Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Underladning af ammunition?
#21
Citat:quote:

Risikoen for låsesprængning pga dårlig pakning rundt hylstret er kun til stede ved fejlkonstruerede låsesystemer, med for dårlige gasescape muligheder

Det er i princippet rigtigt, spørgsmålet er om man tør ta' chancen
Svar
#22
To ting til denne tråd!

1. Jeg har lavet en del "nedladede" 308-er Helt ned til subsonisk i almindelige hylstre: (180 grains + 10 grains N340) PLOP!

Jeg tror ikke at 308 er et problem her, blot man bruger lidt hurtigere krudt og PASSER PÅ!
Uden kronograf er man på herrens mark....
Prøv f.eks at checkke ladninger i 30-30, hvor hylstervolumenet ikke er så langt fra 308... Der er vel ikke meget chance for at en moderne riffel i .308 skulle "sprække" af en ladning til 30-30
Trykket skal være ret meget for lavt før man får problemer med manglende "Gas-seal" fra hylstret.

2. Hvis det er pibesvingninger/rekyl-optagelse der flytter træfpunktet, så kan man nok kun finde "sammenfald" med "Trial and error" At forsøge at lade til samme hastighed giver nok ikke engang et godt startpunkt.
Hvis man kun ser vertikal spredning på de forskellige kuglevægte/hastigheder så er det nok ikke pibesvingninger der er problemet, nok snarere lås/bedding og "Benchrest"[Big Grin](jordforbindelsen)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#23
Hej Dravis.

Tak for meldingen om de subsoniske 308W. Er projektilerne ikke ustabile ved så lave hastigheder?

Med hensyn til pibesvingninger så er det træfpunktet der varierer stærkt med hastigheden - ikke spredningen! [8D]

En gang imellem kan det dog være svært at måle spredningen når jeg skyder forbi skiven med ny ammunition.[:I]

Jeg har også filosoferet over forskellen på horisontal og vertikal spredning (for samme ladning). Mit indtryk er dog at vertikal spredning (med min pibe) primært er udtryk for kvaliteten af ammunitionens ensartethed, mens horisontal spredning er et udtryk for skyttens uensartethed (aftrækket).

Jeg tror jeg skal til at igang med de lange systematiske serier.[Smile]

hilsen,
Osterwald
Svar
#24
Hej Osterwald
Vertikal spredning afhænger af hastighed + BC

Horisontal spredning giver en indikation af svingninger i piben.
Dvs. spændinger og asymmetri.

Hilsen Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#25
Hej dravis
Kan vi ikke blive enige om at en dårlig bedding, uens bæring af lukkeknasterne og assymetrisk låsning, kan udløst pibesvingninger, eller i dette tilfælde nærmere "pibeudslag", hvilket medfører at kuglen ved forskellige hastigheder slipper piben på forskellige steder i pibens udslagsmønster. Dette vil efter min mening kunne medføre pæne samlinger med samme ladning/hastighed, men fuldstændigt uforudsigelige træfpunkter ved forskellig ladning/hastighed.
Hvis det drejer sig om en riffel med 2 knaster som ikke bære ens, vil træfpunktsændringen ofte være vertikal.
Hej Osterwald
Hvis du nu siger hvilken riffel du skyder med, er det meget lettere at komme med en mere konkret vurdering af årsagen, og mulighederne. Men med de meldinger du kommer med tyder det på at du ikke kan finde et stabilt mønster, uanset hvad du gør med ladninger, fordi du formodentlig har en uforudsigelig riffel.
Hvis du vil gøre mig en stor tjeneste næste gang du kommer på skydebanen, skal du udføre min yndlingstest, som består i at du tager 6 patroner af dem du synes skyder bedst. 1 patron putter du i din skjortelomme mindst 1 time før du skal skyde (for at opnå en krudttemperatue på ca 30grader. 1patron placere du sammen med et køleelement, for at opnå en krudttemperatue på ca 0grader 1 patron påfører du et tyndt lag olie på hylstret.
Herefter forsøger du at opnå en optimal skydestilling, hvorefter du koncentreret skyder de 3 patroner som er urørte, herefter den varme, herefter den kolde, for til sidst at afslutte med den olierede.
Det er selvfølgeligt underforstået at du skyder på samme skive alle 6 skud. Jeg vil gætte på at du får et resultat med 3 kugler som sider ret tæt og 3 kugler som flyver ret langt omkring, men jeg glæder mig til at høre resultatet, på forhånd tak

jbn
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvis du vil gøre mig en stor tjeneste næste gang du kommer på skydebanen, skal du udføre min yndlingstest, som består i at du tager 6 patroner af dem du synes skyder bedst. 1 patron putter du i din skjortelomme mindst 1 time før du skal skyde (for at opnå en krudttemperatue på ca 30grader. 1patron placere du sammen med et køleelement, for at opnå en krudttemperatue på ca 0grader 1 patron påfører du et tyndt lag olie på hylstret.
Herefter forsøger du at opnå en optimal skydestilling, hvorefter du koncentreret skyder de 3 patroner som er urørte, herefter den varme, herefter den kolde, for til sidst at afslutte med den olierede.


Jeg kan lide din yndlingstest - så meget at jeg nok ikke kommer uden om at referere den i anden sammenhæng - med behørig kildeangivelse forstås....[Big Grin]...MEN...meget få jægere er i stand til (har lyst til...) at opvarme krudtet i en patron til 30 grader vha kropsvarme. Hudoverfladens temperatur på et raskt menneske er 28 grader, skal man højere op, må man under skindet....ID kunne sikkert kombinere opvarmning og oliering på en fantasifuld måde [:0]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#27
Hej JUH
Fra mine lange studier af letpåklædte sygeplejersker[:p] ved jeg at man kan opnå tæt på 37grader i armhulerne, men det ser selvfølgeligt ret tumpet ud at skulle forberede en skydning, med den ene arm krampagtigt forsøgt holdt ind mod kroppen, for at undgå at tabe en patron[:o)][:o)]. men alt andet lige går det nok også med de 25-28 grader man kan opnå ved hudkontakt på andre kropsdele.

jbn
Svar
#28
Hej "ignorant"

Ang: spredning pga. "svingninger", lukkeknaster, bedding o.l.
Jamen det var jo netop det jeg mente, du formulerer det bare lidt mere præcist!

Jeg har selv rifler der opfører sig på begge måder, samt én der blev forbedret på den måde at den, efter "lapping" af låseknasterne, ny crowning og pillar-bedding, pludseligt kunne samle mange forskellige ladninger, hastigheder og kuglevægte ret pænt, men forbedringen af præcisionen på hver enkelt ladning var ret lille.

Min 6.5x55 Sako er både meget præcis med enkelte ladninger og generelt samler den stort set alle ladninger indenfor 20 -30 mm i bredden og 30 til 60 mm i højden på 100 m
Dette gælder helt fra 95 grains VMAX til 156 Grains Alaska !!!
inklusive Barnes-x 100, 120 og 140 grains
Stigningen i piben er 1-9"

Mine subsoniske ladninger gik "pænt" fra en Steyr Scout, på 100 m var spredningen ca. 6- 7 cm, men det kan helt sikkert gøres bedre.

Jeg går nu i gang med at teste "subsonisk" i en 308 med S&L pibe
(Gl. skytteforenings 98'er) Den ser ud til at have en 1:12" stigning så jeg går nok lidt ned i kuglevægt, til 168 grains.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#29
Hej "Ignorant",

jeg kan kun lige nå at sige at jeg skyder med en fuldskæftet Steyr-Mannlicher med 511 mm pibe (inkl.kammer)

hilsen
osterwald
Svar
#30
Hej Osterwald.
Så har du en riffel med lukkeknasterne i bagenden af bundstykket, så vil det være som at finde en nål i en høstak, hvis du finder flere ladninger som konstant får samme træfpunkt, der er også over 90% sansynlighed for at du vil blive ret chocket når du foretager min test.
Mit råd er find en ladning som går acceptabelt, med en rimelig tung kugle, samtidig skal du for enhver pris sørge for aldrig at skyde, hvis du får olie i kammeret (læs vær ekstremt omhyggelig med at tørre kammeret 100% tør efter rengøring af piben.)

jbn
Svar
#31
Hej Dravis,
hvis man vender projektilerne så de skydes med bagenden forrest så kommer tyngdepunktet også til at ligge forrest og det burde forbedre spredningen. Jeg mener at jeg har læst et sted at den ballistiske koefficient vil være den samme - Hallo!!

Hej "ignorant"
god pointe - jeg kan godt forstå at bundstykket virker som fjeder hvis knasterne sider bagerst (specielt hvis hylsteret glider i kammeret) og at dette kan være en årsag til at svingningerne er så store.[B)]

Men der er helt klart et system i galskaben (se allernederst - hastighederne er beregnede): Størrelsen af udsvinget i højden afhænger entydigt af hastigheden.

Jeg anede faktisk ikke hvad der foregik før jeg kom i tanke om en artikel i DWJ 2004/8, der viste en kurve over udsvingene på en "benchrest" riffel: en sinus kurve. Udsvinget mellem 760 og 855 m/s var fra +5 til -5 cm på 100 m! Min riffel er af ringere kvalitet (men det er min [:X]), og princippet må være det samme. Problemet er bare at jeg ikke har fundet et toppunk - endnu.

Iøvrigt må alle rifler vel svinge på denne måde...

hilsen
osterwald

Powerhead, 165 grns X,795 m/s: -17 cm i højden;Rekyl = 10,4 J
Scenar, 167 grns,795 m/s: -12 cm i højden;Rekyl = 10,6 J
Diamondline, 168 grns,750 m/s: +2 cm i højden;Rekyl = 9,6 J
Sellier&Bellot,180 grns XLC,735 m/s:+6 cm i højden;Rekyl = 10,6 J
Hammerhead,200 grns,725 m/s:+8 cm i højden;Rekyl = 12,7 J
Svar
#32
En fejlfri riffel med et fuldstændigt lige løb og en fuldstændig symetrisk og stiv låsning, har praktisk talt ingen pibesvingninger, og her gælder at de hurtigste kugler rammer højest, og de langsomste rammer lavest. Forskellene i træfpunkt kan udregnes vha flyvetiden og tyngdeaccelerationen (en opgave for dravis, han kan noget med tal og formler) praktiske afprøvninger siger højdeforskel ca 6-7mm pr 30m/sek.
Osterwald, din riffel er ikke af ringe kvalitet, den er bare ikke konstrueret til sniperbrug, men til alm jagt på relativt korte hold, hvor man har prioriteret en kort handy riffel fremfor sniperprecicion, tænk på at de fleste skud på jagt afgives indenfor 100 m, hvor træfområdet ofte er 15 cm i diameter.

jbn
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Osterwald

Hvad vil det sige at ammunitionen skyder ens? Hvis forskellen på 200 meter er på under 2 cm, så behøver jeg ikke en ny indskydning. Og det skulle lade sig gøre ved

130 XLC, BC=0,374, v0=723
168 XLC, BC=0,476, v0=723
200 TBBC, BC=0,407; v0=723

Derudover kan v0 justeres lidt for hver vægtklasse så samspillet bliver optimalt.

I virkeligheden er det jo tyngdekraften der gør det store arbejde, og mindre forskelle i BC bliver først markant mærkbare på store afstande.

Hvis det er rigtigt, kan man bringe tre forskellige kugler frem til dyret uden at indstille sit våben. I praksis er det vel one man, one gun.

Så kan jeg vælge projektil vægten efter hvor stort hullet skal være (afleveret energi) eller hvor stor knock-down effekten skal være (afleveret impuls, jfr. Pondoro Taylors, TKO formel), men begge dele er grundlæggende afhængig af hvordan projektilet arbejder i kroppen på det dyr der skal skydes.

Det her er jo skydning ved bænken og det er et stort spørgsmål om jeg ikke rammer vidt forskelligt i praksis, fordi jeg optager rekylen forskelligt.

Hilsen
Osterwald



Hej Osterwald
Du har et sjovt projekt på gang.. Jeg mener som du at det bestemt skulle være muligt at få 3 forskellige kugler til samme POI, spørgsmålet er nok bare på hvilken afstand. Som du nok allerede er klar over, vil du aldrig opnå, at de har samme kuglebane hele vejen. men eks. 200m skulle være aldeles muligt, UDEN stor afvigelse indtil 200m. Bal.koef. har minus betydning, før vi når ud på ca. 300m. og derude er det så øvrigt mest chaufførens indflydelse der gør sig gældende.
Tjekker man RCBS Load er Vo for 200- 180- 130grs kugler samme POI på 200m ved 2400- 2430- 2550 m/s. Tilbage står så at få pibesvingningerne ind i dette regnestykke. Som sagt et sjovt projekt.
God fornøjelse.
Hjemmeladning er ikke billigere bare sjovere.

A man can never have too much red wine, too many books, or too much ammunition. -
R. Kipling
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)