor et forbud ville rette op på problemet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)