Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bukkejagt 2007
#21
Ham her fik jeg overlistet tidlig i morges...

[Image: IMG_0143-reduced.jpg?t=1181194284]

Det var en rigtig god, nervepirende og krævende jagt - fortælling følger senere...

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#22
Tillykken med bukken, glæder mig til at høre om detaljerne.
Svar
#23
Har været ude en del gange og sidde på lur og/eller pursche...

I går aftes havde jeg så placeret mig lige under toppen af en skråning med ryggen mod nogle graner iført 3d camotøj, med udsigt ned over en græsklædt skråning over mod skoven.
I søndags sad jeg samme sted, men det eneste jeg så var en grævlingemor, der var ude samle redemateriale til hulen. Det var hun vældig optaget af og ænsede mig slet ikke, selvom jeg kun stod 5 meter væk og betragtede hendes asen og masen længe....
Nå, men jeg satte mig samme sted igen for, selv om jeg ikke havde set dyr der siden i vinters, synes jeg alligevel, at al logik sagde, at de burde komme den vej forbi, hvis de var ude og gå tur (hegn fra skov til skov) og om ikke andet, så kunne jeg da nok få et glimt af grævlingen igen - faktisk et charmerende og flot dyr!!

Jeg var på plads ved 19.30 tiden og intet skete.... ved 21.30 tiden var jeg ved at være mør i bentøjet og min rø* var begyndt at snurre pga manglende blodomløb og høfeberen var styg... græsset udspyede tydelige skyer af pollen ved hvert vindpust... og solen bagte ned på skråningen...der var godt med varme og pollen i luften.

På vej på plads havde jeg stødt et dyr, som uden at larme løb ind i den mavehøje raps og gemte sig... rapsmarken er ret stor og grænser op til det hegn, og den skråning, som jeg sad på... Der kunne stå mange dyr i den mark...!

21.35 aner jeg en lille bevægelse i hegnet nedenfor skrænten... Op med riffelkikkerten for at se hvad det var....
Langsomt og forsigtigt kom et bukkehoved til syne mellem hegnets løv... Jo - stængerne stak et stykke op over ørerne.. det tydede på en fin buk... den stod længe i skjul og sikrede... fuglene i kradtet til venstre skræppede noget..det var nok grævlingen, der var fremme...men man skulle jo lige være sikker, inden man kom helt frem...

Forsigtigt - essende - og godt skjult i skråningens høje græs essede han sig frem mod enden af granerne hvor der var sikkert kuglefang...hjertet kørte i dobbelt rytme.. han skulle lige lidt længere frem for at være fuldt synlig.... bare nu ikke der kom noget og skræmte ham...

Det tog mindst 100 år for ham at gå de 25 meter til højre...

ENDELIG! Siden til med hovedet i en ukrudtsplante og med kuglefang bagved....

Han faldt på stedet uden så meget som et enkelt benspjæt for en højt placeret bladkugle. 308´eren havde fået det sidste ord...

Rød i pelsen og med høj opsats - desværre med lidt færre spidser på end ønsket - men en fin rød sommerbuk med gaffel og god kropsvægt lå i græsset og ventede.. [Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#24
Fed oplevelse,god historie,det er ikke nemt at skjule sig,med den røde farve,i kontrast til alt det grønne netop nu,tillykke med bukken,Ran
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#25
Det var godt du holdt ud og varme og pollen ran, -tillykke med bukken [Smile]
Svar
#26
I aftes kl. 21.50 kom han ud af skoven, og fulgte skovdiget med retning imod mig.

Kl. 22.05, - 3 minutter før ”lukketid” faldt skuddet.

[Image: 2.jpg]

Swift
Svar
#27
Tillykke med den flotte buk...

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#28
Hej,

Efter min "katastrofale" start d. 16-5, lykkedes det mig grundlovsdag at nedlægge en mindre ulige seksender.
Jeg var med en af min fars gamle jagtkammerater på hans terræn, og så da også to råer og en buk uden chance inden turen gik til den anden ende af reviret for at hente ham. Mens jeg sad i bilen ringede min telefon, det var min fars jagtkammerat.
Hvis jeg ville have chancen for en buk skulle jeg komme om til ham, da han på hans vej tilbage, havde spottet en buk i en kornmark mellem to læbælter. Jeg ladede straks op igen og begyndte pürschen, jeg fik øje på ham (ikke bukken) og han pegede i den retning jeg skulle. Fem. min. senere fik jeg øje på bukken, men skulle yderligere 200 meter frem til en åbning i læbæltet.
Op at sidde på et brønddæksel, op med skydestokken og så ellers vente da kun hovedet af bukken var fri. Efter 10-15 min. venten ændre han retning, og da han gik over et sprøjtespor, så jeg at han trak på det ene forløb. Nu stod han med 10 cm. af ryggen fri i kornet, hvilket var den bedste chance jeg ville få til ham pga. af kornets højde, så nu skulle der handles. Korset i overgangen mellem korn og dyr, sikringen frem, 2 dybe indåndinger, krumme, krumme, bang...
Han væltede på stedet og blev der... Hvilken lettelse efter min sæsonstart. Afstanden til ham, var ca. 110 meter, og han blev skudt med 6,5-284 m. Hornady SP 140grs.
Da jeg fik bukken inærmere øjesyn, kunne jeg se at den var påskudt med en lille kaliber, meget skråt bagfra, langt fremme på bladet. Kugle var kun gået igennem ca 6-8 cm. kød, men havde strejfet toppen af skulderknoglen, hvilket var grunden til bukkens halten

Ergo: Det var skønt at få en buk, samt glæden ved at have udfriet den for dens pinsler, var ligeså store.
Min fars jagtkammerat var mindst ligeså glad som jeg, over morgens jagtlykke.

Mvh. og Knæk & Bræk
Søren
Svar
#29
Hej Søren
Tillykke med din buk, men hvor er den skudt er det ved Århus?
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Swift

I aftes kl. 21.50 kom han ud af skoven, og fulgte skovdiget med retning imod mig.

Kl. 22.05, - 3 minutter før ”lukketid” faldt skuddet.

[Image: 2.jpg]

Swift


Hej Swift

Tillykke med jere fin bukken...hvad kalibre og riffel [?]

Mvh..Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#31
Hej til jer alle!

For ikke så længe siden købte jeg min første riffel, en Husqvarna model 1640 cal. 270 med en ældre weaver kikkert 4x32 på. Søndag d. 24/07 var jeg til riffelprøve og bestod.
I sidste uge var jeg ude og sidde i mit jagt terræn men der var ingen buk, dagen efter da jeg gik tur med mine hunde så jeg ham og en rå som hurtigt flygtede ind i skoven.

Her til aften kl. 20.30 gik jeg ud for at se efter bukken, og jeg skal gå ned af en grusvej, gennem en lille smule skov inden jeg kommer frem. Da jeg lige var gennem skoven stoppede jeg og tog et kig i kikkerten, og mindsanten om ikke jeg kunne se ryggen og den vide bagdel fra et rådyr ca 100 m ude i nogen vilde lupiner.
Jeg listede mig lidt ud i brakken og satte mig til rette, dyret så det og gik ind i den smule skov der er på den anden side. Efter et par min. hørte jeg en rå der kaldte men jeg kunne ikke se den, pludselig kom hun frem mens hun kaldte og bukken svarede inde fra skoven, dette skete nogen gange. Til sidst stod råen på en lille høje lidt fra skovkanten og kaldte på bukkken, endelig kom han frem fra skoven.
Men som det sikkert skal være stod han i noget bevoksning der var alt for højt til at et skud var sikkert. Råen kaldte igen og igen, bukken gik meget langsomt frem og stod pludselig fri for skud.
Jeg tog stille og roligt sigte og skød, jeg kunne se han var ramt, han sprang ca. 20 m frem i græsset og kartede der efter rundt et kort øjeblik.

Da jeg lidt efter kom frem og fandt bukken var det en flot gaffelbuk,, skudt direkte på bladet begge skuldre foran skud i stykker, og da den blev brækket kunne jeg se at hjertet var ramt i toppen frem efter.

Nu forstår jeg først hvorfor andre jægere kan blive helt euforiske over at skyde en buk, jeg synes det var en ret vild oplevelse.

Er det ikke lidt tidligt at man oplever en buk i brunst for sådan opfatter jeg klart dagens situation?
Troels Gundlach
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Eric A

[quote

Tillykke med jere fin bukken...hvad kalibre og riffel [?]

Mvh..Eric



Hej Eric!

Undskyld det lidt sene svar. [:I] - Nej det var ikke med ”Swiftén” den er mest forbeholdt Ræve! [}Smile]

Kalibret var såmænd en 6,5x55 – ”kedelig” og det var (selvfølgelig) en Mauser98. [Wink]

Mvh. Swift.
Svar
#33
@ Gundlach
Stort tillykke med bukken. Det er en fantastisk fornemmelse med den første (også den første). At det så samtidig var en god og spændende jagt, gør det jo absolut ikke værre.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#34
Moin Gundlach [Smile]
Tillykke med den første buk....nu er der ingen vej tilbage [Big Grin]

Det gik jo lige efter bogen - og nu sidder oplevelsen på "harddisken forever" [Wink]

..Og jo brunstmæssigt er det tidligt, men bukken kan sagtens søge "selskabet" eller opholde sig i samme område, uden at han er kommet i brunst. Har selv en lille spidsbuk gående, som gerne holder sig i nærheden af en lille rå. Ser dem ofte fra min hochsitz. Omend de ikke går sammen, opholder de sig dog i samme område.
( ka`sgu også være at de er søskende [Big Grin][Wink])

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Citat:quote:

Originally posted by Eric A

[quote

Tillykke med jere fin bukken...hvad kalibre og riffel [?]

Mvh..Eric



Hej Eric!

Undskyld det lidt sene svar. [:I] - Nej det var ikke med ”Swiftén” den er mest forbeholdt Ræve! [}Smile]

Kalibret var såmænd en 6,5x55 – ”kedelig” og det var (selvfølgelig) en Mauser98. [Wink]

Mvh. Swift.



Hej Swift

Tak for din svar.[Smile] Også....du måske skrive en artikle for VHA magasin om Rævejagt i DK for os herover i USA [?]
Jeg håben du sig ja...VHA er i behov af mere skriving material fra ræve jæger lige jerselv.[Wink]

Mvh...Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Eric A

Hej Swift

Tak for din svar.[Smile] Også....du måske skrive en artikle for VHA magasin om Rævejagt i DK for os herover i USA [?]
Jeg håben du sig ja...VHA er i behov af mere skriving material fra ræve jæger lige jerselv.[Wink]

Mvh...Eric



Hej Erik!

Jeg har skrevet en artikel om rævejagt til VHA, (se # 56, side 137)

Det er den samme artikel som er blevet bragt i Danmarks Jægerforbunds medlemsblad ”JÆGER”, dog i en ikke censureret version. [}Smile]

Jeg har dog mange andre historier, så måske sender jeg en igen. [Wink]

mvh. Swift
Svar
#37
Nå så fik jeg lige en buk i dag ved haslev.

Jeg var inviteret på jagt af en kollega.

Jeg blev placeret i et tårn i skovkanten med ca 400 meter skov og kornmark

jeg så 4 råer der kom ud fra skoven ca 25o til 300 meter ude, der er det dejligt at have 24 gange forstørrelse på riffelen, så man skal se om der er noget mellem ørerne.

nå men efter ca 1½ time ca 20.30 kom der en buk ud ca 150 meter fra mig og jeg kunne kun se hoved og en stor opsatsBig Grin

da den kom til et spor i marken var det slut. 257wby talte med en 115 grains Trophy Bonded® Bear Claw®, lidt skråt forfra, men havde skudt hjerte og lunger i stykker og ca 3 cm udgangshul,

min største intil dags dato
en gaffel, med tykke stænger
[Image: 017.jpg]
[Image: 016.jpg]
[Image: 015.jpg]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#38
Hej Skipper

Tillykke med bukken og for at dele oplevelsen med os andre, det er dejligt når det lykkes[Smile]
Troels Gundlach
Svar
#39
Hej Skipper

Det er en fin buk, hvad vejede den ??

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#40
22 kg brækket og 16.9 kg kød efter partering.
opsatsen var 24 cm i den ene side :-)
ca 90 til 95 point er den løst blevet vurderet til,

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)