Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbevaring af krudt
#41
Utroligt med alle de tilladelser, love og paragraffer I skal overholde for at faa lov til at genlade en skaldet patron.
her har jeg det hele staaende paa en hylde i laderummet over ladebordet. 7 kg krudt og 2000 fanghatter, og der er ikke en sjal der blander sig i det, hverken polit, brandvasen eller forsikrings selskab[Big Grin]
Hogmeister
Svar
#42
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Utroligt med alle de tilladelser, love og paragraffer I skal overholde for at faa lov til at genlade en skaldet patron.
her har jeg det hele staaende paa en hylde i laderummet over ladebordet. 7 kg krudt og 2000 fanghatter, og der er ikke en sjal der blander sig i det, hverken polit, brandvasen eller forsikrings selskab[Big Grin]



Helt enig.. Dansk politik på dette område er håbløs formynderisk[xx(] Jeg har 8 kg krudt stående på en hylde og 1500 hætter i hylden under. Våbenskab er kun påkrævet ved 5 våben eller mere..
Tilladelse til genladning kræves ikke - har du norsk jagttegn er det bare at gå igang med ladning også...
Svar
#43
JEg har rykket dem for svar i går. De har nu haft mit brev liggende rigtig længe! Men der er intet nyt indtil videre....Beredskabsstyrelsens stående udvalg sidder vist længe [Big Grin]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#44
Skabe er da det mindste problem, det her er da meget værre:
2) Inden- og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal ske i en afstand af mindst 25 m fra naboskel og vejmidte.
...............min grund er 20 meter bred!!!!!!
Det vil sige i praksis, at jeg ikke engang må ha' patroner (som jo indeholder det samme krudt og fænghætte som jeg lader med) i mit hjem......hva' med folk der bor i lejlighed????????


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by ID

Skabe er da det mindste problem, det her er da meget værre:
2) Inden- og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal ske i en afstand af mindst 25 m fra naboskel og vejmidte.
...............min grund er 20 meter bred!!!!!!
Det vil sige i praksis, at jeg ikke engang må ha' patroner (som jo indeholder det samme krudt og fænghætte som jeg lader med) i mit hjem......hva' med folk der bor i lejlighed????????


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Ja en af mine gode venner har ikke fået fornyet tilladelsen med lige netop de begrundelse. Hvordan de så kunne udstede den oprindeligt er
da en gåde for de seje.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#46
tidligere(2-3 år siden) har reglerne for opbevarelse af eksplosivstof/sprængstof været: optil 5 kg sprængstof og tændmidler= 5 meter til naboskel og vejmidte.
ved genladning får man jo som bekendt kun lov at have op til 3 kg krudt.

men man ville såmænd ikke forbavses hvis hvis "de kloge hoveder " har ændret reglerne/loven uden hensyntagen til almindelig anvendelighed og til de gyldige tilladelser der er udstedt tidligere.
Svar
#47
Hej,

har dog ikke haft ladetilladelse så længe som andre herinde, kun siden 1989.
Tidligere havde jeg tilladelse til opbevaring af 3kg krudt.
Da jeg i 1995 flyttede ind i Odense politikreds fik jeg tilladelse til opbevaring af indtil 5kg og har haft det tilladelse til dette kvantum lige siden.

Så helt så generelle er de regler vist heller ikke (vel nærmest at sammenligne med den øvrige fortolkning af våbenloven fra kreds til kreds)[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Så helt så generelle er de regler vist heller ikke (vel nærmest at sammenligne med den øvrige fortolkning af våbenloven fra kreds til kreds)[B)]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!



Kunne man ikke oprette en database så vi kan se hvor man bor mest bekvemt og så alle flytte til det distrikt. Herefter få valgt fornuftige mennesker ind det lokale byråd på liste DRALF og få tilladelse til oprettelse af en ny riffelskydebane med kommunalt tilskud. Der er så mange interesseorganisationer der tidligere har haft snablen nede i de offentlige kasser så hvorfor ikke DRALF ?

Spøg til side................det er altså stadig generende at den samme lov kan forvaltes(den skal nemlig ikke fortolkes lokalt) så forskelligt.

VH Søren

Nu også med 300 RUM

Modsig aldrig en kvinde. Hold en pause og hun modsiger sig selv. K.K. Steincke
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#49
Halløj Gammeltoft
Skyldes din tilladelse til 5 kg ikke at du har tilladelse til erhvervsmæssig genladning mens vi andre dødelige kun må have 3.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#50
Hej STROM,

nej, det havde jeg også tilladelse til før jeg fik erhvervstilladelsen[Wink]

I Nyborg, hvor jeg boede indtil 1995 havde jeg kun tilladelse til 3kg, herefter flyttede jeg ind i Odense politikreds og fik derved tilladelse til 5kg.

Når jeg nu engang får taget mig sammen til at bygge et sikringsrum får jeg korrigeret min erhvervstilladelse til 60kg[^]

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#51
Jeg har netop i dag modtaget behageligt brev fra Jægerforbundets, som med jævne mellemrum har rykket både beredskabsstyrelsen og Justitsministeriet angående dette emne, som je skrev et langt rbev om for snart 2 år siden...[xx(]

De skriver således:

"Ved brev af 16 marts 2007 henvendte Daanmarks Jægerforbund sig til Justitsministeriet med forespørgsel på status for sagen om opbevaring af krudt i forbindelse med genladning.

D.d. har Justitsministeriet ved Karin Baunsgaard telefonisk oplyst DAnmarks Jægerforbund, at sagen nu er så langt, at der kan forventes et udkast til høring af bekendtgørelse i det sene forår eller først på sommeren 2007."

Der er altså endelig ved at være "hul igennem"! [Smile]

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#52
Krudt i Stål våbenskab. ?

Hvis man opbevare ud fra den devise at krudtet ikke skal stjæles af Taliban Ira og andet rakkerpak.
Så JA til opbevaring i Stålskab.
Men der er vist ingen Terrorister der ville bruge krudt fra genladnings skabet til at lave bomber af. Da slet ikke når man tænker hvor let de har adgang til sager der faktisk virker.

Men hvis det er brand/Eksplosiv faren der skal tages hensyn til.
Så er det da det sidste sted man skal opbevare krudt. et stålskab med 2 kilo krudt i er vist en af de største rørbomber man kan lave.

Jeg vil nødig være den brandmand der skal ind i et hus hvor sådan en bombe står og syder.

Jeg fatter ikke hvorfor der er så stor opmærksomhed omkring krudt opbevaring der er ingen ulykker med Genlade krudt ved normal brug. Registreret i dk. Det krudt vi bruger er langsomt brændende og udgør ingen fare for nogen hvis det brænder i frit rum.

Men at man har plastikflasker med Acetone. Terpentin. Sprit. Fortynder. Tændvæske. Benzin. og Gasflasker. OSV. Til at stå i skabet i køkkenet, som er det rum i huset hvor der er størst brandfare.???. Det er bare helt i orden. for ikke at snakke om alle de rare sager vi har i garagen.

Hvis jeg var brandmand ville jeg forlange at Krudt enten stod frit fremme eller låst inde i en papkasse.

Mvh Bagterp
Svar
#53
Er kommet i besiddelse af en kopi af et brev, hvori det fremgår, at beredskabsstyrelsen har lavet et forslag til opbevaring af krudt, som ser således ud:

1. opbevaring skal ske i et tørt lokale, hvori der ikke forekommer store temperaturudsving.
2. Eventuel opvarmning skal ske med vand eller lavtryksdamp fra ildsted udenfor oplagsrummet eller med elektriske radiatorer med afskærmede glødespiraler.
3. Rgsvagt krudt må ikke udsættes for temperaturer over 25 grader C og skal opbevares mindst 2 meter fra skorsten, radiator eller anden varmekilde.
4. Røgsvagt krudt skal opbevares i forsvarligt aflåst træskab eller solid kasse faastboltet til væg. Skabet eller kassen skal være udført som en BD-konstruktion 60. Skabet/kassen skal desuden være konstrueret med en svag side, der kan falde ud ved trykopbygning i skabet/kassen. Hvis der i skabet/kassen tillige opbevares fænghætter, skal disse være adskilt fra krudtet med 100 mm luft og en stålplade eller 100 mm luft og en 10 mm træplade. Trykaflastningen skal da være i den side, hvor krudtet opbevares.

og så nogle punkter, som står på alle ladetilladelser...

Denne vejledning/forslag til opbevaring af krudt, er udarbejdet af beredskabsstyrelsen efter aftale med justitsministeriet i januar/februar 2000 - men har, efter hvad jeg kan finde ud af, ikke været til endelig høring, hvilket formentlig er årsagen til, at der hersker forvirring rundt omkring i politikredsene, idet regelgrundlaget før dette forslag kom på bordet, vist nok gik på, at krudtet skulle opbevares i et skafor godkendt skab....

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#54
Fantastisk! Det må være udarbejdet af et selvstændigt tænkende menneske med indsigt i andet end jura. Man kunne håbe på, at en kopi tilgik de relevante myndigheder i "juristministeriet".

mvh

Bo
Svar
#55
@RAN,

det er da bare den gamle metode der, der er beskrevet fra før det gik over til at skulle være skafor blå skabe.

Selv havde jeg fra jeg begyndte at lade i 1989 opbevaring præcis som du beskriver. Det stod nogenlunde sådan i den daværende lovtekst.

Da jeg i 1995 flyttede ind i Odense politkreds fik jeg indskærpet at opbevaringen skulle ske under blå skafor med nævnte afstande mellem drivmidlet og knaldperlerne.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

@RAN,

det er da bare den gamle metode der, der er beskrevet fra før det gik over til at skulle være skafor blå skabe.

Selv havde jeg fra jeg begyndte at lade i 1989 opbevaring præcis som du beskriver. Det stod nogenlunde sådan i den daværende lovtekst.

Da jeg i 1995 flyttede ind i Odense politkreds fik jeg indskærpet at opbevaringen skulle ske under blå skafor med nævnte afstande mellem drivmidlet og knaldperlerne.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Ja, det er muligt - men ikke desto mindre er brevet med vejledningen udsendt i starten af 2000.. jeg har følgebrevet med underskrift af en embedsmand fra ministeriet dateret på det tidspunkt....
Det er af samme årsag at de danske skytteforeningers vejledning til hjemmeladere indeholder nøje beskrivelser af hvordan skabet skal være af 22 mm krydsfiner, der er skruet sammen etc. Deres vejledning er udarbejdet på grundlag af dette brev....

Men der er formentlig en eller anden årsag til, at det ikke har været til endelig afgørelse om det ER DEN opbevaringsmetode, der skal inkorporeres i loven.... men guderne m å vide hvorfor det skal tage så lang tid at beslutte det.....

.....nu OGSÅ ejer af en 243win :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)