Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Blymantlad"
#1
Hej med jer!

Jeg arbejder som oversætter og har et lille problem, jeg håber, I kan hjælpe mig med. Det drejer sig om, hvordan det svenske ord "blymantlad (ammunition)" skal oversættes til dansk. Det forekommer i en situation, hvor politiet taler med en jæger i det nordlige Sverige og spørger, hvad han skyder - han svarer ræv, men det tror politiet ikke på, da han har blymantlad ammunition i sin fuldskæftede Mannlicher (hvis det nu har nogen betydning). De konstaterer, at det så i hvert fald ikke er for skindets skyld. Det viser sig senere, at han i virkeligheden jager bjørn.

Er der nogen, der kan hjælpe? Jeg har googlet og googlet, men kan ikke finde noget, jeg tør stole 100% på, da jeg desværre ikke selv ved en brik om jagt og jagtvåben...

På forhånd tak for hjælpen!

mvh
Stinne
Svar
#2
Hej Stinne

Jeg tror at blødnæset (kuglen ekspanderer, og ødelægger derved mere skind end en spidsskarp/full metal jacket) er et godt bud, men se lige om der kommer flere svar.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Hej Stinne

Mit bud er, at der er tale om et rent (støbt eller presset)
blyprojektil.

Se evt. her:
http://www.chuckhawks.com/bullet.htm

Med venlig hilsen

Bo
Svar
#4
Det mest korrekte - og alm. anvendte - er det danske ord "blødnæset"

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
eller det gamle "blyspids"

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Jeg har brugt blødnæset, hvilket jeg slet ikke havde hørt før, så tusind tak for det - jeg havde ikke fundet det uden jer ;-)

/Stinne
Svar