Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lette kugler i 308 win til råvildt.
#21
Ok... sorry,det er klar nu,hvad du skrev.[Big Grin]...tak...Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#22
.308" hårdkugle 8,0gram = 124grain
http://www.lima-wiederladetechnik.de/7,62-mm/7,62-mm.htm
ren kobber hulspids m plastik 'kåbe' .. WRUUMM!

PS angivne ladninger er max udregnet med QuickLoad.. men passer ret godt

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Citat:quote:

Originally posted by Eric A

Så.. når did 130gr kugle blive en varmint kugle i en 270 Win patron.[?]
Nyt til mig...og jeg have skud mange,mange whitetail hjort med dette patron. Jeg brug 130 gr Speer Grand Slam eller 130gr Sierra Game King kugler med 59grs af IMR 4831 krudt.
It makes em very "sick" very fast!![^].....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.



Den misforstod du. Jeg skrev at 130 grains i 270 er standard kuglevægt, og derfor er også fine kugle til andet end varmint i denne vægtgruppe til 270 win.

Da jeg skrev, at under 150 grains var varmint, var det underforstået, at det var for 308 win(da det er den det oprindelige spørgsmål handler om). Dermed ikke sagt, at en 130 grains altid er en varmintkugle, men i 308 diameter har jeg endnu ikke set en let kugle, der samtidig havde en hård konstruktion. Men jeg må også erkende, at jeg ikke har set alt.

VH Søren

Big Green for ever



Barnes tsx 130 gr. må da siges at have en hård konstruktion.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by mp
Barnes tsx 130 gr. må da siges at have en hård konstruktion.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]



OK fuldtræf. jeg tænker ikke så meget i Barnes.
Men skulle jeg starte den store rygsvømmer/snakken uden om disciplin så er en Barnes på 130 grains vel grundet materiale valget at sammenligne med en 150 grains kugle for såvidt angår ladning og hastighed. Det fine link ovenfor viser jo at hastigheden ikke for en 124 grains kulge er meget fra en alm 150 grains kugle, så en 130 grains er det nok heller ikke.

MEN AT DEN KAN BRUGES TIL ANDET END VARMINT DET HERSKER DER VEL IKKE TVIVL OM. Den er vel nærmest direkte uegnet til varmint.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#25
Fik lige søsat en ladning til min 30.06 med 110 gr. barnes (du kan søge på den herinde) Den viste sig at være rigtig effektiv til buk. de plejer altid at smutte et bette stykke, men nu ligger de der bare på stedet og uden voldsomme ødelæggelser eller blodudtrækninger. lavere rekyl og god præcision. Vil tro man kunne konvertere den til .308 også uden problemer, bare ved at justere lidt på ladningen. kan lave en beregning til dig hvis det har interesse.
Svar
#26
Gammel tråd, men nuvel :-)

Er lige kommet hjem fra bukkejagt i Polen, hvor vi faktisk har leget lidt med Barnes TTSX i 308 og 30.06 og Nosler Accubond i 270'ere.

I 308 kørte vi med 150 gr. og i 30.06 brugte vi 180 gr. i begge kalibre var resultatet rigtig flotte udgangshuller på omkring en 2 kr. der blev skudt 14 bukke med disse kugler, som alle smed sig i skraldet. I det hele taget en fantastisk positiv oplevelse med Barnes.

Jeg kan kun sige, at en 150 grains Barnes TTSX moderat ladet i 308'eren er efter mine erfaringer en glimrende bud på en god 308 kugle til råvildt, og den lykkelige bruger af kuglen havde forinden skudt en flot Dåhjort i efteråret med samme resultat som de polske bukke.

Jeg ville ikke bruge meget krudt på, at eksperimentere mig længere ned i kuglevægt end 150 gr. i 308'eren, med mindre man gør det fordi man synes det er sjovt at prøve - og det gør man jo nogen gange [Big Grin]

*** Jepsen :-) ***
[Image: ajbutton.gif] [Image: 529171_3631301428797_1461979695_33256254...6452_n.jpg]
***  Jepsen :-) ***
 
Svar
#27
Ja du har fuldstændig ret.. :0) Nu gjorde jeg det af flere årsager: flad kuglebane, lavere rekyl og iagttagelsen af at lav kuglevægt har tendens til bedre præcision i min riffel, samt at der fås flere typer projektiler i 110 gr. både varmint samt deepcurl og spidsskarp, som kan lades med samme ladning/hastighed/kuglebane og helt ned til 1,4 kr. pr. projektil til træning. Og jeg kan godt li træning. Og så kan jeg jo altid lade en 150/165 eller 200 gr. bønne til hvis man skal på jagt efter noget større senere hen. Min 110 gr. giver også udganshuller som ca. er på størrelse med en 1-krone. Lidt større når pelsen kommer af og man ser det indefra, men ret optimalt vil jeg sige.
Svar
#28
Jeg havde en kammerat der skød med sako gamehead i hans 243'er og det blev rigtigt fint når han skød råvildt med dem. Det tænkte jeg så jeg ville kopiere og prøve det samme i min 30.06[B)][B)] Nu kan jeg ikke huske om de vejede 8 eller 8,5 gram, men føj for katten!!! Der var stort set kun ryg og køller tilbage....
Mvh Thomas

Constipated people just don't give crap
Mvh Thomas

Constipated people just don't give a crap
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by mikkelhund

jeg så jeg ville kopiere og prøve det samme i min 30.06[B)][B)] Nu kan jeg ikke huske om de vejede 8 eller 8,5 gram, men føj for katten!!! Der var stort set kun ryg og køller tilbage....



Ja sådan opfører bly kugler sig ved høje hastigheder, hvis du havde prøvet med feks Barnes havde det set helt anderledes ud [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by højen

Nu gjorde jeg det af flere årsager: flad kuglebane, lavere rekyl og iagttagelsen af at lav kuglevægt har tendens til bedre præcision i min riffel


Prøvede lige min ladning blot med 130 grain TTSX og også med Viht. N135, mundingsbrag er jo også udholdeligt selv uden høreværn [Smile]

Jeg fik den til at køre noget bedre ved at sætte kuglen noget dybere og dermed få bedre fyldning (COL 80.35), hylsterhals slutter ca hvor ogive starter, så det er en fræk lille patron [Smile]

Har en æske 110 grains V-max jag skal have afprøvet sammen med Viht. N135

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#31
Bjarne!

Er det i 30.06 eller i 308W?

Jeg skal lade nogle 130gr TTSX i 308W og har tænkt mig at bruge 42gr Norma 200 og en COL på 71mm (måske kortere)...ser det helt galt ud?

Skal også lade 150gr TTSX til 308W - og havde forstillet mig noget i retning af 42,5gr Norma 202 og samme COL som ovenfor... hvad siger I til det?

J
Svar
#32
Hej Bjarne...

110 VMAX ... der har jeg været med .308 .... Jeg kunne ikke få den til at gå præcist før oppe over 950 m/sek og "deroppe" er Vmax'en en rigtig god Varmint kugle...

Dette var ladet til en Scout med 20" pibe og N135 ... kan dog ikke lige huske ladningen.

Men vanddunke og catering-size dåser med flåede tomater virker det fint på! [Big Grin][Big Grin]

du skal nok ikke forvente at kunne bruge rævens bælg til noget bagefter...[Smile]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#33
Jeg har ladet 110gr V-MAX til 308W med 42gr Norma 200 - det gav SUPER præcision i en Sako Varmint. De gik ud med ca. 920m/s

J.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by dravis

du skal nok ikke forvente at kunne bruge rævens bælg til noget bagefter...[Smile]



Bøfferne virker mere møre efter en gang tæv med en kødhammer, det vil ådselæderne sikkert sætte pris på [Smile]

MVH Bjarne
MVH Bjarne
Svar
#35
Hej.
Jeg har ladet en .308 til en kamerat, så den går ud med 1005m/s
Han ville sælge sin riffel og købe en .243 men så lavede vi denne ladning i stedet for.
[Image: i52998278._szw1280h1280_.jpg]
[Image: i52998410._szw1280h1280_.jpg.jfif]

Har selv lige afprøvet samme kugle i 7mmRM hvor hastigheden ca var 1100m/s ved træf på bukken (se bukke tråden)

Hvis I kopiere ladningen. Byg den langsomt op, som vi har gjort

Hilsen Steen.

Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)