Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Älgstudsare exploderade vid test
Se det er jo en tråd, som jeg kan bruge til noget. Konstruktiv og
"hands on" hvor vi alle kan lære noget - Tak for det [Smile][Big Grin][8D]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Teorien med fænghætten er ganske enkelt ikke rigtig!

Jeg har selv prøvet at lade patroner uden krudt, og fænghætten kan oftest engang flytte kuglen i hylsterhalsen i en 6,5x55.
På nogle af patroner kunne ændring i patronlængden ikke måles.

Ingen af kuglerne blev presset op mod bommene.
Det var med CCI 200.

MVH Buba

WWW://bubajagt.dk



Jeg har ikke selv eksperimenteret, men tog teorien for "gode varer",
idet det virkede logisk, men jeg har ingen anelse om hvor hurtigt
tingene sker i kammeret.

Med baggrund i, hvor meget "power" der er i en fænghætte, undrer det
mig, at projektilet ikke flytter sig.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

så må jeg lige have lidt hjælp:
i min nye .223 skulle jeg prøve speers 70 grains "rundnæsede"
kikkede i Kemiras ladebog, bakkede et halvt grain og brugte den col der stod i bogen, 57 mm
ud på skydebanen og vupti havde jeget hylster der var i for- og bagpart. dum som jeg er prøvede jeg igen og dette hylster revnede også på tværs.
hjem og måle friflugt: med den rundnæsede måtte col kun være 53,5 til bommene. jeg gik ud fra at det var den manglende friflugt der gav overtryk.
når I nu siger det ikke betyder noget, hvad er grunden så ?

mvh
Strom



Forklaringen kunne evt være at du har for stor headspace på hylstrene, og nu laver kunstig stop på kuglen, hvorfor du reelt forsøger at fireforme hylstret med kuglen som modhold, dette kan resultere i hylsterdeling.
Evt har du anvendt disse hylstre så meget at de er svækkede foran bunden.

0 friflugt giver helt sikkert mere tryk end et par 1/10 mm friflugt. men det er helt sikkert ikke i nærheden af de ca 10.000 bar som oraklet antydede.

Realistiskt kan 0 friflugt øge trykket mellem 100 - 1000 bar.

460 wea prøven, indikerede at en ændring af friflugt fra 15mm til 0mm gav en trykstigning fra ca 4000bar til ca 5000bar

jbn
Svar
Det lyder meget fornuftigt, Ignorant!

Jeg ved ikke hvor meget "power" der skulle være i en almindelig fænghæt, men del af kuglerne flytede sig ikke. Det overreskede også mig, efter alt det jeg har læst rundt omkring.

Ang. Høgs forsøg med plastgranulat:
Ved bare ikke rigtigt hvor relevant det er. Fordi den eneste tidspunkt hvor jeg kan tænke mig,at det er kun fænghættens kraft der påvirker kuglen er, hvis man glemmer at komme krudtet i.

mvh
Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
...eller hvis krudladningen af en eller anden grund ikke tænder som den skal. Desuden var det da interessant at vide, om fænghætten i en normaltladet patron skubber projektilet frem i bommene inden selve krudtladningen for alvor er gået i forbrænding.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

så må jeg lige have lidt hjælp:
i min nye .223 skulle jeg prøve speers 70 grains "rundnæsede"
kikkede i Kemiras ladebog, bakkede et halvt grain og brugte den col der stod i bogen, 57 mm
ud på skydebanen og vupti havde jeget hylster der var i for- og bagpart. dum som jeg er prøvede jeg igen og dette hylster revnede også på tværs.
hjem og måle friflugt: med den rundnæsede måtte col kun være 53,5 til bommene. jeg gik ud fra at det var den manglende friflugt der gav overtryk.
når I nu siger det ikke betyder noget, hvad er grunden så ?

mvh
Strom



Det betyder noget ...

Netop med denne kugle kan man se i Speers egen manual, se dem anføre:

Note: Make certain that bullet does not contact rifling!

Så de er obs på at det kan skabe overtryk med netop denne kugle.

Men der er langt fra hylsterseparation til riffelseparation [8D]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
Men der er langt fra hylsterseparation til riffelseparation
og det er jeg meget glad for

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

...eller hvis krudladningen af en eller anden grund ikke tænder som den skal. Desuden var det da interessant at vide, om fænghætten i en normaltladet patron skubber projektilet frem i bommene inden selve krudtladningen for alvor er gået i forbrænding.


Nemlig Høgh - det der er interessant her er, om fænghætten får
kuglen frem til riffelgangen, inden drivladningen sætter ind.

Det er en selvfølge, at krutladningen som udgangspunkt skal reduceres, hvis friflugten fjernes.

Der kan opnåes virkelig god præcision med lang friflugt, men er det
fordi, at kuglen alligevel føres frem af fænghætten "

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
Det kan være, at fænghætten kan gøre det, især måske magnumhaætte.

Men jeg tror ikke at andtæning af krudtet er forsinket så meget at fænghætten alene skuber kuglen ud. Tror den får hjælp af krudtet fra starten.

Eneste scenario jeg kan tænke mig til, hvor krudtet ikke antænder som det skal er, hvis det er vådt. Eller, tror jeg, vil hætten nok ikke få lov til skubbe kuglen alene ud til bommmene.

Men det kunne være sjovt at prøve, om begrænsning af hylstervolumenen kan give så meget forskel.

I skal nok få at vide, hvordan er det gået![Smile]

Buba

WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
Det glæder vi os til [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
Bare en tanke ...

Har prøvet engang med et tomt hylster og der sad kuglen hvor den var blevet sat af diesættet.

Prøv at stoppe et eller andet medie i, der har konsistens som krudt. Evt rensegranulat.

Det vil give et bedre billede af om hængfætten kan noget, for så er det ikke tomrum, men et fyldt hylster der skubbes i.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
God ide [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)