Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbevaring af krudt
#21
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Hej ran,

har du hørt noget nyt?

Hvilken mailadresse brugte du iøvrigt til den juridiske brevkasse?

osterwald



Hej osterwald

Jeg rykker juristerne ca. 1 gang månedligt. De har ikke hørt noget fra Justitsministeriet endnu, og siger, at jeg må væbne mig lidt med tålmodighed.

Jeg brugte en mailadresse, som jeg fandt i "Jægeren", hvor man kan spørge deres jurister....

De sendte så spørgsmålet videre til ministeriet...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by ran

Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Hej ran,

har du hørt noget nyt?

Hvilken mailadresse brugte du iøvrigt til den juridiske brevkasse?

osterwald



Hej osterwald

Jeg rykker juristerne ca. 1 gang månedligt. De har ikke hørt noget fra Justitsministeriet endnu, og siger, at jeg må væbne mig lidt med tålmodighed.

Jeg brugte en mailadresse, som jeg fandt i "Jægeren", hvor man kan spørge deres jurister....

De sendte så spørgsmålet videre til ministeriet...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Jeg har nu rykket en gang til og fået følgende svar:

"Justitsministeriet har rykket beredskabsstyrelsen for svar på spørgsmålet d. 7. juli, men ingen har siden hørt noget."

Så indtil videre sidder "aben" på beredsskabsstyrelsens skulder.....[xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#23
Vi har riktignok ikke samme regler i Norge og Danmark.
Danske myndigheter kan da umulig forlange at man skal
oppbevare krutt i ett låst stålskap? 3-4kg krutt i et tungt
stålskap er jo den perfekte BOMBE,hvis det begynner å brenne!!!
Oppbevart i et åpent rom er det "tilnærmet" ufarlig!
Svar
#24
Fik brev i går fra Jægerforbundet, som fremsendte et kopi af et "rykkerbrev" de havde sendt til justitsministeriet.

Så må vi håbe der snart sker noget....

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#25
Ham der afholdt det kursus, som jeg var på var åbenbart i tæt kontakt til beredskabsstyrelsen. Han sagde at de havde lovet at nu skulle der nok snart ske noget, men at det havde de lovet før. Det som det skulle munde ud i var, efter hans udsagn, at skabet skulle udføres i 22mm krydsfiner, og være aflåseligt. Hvis skabet skulle indeholde både krudt og fænghætter, skulle de være adskildt af 10mm træplade-100mm luft-10mm træplade. De havde ønsket at den ene side skulle være sat på på en sådan måde, at den ved brænd ville flyve af uden nogen videre kræft (på dyvler eller lignende). Det ville politiet ikke være med til.
Alt ialt meget fornuftigt synes jeg.

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#26
Umiddelbart vil jeg tro at det har været et kursus afholdt af Hunters H. Den kursusleder vi havde i efteråret 2004 på Hanebjerg, sagde det samme. Det var ham der havde skrevet et udkast til de nye regler [:o)]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#27
Nemlig. Jeg var bare ikke så meget for at indrømme at jeg har støttet HH [Wink].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#28
Et sådan træskab er beskrevet i De danske Skytteforeningers retningslinier for opbevaring af krudt.

Problemet er bare, at dette skab ikke er "godkendt" og der står i loven, at skabet skal være godkendt...der står bare ikke hvilken godkendelse det skal have....., som ellers er normalt i diverse love, hvor ordene "godkendt skab" er brugt i sammenhæng med en nærmere angivelse af hvilken godkendelse, der er tale om...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#29
Lige et tænkt eksempel: Hvad sker der i en eventuel brand,hvis man nu har et par kilo krudt i sit Skafor Blå våbenskab?Vil der være luft nok i skabet til at krudtet bare brænde som i fri luft,eller vil krudtet udvikle så højt et tryk at skabet vil eksplodere? Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#30
Eller i denneher lille bombe:
[Image: 3110.jpg]
Forsøget bliver ikke gennemført hjemme hos mig [xx(].

Uffe

Hellere stor oplevelse end stor opsats.- Men gerne begge!

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#31
Citat:quote:

der står bare ikke hvilken godkendelse det skal have

Jo, der står at det skal være godkendt til eksplosivstoffer.
Det er hverken Skafor blå eller rød, men en speciel godkendelse kun til det, så vidt jeg ved
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Citat:quote:

der står bare ikke hvilken godkendelse det skal have

Jo, der står at det skal være godkendt til eksplosivstoffer.
Det er hverken Skafor blå eller rød, men en speciel godkendelse kun til det, så vidt jeg ved



Så vidt jeg erindrer står der ikke "Godkendt til eksplosovstoffer" ....
Der står kun "godkendt skab" i loven om eksplosivstoffer....
Det er nemlig kernen i problemet - lovgiverne har ikke gidet at skrive eksakt hvilken godkendelse de mener skabet skal have....[xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#33
Jeg har lige fået fornyet min ladetilladelse.
Der står "Godkendt til eksplosivstoffer" og det gælder også fænghætterne, som jeg læser det
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Jeg har lige fået fornyet min ladetilladelse.
Der står "Godkendt til eksplosivstoffer" og det gælder også fænghætterne, som jeg læser det



Ja, det har du ret i, men der står ikke hvilken godkendelse der er tale om. I alle andre lovsammehænge (som jeg har kendskab til) hvor der i forbindelse med opbevaring af våben, sprængstoffer, ammunition og lign. er nævnt ordet "godkendt" i forbindelse med et skab, står der også hvilken type godkendelse der er tale om. (Skafor blå eller skafor rød med meget præcis angivelse (numre etc.) Det står der ikke her.... så hvilken godkendelse der reelt er tale om er vel ikke tydeligt?

Bemærk lige, at afskudte patronhylstre (som et kuriosum) i lovteksten henregnes til ammunition, og derfor skal opbevares i aflåst gemme [^]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#35
At det skal være så svært at prøve at være lovlydig, er mig en gåde.

Vi skal opbevare krudtet i et godkendt skab, men ingen ved hvilken godkendelse, heller ikke Politiet når man ringer.
Hvordan skal de så kontrollere vores krudtoplag, når de ikke ved hvordan det skal opbevares[?]

Dynonobel har nogle skabe i deres katalog, som skulle være godkendt af Beredskabsstyrelsen til opbevaring af eksplosivstof.

De ligner Skafor blå godkendte "pistolskabe", så våbenskabet må sgu være godt nok.

Det må bare ikke opbevares i opholdsrum, så laderummet duer ikke...

Man må godt ha' krudt fremme på bordet hvor når man lader, men det må ikke stå i skabet, fordi man opholder sig i rummet...Logik eller hvad?[V]

Hvor har man lige et tilstrækkeligt tørt rum man ikke bruger til andet end krudtopbevaring?
Svar
#36
Tjah-TRG-S,måske det er mening at hjemmeladere skal være bosiddende på en herregård eller lign.gammel bygning hvor der er et "krudtkammer".Du har ret i at det er ubegribeligt at det skal være så Svært(umuligt) at overholde loven,jeg har et "baghus" som pt.er uopvarmet-det planlægger jeg at indrette i løbet af sommeren til "genladningsrum",men hvordan luftfugtigheden er,dét ved jeg ikke,men der virker tørt.Men må man egentligt opbevare et våbenskab(eksplosiv-skab) i et rum som kun er aflåst med hængelås? Og må jeg opsætte varmeovnene fra campingvognen (åben ild) i rummet...? Man føler sig sgu lidt åndssvag,når man snart ikke ved hvad man må mht.krudt/gænghætter samtidig med at alle,uanset at de bor i en lille lejlighed på 4.sal gerne må opbevare benzin/æter/fortynder og andre "spændende" vædsker,stort set uden krav,og med sikkerhed uden kontrol....Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#37
Problemet er at man klassificerer røgsvagt krudt som et sprængstof, hvad det ikke er. Det er et drivmiddel.
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

Problemet er at man klassificerer røgsvagt krudt som et sprængstof, hvad det ikke er. Det er et drivmiddel.



Nej, røgsvagt krudt ER et sprængstof.

Sprængstof defineres som "...en substans, der ved opvarmning/forbrænding hurtigt afgiver gasser eller på anden måde "forpuffer"...."

Og man må jo erkende, at det passer ret godt på røgsvagt krudt [Big Grin][xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#39
Røgsvagt krudt afgiver ikke hurtigt gasser eller forpuffer, når det ikke er under tryk,men du har ret i at det klassificeres som et eksplosivstof i DK, hvad jeg netop også skrev, men det er stadigvæk kun et drivmiddel, eller "propellant" som de siger udenbys.
Svar
#40
Jeg har et våbenskab der er skafor blå godkent samt godkendt af beredskabsstyrelsen til opbevaring af ekplosivstoffer, altså to seperate godkendelser. Den sidste godkendelse har jeg bare ikke set på andre skabe og det må undre med den mængde hjemmeladere der efterhånden er. Jeg har også opfattelsen af at det efterhånden er skafor blå, der tolkes som godkendt til eksplosivtoffer.

Det er sgu frustrerende at loven forskriver regler ingen (politiet) kan forklare.

Mvh Kjeldsen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)