Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten?
#21
Hej Høgh

Jeg har helt fanget, hvad du mener, og hvis du ønsker det, så sæt mig gerne i direkte kontakt med din svenske kompis,.
Evt. forklar ham om min bevæggrund for at publisere historien.

Jeg tager gerne de "hak i tuden" for mine fejl, hvis det kan være med til at danske ( og svenske) jægere lige tænker sig lidt bedre om og træner mere inden de næste gang bevæger sig ud på jagt med riflen i hånden.

Men der gemmer sig i virkeligheden mange aspekter i sådan en historie, og ved at lægge historien frem, får vi netop debatten, der lærer os alle om, hvordan fremtiden kan se ud.

Jfr. Alans kommentar...kan vi jo lige tage den frem:
Hvordan havde diskussionen været, hvis det "bare" var et vildsvin, jeg på samme vis havde skudt forbi til?
.....eller hvordan havde debatten udformet sig, hvis jeg ikke havde fejlbedømt hastigheden på bjørnen, og havde holdt ½ meter længere foran......det havde jo stadig være et chancebetonet skud, men i dette tilfælde så med et perfekt træf....havde jeg så fået skulderklap ?
Forskellen er så forfærdelig lille på fiasko og succes, og det vel lige præcis her, at man skal vare sig med at afgive skuddet.

jeg lærte af disse skud....og jeg vil af hjertet ønske at resten af denne sides læsere må gøre det samme.

mvh

Jesper
Svar
#22
Citat:quote:

Når nogle her på siden påstår, at en bjørn ikke kan bevæge sig med denne fart, så må det bero på manglende faktuel viden, hvilket de jo ikke kan gøre for,

Tja, det kan godt være at Ras ikke ramte helt rigtigt, men han er tættere på end du er[Wink]

Hugget på Wikipedia
Citat:quote:

Selv om bjørnen kan se lidt klumpet og langsom ud, og normalt også bevæger sig i et roligt tempo, kan den være ekstremt hurtig og komme op på en fart af 50 km/t.


Jeg synes det er rart at du har lært af hændelsen, men det ændrer ikke på det faktum at du ikke skulle have offentliggjort historien[xx(]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#23
Citat:quote:

når 6,5x55 ikke har gjort jobbet


Det er altså den værste gang ævl, Halvauto.

Du burde vide bedre!

Hvis nu klaphatten havde øvet sig lidt med sit våben så var sagen en anden.

Det er altså bedre at anskyde med et våben det faktuelt er sværere at håndtere???

Jeg har nu set mange fjolser med bigboreitis der skamskyder vildet pga. dårlig skydning. Er det bedre end et velplaceret skud med et lidt mindre kaliber som folk kan håndtere??

Nå det var emnehijacking, sorry.

At skyde som det nævnes i historien er noget svineri!

Sidste år i Kroatien endte en lignende situation i en dødskudt driver fordi man skød på noget mørkt der bevægede sig![xx(]

Hvad sker der inde i hjernen på folk???

Er det utopisk at påstå at man selv aldrig kunne finde på at skyde på noget uidentificret???

Selv om man forinden har set et dyr som i historien eller i Kroatien, er det så iorden sekunder efter at skyde på noget "mørkt" i situationen uidentificeret, der bevæger sig????

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Sauer80

Forskellen er så forfærdelig lille på fiasko og succes, og det vel lige præcis her, at man skal vare sig med at afgive skuddet.

Jeg lærte af disse skud....og jeg vil af hjertet ønske at resten af denne sides læsere må gøre det samme.

mvh

Jesper


[Smile]

Med den formulering tror jeg faktisk, at du i den aktuelle situation har pyntet mere på de svenske læseres indtryk af "den danske jæger", end nogen andre herinde kunne have gjort. Jeg har stor respekt for at du selv har involveret dig i denne debat - og til og med uden at miste besindelsen [Smile]

At jeg - og åbenbart andre med mig - fortsat finder det beskrevne forløb skræmmende, behøver vi ikke at bore mere i. En god ven plejede altid at sige - "Er du i tvivl er der ingen tvivl!" (Du skyder IKKE). Som jeg læser dit indlæg er det en konklusion du nu selv har nået. Hatten af for det - der er ikke mange mennesker der evner at lære af sine fejl - det kræver et mål af selverkendelse!

Jeg har mailet et link til tråden til "grannen".

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#25
Ja det er jo ikke let, at ændre sin beslutning, hverken i forbindelse med skudafgivelsen, eller publiceringen af forløbet.

Det er noget nemmere at "kloge" i det bagefter, som udeforstående.

MEN "50 cm. længere fremme". Hvis du mener, at det er grunden til
forbiskuddet, skal der vist være tale om en "teddybjørn" [Big Grin]

mvh.

AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#26
Jagthistorien er et godt eksempel for alle om, at man skal være MEGET omhyggelig på hvad man skyder på, og moralen er går det for stærkt, ja så fik man så bare ikke skudt den dag - længere er den ikke.....

Men når det er sagt og jeg sidder og ser drivjagtsfilm fra Polen /Ungarn, og andre steder så bliver der altså skudt mange skud som går forbi - så der kalkuleres der med 3-4 skud for hvert stykke vildt - og jeg tror ikke at dísse film er anerledes end virkeligheden.... så moral er meget forskellig på hvordan man skyder i forskellige lande - det gælder så også skud på vildt på 200 - 300 - 400 - 500 - > meters afstand - så der er nok at snakke om....

Off topic [^]
Det er altså den værste gang ævl, Halvauto.
Du burde vide bedre!
@Gammeltoft hehe - det lykkedes at "tirre" dig og dine holdninger for tiden om 6,5 x 55 - det var helt bevidst [Wink]
Jf tidligere topic... for hulen en 358NM eller lignende slår altså bedre ihjel end en 6,5x55 - så den skal du længere ud på landet med [Wink]- der er faktisk lavet lidt undersøgelser om det i Sverige
Men mukken med store kaliber er dog noget skidt - men det er vel typisk når vi skyder på pap, at vi mukker... når jeg er på jagt synes jeg at jeg "glemmer" hvad jeg skyder med, og det gælder vist også for en del andre

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#27
Jeps i min åbenlyse naivitet troede jeg at det var det ideelle at gå efter mange joule for at få væltet et lille dyr på mellem 100 og 200 kg......unskyld.

Men det er tilsyneladende ikke tilladt at ændre mening efter praktisk erfaring[Wink][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Seneste nyt er, at det svenske jægerforbund arbejder på at indføre et obligatorisk kursus for bjørnejægere. Dette vil i praksis udelukke hovedparten af de udenlandske jægere, da det i sagens natur tager tid at gennemføre. Jeg vil ikke påstå, at den omdiskuterede historie er den direkte årsag til dette tiltag (der er registreret andre forbiskud/anskydninger), men jeg ved med sikkerhed, at den har sat fart i processen. Så der er flere end os herinde der har lært noget...

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#29
Nææ!! der er ikke forskel på om det var vildsvin eller Bjørn der blev skudt til..[Wink]

Og måske alligevel er der forskel, flere af dem jeg har været på jagt med har ikke de store problemer med at skyde til Vildsvin der passerer et spor på 15 m. med det rigtige foran hold er der ca. 50cm vandret fra øjet og bagud hvor man får en fin effekt af et eventuelt skud.

Min oplevelse af besøg på Hjortebanen er at forholdsvis mange placerer deres skud på den nederste ¼ del af skiven på trods af at der er ca. 50 cm i højden at gøre godt med, hvis vi så formoder at et flertal tager den vane med sig på Bjørne jagt, uden at tænke over at en Bjørn anatomisk er skruet noget anderledes sammen, i forhold til hvad der eller jages på og samtidig ved at en Bjørn kan tilbagelægge 50 m. på 3 sekunder, så kan det næsten kun give bøvl at forsøge sig med skud til bjørn i fuld fart, med mindre den har retning direkte imod en selv.

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Når nogle her på siden påstår, at en bjørn ikke kan bevæge sig med denne fart, så må det bero på manglende faktuel viden, hvilket de jo ikke kan gøre for,

Tja, det kan godt være at Ras ikke ramte helt rigtigt, men han er tættere på end du er[Wink]

Hugget på Wikipedia
Citat:quote:

Selv om bjørnen kan se lidt klumpet og langsom ud, og normalt også bevæger sig i et roligt tempo, kan den være ekstremt hurtig og komme op på en fart af 50 km/t.


Jeg synes det er rart at du har lært af hændelsen, men det ændrer ikke på det faktum at du ikke skulle have offentliggjort historien[xx(]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Kima......det er muligt at du ikke er fejlfri, men det er Wikipedia nu heller ikke, og jeg tror, at de svar internettet giver vedr. bjørnes hastighed, dels er for march-hastigheden (normalt galop) dels er for den noget tungere grizzly-bjørn, som mange fejlagtigt antager er den samme som den europæiske brunbjørn.

I mit tilfælde og med den bjørn, jeg havde foran mig, da skød jeg 2 skud med 1½ sekunds mellemrum, og på dette 1½ sekund havde bjørnen bevæget sig 28 meter, så hvis du regner dette om til km/t så vil resultatet blive ca 70 km/t.
- og så kan alverden begynde at sige, hvad de vil, men dette er de fakta, jeg selv kan lægge foran dig, og dem kan du så forholde dig til.....eller lade være.[8)]

mvh

Jesper
Svar
#31
Citat:quote:

Originally posted by alan

Nææ!! der er ikke forskel på om det var vildsvin eller Bjørn der blev skudt til..[Wink]

Og måske alligevel er der forskel, flere af dem jeg har været på jagt med har ikke de store problemer med at skyde til Vildsvin der passerer et spor på 15 m. med det rigtige foran hold er der ca. 50cm vandret fra øjet og bagud hvor man får en fin effekt af et eventuelt skud.

Min oplevelse af besøg på Hjortebanen er at forholdsvis mange placerer deres skud på den nederste ¼ del af skiven på trods af at der er ca. 50 cm i højden at gøre godt med, hvis vi så formoder at et flertal tager den vane med sig på Bjørne jagt, uden at tænke over at en Bjørn anatomisk er skruet noget anderledes sammen, i forhold til hvad der eller jages på og samtidig ved at en Bjørn kan tilbagelægge 50 m. på 3 sekunder, så kan det næsten kun give bøvl at forsøge sig med skud til bjørn i fuld fart, med mindre den har retning direkte imod en selv.

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."



Hej igen Alan

Du kommer nemlig ind på noget centralt her, at et vildsvin bevæger sig på en helt anden måde end en bamse.
Vildsvinet løber for det første mange gange i trav, og hvis det er i galop, så er kroppen stadigvæk forholdsvis lige og strakt, mens bjørnen bukker hele bagkroppen ind under forkroppen og faktisk har bagbenene langt foran snuden, når den er i fremspring.

Der er for mig ingen som helst tvivl om, at det kan hjælpe uhyre meget at øve sig på en elgbane eller hjortebane, men man vil aldrig kunne kopiere en bjørns galop, og da slet ikke, når den er i fuldt spring. Det skal simpelthen opleves, før man får dannet sig et indtryk af hvordan det ser ud.
Jeg ville ønske at jeg havde scenen på film.....det tror jeg ville give mange et indtryk af, hvad vi taler om.

I de "gode gamle dage" lærte skytte Verner Hansen mig at skyde på spring ved at jeg (eleven) kørte et læs bildæk ud på kanten af en grusgrav. Her satte jeg så en papskive ind i midten af hver og sværtede en sort sodplet på 10 cm i midten.
Så stillede skytten sig op ved dækkene, og rullede dem ned ad en skråning, hvor dækkene så dels rullede dels hoppede ned over.
Dette gav faktisk et temmelig realistisk billede af, hvordan et dyr i virkeligheden bevæger sig på spring (flugt), og dengang fik jeg med 222-eren ganske god øvelse i at ramme under disse vanskelige forhold.....men patronerne kostede jo heller ikke så meget [Wink]
Jeg kunne for hvert skud tydeligt se, hvordan jeg enten skød over eller under eller bagved, for jeg havde en vinklet skråning med friskgravet grus som kuglefang og baggrund.

Det var en god måde at lære ens begrænsninger på, og jeg tror faktisk, at jeg forsøge at finde over til "mit brunkulsleje" ved Brande og forsøge det igen.

Det er bare så helvedes besværligt, når dækkene skal op igen [xx(]

mvh

Jesper
Svar
#32
Sauer 80

Det er den værste gang pladderballe jeg endnu har stødt på, vedrørende trækken i land. Du har naturligvis ikke taget tid på dens løb, og ej heller målt distancen. Faktisk vil jeg ubetinget klassificere dig som værende lystløgner og improvisator. Du har i mine øjne for at sno dig uden om selverkendelsen af en kvajefejl, kommet med diverse postulater, og jo mere du skriver jo dummere og mere fantastisk virker det. Samtidigt er du i gang med at ødelægge en masse for gode danske jægere, der gerne vil nyde godt af de svenske revirer.

For nogle år siden fik en jæger noget rødt i sigtet og skød i den tro en ræv. Da han kom til sit bytte, var det ikke en ræv men et barn der kælkede [:o)]

Hold kæft og ret ind i geledet, du store jægersmand.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#33
At skyde som det nævnes i historien er noget svineri!

Sidste år i Kroatien endte en lignende situation i en dødskudt driver fordi man skød på noget mørkt der bevægede sig![xx(]

Hvad sker der inde i hjernen på folk???

Er det utopisk at påstå at man selv aldrig kunne finde på at skyde på noget uidentificret???

Selv om man forinden har set et dyr som i historien eller i Kroatien, er det så iorden sekunder efter at skyde på noget "mørkt" i situationen uidentificeret, der bevæger sig????

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
[/quote]
Gammeltoft......

Holde, holde.....

Jeg har sq ikke skudt til noget mørkt, der bevægede sig.
I den omhandlende historie var jeg helt på det rene med, hvad det var jeg skød på, nemlig en ung 1½ års bjørn på ca. 50-60 kg.
Dette her handler alene om min overvurdering af mine egne evner og ikke om, at jeg ikke vidste, hvad jeg skød på.....den ting ligger helt fast !

At jeg måske får formuleret mig "lidt skævt" ( noget brunt i kiggerten) handler alene om, at jeg ville prøve at anskueliggøre, hvor hurtigt tingene sker under jagt.
Jeg har ikke på noget som helst tidspunkt været i tvivl om, hvad jeg skød på eller hvor prikken i Zeiss-en pegede.

mvh

Jesper
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Sauer 80

Det er den værste gang pladderballe jeg endnu har stødt på, vedrørende trækken i land. Du har naturligvis ikke taget tid på dens løb, og ej heller målt distancen. Faktisk vil jeg ubetinget klassificere dig som værende lystløgner og improvisator. Du har i mine øjne for at sno dig uden om selverkendelsen af en kvajefejl, kommet med diverse postulater, og jo mere du skriver jo dummere og mere fantastisk virker det. Samtidigt er du i gang med at ødelægge en masse for gode danske jægere, der gerne vil nyde godt af de svenske revirer.

For nogle år siden fik en jæger noget rødt i sigtet og skød i den tro en ræv. Da han kom til sit bytte, var det ikke en ræv men et barn der kælkede [:o)]

Hold kæft og ret ind i geledet, du store jægersmand.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]

[8D]

Du kan kalde mig, hvad du måtte lyste, det må stå for din egen regning.
Jeg kan ud fra dit udsagn kun antage, at du måske ikke har været så meget på riffeljagt, at din for nuværende oppesparede erfaring, ikke kan efterlade andet end misundelsens grå, destruktive tanker.

Men lystløgner.....det er godt nok grove ord, når 5 andre tilstedeværende jægere var med til både at høre skuddene og foretage opmålingen bagefter.

Sno mig udenom....skriver du......hvor ?

Hvis du stadig ikke har fattet, hvorfor jeg har lagt historien ud, så må jeg dybt beklage på dine vegne.

Jeg kan forklare det for dig, men du må ikke forlange at jeg også skal forstå det for dig !

Jesper


Svar
#35
Citat:quote:

jeg tror, at de svar internettet giver vedr. bjørnes hastighed, dels er for march-hastigheden (normalt galop) dels er for den noget tungere grizzly-bjørn, som mange fejlagtigt antager er den samme som den europæiske brunbjørn.



Okay, jeg giver mig,lidt[Wink], det skulle så være den her.

Citat:quote:

Normalt bevæger bjørnen sig rundt i adstadigt tempo i [pasgang]]. Men i strakt galop kan bjørnen nå en imponerende topfart omkring 50 - 60 km/t.



Citat:quote:

I mit tilfælde og med den bjørn, jeg havde foran mig, da skød jeg 2 skud med 1½ sekunds mellemrum, og på dette 1½ sekund havde bjørnen bevæget sig 28 meter

Jeg er imponeret[8D],jeg er en nogenlunde erfaren skytte og jeg kan ikke afgøre om det tager 1 eller 2 sek.[:I] og jeg har ikke tid til at starte stopuret når jeg er på jagt, ejheller har jeg et målebånd på mig[:I].

Citat:quote:

At jeg måske får formuleret mig "lidt skævt" ( noget brunt i kiggerten) handler alene om, at jeg ville prøve at anskueliggøre, hvor hurtigt tingene sker under jagt

Ja, og det er den slags digteri der får jægerne til at stå i et dårligt lys[xx(], de fleste jægere ved vel godt at det kan gå stærkt, men husk nu at der osse er andre der læser siderne og de tager måske historien for gode varer og tænker ikke på at det ikke er alle jægere der handler på den måde[Wink]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#36
Hej på jer. Det med at skyde som har gjort denne sag til en vældig debat, ordner vi på en god måde, ved at jeg meddeler klart, når vi skyder på vildsvin på min lille jagt i Halmstad, skal skytten være så sikker, når han skyder, at han selv vil følge efter grisen i tæt granplantage i buldermørke. Dette har gjort, at vi har skudt 29 grise i 29 skud på foderpladsen om natten. Jeg har selv 2 tyve-timers shwiess hunde og 1 norsk elghund, som er godkendt på eftersøgning på bjørn. Da vi skulle jagte bjørn i vores store jagtlag, 5000 hektar, hvor jeg er fast hundefører med elghunden, og står for alle eftersøgninger, hvor vores kvote er 36 dyr (elge), har jeg meddelt at hvis der skydes på bjørn, får ham som skyder på bjørnen, lov til gå i kobbel sammen med hunden. Disse skrappe ord lægger en hvis dæmper dem som er lidt løse på aftrækkeren og som tror at de er verdensmester med en riffel.
Svar
#37
Citat:quote:

har jeg meddelt at hvis der skydes på bjørn, får ham som skyder på bjørnen, lov til gå i kobbel sammen med hunden.


Det er satme iorden!!!

Respekt.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#38
KIMA

Du er sq en god og fornuftig debbattør....så, jeg skal prøve at svare efter bedste formåen:

De halvanden sekund mellem skudene er hvad de øvrige jægere alle rapporterede....du har nemlig helt ret....man har ikke helt selv fornemmelsen af, hvor hurtigt det går.

HALVAUTOMAT

Du har sq også ret, og jeg kan godt forstå din parole. Som jeg er blevet det forklaret af 2 uafhængige hundeførere (bjørnehunde), er problemet med en anskudt eller presset bjørn, at den har det med at foretage en U-vending og ligge sig på lur efter de, der forfølger den.

Derfor anses det også for "god latin" helst at have 2 hundeførere samt 1 skytte hos hver, når man eftersøger bamse.......det er ikke ufarlige sager, man har med at gøre, så der er grund til al mulig forsigtighed.
Ligeledes har jeg ladet mig fortælle, at hvis hunden stiller en bjørn, så bør hundeføreren blive tilbage med riflen klar, mens skytten kryber forsigtigt frem og ser, om han kan komme til skud. Hundeføreren skal da hele tiden have synskontakt med skytten.

Svenskerne har særdeles meget respekt for bjørnen, men som de siger: "Du behøver inte at have rigtig angst, med mindre du kommer mellem en mor og dens unger".....i de fleste tilfælde er bamse en fredelig fætter, der helst flytter sig, når den hører mennesker komme.

Der meldes om hundredevis af bjørneobservationer hvert år i bær- og svampesæsonen, hvor folk støder på bamse uden at der sker andet end at man har en god oplevelse med hjem.

Det er når bamse bliver presset, at den er farlig, og da skal man ikke undervurdere den.

Forresten....har I en "vildsvinetråd" eller må man godt springe lidt i emnet her ?
Svar
#39
Vildsvintråd... Pointen er ikke om det er vildsvin eller bjørn, man skyder på denne uacceptable måde. De er begge dødsensfarlige at lave eftersøgninger på. Dyrene ligger sig på siden af sit eget spor, og venter på sine forfølgere.....og angriber som regel eftersøgspatruljen bagfra. Så her skal det gøres rigtigt første gang, med 1 sporhund i line og 1 løshund til at slippe, når man er tæt på dyret. Elge,kron,dåvildt og råvildt dem er det jo bare at følge efter, de angriber jo ikke. Tænk på det når I skyder.

Jeg synes at danskerne generelt opfører sig godt i Sverige.
Hvorimod folk på drivjagt i Polen m.v., så er kassen lagt for rejsen og så skal der helst være tomme messinghylstre på posterne. Og helst "bolle" oberstfyrstens datter... Brug da hovedet mennesker.
Svar
#40
Det er godt at du ikke generaliserer !.

lars
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)