Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken riffel?
#21
En 308 der sender en 10 grams kugle afsted med samme fart som en 6,5, der sender en 10 grams afsted giver samme rekyl.

Så find noget let træningsammo eller få det ladet.

Det er ikke nogen ide at skifte riffel, med mindre det er skæftet eller vægten det er galt med.

Afhængigt af hvilken riffel der er tale om kan der måske skaffes et bedre skæfte, der også er tungere/stabilt for det det koster at skifte ud.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#22
Hmmm.... jeg kan ikke huske hvilket mærke det er, men det ikke et af de dyre...Spansk vist nok[?][?]
Men jeg tror ikke det er skæftet eller riflen i det hele taget.
Jeg skal dog ikke bryste mig af at være i besiddelse af den største erfaring med rekyle i forhold til skæfte, men når jeg har prøvet den, synes jeg ikke at rekylen er noget problem - men sådan er vi jo så forskellige....
Det er for øvrigt et monte carlo skæfte.

Da han ikke lader selv, er det vel nemmere at finde ammu med lavere kuglevægt for en 6,5´er i forhold til en 308´er.

Min lommefilosofi er så, at han - når han skal ud efter svin - går op i den tunge ladning (10,1 grams).
Generelt er de tunge kugler til 6,5´eren også lidt langsommere end 308´eren (Norma´s) = mindre rekyl.

Ovenstående er absolut min egen lommefilosofi, derfor ogå mine spørgdsmål her i forummet...[Wink]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#23
[Image: DSC00867.jpg]
Det er da absolut muligt med en 6.5X55 og en 10.1 g vulcan

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#24
Hej tillykke med svinet

Der er vist ingen der bestrider at 6,5x55 kan skyde svin.

Der er bare nogen der mener den ikke er ideel ved andet end rene sideskud på stillestående vildt.

Men jeg tror det var Gammeltoft, der skrev det, en 6,5 gennemtrænger 10mm stål, hvilket dyr overlever denne påvirkning ?.
Jeg tilføjer så, at en større sårkanal fra en større og tungere kugle
virker hurtigere.
Og uden at skulle gøre Keilere farligere end de er i diverse legender, vil jeg gerne have dem ordentligt døde vis jeg skal lede efter et påskudt eksemplar.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Næææmlii
Selvfølgelig dør et vildsvin af en 6,5x55
men problemet er at eftersøgningen vanskeligøres ved at skyde svin med 6,5x55, 308w og 30.06 - ved skud på et svin af 90 kg+ vil der ikke altid være gennemskud, og så er der mindre end lidt blod at søge på. Indskudsstedet bliver som regel lukket af fedtlaget...

Så en tung kugle i eks. 9,3x62 sørger for et godt gennemskud og dermed noget at lede efter hvis svinet ikke selv mener det døde i knaldet [Wink]

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#26
Citat:quote:

Jeg tilføjer så, at en større sårkanal fra en større og tungere kugle
virker hurtigere.


Ja det er jo så diskutionen død, dødere, dødest[Wink]

Tværsnitsbelastningen i en 6,5 er altså ikke til at spøge med[Smile]

At postulere at du er garanteret gennemskud med en 9,3 er ganske enkelt noget vrøvl.
Har selv skudt ca 10 svin med 9,3 og de har ikke haft flere eller færre gennemskud og er ikke løbet længere/kortere end de er, skudt med 30-06.

Men rigtigt, tungere langsomme kugler overgår til enhver tid lette hurtige kugler i gennemtrængningsevne, i det respektive kaliber.

Er ønsket som i det oprindelige spørgsmål éen enkelt riffel så bliver det altså ikke mere universalt end en "dirty old six"[Big Grin]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
halløj
som både 308, halvauto og Gammeltoft er inde på: grisen dør da af en 6,5. spørgsmålet er hvor og hvornår ?.
der er kæmpestor forskel på om en kugle bag mellemgulvet er i standard eller magnum gruppen.
en 6,5 eller for den sags skyld en 308 win giver altså ikke samme reaktion som en blødnæset .300 mag eller en 250 gr BT

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Den med magnummen får du nu ikke umiddelbart medhold i.....

De sidste par stykker vildt jeg nedlagde i Polen blev nedlagt med semi lette kugler i Weatherby hastigheder. Der var totalt værdiløst!!

Godt placerede kugler på bladet og mellem 70 og 100 m flugt HVER gang[xx(]
Hvad er det gode lige ved det? ud over en masse macho pis.
De dyr kunne lige så godt have været blevet skudt med en 308´er eller endnu bedre en 30-06 med f.eks en 180 grains kugle.

Jeg forstår efterhånden bedre og bedre hvorfor flere og fler PH´er tordner mod blandt andet Weatherby kalibre.

Men hvis man nu vender den om så burde det jo være muligt at anvende et lidt mindre kaliber og så træne sig til rent faktisk at kunne ramme[Wink]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
Den eneste indvending jeg har mod 6.5 til svin er at for at være effektiv nok er man nødt til at gå op i kuglevægt, det har så det minus at kuglebanen bliver meget træls, for mit vedkommende er der et fald på 22 cm fra 100-200m,det er i praksis meget bøvlet at håndtere. Så derfor anskaf flere rifler[Smile].Jeg har løst problemet med en 243w til råvildt og en 270w til hjort og gris. Disse kalibre har fladere kuglebane end 6.5.Men når det er sagt så har jeg skudt meget med 6.5 og har altid været tilfreds, som gammeltoft siger lær at ramme så er du kommet langt.Jeg tror ikke at nok så stor/realistisk kaliber kan kompensere for et chancebetonet/dårligt skud som aldrig skulle have været sluppet.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Den eneste indvending jeg har mod 6.5 til svin er at for at være effektiv nok er man nødt til at gå op i kuglevægt, det har så det minus at kuglebanen bliver meget træls, for mit vedkommende er der et fald på 22 cm fra 100-200m,det er i praksis meget bøvlet at håndtere.

+GONE2HUNT+



Hej Tonny.

Prøv at gå ind på Normas hjemmeside, http://www.Norma.cc, og lej lidt med deres balistiske progrm. Der kan du se, at med et overslag på 5 cm på 100 meter, er kuglen 6 cm under sigtelinien på 200 meter. Det er faktiskikkeså meget at det betyder noget, med mindre det er pattegrise du jagter[8D].

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Den eneste indvending jeg har mod 6.5 til svin er at for at være effektiv nok er man nødt til at gå op i kuglevægt, det har så det minus at kuglebanen bliver meget træls, for mit vedkommende er der et fald på 22 cm fra 100-200m,det er i praksis meget bøvlet at håndtere.

+GONE2HUNT+



Hej Tonny.

Prøv at gå ind på Normas hjemmeside, http://www.Norma.cc, og lej lidt med deres balistiske progrm. Der kan du se, at med et overslag på 5 cm på 100 meter, er kuglen 6 cm under sigtelinien på 200 meter. Det er faktiskikkeså meget at det betyder noget, med mindre det er pattegrise du jagter[8D].

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



Nu har jeg også leget en hel del med Norma ballistik.

Og når jeg putter de rigtige data for fx min elskede 308 med lapua
scenar ind i deres beregner bliver de data altså bedre end dem lapua selv opgiver.
Det irriterende er at når jeg måler hastighed gennem kronograf passer

det med lapua´s oplysninger og så falder kuglen 50% mere end Norma
regner sig frem til.

Jeg har prøvet samme test med andre patroner og sammenlignet med
virkelige hændelser, og Norma Ballistik kan få alt til at flyve bedre
end i virkeligheden.

Dette ændre dog ikke ved det forholdsmæssige i kuglefaldet.

Så en 6,5 tung indskudt på 100 meter med et 3-4 cm overslag skulle
være til at ramme med et stykke ud.
Min egen 308 falder jo også til jorden, men afstandsbedømmelsen
bliver vigtigere jo mere kartoffelkaster der over patronen.

Gammeltoft. En kugle, der går langsomt og tungt går dybere. Ja det
vil Strom også give dig ret i. Såfremt vi sammenligner med samme
kugle konstruktion. Men tager du nu en Norma alaska med middelmådig
hastighed fra en 6,5, tror jeg ikke den går dybere end en 180 grains
A-frame fra en 300 hvilken som helst magnum. Og når der foreslåes
magnum er der selvfølgelig med kugler egnet til dens hastigheder.

Stillet på spidsen. En 300 der skal gøres håndterbar får kun en 150
grains kugle FX Nosler BT det giver overlegen kuglebane, men den vil
gå i stykker og på en bare medium gris tror jeg ikke på gennemskud.
Derfor er magnum intet bevent uden en passende kugle.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#32
Hej 375ras

Det har du selvfølgelig ret i, jeg kompenserer nu kun med et overslag på 3 cm.Problemet kommer når man vil skyde det hele med samme riffel, og på alle afstande.Det er svært, ihvertfald for mig, at afstandsbedømme når man er på jagt på ukendt terræn.Når guiden peger og siger schiessen og man tænker er der 150 eller er der 200m derud.Og så er 6-10 cm på et stykke råvildt+/-G40 faktoren lige det der skal til for at få en god jagtoplevelse til at blive et ditto mareridt.Der er selvfølgelig nogen som har selvkritik nok til at sige nej den buk lader jeg gå, den er for langt ude,selv om den er det største man har haft for.
Jeg må bare indrømme at sådan er jeg ikke. Og så må jeg jo gøre hvad jeg kan for at forbedre det tekniske.
Jeg er ihvertfald kommet til den konklusion at en skyder ikke kan det hele, men måske er det også fordi at det er rart med nyt legetøj

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Hej 375ras

Det har du selvfølgelig ret i, jeg kompenserer nu kun med et overslag på 3 cm.Problemet kommer når man vil skyde det hele med samme riffel, og på alle afstande.Det er svært, ihvertfald for mig, at afstandsbedømme når man er på jagt på ukendt terræn.Når guiden peger og siger schiessen og man tænker er der 150 eller er der 200m derud.Og så er 6-10 cm på et stykke råvildt+/-G40 faktoren lige det der skal til for at få en god jagtoplevelse til at blive et ditto mareridt.Der er selvfølgelig nogen som har selvkritik nok til at sige nej den buk lader jeg gå, den er for langt ude,selv om den er det største man har haft for.
Jeg må bare indrømme at sådan er jeg ikke. Og så må jeg jo gøre hvad jeg kan for at forbedre det tekniske.
Jeg er ihvertfald kommet til den konklusion at en skyder ikke kan det hele, men måske er det også fordi at det er rart med nyt legetøj

+GONE2HUNT+



Hvis du alligevel er kommet til 2 rifler(som minimum) vil jeg
anbefale 140 grains kugler i 6,5 de giver fin kuglebane,
god energi og fin Sectional density. Indskudt med et lille
overslag på 100 m
Holder du bare en trediedel ned fra ryglinien hvis du synes
der langt ud så skal den altså være meget langt ude for at
det ikke går. Så langt at du nok overvejer om du skal skyde uanset.

På større dyr end Buk har du altså også lidt mere spillerum at
placere kuglen i. Derfor er en helt flad kuglebane ikke lige så
vigtig, men den skal terpes allligevel.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#34
Ja det er nok også det valg jeg ville tage hvis jeg kun skulle have en riffel.6.5 er rekylmæssig intet problem og med en 140 grains kugle vulcan el.oryx indskydt til træfpunkt 0 på 150m så kan det ikke gå helt galt.Derudover er træningsammunitionen billig og god.Jeg bruger normas golden target 130grain.Den har en fantastisk præcision i min gamle husquarna 1640.Den gav jeg i sin tid 4000,- for. og med et nyt skæfte så jeg kunne se ud af kikkerten uden at strække hals.og en justering af aftrækket til 7-800g så spiller det, til en lille penge.Så kan man bruge sine stærkt skatteramte kroner til noget godt optik.Så er man faktisk godt kørende til under 15000.Og så er vi tilbage hvor tråden startede.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#35
De sidste par stykker vildt jeg nedlagde i Polen blev nedlagt med semi lette kugler i Weatherby hastigheder. Der var totalt værdiløst!!

Godt placerede kugler på bladet og mellem 70 og 100 m flugt HVER gang
halløj Gammeltoft
var problemet ikke at du anvendte hårde premiumkugler ? i min opfattelse kan kugler til drivjagt nemt holde for godt sammen hvis man ønsker knald og fald

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#36
Nej, jeg brugte 165 grains partition da de var de eneste jeg havde liggende. Udgangshastighed på 1040m/s.
Det der hurtige skrammel er jeg ihvertfald blevet kureret for[Sad]

Nu går jeg tilbage til udgangspunktet hvor jeg startede i 300wm.
200 grains kugler med moderat hastighed (880m/s).

Jeg har ikke opnået gennemskud med den lette kugle i ret mange tilfælde grundet lav tværsnitsbelastning og for høj hastighed.

I min 308win har jeg haft gennemskud på ret mange stykker vildt med en 165 grains partition.

Jeg havde egentligt lavet ladningen i min 300 med den 165 grains til et lidt andet formål med lidt længere skudafstande...[B)]

Tidligere brugte jeg rigtigt nok 160 Grains A-Frame ladet med moderat hastighed i min 7RM, med rigtigt godt resultat.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Jeg prøvede normas gamle rådyr kugle i min 6.5. Den vejer 5 gram. Det duede slet ikke, de løb op til 100m selv med perfekte bladkugler.Efter 3 bukke stoppede jeg det forsøg. Selom vulcankuglen er en gammeldags kuglekonstruktion så virker den på råvildt, jeg har kun haft gode oplevelser med den.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Ja det er nok også det valg jeg ville tage hvis jeg kun skulle have en riffel.6.5 er rekylmæssig intet problem og med en 140 grains kugle vulcan el.oryx indskydt til træfpunkt 0 på 150m så kan det ikke gå helt galt.Derudover er træningsammunitionen billig og god.Jeg bruger normas golden target 130grain.Den har en fantastisk præcision i min gamle husquarna 1640.Den gav jeg i sin tid 4000,- for. og med et nyt skæfte så jeg kunne se ud af kikkerten uden at strække hals.og en justering af aftrækket til 7-800g så spiller det, til en lille penge.Så kan man bruge sine stærkt skatteramte kroner til noget godt optik.Så er man faktisk godt kørende til under 15000.Og så er vi tilbage hvor tråden startede.

+GONE2HUNT+



kære Tonny.

Lad dig nu ikke forblænde af store hastigheder. Det er da muligt, at Normas program er lidt optimistisk, det ved jeg ikke, men den er formentlig lige optimistisk for alle kombinationer af kaliber/ projektil.
Hvis vi henholder os tid de oplydninger jeg gav i mit forrige indlæg,indskydningsafstand 170 m, og sigtekikkerten monteret 45 mm over pibens kernelinie, så vil en 6,5x55 Norma Nosler Partition 9,0 gram,indskudt på samme 170 meter, have et træffepunkt der ligger 1 cm, altså 10 mm over hvor Oryx kuglen rammer.
Spørg alle de virkelig skrappe skytter her på sitet, hvem af dem der kan udnytte det. [8D]
Jeg er i øvrigt klar til at lade det komme an på en prøve.[}Smile], vel at mærke i en jagtlig relevant skydestilling

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#39
Norma program har den fejl at den indsnævre forskellen mellem fald og
kartoffelkast hvilket kan få nogen til at tro det er lige meget.

Hvis man så vælger en indskydnings afstand tæt op af den man vil
måle forskellen på skal forskellen jo blive lille lige der, men overslaget
tættere på bliver større,men det er vel bare en detalje ?

At en forskel på under egenspredningen er ligegyldig uanset afstand.
kan vel ikke diskuteres, men når forskellen nu reelt er større får det vel betydning.

Uanset kuglebane skyder de fleste bedst når de kan holde lige på,
det løses så enten med at klikke til afstand eller have en
fladkuglebane og et godt kendskab til hvor stort overslaget så må
være.

Når du skriver jagt relevant skydestilling, hvad mener du så er
relevent til en krage på 150 meter ? jeg skyder hverken stående
eller siddende, men det er måske udenfor nummer da krager ikke tæller.
Dette blot som en provokation, da der har bredt sig den opfattelse
at jagt relevant ikke kan være liggende skydning, og slet ikke efter små mål.

VH Søren

Vegetar = oldnordisk for dårlig jæger
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Jeg prøvede normas gamle rådyr kugle i min 6.5. Den vejer 5 gram. Det duede slet ikke, de løb op til 100m selv med perfekte bladkugler.Efter 3 bukke stoppede jeg det forsøg. Selom vulcankuglen er en gammeldags kuglekonstruktion så virker den på råvildt, jeg har kun haft gode oplevelser med den.

+GONE2HUNT+



Har selv lidt dårlige erfaringer med Norma´s Vulcan - 156 grains. Rådyrerne er aldrig faldet i knaldet, og udgangshullet har ikke været større en 1,5 - 2 gange kuglediameteren (6,5´er), med meget lidt Sweis til følge. De er alle gået 20 - 25 meter.
Har godt nok kun 3 bukke som erfaringsgrundlag med Vulcan´en, men det har været ens alle 3 gange med perfekte kugler lige bag bladet og hjertebasis er skudt væk.

Overvejer lidt at prøve Norma´s Nosler BST i 120(?) grains.
Er der nogen som har erfaringer med denne kugle i 6,5´er til råvildt[?][?]

Eller måske Alaska´en ??

Ps. Ved senere gennemlæsning kan jeg godt se at det måske er lidt "utaknemmeligt" overfor vulcan´en....men alligevel[:o)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)