Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parallelakse måling hvordan
#41
[quote]Originally posted by Høgh

Jeg har i dag haft en ældre Zeiss-kikkert i hånden, der udviste en parallaksefejl på mellem 30-40 cm / 100 m. Det er langt fra første gang at jeg har set noget sådant.

Få den justeret til de 100meter, mere er der jo ikke i det.

Ignorants observationer omkring lyspletten der flytter sig i forhold til trådkorset, kan jeg også nikke genkendende til - den skyldes som nævnt af andre, at trådkors og lyspunkt ikke befinder sig i eksakt samme billedplan (hvilket udmærket kan lade sig gøre på den samme glasplade!)

Vrøvl. Pletten er også synlig uden lys.
Svar
#42
Kære Høgh, ID, Dravis og alle i andre der har forsøgt at tilføre lidt konstruktivt til denne debat.

Jeg må nok for første gang i mit liv konstatere at jeg har mødt en person(Erik) der er fuldstændigt frigjort fra enhver evne til at modtage faktuel viden og erfaring. Han har en selvopfattelse, og forhold til sanheden, der umiddelbart kvalificere ham til et job i en propagandaafdeling, hvor man entydigt køre efter devicen "benægt, lyv og misinformer, hvis ikke dette virker umiddelbart, så gentag i det uendelige, så vil de fleste krittikere i den sidste ende opgive debatten, primært pga træthed. Og i den sidste ende har han vundet propagandakrigen, og herefter vil han have overbevist en vis portion mindre rutinerede.

Jeg så et citat på et amerikansk forum, som jeg synes er rimelig dækkende i dette tilfælde.

"newer start arguing with an idiot, he will drag you down to his level, and then beat you with expierience"

Den eneste grund jeg kan finde til at fortsætte med at deltage i en debat med Erik, er at jeg synes generelt der er et højt faglighedsniveau på VTF, og det ville ærge mig at Erik skulle have lov til at ødelægge det, og evt vildlede mindre rutinerede læsere.

Til muggeratoren:
Findes der ikke en funktion hvor systemet automatisk indsætter en advarsel mod troværdighedsniveauet, hvergang en bestemt person skriver et indlæg, evt en fastlåst signaturlinie[?][?]

jbn
Svar
#43
Med 1963 hit på 'Parallelakse måling hvordan' er der tale om det mest besøgte på 'optik og sigtemidler,' så langt jeg kan se tilbage.

Så nogen interesse må der vel være, selv om der kun er 3-4 deltager i debatten.

Ignorant har om ikke andet, lært, eller i det mindste hørt om:

1/ Forskellen imellem en linse og et optisk vindue,
2/ At dotten ikke projecteres op på en linse,
3/ At dotten/korset er i objektivets brændpunktet, og her indstillet for parallakse fri skydning på 100m,
4/ Hvor meget forstørrelsen betyder for det at se en parallakse fejl på alle andre afstande, er den størst ved stor eller lille forstørrelse
etc.etc

Kort sagt læst indlægende, eller vend det hele 180grader og forklar hvorfor det ikke er som nævnt. Man kan jo start med de her første fire punkter. Indtil dato - ingen svar.
/Erik
Svar
#44
Hej Erik! (og alle i andre tålmodige sjæle)

Hverken Aimpoint eller Tascos, eller Docter Rødpunktssigter bruger ætsede "dots" på en glasplade...

Det bruger alle en skråt projiceret lysprik op på et vinklet "optisk vindue"

Jeg kender ikke konstruktionen af f.eks Zeiss variopoint kikkerterne med både rødpunkt og trådkors, men principperne for kikkerter med trådkors og det de fleste forstår ved "rødpunktssigter" er vidt forskellige.

Endnu en gang udbasunerer du halv viden som hele sandheden... det er jo til at tude over og man må jo nok desværre må give ignoranten ret i hans betragtninger.

Min eneste sikre konklusion på al denne diskussion må blive at jeg vil fraråde enhver jeg kender at købe noget der bare ligner optik, hvor "erik" har været indblandet.[V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Med 1963 hit på 'Parallelakse måling hvordan' er der tale om det mest besøgte på 'optik og sigtemidler,' så langt jeg kan se tilbage.
Så nogen interesse må der vel være, selv om der kun er 3-4 deltager i debatten.

Drag ikke forkerte konklusioner af det, det kunne jo også være at folk sad og ventede på at du begyndte at forstå hvad der bliver skrevet.
Citat:quote:

Originally posted by Erik
2/ At dotten ikke projecteres op på en linse.........

Du bliver stadig ved at frembruse med urigtige (skråsikre) påstande - jeg har skrevet, højt og tydeligt, at forskellige fabrikater, anvender forskellige metoder (reflektion er oftes en projektering på en linse)...........det går lige ind af det ene øre og ud af det andet!!!!!
Du postulerer endvidere at lyskilden ligger i samme plan som trådkorset - bl.a. U.S.Optic har i en del år fremstillet kikkerter hvor "dotten" ligger i FFP og trådkorset ligger i SFP..........derfor er sådan en skråsikker påstand forkert - læs og lær!

Citat:quote:

Originally posted by Erik
Propaganda og cencur går hånd i hånd.

Og? - dette er et privat forum, ejeren af forumet kan cencurere lige så tosset han vil!

På et tidspunkt må man konstatere at "enough is enough" - tråden fører ikke til noget konstruktivt. Når dine skråsikre postulater bliver afvist i Øst, reagerer du med et nyt postulat i Vest.
Før jeg skrev dette indlæg har jeg nærlæst din 1. kommentar vedr. belysning af sigtemidler og jeg kommer stadig til den konklusion, at du mener (i det indlæg) at lyskilden kommer derfra hvor den lyser - alligevel er dit svar (uden beklagelse for en evnt. formuleringsfejl) til mig, at "selvfølgelig" gør den ikke det. Nej vel, alligevel farer du videre som om intet er hændt.

At kalde andres argumenter for "vrøvl", kan være en udmærket og overbevisende diskussion-teknik, det forudsætter blot at ens eget tidligere vrøvl, ikke er dokumenteret på skrift.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#46
Rent fagligt er jeg forlængst hægtet af.
Men debatten er underholdende,så for at holde den igang, vælger jeg at holde med Erik.[Big Grin][Wink]
Mvh

knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by knerik

Rent fagligt er jeg forlængst hægtet af.
Men debatten er underholdende,så for at holde den igang, vælger jeg at holde med Erik.[Big Grin][Wink]


Det er nogenlunde samme indfaldsvinkel som nogle mennesker anvender når de skal finde deres politiske ståsted - det er beskæmmende for en god debat!
Jeg håber ikke at fremtidige nye riffelskytter, som frekventerer dette forum for at lære, får denne tråd på skærmen, når de skriver parallax i search-funktionen!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#48
ID skrev:
Citat:quote:

Det er nogenlunde samme indfaldsvinkel som nogle mennesker anvender når de skal finde deres politiske ståsted - det er beskæmmende for en god debat!


Av-av!

God debat???
Den "gode debat" er vel efterhånden kvalificeret til "off topic"?

Jeg forsøgte såmænd bare at mildne den forbitrede tone der er debatørene imellem.
Et lidt humoristisk indslag,- men indrømmet, man kan jo ikke være heldig hver gang.[xx(]
Man er nok kommet blandt alvorsmænd[Wink]
Mvh
Iøvrigt mener jeg, at folk uden humor burde ha` ret til invalidepension.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
knerik
------------------------
Where all think alike, no one thinks very much.
Svar
#49
Jeg kunne godt ha' sat en smilie bagefter - beklager!
Men indrømmet, jeg bliver en smule forbitret, når en sådan tråd som faktisk kunne være en del af en "viden/erfarings-bank", udvikler sig til "min far kan tæve din far-tråd"!
Man kunne jo vælge en debatform hvor man udvekslede konkret viden i stedet for at køre en overlevelses-strategi der ender op i at man kalder seriøse indlæg for "vrøvl".
VTF er kendt for (og bliver forhåbentlig ved med det) at være et forum som er seriøst og hvor der ligger god dokumentation bag de mere tunge emner - dette skulle nødigt blive udvandet af useriøse debatører.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Pas på! Propaganda og cencur går hånd i hånd.


Meget muligt....

Styrken i dette forum er, at folk der ved noget, udveksler erfaringer og argumenterer for deres påstande. Det handler om at blive klogere - IKKE om for enhver pris at få ret. Ingen bliver klogere, når enkelte deltagere i deres iver efter at få ret ignorerer alle andres argumenter, ændrer sine egne postulater som vinden blæser og forsøger at nedgøre andre indlægsskriveres bidrag med påtaget "jeg ved naturligvis bedre" attitude. Det forvirrer bare billedet!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by Erik
Ser frem til dit link hvor "dotten" ligger i FFP og trådkorset ligger i SFP.


De er ved at finde linket ovre hos USO - jeg tog fejl (det var en ingeniør fra USO der fortalte mig det), det var ikke USO selv der laver det, men et firma der vist nok hedder Shepard.
Jeg returnerer så snart jeg har hørt nærmere.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#52
Det KUNNE virkeligt være interessant at finde ud af hvordan f.eks. de omtalte Zeiss Variopoint sigter er konstrueret?

Hvor mange af disse "kombinerede" sigtemidler er en "blanding" af "aimpoint" teknikken med dioden der projiceres op på en glasplade og et almindeligt trådkors (Jo.. der ER stadig masser af kikkerter på markedet hvor trådkorset vitterligt ER tråd!!)Det sparer nemlig 2 overgange mellem glas og luft og dermed flere % lystab!!!

Et sådant "blandet" sigtemiddel vil jo helt åbenlyst udvise en forskel mellem trådkorset og "dotten"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#53
OK!

Så deler jeg lige den åbenbart for lange og for akademiske formulering op: En gang til for prins Erik-----[Big Grin]

Hypotetisk spørgsmål: (Eller måsk retorisk spørgsmål?[:I])::

"Hvordan er f.eks Zeiss Variopoint sigterne konstrueret?"

Er der måske tale om en konstruktion hvor der er et trådkors og en glasplade ("optisk vindue") som to separate optiske enheder i sigtet?

Der kunne være flere gode årsager til en sådan konstruktion, f.eks. at man kunne have det optiske vindue med "trådkorset" i de ene billedplan og det optiske vindue med "lysprikken" i det andet billedplan, præcis som ID beskriver det.
Så vil kun det ene sigtemiddel forstørres med ved ændring af forstørrelsesgraden-

en sådan konstruktion kunne også forklare hvorfor "ignoranten" oplever sådan en "kikkert" hvor der helt tydeligt ikke er sammenfald mellem "lysprikken" og trådkorset. (Fejl i justrering/samling af kikkerten)

ER trådkorset i en kikkert (alle kikkerter?) ætset/malet/laser-graveret---- på et optisk vindue ??

Her er svaret NEJ!!! Heller ikke på ny-fremstillede kvalitetskikkerter!!

Der ER kikkerter med et trådkors som rent faktisk er tråd!
Mange Leupold kikkerter er med "TRÅD" og som jeg skrev , så giver det god mening da man sparer mindst 1 overgang mellem luft og glas, og dermed et lystab!!

Det er jo netop kampen mod billedfortegning og "kromatisk abberation" altså prismatisk opdeling af farverne i linserne der gør at man må ty til "compound lenses" altså sammensatte linser, og Asfæriske linser og den slags optiske krumspring.
Jo flere linser og specielt overgange mellem luft og linse, jo større lystab.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#54
Hejsa

jeg har et ligende problem(tror jeg)på min Leupold VXIII 4,5-14x50LR,den er med side paralax just.problemet er at jeg de sidste par gange på skydebanen har måtte just.trådkors ned,den har skudt ca.10-15cm for højt,kan det ha noget med paralax at gøre eller sidder trådkorset løs?????

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#55
Berører din kikkert ikke riflen et eller andet sted med objektivrøret ?
Flytter den sig evt. i montagen ?

JPL
JPL
Svar
#56
Der er masser af luft mellem kikkert og riffel,montager er efterspændt af bøssemager,riflen er ligeledes kontroleret for fejl..jeg har oplevet problemet tre gange nu,alle gange har riflen skudt mellem 10-15cm for højt...er det muligt at få kontroleret kikkerten/trådkorset her i DK????eller skal den bare sendes til kontrol hos leupold???

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Erik
Ser frem til dit link hvor "dotten" ligger i FFP og trådkorset ligger i SFP.


De er ved at finde linket ovre hos USO - jeg tog fejl (det var en ingeniør fra USO der fortalte mig det), det var ikke USO selv der laver det, men et firma der vist nok hedder Shepard.
Jeg returnerer så snart jeg har hørt nærmere.



Zzzzzz.......Zzzzzzz....Zzzzzzz Anyway glem det, og lad dem i fred.
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Zzzzzz.......Zzzzzzz....Zzzzzzz Anyway glem det, og lad dem i fred.


Jeg har rykket adskillige gange, men han har ikke returneret - jeg har dog talt med en anden derovre og han oplyste (i onsdags) at de har sendt mig noget materiale med posten - jeg afventer!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#59
Ikke for min skyld, og er som sådan også ret sikker på at tekniske beskrivelser ikke har et stort publikum - det bliver alt for indviklet. Så læn du dig dig bare tilbage i stolen.

mvh

Erik
Svar
#60
Citat:quote:

Originally posted by Erik

Ikke for min skyld, og er som sådan også ret sikker på at tekniske beskrivelser ikke har et stort publikum


[center][xx(][/center]

Erik inden du flyder over af kæphøjde ([Big Grin]) så bringes hermed svaret på Dravis' retoriske spørgsmål, som du behændigt har undgået at svare på (det virker som om du er moden til at blive ramt af lidt fakta):

(sakset direkte fra Zeiss's egen beskrivelse af Variopoints "fortræffeligheder" - ikke bare teknisk men også TYSK):

Die Absehen

Neben dem Absehen 0 (nur Leuchtpunkt) sind die Absehen 54 und 56 verfügbar, die eine Kombination von Punkt und Balken darstellen. Der Punkt befindet sich in der 2. und die Balken in der 1. Bildebene. Das bietet folgende Vorteile:

Die Punktgröße bleibt über den gesamten Vergrößerungs-bereich konstant. Er ist gut erkennbar und deckt bei praxis-gerechten Vergrößerungen und Entfernungen nicht zuviel vom Ziel ab. Die Punktgröße auf 100 m ergibt sich aus "22 cm geteilt durch Vergrößerung". Beispiel: Bei 3-facher Vergrößerung ergibt sich ein Punktdurchmesser von etwa 7,3 cm auf 100 m. Ausgeschaltet bzw. ohne Batterie ist anstelle des roten Punktes ein schwarzer Punkt als Absehen sichtbar.

Altså trådkors og lyspunkt i hvert sit billedplan.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)