Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nordsjællands politi
#21
Strom, det er noget vrøvl det med om det ligner et millitærvåben, og hvad fanden har de menesker der ønsker sig en AR15 eller en Dragunov gjort dig. At du er til lederhosen og graveringer og bornholmsk åndenød, skal vel ikke komme andre til skade?

halløj Lars,
næe, jeg er til plast og rustfrit stål.
jeg har ikke det mindste imod AR15 og andre assautrifler hvis de indregistreres til skive/actionskydning.
derimod kan jeg ikke se dem som jagtvåben, og det var en sådan tilladelse der var tale om. jeg forstår nu heller ikke at en .50 bmg kan kaldes en jagtriffel

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#22
Jeg har lidt svært ved at få øje på basale forskelle på disse 2 rifler. Den øverste er en Sport/Varmint riffel og den nederste er en assault riffel.
[Image: varmint.gif]
[Image: aw.gif]

@STROM - det er ikke muligt at få rifler med kikkerter registreret som skytteforeningsvåben da der ikke findes godkendte skydninger med sigtekikkert. Så kan du så sige at man bare kan pille kikkerten af. Riflerne på billederne kan kun monteres med faste sigtemidler såfremt de også er monteret med muzzlebreaker og hvilke skydninger med åbne sigtemidler tillader muzzlebreaker.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#23
@ID,

Du er ved at komme efter det med Photoshop[Big Grin]

Det der fra mig menes med assault våben er ikke repeter men halvauto.
Det er nok bare mig der ikke har styr på termerne[V]

Som Strom skriver synes jeg også folk bør have lov til at erhverve deres ønskede rekvisit til skiveskydning.

Deciderede halvautomatiske militærvåben har efter min ringe mening intet at gøre som jagtvåben!!

Køber man en repeter riffel der er grøn (AI, SAKO, ERMA, m.m.fl.) er der ingen der kan anfægte ud over de uvidende der endnu ikke har set de åbenlyse fordele ved multifarvede kompositskæfter[^].

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Ikke noget med PhotoShop her du!
Kig HER


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#25
halløj ID
i mine øjne ligner billedet mere en finskytteriffel end en assaultditto.
de rifler jeg har set brugt til actionskydning var alle halvauto med kæmpemagasiner
der er godtnok problemer med IPSC pt men tjenesteskydningen er da i tiltagende, noget lignende kunne være en mulighed for disse våbentyper

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Ok, det har så noget at gøre med hvad man lægger i betydningen assault (i mine engelsktimer betød det "angreb), altså assault weapon betyder i min verden et angrebsvåben og det må man vel sige at en FINSK-riffel er???
Jeg tillader mig at gå ud fra at du med UPSC mener IPSC, men ja det er da rigtigt at der er tiltag igang for at få indført langdistanceskydning i Danmark - rigtig langdistanceskydning og ikke kun 300 meter med dioptersigte. Hvis disse skydninger bliver godkendt, er det da rigtigt at så vil der blive mulighed for at registrere rifler til dette som SKF-rifle, men det er altså ikke på plads endnu.
Som tingene er nu, er der tale om prøveskydninger, da det ikke er tilladt at skyde konkurrenceskydning med jagtrifler.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#27
Citat:quote:

Deciderede halvautomatiske militærvåben har efter min ringe mening intet at gøre som jagtvåben!!



Hvis man vil udelukke alt, som oprindeligt er udviklet til militært brug - hvad enten det er sort eller ej - så er vi faktisk på røven i vores lille samfund [:0]
Militæret har historisk set været en af de største primusmotorere inden for næsten al teknologisk udvikling.

Jeg kan for den søde grød ikke se, hvad der er galt med et "Assault-våben" til brug for jagt - hvad enten det er til jagt i DK, udlandet, eller det ydre rum for den sags skyld.
Så lang tid brugeren af det pgl. våben følger de retningslinier som er lavet for brug af ammo, optik, patronkapacitet eller +/- belysning af målet, på de steder hvor våbenet anvendes, så kan det være fløjtende ligegyldigt hvad våbenet OPRINDELIGT var tiltænkt anvendt til.

At ende ud i at dømme et våben "uegnet" fordi et skæfte ikke må være sort, at det ikke må kunne "skydes sammen" eller at det ovenikøbet er forsynet med en bærebøjle må være fuldstændig ligegyldigt.
Helt basalt handler det vel om at bringe et projektil eller haglsværm fra punkt A til punkt B - og i punkt B dræbe et dyr hurtigst muligt.

Det må være brugeren af det pgl. våben som må være det væsentlige.

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry

Helt basalt handler det vel om at bringe et projektil eller haglsværm fra punkt A til punkt B - og i punkt B dræbe et dyr hurtigst muligt.


Enklere kan det vist ikke siges!


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#29
Retfærdiggør det så at militære halvautomatiske våben skulle kunne registreres som jagtvåben??
Det mener jeg absolut ikke det gør!

Citat:quote:

Som tingene er nu, er der tale om prøveskydninger, da det ikke er tilladt at skyde konkurrenceskydning med jagtrifler.



Jo det er!

Skyder du f.eks i DJ regi og har afkrydset både jagt og konkurrance rubrikken på din oprindelige ansøgning (hos politiet) http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9B...1_0604.pdf så er det 100% lovligt!!

Der hvor kæden hopper af er i mine øjne stadig hvor folk med jagt som undskyldning forsøger at få registreret militære halvauomatiske våben for at komme til at lege med dem og ikke egentlig anvende dem til jagt.

Så var det sku´da langt bedre at støtte de initiativer der kører med at få lovliggjort skydeprogerammer/registrering af slilge rifler.

Om en repetér riffel har et anderledes farvet skæfte betragter jeg som irrelevant at diskutere selv om den anvendes på jagt.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Ja ja Gammelnok...

Jeg er sikker på at det også har noget at gøre med skytteforeningernes to-års regel. Hvis du vil have en AR15 idag er det blot at købe og vente en uges tid, så er jagttilladelsen klar og du kan få dine lyster styret. Jeg har kendskab til et medlem her på forummet som bruger netop en AR 15 til svensk fuglejagt....What the fuck? Jeg er da bedøvende ligeglad med hans lyster i den retning, og riflens oprindelige intention. At folk vælger de rifler på en jagttilladelse er med garanti for at kunne få dem i løbet af kort tid, og ikke være afhængig af humøret hos en eller anden idiot af en skytteforeningsformand....

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#31
@GD,
nu synes du så du retfærdiggør dine personlige synspunkter ved direkte at kalde mig en idiot og andre øgenavne?.
Tag dig dog sammen!!

At folk udnytter systemet til at registrere slige våben siger vel lige så meget om systemet som om folk.

Hvorfor går folk så alligevel og "hemmelighedskræmmer" og snakker om det som noget fordækt???

Kunne såmænd godt finde på at købe sådan en AR15 til at skyde kombiriffel.
Det blliver måske/forhåbentligt snart muligt at få dem registreret korrekt gennem SKV.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Gammelnok jeg vil gerne trække udtalelsen idiot tilbage, da den overhovedet ikke var møntet på dig, men generelt på systemet med skytteforeningsvåben og tilladelser dertil, og særdeles på formandsgodkendelsen af medlemmer. Jeg behøver vel ikke offentligt at skrive hvorledes det kan og foregår rundt i foreningerne - I hvert fald ikke uden at andre vil føle sig ramt, og det vil virke formålsløst fra min side.

Vi er helt enige om at systemet også fejler noget og det siger nu en hel del.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
........... har afkrydset både jagt og konkurrance rubrikken på din oprindelige ansøgning (hos politiet)

Dette er ikke muligt i Københavns politikreds - det er enten eller og i mit tilfælde var det p.g.a. af kikkerten ikke muligt at vælge "eller" - og så er jeg forøvrigt ikke medlem af DJ.

Min august-buk i Sverige i år bliver taget med en AR15 med 5 skudsmagasin....om den er egnet eller ikke - de falder hvor de blev ramt.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#34
Ih, det er lige så man krummer ryg over at der nu snakkes om at "militært udseende" ikke har nogen plads i Dk til jagt..

Hvad har i lige gang i ?!?

Er det fordi i ikke kan lide dem ?!?

Personligt har jeg intet at bruge enkeltløbs-rifler/haglgeværer (enkeltskuds), pumpguns, dobbeltløbede haglgeværer (o/u) til... jamen lad os for pokker forbyde dem. De tjener intet formål for mig.?

Ja ok - de tjener måske et formål for ANDRE og ANDRE vil netop gerne have dette valg.!

Det kan da være flintrende ligegyldigt hvad en riffels oprindelige intensioner var.. hvis den opfylder de gældende regler, så skal den da kunne tillades uanset hvad.

Det er nok muligt at nogle i Dk ikke har brug for en AR15 og syntes de ser for militære ud efter deres smag. Det er bare synd for dem - de kan da glemme alt om AR15 så og så er den skid slået.

Der skal nok sidde andre i Dk som GERNE vil have en AR15 på trods af at de måske skal ombygges eller plomberes - men fordi de er praktiske på en eller anden måde.

I Dk har vi stadig frit valg..

Hvis jeg vil gå med en foldekniv - skal folk ikke komme og sige til mig at jeg skal bruge en lyserød spejderdolk is stedet fordi den ser pænere ud. Det er MIT frie valg at vælge en foldekniv indenfor lovens grænser. Begge ting kan sikkert klare mit formål og jeg kunne sikkert også klare mig med, eller nøjes med en dolk - men det skal andre overhovedet ikke blande sig i.

At folk godt kan lide plomberede Garand rifler, AR15 rifler, US Carbine, Dragunov SVD'ere eller hvad det nu kan være - det kan virkelig ikke bringe mit pis i kog, selvom jeg ikke har brug for sådannoget isenkram selv.

Jeg vil ikke sætte mig ned og vurdere om en halvautomat skal være lovlig eller ej - eller udseendet skal være det afgørende - hvis våbnet tjener et formål og folk vil have det, og vigtigst af alt.. at de KAN bruge det indenfor lovens rammer... så er det vel DERES FRIE VALG ?!?!?

Lad os i stedet sætte os ned og se - hvad har DE ENKELTE jægere brug for - og i fællesskab prøve at strække rammerne, så flest muligt tilgodeses og kan foretage deres frie valg, MEN under visse fælles rammer. Så bliver alle glade og tilfredse, samt vi kan bruge vores kræfter på at pleje jægeres omdømme - fremfor at kæmpe med en skrankepave med "PLEASSSSEE den ser da ikke SÅ slem ud... syntes du?? Og hvis du syntes det, tager jeg det op med din overordnede.!!".

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#35
@ID,

egnetheden har vist ikke været debattens kerne[Wink]

Det er jo præcis "det frie valg" eller frihed til meninger der gør at nogen ikke finder det ok at der registreres militære halvautomatiske våben som jagtvåben.

Det er nok som med alt andet i DK, nemlig at man finder et eller andet lille smuthul og bruger det nogen år indtil det bliver lukket.
Visse kræfter inden for politiet kæmper p.t. meget stærkt for at få loven ændret således disse "ikke jagtvåben" ikke længere vil være mulige at få registreret til jagtbrug.

Andre kræfter kæmper så paralelt for at disse våben stadig ville skulle kunne til baneskydning.

Som sagt kunne jeg dog sagtens personligt finde på at købe et sådant våben til bane skydning men aldrig nogensinde til jagt.
At nogen køber og registrer dem medens loven stadig tillader det, fred være med det. det kan sku ikke bringe mit pis i kog.

Hvis det iøvrigt er en "ret" vi vil beholde er det høje tid at få organiseret sig og kæmpe for den ret, i stedet for at hyle, ellers forsvinder denne ret med stor sandsynlighed.

Det er sku´ lige indtil en eller anden journalist der ikke lige har andet at lave, eller en eller anden evnesvag politiker opdager at det er muligt at få registreret militære halvautomatiske våben som jagtvåben.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#36
Oldenough...

En lille præcisering vedrørende dit udtryk 'millitære halvautometer', er det nok mere korrekt (i 95% af tilfældende) at kalde det for en civilversion af et millitærvåben og det er unægtelig en forskel.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#37
Det er en gang ordkløveri.....[Big Grin]fedt....

Og det kan vi for den sags skyld godt blive ved med indtil de kære politikere og politiet i fællesskab lukker hullet der tillader registrering af militære halvautomatiske våben[Big Grin]

Prøv for sjov skyld at tage 10 politikere eller "almindelige" mennesker for den sags skyld og spørg dem om de ser nogen forskel.

At du og jeg ved der er forskel på et militært halvautomatisk- og fuldautomatisk våben er vel egentligt sagen uvedkommende.

At folk udnytter den mulighed der p.t. er, kan man vel iøvrigt ikke laste dem[?]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
ro på gutter
her er et uddrag af et EU deriktiv så kan i jo selv definere hvad der er skytteforenings våben og hvad der er jagt våben
+
hvad man må eje og hvad man ikke må eje

BILAG I

I. I dette direktiv forstaas ved »vaaben«:

- »skydevaaben«, som defineret i afsnit II

- »ikke-skydevaaben«, som defineret i de nationale lovgivninger.

II. I dette direktiv forstaas ved »skydevaaben«:

A. Enhver genstand, som falder ind under en af foelgende kategorier med undtagelse af genstande, som svarer til definitionen, men som er undtaget af de grunde, der naevnes i afsnit III:

Kategori A - Forbudte skydevaaben

1. Militaere kampvaaben og granatkastere med eksplosionseffekt.

2. Fuldautomatiske skydevaaben.

3. Skydevaaben, der er camoufleret som en anden genstand.

4. Panserbrydende ammunition, brisant- eller brandammunition samt projektiler til disse typer ammunition.

5. Ammunition til pistoler og revolvere med ekspanderende projektiler samt disse projektiler, med undtagelse af jagtvaaben og konkurrenceskydevaaben for personer med saerlig tilladelse til at bruge disse vaaben.

Kategori B - Skydevaaben, for hvilke der kraeves tilladelse

1. Korte skydevaaben, halvautomatiske eller med repetermekanisme.

2. Korte enkeltladerskydevaaben med centralantaendelse ved faenghaette.

3. Korte enkeltladerskydevaaben med randantaendelse ved faenghaette med en samlet laengde paa under 28 cm.

4. Lange halvautomatiske skydevaaben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.

5. Lange halvautomatiske skydevaaben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner, uden indbygget ladeskinne, eller vaaben for hvilke der ikke er sikkerhed for, at de ikke ved hjaelp af almindeligt vaerktoej kan aendres til vaaben, hvis magasin og kammer kan indeholde over tre patroner.

6. Lange skydevaaben med repetermekanisme og halvautomatiske skydevaaben med glat loeb, hvis loeb hoejst maaler 60 cm.

7. Halvautomatiske civile skydevaaben, som ligner automatiske skydevaaben.

Kategori C - Skydevaaben, der skal anmeldes

1. Lange skydevaaben med repetermekanisme, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 6.

2. Lange enkeltladerskydevaaben med riflet loeb.

3. Halvautomatiske lange skydevaaben, der ikke er omfattet af kategori B, punkt 4 til 7.

4. Korte enkeltladerskydevaaben med randantaendelse ved perkussion, og med en samlet laengde paa mindst 28 cm.

Kategori D - Andre skydevaaben

Lange glatloebede enkeltladerskydevaaben

B. Vaesentlige dele af disse skydevaaben.

Laasemekanismen, kammeret, cylinderen og loebet paa skydevaaben hoerer som saerskilte genstande ind under den tekniske kategori, i hvilken det skydevaaben, som de er eller skal vaere en del af, er klassificeret.

III. Definitionen af skydevaaben i dette bilag omfatter ikke genstande, der normalt ville svare til definitionen, men som:

a) er gjort definitivt uegnet til brug ved anvendelse af tekniske metoder, som et officielt organ har garanteret eller anerkendt

b) er bygget med henblik paa alarmanlaeg, signalering, redningsaktioner, slagtning, harpunfiskeri, eller som er beregnet til industrielle eller tekniske formaal, under forudsaetning af, at de kun kan anvendes til dette praecise formaal

c) antikke vaaben eller kopier heraf, for saa vidt disse ikke indgaar i de ovenstaaende kategorier og er underlagt national lovgivning.

Indtil en koordination er gennemfoert paa faellesskabsniveau, kan medlemsstaterne anvende den nationale lovgivning for de vaaben, der er omfattet af afsnit III.

IV. I dette bilag forstaas ved:

a) »korte skydevaaben« et skydevaaben, hvis loeb maaler hoejst 30 centimeter, eller hvis samlede laengde er hoejst 60 centimeter

b) »lange skydevaaben« ethvert andet skydevaaben end korte skydevaaben

c) »automatisk vaaben« et skydevaaben, som efter affyring af et skud automatisk atter bliver skudklart, og hvor der for samme loeb ved blot at aktivere aftraekkeren én gang kan affyres flere skud

d) »halvautomatisk vaaben« et skydevaaben, der efter affyring af et skud automatisk atter bliver skudklart, og hvor der for samme loeb ved blot at aktivere aftraekkeren én gang kun kan affyres ét skud ad gangen

e) »repetervaaben« et skydevaaben, hvor der efter affyring af et skud lades ny ammunition via en haandbetjent mekanisme i loebet

f) »enkeltladervaaben« et skydevaaben uden magasin, der foer hvert skud skal lades med haanden ved at placere ammunition i patronlageret eller et ladekammer

g) »panserbrydende ammunition«: ammunition til militaert brug med indkapslet projektil med haard kerne, der slaar igennem

h) »brisantammunition«: ammunition til militaert brug med projektil indeholdende en ladning, der eksploderer ved anslaget

i) »brandammunition«: ammunition til militaert brug med projektil indeholdende en kemisk blanding, der antaendes ved kontakt med luft eller ved anslaget.

BILAG II

og et link til hele teksten http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexU...77:DA:HTML

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

egnetheden har vist ikke været debattens kerne[Wink]



Arghh Gammeltoft – ”udvilket til”, ”egnethed” – sådan som jeg læser dine indlæg er det jo netop i disse begreber du henter dine argumenter for at militært-udseende våben ikke skal kunne erhverves på en jagttilladele!

Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Derfor er våbnet stadig ikke udviklet til jagt på dyr



@hatting - den liste kan ikke bruges til ret meget i denne sammenhæng da den ikke er klokkeklar........min AR15 er kategoriseret som et C3 våben i våbenpasset (ikke på min foranledning), jeg kunne sagtens finde en kategori der var mere rammende (f.eks. B7). Hvis jeg nu var rigtig grov kunne jeg, når den engang skal sælges, blot sælge den til en med jagttegn og sige til den potentielle køber at han ikke behøver tilladelse....den skal blot anmeldes - det er reglerne for kategori C-våben [Wink]

Helt basalt kunne staten fremstille en boltaction riffel f.eks. i kaliber .308 og så lovgi' om, at det er den eneste riffel der må anvendes til jagt - "den kan købes for Dkr. 5.000,- i Statens Riffeludsalg" - slut prut. Så havde vi løst alle disse fortolkningsproblemer en gang for alle [8D]
Sikkert et forslag der kunne udløse 3. verdenskrig [Big Grin]

Når nu vi har taget hul på bylden, kunne jeg godt tænke mig at der var en, som kunne forklare mig grunden til at der på våbentilladelsen skal stå formål; jagt eller konkurrence........jeg har aldrig set de på udenlandske tilladelser - det forekommer mig komplet overflødigt.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#40
Citat:quote:

Arghh Gammeltoft – ”udvilket til”, ”egnethed” – sådan som jeg læser dine indlæg er det jo netop i disse begreber du henter dine argumenter for at militært-udseende våben ikke skal kunne erhverves på en jagttilladele!



Nej blev der sagt....

Dem jeg mener er "militære halvautomater".
At en repetér riffel er udstyret med et grønt eller et hvilken som helst farvet skæfte har i mine øjne intet med sagen at gøre.

Men som sagt er det jo en "bitch" at definere, men hvorfor så ikke stå sammen og kæmpe lidt for at den mulighed kunne bestå??

Citat:quote:

Når nu vi har taget hul på bylden, kunne jeg godt tænke mig at der var en, som kunne forklare mig grunden til at der på våbentilladelsen skal stå formål; jagt eller konkurrence........jeg har aldrig set de på udenlandske tilladelser - det forekommer mig komplet overflødigt.



Tror du ikke det stammer fra den tid hvor politiet var lidt nemmere at få til at lave en personlig tilladelse på et sportsvåben uden at man skulle være medlem af en forening?? (før SKV)

Ja, jeg ved godt det stadig er muligt, men det er blevet pænt meget sværere.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)