Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Älgstudsare exploderade vid test
#81
For lige at slå et par ting fast:

For at en hvilkensomhelst "test" kan betragtes som videnskabelig og "objektiv" er der helt formelle krav der skal overholdes:

1. En test eller "et forsøg" skal være REPRODUCERBART af tredjepart! D.v.s andre med interesse i at afkræfte resultatet eller bekræfte det skal kunne gøre dette!
2. Det ovenstående kræver naturligvis KOMPLET dokumentation af alt involveret udstyr, materialer og metoder.

Hvis man på videnskabelig og uangribeligt "objektiv" vis vil demonstrere forskelle i f.eks. "den passive sikkerhed ved en katastrofal sprængning af lås og lukkemekanisme på jagtrifler" så skal man nøje kunne opstille ALLE BETINGELSER for HVAD man ønsker at måle og HVORDAN man vil måle det!

En tilbundsgående teknisk gennemgang af alle de typer af låse og materialer der indgår i forsøget er en absolut nødvendighed.

Listen over disse tiltag vil blive LANG!

Dernæst kommer så udformning af en realistisk og praktisk anvendelig TESTOPSTILLING

Jeg vil gerne give et eksempel på hvordan man KUNNE teste helt objektiv og uden "Bl*serhad"

1: Der indkøbes et antal rifler, statistisk set vil 5 af hvert fabrikat og model være tilstrækkeligt, omend ikke "statistisk signifikant"

Der indkøbes altså 5 stk fabriksnye og HELT ENS Bl*ser R93 Helst med lidt spring i serienumrene, så risikoen for at ALLE rifler tilhører samme "batch" af "mandagsrifler" bliver mindst mulig.
(det forhindrer også fabrikanten i at undskylde sig med "jaaaamen serienummer dit til dat havde en materialefejl,,,,)

Så indkøbes der 5 helt ens Tikka rifler o.s.v. bl-bla-bla

Når man mener at have nok rifler (Hvis man skal være objektiv bliver det til mange!!!) så skal man til at designe forsøget både så man sikrer sig at det viser noget brugbart (og IKKE bare noget sensations-jageri med fancy film af sprængte piber!!!)

Går man efter at teste "passiv sikkerhed" eller "Fail Safe" som englænderne kalder det, så må man definere helt objektive kriterier for dette!

Det kunne f.eks. være at anbringe en gennemtrængelig barriere af kendt styrke og i form som fronten at et menneskeligt ansigt i den korrekte position bag riflens bundstykke.

dernæst vælger man en testladning der med garanti sprænger den stærkeste lås i testen!!!!! Det er uanset om det er "urealistisk" højt tryk, for vi er IKKE interesseret i OM låsen sprænges, men i HVAD der sker NÅR den sprænges.

Det må her indskydes at man IKKE behøver andet end almindelig materiale-lære og viden om hvordan man beregner brudstyrker i metaller for RENT objektivt at konstatere at nogle låse vil kræve meget højere tryk for at sprænges end andre og HELT objektivt målt ER R93 låsen blandt det svage!!!

Tilføjelse af diverse sofistikeret måleudstyr vil hjælpe på at kunne dokumentere hvordan de enkelte forsøg forløber, og dermed gøre det muligt for andre at "reproducere" forsøgene og måske tilbagevise resultaterne!

Sådan arbejder man videnskabeligt! De resultater man opnår på denne måde vil være FAKTA!!! Fakta kan diskuteres og bruges, men de forbliver fakta, indtil andre på en videnskabelig redelig måde tilbageviser dem eller udbygger dem.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#82
Citat:quote:

dernæst vælger man en testladning der med garanti sprænger den stærkeste lås i testen!!!!! Det er uanset om det er "urealistisk" højt tryk, for vi er IKKE interesseret i OM låsen sprænges, men i HVAD der sker NÅR den sprænges.



Der må jeg nok erklærer mig enig med Bl****gun idet at det ikke vil give et retvisene billede af hvad der sker ved en låssprængning, hvis sprængningen er alt for krafig. Det er ikke svært at forestille sig at ved en alt for kraftig sprængning, så vil låsen reagere anderledes end ved en mere realistisk sprængning.
Man er nødt til at finde en realistisk ladning, som med sikkerhed vil sprænge låsen, feks. ved brug af for hurtigt brændende krudt. Evt. pistolkrudt.

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#83
Det er en OMMER Lani[:0]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#84
Jeg er lidt i tvivl, om der er "lidt"
sprængt eller "meget" sprængt.
Hvis man når det tryk, hvor låsen sprænges,
er et eventuelt overskud vel bare ud i luften?
Det er ikke en detonation i kammeret, vi er
ude efter, men en overladning, evt forkert
krudttype, og mere giver ikke nødvendigvis
større effekt, når først låsen er sprængt.

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#85
WSM er på rette spor.

Pistolkrudt sprænger ingen rigtige rifler. Det er en almindelig antagelse at f.eks Norma R1 er en af de hurtigst brændende krudter der findes.

Det betyder imidlertid ikke at den er i stand til at opbygge et specielt højt tryk - blot at den hurtigt når op på sit maximaltryk. Sammenlignet med de langsommere naturligvis.

Jeg har leget lidt med Norma R1 og det er en meget porøs krudt der har en vægtfylde lidt over det halve af riffelkrudt.
Det der er afgørende for om man kan opnå et meget højt tryk er energiindholdet pr. grain sammenholdt med volumen, altså vægtfylden.

Hvis man i Quickload lægger en 400 grais kugle foran et fyldt 6,5 X 55 hylster kommer man så vidt jeg husker op på knap 8000 bar, og det kan en solid lås holde til, mens Mævsere længe er blevet til "småt ikke brændbart"

Her er Norma 200 en meget bedre kandidat til at sprænge våben, hvilket vi fandt ud af under vore tidligere udførte sprængningsforsøg.

Som Dravis skriver, så er det noget med at finde en ladning der netop med sikkerhed sprænger den kraftigste lås og så bruger man den fra ende til anden.

For at forenkle testen kan man dele den op i rettrækere og boltrifler, idet i hvert fald de 6 forskellige boltrifler jeg har set sprænge, alle opførte sig ens, med hensyn til hvor bundstykket, kammerdelen og overdelen af låsen bevægede sig hen eller ikke hen.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#86
halløj M@x
desværre har du ikke ret: i de gode gamle dage var der en artikel i Vapenjournalen (som jeg forøvrigt savner med Svein og Jørund ) om subsonic ladninger i alm riffelkalibre.
de skrev at man kunne lade baghaveammo med 25 grains pistolkrudt til relativt lette mantlede kugler. der var tale om 110 krudt.

en 6,5 tikka i nabolaget blev fodret med 25 grains R1 og det blev dens sidste måltid !!!!!
skytten fik heldigvis kun småsår og skrammer, men låsestol, bundstykke og skæfte sprængtes.
løbet kunne efter afkortning og røntgen bruges som vekselpibe på hans 6,5 - 06

så er det ikke rart at have talt om en sådan artikel

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj M@x
desværre har du ikke ret: i de gode gamle dage var der en artikel i Vapenjournalen (som jeg forøvrigt savner med Svein og Jørund ) om subsonic ladninger i alm riffelkalibre.
de skrev at man kunne lade baghaveammo med 25 grains pistolkrudt til relativt lette mantlede kugler. der var tale om 110 krudt.

en 6,5 tikka i nabolaget blev fodret med 25 grains R1 og det blev dens sidste måltid !!!!!
skytten fik heldigvis kun småsår og skrammer, men låsestol, bundstykke og skæfte sprængtes.
løbet kunne efter afkortning og røntgen bruges som vekselpibe på hans 6,5 - 06

så er det ikke rart at have talt om en sådan artikel

mvh
Strom



Det er det der sker, når krudtet detonerer og ikke forbrænder. [V]

Jeg har lavet forskellige neddroslede ladninger, men er gået væk fra det, af selvsamme grund. [xx(]

Det går godt, liiiige til det ikke gør det længere ...[Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#88
Man behöver ikke pistolkrudt for höje tryk i en riffel , Tager man bordt "Friflukten" får man tryk på 10 000 bar i kammern , det er barre at ikke trykke in kulen så dybt i hylstret, jeg vil minnes at 1,8 mm friflukt er minimum , men ikke helt sikker på mmm .
Ellers gör man som NORMA : Trykker in to kuler i samme hylster.

Citat:quote:

Originally posted by lbb

Pyha, jeg var lige ved at tro at Blaser var ved at blive frikendt, men det er åbenbart stadig noget skrammel.
Mvh

lars


Svar
#89
Den teori med friflugten - er det din egen eller? [Smile]

Det er da helt almindelig praksis at håndlade med minimal friflugt - for at optimere præcisionen. Jeg har aldrig hørt om at dette i sig selv skulle føre til væsentligt øget tryk, tværtimod er der mange autoriteter og fabrikanter, der anbefaler denne praksis. Ved 10.000 bars kammertryk eksploderer enhver kendt låseskonstruktion. Der ville med andre ord ikke være mange benchrestskytter i live, hvis din teori om friflugt og tryk skulle holde vand.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#90
Citat:quote:

benchrestskytter i live, hvis din teori om friflugt og tryk skulle holde vand.



Nu er Bl***r jo ikke ligefrem det foretrukne mærke inden for BR, så at de ligefrem skulle blive dræbt ved en kammersprængning er nok en overdrivelse [Big Grin]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#91
Du siger noget..... lad mig omformulere pointen:

Så ville benchrestrifler generelt være et engangsprodukt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#92
jeg vil nu nødig stå i nærheden hvis vi f. eks. fjernede den lange friflugt fra en 300 weatherby og lagde kuglen helt ind i bommene

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#93
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg vil nu nødig stå i nærheden hvis vi f. eks. fjernede den lange friflugt fra en 300 weatherby og lagde kuglen helt ind i bommene

mvh
Strom



Jeg har hørt mange teorier om, hvad der sker under affyring - nogle mener, at fænghætten når, at føre projektilet frem til bommene - før
drivladningen tager over - nok afhængig af friflugten.
Det er nok noget teoretisk, idet der i hvert tilfælde kan måles forskel på trykket i forhold til friflugt eller ej.
Det "kriminelle" ligger nok mere i, hvor hurtigt trykket stiger og
belastningen (stress) af materialet, som følge heraf.

mvh.

AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#94
Citat:quote:

Originally posted by STROM

jeg vil nu nødig stå i nærheden hvis vi f. eks. fjernede den lange friflugt fra en 300 weatherby og lagde kuglen helt ind i bommene

mvh
Strom


Vi testede engang en m96 lås monteret med en pibe i kal 460wea mag, hvor piben var kamret uden den lange friflugt. det resulterede i at hylsterbunden voksede 0,5mm i diameter, fænghætten var løs, men den gamle carl gustaf m96 holdt uden sætningsskader. Dette indikerede et tryk på under 5500 bar. Så vores nyudnævnte Svenske VÅBENORAKKEL, skal nok hjem og læse lidt mere teori, eller måske skaffe sig lidt praktisk erfarring, før han bedømmer den samlede våbenindustri.

jbn
Svar
#95
Teorien med fænghætten er ganske enkelt ikke rigtig!

Jeg har selv prøvet at lade patroner uden krudt, og fænghætten kan oftest engang flytte kuglen i hylsterhalsen i en 6,5x55.
På nogle af patroner kunne ændring i patronlængden ikke måles.

Ingen af kuglerne blev presset op mod bommene.
Det var med CCI 200.

MVH Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#96
Citat:quote:

Originally posted by ejnar brochmann

Man behöver ikke pistolkrudt for höje tryk i en riffel , Tager man bordt "Friflukten" får man tryk på 10 000 bar i kammern , det er barre at ikke trykke in kulen så dybt i hylstret, jeg vil minnes at 1,8 mm friflukt er minimum , men ikke helt sikker på mmm .
Ellers gör man som NORMA : Trykker in to kuler i samme hylster.

Citat:quote:

Originally posted by lbb

Pyha, jeg var lige ved at tro at Blaser var ved at blive frikendt, men det er åbenbart stadig noget skrammel.
Mvh

lars





Jeg var engang på jagtrejse til Irland. En af de andre jægere havde købt hjemmeladet ammunition af en kammerat, og den havde han prøveskudt hjemmefra.

De skød rigtig godt, men ulempen var at projektilerne var sat for langt fremme, så de kilede sig fast, når bundstykket blev lukket!!!

Og det havde han ikke opdaget før han stod i udlandet[xx(]

Den ene gang blev hele riflen fyldt med krudt, da han åbnede låsen og kuglen sad i løbet og måtte stødes bagud med en rensestok.

Derefter var det amerikansk afladning hver gang [^][^]

Men voldsom trykstigning var der ikke tale om, den var da nemmere at åbne, end når kuglen sad fast.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#97
så må jeg lige have lidt hjælp:
i min nye .223 skulle jeg prøve speers 70 grains "rundnæsede"
kikkede i Kemiras ladebog, bakkede et halvt grain og brugte den col der stod i bogen, 57 mm
ud på skydebanen og vupti havde jeget hylster der var i for- og bagpart. dum som jeg er prøvede jeg igen og dette hylster revnede også på tværs.
hjem og måle friflugt: med den rundnæsede måtte col kun være 53,5 til bommene. jeg gik ud fra at det var den manglende friflugt der gav overtryk.
når I nu siger det ikke betyder noget, hvad er grunden så ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#98
Der er ingrn tvivl om at mindre friflugt giver større starttryk.

Men jeg er i tvivl om, hvor meget det er. Har set på nogle trykkurve,og der var signifikant tkykforøgelse når kuglen ligger op til bommene.

Men jeg er ikke klar over, hvor meget den ændring afhænger af kruttypen. Formodentligt betyder det en del!
mvh Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#99
Citat:quote:

Teorien med fænghætten er ganske enkelt ikke rigtig!

Jeg har selv prøvet at lade patroner uden krudt, og fænghætten kan oftest engang flytte kuglen i hylsterhalsen i en 6,5x55.
På nogle af patroner kunne ændring i patronlængden ikke måles.

Ingen af kuglerne blev presset op mod bommene.
Det var med CCI 200.



Hej Buba

Kan det tænkes at det at der nærmest ikke kunne måles nogn ændring i patronlængden ved affyring af en "tom" patron, netop skyldes at den var tom for krudt.
Således er der jo et tomrum hvor der er plads til et vist tryk, hvilket ikke ville være tilfældet hvis tomrummet er fyldt ud med krudt ??

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
Du har naturligvis ret i, at når hylsteret er tomt så er "ekspansionskammeret" mange gange større end hvis det var fyldt med krudt. Derfor bliver det resulterende tryk på projektilet også lavere. Prøv det samme eksperiment med hylsteret fyldt med plastgrunalat i en mængde svarende til en normal krudtladning (volumenmæssigt).

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)