Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flyt bukkejagten
#41
Citat:quote:

I foråret hvor der kun skydes bukke og hvor de ældste bukke er de mest eftertragtede

Så kig på forårets "bukkeparader" hvor stolte jægersmænd med 10-20-30 års erfaring beretter hvorledes de ved kløgt og snilde lige akkurat fik den store buk inden den forlod deres 8ha og smuttede ind til naboens lige så lille område, samtidig med at de står foran deres et års buk nr 100[xx(][xx(][xx(]

Der er da klart mange der har en fornuftig holdning til beskydning af råvildtet, trods der ses en hob af disse jægere!

En af de værste her fra fyns land er en "bekendt" der havde været rundt ved samtlige naboer og fremlagt den ene gode intention efter den anden og moralske formaninger.
Den ene af naboerne ser så samme person nedskyde en etårs gaffelbuk i bast!!!

Naboen spørger den "bekendte" et par dage senere da de mødes og "den bekendte" påstår nu at denne ellers så friske etårsbuk var påkørt og at han sandelig havde gjort den en tjeneste[xx(][xx(]
Føj for fanden!!!

Hånden på hjertet, hvordan selekterer man i en råvildtstamme på et areal på f.eks 8ha ??
Nu ikke noget klynkeri om den lille mands jagt, men hvordan gør 100000 jægere det bedst??

Som nu?? tjaa det er nok den udsigt der er.

Hvad med at sætte lidt mere ind på jagttegns undervisningen i stedet?
Er det helt utopi?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#42
Citat:quote:

Hånden på hjertet, hvordan selekterer man i en råvildtstamme på et areal på f.eks 8ha ??
Nu ikke noget klynkeri om den lille mands jagt, men hvordan gør 100000 jægere det bedst??

Som nu?? tjaa det er nok den udsigt der er.



Ja det er jo spørgsmålet vi gerne vil besvare.

Men hvis vi nu antager at areal skal være bestemmende for hvad vi må skyde. feks. vi indføre en regel om at der ikke må skydes klovbærende dyr på sammenhængende arealer på under 50 hektar.
Man vil så forbyde jagt på store dele af Danmark. Da der ikke findes så mange steder hvor det kan opfyldes.
Man kan ikke forhindre at jagtlejere med anløben moral i at leje disse områder og meje ned for fode alligevel.
Store arealer har som oftest konsortier med mange deltagere så antallet af jægere pr. hektar let kan være det samme som på små arealer.
Man kunne også indføre et licens system hvor der tages hensyn til biotop og areal evt. på en måde hvor en god biotop giver et antal point og areal giver et antal point og når man så over en årrække har point nok kan det udløse en licens til at skyde en buk.
På den måde vil folk med små arealer måske ikke kunne opnå en licens hvert år men måske hvert 2-3 år og store arealer vil kunne få et begrænset antal hvert år.
Det syntes jeg kunne være en god løsning da det vil give en retfærdig fordeling til ham der gør noget for biotop og til ham med meget jord.
Eneste, men væsentlige, problem er det administrative for det vil give papir arbejde på linie med det vi har på støtte ordningerne nu. Både dyrt og svært at kontroller. Og der er kun en til at betale.

Det eneste sted hvor jeg kan se en simpel løsning er ved at ændre jagttiden. Eks. ved at afkorte eller fjerne forårsjagten. Og dermed mener jeg ikke at vi skal have den flyttet hen i brunst perioden for det er da heller ikke moralsk forsvarligt at skyde på dyr der render rundt med tungen ud af bukserne og hvor man risikere at skulle smide kødet væk fordi det er stinker af urin-brunstlugt.
Hvis man nu kunne afkorte den lidt således at den først startede Feks. 1 juni kunne der komme lidt blade på træerne og græsset ville give bedre skjul. De små bukke vil få lidt sul på kroppen så de ikke render rundt midt på dagen ude i åbent terræn fordi de er sultne.
Jeg tror en stor del af de unge bukke bliver skudt de første fjorten dage fordi de ikke aner hvor de skal gå hen. De er lige blevet smidt ud hjemmefra og der er ikke ret meget føde for en uerfaren buk. Så de er ikke vagtsomme nok de vil bare have mad.
Kunne man så kombinere det med at uddanne jægerne til at forstå at det ikke er ret smart at skyde halvstore bukkelam tror jeg vi kan komme langt.
Jeg tror desværre ikke vi kan undgå hegnskytter og lign. med mindre vi er parate til at acceptere bureaukratiske og meget restriktive ændringer som meget let kan få jagten til at blive en dyr og elitepræget hobby. Det er selvfølgelig ikke noget problem for dem der har lyst til at ofre det der skal til men de vil blive få. Og det vil skabe en negativ stemning bland dem der føler de er blevet frarøvet noget specielt hvis de ikke kan se at der er et problem.

Citat:quote:

Hvad med at sætte lidt mere ind på jagttegns undervisningen i stedet?
Er det helt utopi?



Nej det er da den bedste vej at gå men tidsrammen for hvornår der sker en ændring er lidt længere. Det er jo ikke de unge nye jægere der har jagt mulighederne. Dem der skal undervises er os fra 30+ årgangen som har haft jagttegn i så mange år at riffel prøven var frivillig og regnspoven var jagtbar. Vi kunne måske samle 10 mand fra dette forum også kuppe generalforsamlingen i Råvildtsforeningen så deres formåls paragraf ville blive uddannelse og oplysning??
Svar
#43
Hvor meget magt har den råvildtsforenning, jeg synes det ser ud som om det nærmest er besluttede at jagttiden skal ændres i jægerbladet[?][?]

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#44
Jeg mener at der kom 17 til den stiftende generalforsamling [B)]. De har vel bare fået smidt en debat ud i jagtmedierne, som har kørt imellem jægere i en del år. Alt andet lige, er det da fint at debatere tingene, så længe det foregår på en sober måde.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Heimann

Jeg har lige læst hele tråden om arealstørrelse som Høegh startede under vildt/Råvildt. Jeg kan kun erklære mig 100% enig i Høegh´s anskuelser. Det virker påfaldende at de som argumenterer for at "lade stå til" og "lade være med at ændre noget" samt "at den lille mand" HOLD OP hvor I spræller og snakker uden om. Jagt i DK er vildtforvaltning, PUNKTUM SLUT! Ligegyldigt om det er kød til gryden, som er en sidegevinst, eller for at hænge et trofæ på væggen, også en sidegevinst. Trofæet handler også om respekt for vildtet, JUH kom med et helt fantastisk udtryk "JÆGERHÅNDVÆRK" HURRA! Det er lige det det handler om, ikke skydning eller penge eller store tissemænd, men godt JÆGERHÅNDVÆRK.

I mine øjne er godt JÆGERHÅNDVÆRK for så vidt angår råvildt afskydning at vi som ansvarlige jægere:

*IKKE må skyde mere, end vores eget revir kan bære!
*Har pligt til at afskyde udfra et bestands sammensætnings kriterie
*At vi skal så og gøde, inden vi kan høste. Altså fodre og/eller anlægge vildtagre

En sund bestand i balance betyder;
-Ikke for mange dyr
-Ikke for for få dyr
-Korrekt fordeling mellem bukke og råer
-Korrekt aldersfordeling af bukke (LÆS plads bukke) ikke års bukke og råer

Gevinsten bliver;
Udfordrende selektive jagt oplevelser på både råer, lam og bukke
Nok færre bukke på væggen, men garanteret flere og større jagtoplevelse ved at skulle finde og skyde selektivt.

Resten af diskussionen handler om reglerne for hvordan dette skal skal implementeres, og som en god ven engang udtalte:
"regler er til for dem er ikke kan overholde dem"

Den for mig at se mest simple måde at skabe grobund for en fornuftig forvaltning af vores åvildtbestand er at der skal være et arealkrav for råvildtjagt - Svenskerne har en udemærket elgforvaltning i jaktlag, jeg er sikker på at vi danskere også finde ud af dette? På den måde får alle mulighed for at drive jagt på råvildt, inden for de rammer der vil ligge til grund for en fornuftsbetonet afskydning.

Lad de lærde komme med et bud på hvor stort/ lille og med hvilken bonitet et areal skal have, dette kan være landsdels afhængigt, og i øvrigt også afhængigt af der på ejendommen bliver udarbejdet biotopforbedringsplaner. For at udløse en licens til råvildt jagt.

Dette er allerede en realitet for såvidt angår udsætning af fuglevildt. Hvorfor ikke trække en paralel til forvaltningen af vores råvildt?

Jeg ved at jeg har rumpetten i klaskehøjde, men til mit eget forsvar må jeg sige at jeg er træt af at høre alle de mere eller mindre fantasifulde forklaringer på hvorfor "man" har ret til bare at skyde løs efter eget godtbefindende, jeg er ligeglad med om man kalder sig kødjæger eller trofæjæger om man går i træsko, tweed eller blåt termo tøj. Til syvende og sidst handler det om GODT JÆGERHÅNDVÆRK - om at kunne se sig selv i spejlet og være stolte af at være jægere, og ikke om at klamre sit til sin ret til at skyde for fode på egen jord.

Man holder aldrig op med at lære.



Med fare for at gentage mig selv, vil jeg gerne, inden jeg drager til det Svenske (gad vide om jeg render på Høeghen der)..

-Et arealkrav for råvildt jagt vil få jagtlejen på de små arealer til at falde.
-Den råvildt interesserede jæger vil henvende sig til sin jagtnabo og indgå i et samarbejde for at kunne nedlægge råvildt.
-Et samarbejde vil oftest resultere i at jægeren vil kunne se fordelen i at "spare" - i stedet for kun at indkassere, ellers stopper samarbejdet.
-Tidspunktet for nedlæggelsen af dyret her ingen betydning for bestanden som helhed.
-Og ja, der er konsortier eller lignende som driver jagt med et alt for højt jagttryk, der for skal der mere "salg" i den gode argumentation.

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#46
Heimann - tag en tur til Holland og se hvordan de beskyder deres råvildt, i stedet for at komme med flor omvundne antagelser om areal størrelse - restriktioner, som du dybeste set ikke kender konsekvensen af for Dansk jagt.

Som skrevet før:
Det er min erfaring fra bukke jagt i Polen og Ungarn, at disse lande har de nødvendige betingelser for en optimal afskydning af trofæ bærende råvildt - dette er det tidlige forår pga. lav bevoksningen, men også den optimale selektion af afskuds bukke først i august. Yderligere, selve jagt tiden - fra skyde lyst til bulder mørke, gør at man må jage når råvildtet er i aktivitet.

Råbuk, jagt tid: Fra 1½ time før solopgang til 1 time efter solnedgang. I ugerne 20,21 og 22 – og igen i ugerne 32,33 og 34. Ellers ingen jagt tid på buk.
Dette vil give de optimale betingelser til at fravælge yngre bukke. Samt ikke uvæsentligt, at skabe kontakt med og muliggøre beskydning af ældre bukke.

Resten er op til holdning og moral - dette problem kan man ikke lovgive sig ud af!

Måske skulle man overveje at lave en ny forening f. eks "Bukke Jagtens Bevarelse i Danmark" med formålet at ændre Dansk bukke jagt til ovenstående betingelser (i særdeleshed efter at have læst det nye nummer af Jæger)! Men jeg er bange for at dette forslag ikke er destruktivt nok og indeholder absolut ingen indrømmelser til andre end jægerne. Det vil vel heller ikke kunne samle mere end 17 mand høj, og slet ikke få sendetid i DR den 16 maj og dobbeltsider i Jæger! Hvis det bliver ved - kommer mit stakkels barnebarn nok til nøjes med at sidde på anstands jagt, med slangebøsse, efter grønne papagøjer af pap.
Mvh og knæk og bræk!

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Råbuk, jagt tid: Fra 1½ time før solopgang til 1 time efter solnedgang. I ugerne 20,21 og 22 – og igen i ugerne 32,33 og 34. Ellers ingen jagt tid på buk.


Så skal råvildtjagt med haglbøsse afskaffes (gerne for min skyld), og for den sags skyld også drivjagt på råvildt med riffel. Ellers bliver der nok en del overtrædelser af forbuddet mod at skyde bukke når de er kullede.
Jeg er med på at forlænge skydetiden, men det bliver godt nok ikke til meget søvn i maj. Den 30. maj ville der så kunne skydes fra 3.08 til 22.37, og man skal jo også lige frem og tilbage. Alle bukkejægere ville jo gå rundt som zombier i 3 uger [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#48
@Thorlak: Hvordan jager de i Holland?
Sammenligning mellem jagttid og skydning før og efter solop og
-nedgang i Polen og Ungarn contra Danmark savner da vist ethvert sidestykke.

Mig bekendt skal man min. have 3.000 ha jagtrevir i de pågældende lande for overhovedet at måtte drive jagt.
Med så store revirer i Dk. kunne vi nok også næsten undvære en lovgivning.

Det er i orden at have forskellige meninger, men vi må vel blive på et sammenligneligt plan, for at diskussionen har nogen mening.

Min gamle far sagde altid:"Slår man i en flok hunde, hyler de som bliver ramt"[Smile]

Er det mon derfor der er så stor modstand mod Råvildtforeningens tanker?[^]

mvh
Korthår
Svar
#49
Råvildtbestanden i DK har aldrig været større. Faktisk er den så stor, at bestanden har problemer med sygdom, svælgbremser osv. Problemet er altså IKKE, at der skydes for mange rådyr. Tværtimod skydes der måske for få råer. Men så er der nogen, som mener at der er for få "store" bukke. Stor defineret ved en stor opsats og ikke ved kropsvægt. Derfor vil de gerne have indført diverse restriktioner på jagttider, arealer osv. for at sikre store opsatse. I må sgu' meget undskylde, men når bestanden er SÅ stor, så er måden bestanden forvaltes på pt. vel ikke helt forkert! At enkelte (åbenbart 17) jægere så er så forhippede på at udelukkende gå på trofæ-jagt efter råbukke, at de ønsker at ændre en åbentbart velfungerede råvildtforvaltning, ja det har jeg altså ikke meget til overs for. Hvis de virkelig gerne vil have så store trofæer, hvorfor søren tager de så ikke en tur til Polen, Sverige eller England, eller gør som Zobel og hegner deres eget område, så de kan få opformeret medaljebukkene uden utidig indblanding fra naboerne... Men lad dog alle de andre danske jægere, som glædes over råvildtets fremgang, og som ikke har behov for en væg fyldt med medaljebukke for at have gode jagtoplevelser på nethinden, i fred.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#50
ØØhhhhhh....

Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Råvildtbestanden i DK har aldrig været større. Faktisk er den så stor, at bestanden har problemer med sygdom, svælgbremser osv.


sammenholdt med.....

Citat:quote:

Originally posted by Panthera

I må sgu' meget undskylde, men når bestanden er SÅ stor, så er måden bestanden forvaltes på pt. vel ikke helt forkert!


Er jeg alene om at mene, at disse to postulater er en anelse modstridende....?

Jeg er IKKE på nogen måde tilknyttet "råvildtforeningen", ejheller vil jeg tages til indtægt for dens holdninger, men jeg har fulgt debatten med interesse og jeg har svært ved at gennemskue grundlaget for udtalelser som denne....

Citat:quote:

Originally posted by Panthera

At enkelte (åbenbart 17) jægere så er så forhippede på at udelukkende gå på trofæ-jagt efter råbukke, at de ønsker at ændre en åbentbart velfungerede råvildtforvaltning, ja det har jeg altså ikke meget til overs for.


og denne....

Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Men så er der nogen, som mener at der er for få "store" bukke. Stor defineret ved en stor opsats og ikke ved kropsvægt. Derfor vil de gerne have indført diverse restriktioner på jagttider, arealer osv. for at sikre store opsatse.


Som jeg har opfattet situationen, påpeger "råvildtforeningen" for bukkenes vedkommende primært en skævvridning i aldersfordelingen. At målet med foreningen skulle være større trofæer, har jeg ikke set nogen indikationer af. Har du?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#51
Nu skal jeg ikke kunne sige om vedkommende er medlem af foreningen, men indlæg som dette i denne tråd:

"quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by knerik

Heimann skrev: [quote]GIV lyd!

--------------------------------------------------------------------------------

Beskriv først problemet.
Mvh

knerik

Hej Knerik,
Jeg kan se at du har mange poster her, så du må have masse vise ord at øse ud af.

Hvad med det faktum at de danske bukke, målt i CIC point, er de laveste i europa?Eller at fordelingen af kønnene i råvildtbestanden i mange dele af landet er 5:1 istedet for 1:1
- dermed bliver ikke alle råer beslået i hovedbrunsten men i efterbrunsten, og dermed senere satte lam, der er senere udviklet og dermed ikke har har samme overlevelses chance

Eller at råvildtbestanden flere steder bliver misrøgtet med høj dødelighed til følge (eksemplet på fyn)
Eller at dyrene bliver kropsmæssigt mindre og mindre?

Eller at nogle brådne kar "cowboy beskyder" råvildtbestanden fra en kant, så der overhovedet opstår en diskussion om vi skal ændre jagttider, nogle sætter hegn op - jagtlejerne stiger - jeg kan godt fortsætte, men monstro om ikke du kan se et billede tegne sig?

Hilsen
Heimann

Man holder aldrig op med at lære."

(min fremhævning med fed), koblet med mange andre indlæg både i dette forum og andre, får altså en dårlig smag frem i munden på mig.
Ja, der er nogen, som absolut SKAL skyde en buk hvert år. Ja, der er nogen som helst vil skyde MANGE bukke hvert år - uanset størrelsen på opsats og revirets størrelse. Ja, der er nogen som gerne vil skyde voliere-fasaner. Ja, der er nogen som gerne plaffer rovfugle ned, når de ser dem. Ja, der er brådne kar i jægerstanden.
Men der er også en utrolig masse jægere, som gør et stort stykke arbejde for jagten i DK, og som også frydes ved at lade den store buk gå og i stedet glæde sig over, at han er der.
Hvis man taler om en skæv-vridning af bestanden - og virkelig mener noget med det, så bør man se på antallet af råer vs. antallet af bukke (uden at skele til størrelsen på opsatsen). Når bestanden samtidig er rekordhøj, burde man måske hellere diskutere om afskydningen af råer er som den burde være. Det burde også forklare hvad jeg mente med:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Panthera

Råvildtbestanden i DK har aldrig været større. Faktisk er den så stor, at bestanden har problemer med sygdom, svælgbremser osv.
--------------------------------------------------------------------------------

sammenholdt med.....

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Panthera

I må sgu' meget undskylde, men når bestanden er SÅ stor, så er måden bestanden forvaltes på pt. vel ikke helt forkert!
--------------------------------------------------------------------------------

Der er masser af råvildt. Faktisk så meget, at bestanden er udsat for naturlig "down-sizing" pga. sygdom og parasitter. Og de to faktorer er ligeglade med, om det er bukke eller råer.

De steder, hvor man faktisk mener noget med "råvildt-forvaltning", har man lavet aftaler med hinanden om kun at skyde 6-endere og samtidig tolde af lam og råer. Det medfører - i løbet af en kort årrække, nogle gedigne trofæer, hvis det altså er målet, men også et større kød-udbytte, fordi det ikke kun er bukkejagt man går efter.

Det som skræmmer mig mest er, at nogle jægere målbevidst arbejder på at indskrænke jagten på vildt i DK, som i dén grad trives. Hvorfor ikke plædere for en holdningsændring a la den som jægerforbundet med rimelig succes har gennemført mht. anskydninger? Hvad modstanderne af jagt i DK kan få ud af det, behøver man kun at læse det seneste nummer af Jægeren med dobbeltinterviewet, og se hvad de grønne organisationer har af holdning.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#52
[quote]Originally posted by THORLAK

Heimann - tag en tur til Holland og se hvordan de beskyder deres råvildt, i stedet for at komme med flor omvundne antagelser om areal størrelse - restriktioner, som du dybeste set ikke kender konsekvensen af for Dansk jagt.

Hmmmm...Kender du mig? Siden du ved hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved?
Mine holdninger, kan jeg oplyse dig om, og gør det gerne her, som du også gør, fint nok. Jeg er ikke uenig med dig i jagttidspunkterne, faktisk forholder jeg mig slet ikke til tidspunktet for dyrets endeligt, det er nemlig ligegyldigt sålænge det er det rette dyr der dør og ikke det forkerte, men det er deri problemet er opstået. Sålænge at dette ikke erkendes, er alt andet udenoms snak.

GODT JÆGERHÅNDVÆRK!Vi kan ikke være andet bekendt.

-Regler er til for dem der IKKE kan overholde dem!
-AREALKRAV fordi for mange IKKE kan begrænse sig!
-Vi SKAL skyde selektivt!Og dermed også større JAGTOPLEVELSER!
-Det har IKKE noget med opsatser at gøre! Opsatsen er et produkt er korrekt afskydning!

Og så lad være med at tale ned til mig, tak![Sad!]

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar
#53
GODT JÆGERHÅNDVÆRK!Vi kan ikke være andet bekendt.

-Regler er til for dem der IKKE kan overholde dem!
-AREALKRAV fordi for mange IKKE kan begrænse sig!
-Vi SKAL skyde selektivt!Og dermed også større JAGTOPLEVELSER!
-Det har IKKE noget med opsatser at gøre! Opsatsen er et produkt er korrekt afskydning!

JA
(bortset fra at opsatsen er kønnest -ikke nødvendigvis større- på en moden buk)

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#54
Heimann skrev: Og så lad være med at tale ned til mig, tak og Hmmmm...Kender du mig? Siden du ved hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved?

Dette var absolut ikke meningen at tale ned til dig og hvis du har opfattet det således, så undskyld Heimann!

Du tager bare ikke det hele med. Der er negative og positive sider af alt - en konsekvens af de fremførte forslag, som alle jægere skal leve med, vil være på sin plads. Der findes meget få der ikke vil kunne tilslutte sig de etiske mærkesager fremført af råvildtet foreningen. Red Bambi…..!! dette bliver efterfølgende brugt, politisk perfekt, til at pakke de 2 nedenstående forslag ind i.

-Regler er til for dem der IKKE kan overholde dem!
-AREALKRAV fordi for mange IKKE kan begrænse sig!

Når løbet så er kørt og dem der har penge og/eller areal nok - må skyde buk (dette er i sig selv ikke nok til at have en god jæger moral), resten (alle I andre) må stå på sidelinien og se på større jagtoplevelser og jægerhåndværk! Så er det igen fisefornemt at skyde råvildt og mange fik en lang næse!

I lyset af Heimann reaktion og min åbenbare mangel på overbevisende argumenter. Jeg stopper nu, inden det går galt!

Et citat af en kendt Palæstinenser " Tilgiv dem, ti' de ved ikke hvad de gør"

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#55
Jeg vil gerne dreje tilbage til trådens oprindelige titel ...

Hvorfor flytte bukkejagten[?]

Min ringe sammenligning går blot til venstre og ikke til højre!

Prøv at se hvad de kan præstere af trofæer i Storbritannien, og dér starter bukkejagten i april

Set i det lys, så er jagttidspunktet vel nærmest ligegyldigt ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#56
halløj Clax
forskellen er nok at i England er der meget få der har mulighed for bukkejagt : altså store arealer med få jægere + at der hvor de store gamle bukke skydes er der manegement (jeg kan ikke stave det) så det klodser.

mit eneste argument for at sløjfe den første del af bukkejagten er at flere et års bukke har en chance for at overleve den første tid hvor de er sparket ud hjemmefra

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#57
[quote]Originally posted by THORLAK

Heimann skrev: Og så lad være med at tale ned til mig, tak og Hmmmm...Kender du mig? Siden du ved hvad jeg ved og hvad jeg ikke ved?

Dette var absolut ikke meningen at tale ned til dig og hvis du har opfattet det således, så undskyld Heimann!

Tak Thorlak [Big Grin], og samme herfra...dialogen bør ikke stoppe blot fordi vi hver især må markere en grænse, det er ok!"Hatten af!"

[i]Du tager bare ikke det hele med. Der er negative og positive sider af alt - en konsekvens af de fremførte forslag, som alle jægere skal leve med, vil være på sin plads. Der findes meget få der ikke vil kunne tilslutte sig de etiske mærkesager fremført af råvildtet foreningen. Red Bambi…..!! dette bliver efterfølgende brugt, politisk perfekt, til at pakke de 2 nedenstående forslag ind i. [/i]
-Regler er til for dem der IKKE kan overholde dem!
-AREALKRAV fordi for mange IKKE kan begrænse sig!

Når løbet så er kørt og dem der har penge og/eller areal nok - må skyde buk (dette er i sig selv ikke nok til at have en god jæger moral), resten (alle I andre) må stå på sidelinien og se på større jagtoplevelser og jægerhåndværk! Så er det igen fisefornemt at skyde råvildt og mange fik en lang næse!

Hvis vi skal beskyde/ forvalte/ jage efter præmissen: Ikke at skyde mere end EGET revir kan bære, kan jeg ikke se andet problematik end at de der har revirer der er mindre end at de kan bære en afskydning, selfølgelig må slå sig sammen og dele. På samme vis som det 20 mand store konsortie der deler 250 hektar må trække lod. Det forekommer mig nu at det som situationen er, er råvildtet der får en lang næse, på grund af vores griskhed og mangel på indsigt. (Ikke din insigt Thorlak, man generelt set

I lyset af Heimann reaktion og min åbenbare mangel på overbevisende argumenter. Jeg stopper nu, inden det går galt!
Du må endelig ikke stoppe en god og udbytterig diskussion, jeg regner ikke med at det vil gribe om sig, trods uenighed.

Et citat af en kendt Palæstinenser " Tilgiv dem, ti' de ved ikke hvad de gør"
RETTELSE, omtalte herre var vist ikke Palæstinenser, men fra Judæa via egypten, og sætningen er "Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gøre" (Luk 23:34).

MVH Heimann

Man holder aldrig op med at lære.
Man holder aldrig op med at lære.
.22 LR - 6,5X57R - 6,5X55 SM - 7X64 - .375 H&H .

Tidl. 5,6X50RM -.308Win - 30-06 - .375 H&H
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)