Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugle valg
#21
Ja, det er da interessant at høre.

Har personligt aldrig oplevet en kugle på 9 gram plus, ændre retning 90 eller 180 grader ved træf i ribben[?].
Er der nogen af jer andre der har oplevet dette fænomen på europæisk vildt??

jeg må nok fortsætte og se om ikke jeg kan komme til at opleve fænomenet. Jeg tror jeg næste gang i tyskland vil koncentrere mig om at placere kuglen bag ved bladet og så notere udfaldet.

Som sagt er det gået godt knap 100 gange[?][?]

Havde jeg personligt oplevet en kugle fejle 6 gange i træk havde jeg under ingen omstændigheder fortsat med at bruge den.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
I forbindelse med kaliber 6,5x55 testen i Vapentidningen nr. 3 i år står der om Nosler Partition 140 gr:

"Den första premiumkulan som kom i kaliber 6,5. Ger altid god inträngning tack vare att den expanderar till relativt liten diameter. Främre blykärnen seperarerar vanligen."

Restvægten er opgjort til 69 % i testen (I blad nr. 3 står der 43 % mens der står det rigtigt i en rettelse i blad nr. 4). Og så kaldes den ellers Ett säkert kort.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Hvordan får man målt kugle hastigheden`? Var det ikke det du tænkte på Gammeltoft?



Man finder en der har en chronograf, og skyder et par skud hen over den. Hvor i landet bor du?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Jeg bor halvt i halvt i hillerød/nødebo og halvt i struer[Wink]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Hvordan får man målt kugle hastigheden`? Var det ikke det du tænkte på Gammeltoft?



Man finder en der har en chronograf, og skyder et par skud hen over den. Hvor i landet bor du?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Jeg bor halvt i halvt i hillerød/nødebo og halvt i struer[Wink]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.



Slå et smut om Varde når du skal hjem fra skovskolen næste gang, så hiver jeg chronografen frem.

BTW. Er Bjarne Hindbo.. Stadig underviser på Skovskolen?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvordan en Partition Nosler virker i andre kalibrer end 6,5x55 skal jeg ikke udtale mig om.
Men i 6,5x55 er den TOTALT UANSVARLIG OG UBRUGELIG

Mit erfaringsgrundlag begrænser sig dog til 6 stykker råvildt, med denne kugle.
1 hvor ryggen var eksploderet
2 styk hvor kuglen laver retningsændringer mellem 90 og 180grader, efter træf på ribben.
3 styk hvor kuglen ekspanderer på indgangssiden, taber hele fronten, og fiser igennem som en fuldkappet fladnæset, efterladende et udgangshul mindre end en blyantstykkelse. Resultat: ingen skudtegn, ingen schweiss de første 100m og flugtstrækninger mellem 200 og 350 meter, ved en kugleplacering ´der ved anvendelse af Mega, Alaska, Vulkan. Oryx, Interlock, i mere end 100 tilfælde aldrig har medført flugtstrækninger på over 40 meter(normalt mellem 0 - 10)

Jeg har 3-4 bekræftede tilfælde hvor kunder har oplevet lignende, hvor schweiss hundeføreren har kategoriseret som rene forbiskud, hvor man på min opfordring har foretaget afsøgning om efteråret, og i alle tilfælde har man fundet skeletrester fra dyrerne indenfor 300m.

Fælles for de dårlige episoder, har været:
Kort skudafstand (under 50m)
Kugleplacering lige bag forbenet , højdevis midtpå
Ingen skudtegn
Ingen schweiss på skudstedet
Dyrene løber i moderat fart fra skudstedet, ved fuld bevidsthed, og var i stand til både at hoppe over forhindringer, dukke under og zik zakke gennem forhindringer.
Der begyndte at komme schweiss efter 75 - 100 meters flugtstrækning

jbn



Andre end Ignorant der har haft dårlige oplevelser med Nosler Partition???

Jeg er begyndt at anvende NP i år til råvildt (i 6,5x55). 5 stk. leveret uden noget at udsætte, men 2 fatale forbiere (?) - ingen skudtegn, ingen schweiss, resultatløse eftersøgninger og efterfølgende selvbebrejdelser i rå mængder. Begge bøffer naturligvis til bukke betragteligt over gennemsnittet. Det er mine første forbiskud til stående råvildt og jeg har efter måneders martren slået mig til tåls med at det var rene forbiere. Det er nok også tilfældet, men Ignorants lidet rosende ord om kuglen rejser alligevel en lille tvivl.

/Bundgaard



Mit gæt er at de 2 forbiere var på relativt kort afstand, hvor du var helt sikker på at de var velplacerede.
Der var ingen schweiss på skudstedet og dyrene løb som om intet var hændt.

Det er precist de samme faktorer som jeg beskrev, ved de 3 som jeg selv skød på, og de samme som mine kunder beskrev.
Årsagen til at jeg hørte om kundernes "forbiskud" var at de faktiskt var ret forbandede på riflernes precicion, når de kunne skyde blankt forbi med fast anlæg på under 30 meters afstand.

Den eneste grund til at jeg fandt mine 3 bukke var at den første blev skudt på en mark med morgendug, så jeg let kunne følge sporene i det dugvåde græs, her kunne jeg så konstatere de første schweissdråber efter ca 100 meter.Den fik jeg en schweisshund på. På skudstedet konstaterede hundeføren med usvigelig sikkerhed at det var en blank forbier, da både han og hunden ikke fandt de mindste hår eller blod. Han fulgte dog modvilligt mit krav om at følge sporet, og efter de første 100m reagerede hunden på schweiss, og fandt så dyret efter over 200m. Ved de 2 andre tilfælde, havde jeg lært lektien, og fandt dyrene ret let efter 200-300m.

Til dem der stadig absolut vil anvende Partition Nosler kan jeg kun sige "god fornøjelse" og hvis i har en "underlig" forbier på kort hold, bør i nok ikke opgive med at eftersøge de første par dage, da dyret med rimelig sikkerhed ligger dødt eller anskudt, på trods af sikre udsagn om det modsatte, fra dem der har eftersøgt.

Det skal dog siges at mine patroner var fra omkring 1992 og anvendt i 1994. Om der er sket forbedringer kan jeg ikke vide, og jeg har personligt heller ikke nogen synderlig lyst til at undersøge det, da jeg med andre meget "dårligere" kugler har mere end 98% succes uden nogle uforudsigelige resultater

jbn
Svar
#26
Det er jo det der er så forbandet besynderligt??????

Jeg har altid haft dyrene liggende max 10-20 m fra hvor jeg har påskudt dem. Der er et eller andet jeg ikke forstår, korrektion, der er meget jeg ikke forstår[Big Grin]

Når jeg nu tænker (eller forsøger på det) tilbage. Så har jeg faktisk haft et dyr (kronhjort) der er løbet 200m (skudt på 80m afstand med en 358NM med en 250 grains Hornady Roundnose).
I Sverige havde jeg 2 eller 3 af de 6 hjorte der løb 50-100m med gode træffere. Der var faktisk ikke blod før efter 20-30m men det fik jeg at vide af svenskerne der selv gennem 30 år, årligt har skudt 10-15 stk dåvildt på området, at det var ganske normalt med alt det forskellige ammo de går og bruger.

De dyr (dåvildt) jeg skød i sverige for 3 år siden (som sagt et meget begrænset statistisk materiale) skød jeg alle med Hornady Interbond 165 grains i 30-06.

Jeg vil nu sige at der er en svag tendens til at dyrene vil løbe lidt med 6,5 (erfaringsmæssigt 10-20m) hvorimod de normalt ligger på skudstedet med kaliber .30 og større, men det vil jeg nu også lidt tilskrive kaliberet/energimængden afleveret????

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#27
Hej

Hvis nu I flytter sigtet lidt frem på dyret så kuglen klipper begge bovblade på en gang, så vil dyret "normalt" ikke gå så langt. Hvis det, er det, der er målet[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh Thorlak

Nu også med en 7x65R bøsse!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#28
Det er nu normalt også det jeg forsøger, men det er jo ikke altid "herren" vil at kuglen sidder der hvor man gerne vil.

Jeg har nu en tendens til at gå bag bladet for ikke at smadre bovene.
Når nu jagtherren (i tyskland) inviterer UB og siger han gerne ser at vi undlader at skyde på boven, da han bruger kødet herfra, så gør jeg mit til at forsøge at undgå bovene[Wink]

Men når vi nu er ved det......

1. Hvor mange af jer har 100% knald og fald effekt ved skud f.eks en håndsbredde bag bladet og højdemæssigt midt i dyret, uden knogletræf?

2. Hvor mange af jer har oplevet et dyr bevæge sig fra skudstedet ved denne kugleplacering?

3. Hvor mange af jer har oplevet at der de første 20-30m ikke fandtes sweiss?

4. Hvor mange af jer har hver eneste gang haft masser af sweiss fra "starten"?

Nu snakker vi ikke enkelte tilfælde men repræsentativt antal....måske mere end 10 dyr med den respektive kugletype, selvom jeg godt er klar over at det er lidt spinkelt, rent statistisk.

Det kunne være interessant at vide.

Ligeledes, er der nogen af jer der har oplevet ved skud til f.eks då- eller kronvildt eller vildsvin at der efter skud har sket det at skindet/fedtlaget er "gledet" hen over skudhullet og har blokeret for sweiss??
Selv har jeg set fænomenet med følgende kugler:

Lapua Mega
Hornady Interbond
Hornady Interlock
Nosler Partition
Sierra SP

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#29
I august skød jeg en buk på 112 meters afstand. Den løb ca 10 meter og der var først sweiss ved dødslejet. Jeg skød med en oryx 308win.

I øvrigt det sidste stykke vildt jeg skyder med den kugle. Kuglen var ekspanderet så meget allerede på indgangssiden at maven var trukket med ud af udgangshullet [Sad!] det på trods af at kuglen sad som den skulle.

I søndags skød jeg en rå med et mega projektil. Den tog ikke så meget som et skridt, men det var også med min 9,3x62... (Senere skød jeg en harer [Smile] også med 9,3'eren [Big Grin] ) Se evt. det indlæg jeg har skrevet på min blog om jagten - her er også en del billeder endda at udgangshullerne www.kroeyer.com
Mvh.

Yeti
Svar
#30
Jeg skiftede for 5 år siden fra Norma Vulcan til Lapua Mega 12 gr (308W), da de sidste par stykker ikke havde ligget på stedet men var gået 10-75 meter. Rigeligt sweiss i begge tilfælde. Den ene lungeskudt, og den anden ramt i toppen af hjertet samt skulderblad på udgangssiden.
De sidste 7 med Mega har ligget på stedet, den sidste i søndags.

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#31
Jeg vil da også lige blande mig efter at have skudt 6,5 i snart 25 år [Wink].

Min erfaring med Nosler-kuglerne er at det er rimeligt knald-og-fald kugler, men med alt for store (knytnævestor [Sad!]) udgangshuller til følge (skud i bovene)...
Skyder med Lapua Mega-kuglen nu, der passer udgangshullet bedre til min smag, men nu er flugt-distancen typisk mellem 5-20m (træf i bov)... Og da jeg er begyndt at placere kuglen 4-8cm bag bovbladene ser jeg efterhånden flugtdistancer på 30-50 meter, men udgangshullet er ved skud i lungerne jo heller ikke ret meget større end kuglediameteren....

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#32
Citat:quote:

da jeg er begyndt at placere kuglen 4-8cm bag bovbladene ser jeg efterhånden flugtdistancer på 30-50 meter, men udgangshullet er ved skud i lungerne jo heller ikke ret meget større end kuglediameteren....


Det er lige præcis slige erfaringer med alskens forskellige kugler vi gerne skulle have frem[Wink]

Generelt, hvad med skud bag bladet, altså hvor skulderen ikke er truffet.
Hvordan ser billedet da ud?

Det er rent faktisk ret sjovt med kødødelæggelse, hvor forskelligt vi ser på det.

De rådyr jeg har skudt med Nosleren har ikke haft store huller, ej heller hæmatomer, andet end hvad man kan forvente.
Udgangshuller omkring 2cm. Det er vel ganske acceptabelt??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
[Image: 01010091-1.jpg]

Jeg tilstræber altid at ramme som her.

Den kugle jeg har skudt flest stykker råvildt med(19 stk), er Nosler Ballistic silvertip 150gr(dog i .308).

Med denne kugle har jeg aldrig oplevet at dyret har forladt skudstedet.

Der har som regel været pæne udgangshuller som en 5'er, med undtagelse af 2 dyr. I disse dyr var kuglen drejet 90 grader og havde overskudt ryggen.

I år har jeg skudt 2 dyr med 180 gr Grand Slam cal. 308 og 2 dyr med 130 gr. Nosler Accubond i 6,5x55, alle med knald og fald.

Jeg har med mine bukke kun oplevet èn der løb 100 meter med et 1/2 hjerte og det var med Remington 150gr. Bronze point.
Til gengæld havde den knald og fald effekt på 3 bukke og 2 svin.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#34
Så har jeg netop lagt 12 kg rådyr i fryseren - råen fra i søndags (se det tidligere indlæg eller min blog på www.kroeyer.com.

Det store udgangshul er helt sikkert kommet fordi den højt placerede kugle havde ramt ryggen. Havde det været 10 cm længere fremme ville det have været en perfekt deling af ryg og nakke [Big Grin] Hvis man ser bort fra at ryggen er delt i 2 stykker så var kødskaderne meget minimale. 2 ribben var skudt over og en smule kød fra ribben og slag måtte skæres væk. Det bliver ikke sidste gang at jeg skyder rådyr med megaen i 9,3.
Mvh.

Yeti
Svar
#35
Hej,

I godt 12 år har jeg i 6,5x55 og senest 6,5-284 anvendt Hornadys SP 140 grs..
Mht. flugtafstand har jeg endnu ikke oplevet mere end max. 40 meter, hvilket var fortrinsvis med 6,5x55'eren og i få tilfælde.
Det skal dog siges at denne kugle godt kan lave et hul der er mere en end 5 krone i dia. som udgang, i 6,5-284, men jeg ofrer gerne en halv bov, hvis jeg dermed kan undgå at "Kong Hans" som har nabostykket skal få ondt i røven af at en velskudt buk falder en meter inde på hans jord....!![Sad!]
Der skal ikke være tvivl om, at de mange moderne kuglekonstruktioner er gode og sikrer gennemskud osv., men:
En "gammeldags" blyspidskugle kan stadig sagtens bruges til jagt.....
Mvh.
Søren
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Slå et smut om Varde når du skal hjem fra skovskolen næste gang, så hiver jeg chronografen frem.

BTW. Er Bjarne Hindbo.. Stadig underviser på Skovskolen?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead



Vil se om det kan lade sig gøre engang takker for tilbudet.

Bjarne Hindbo? Jeg ved det faktisk ikke. Jeg kender kun dem jeg er i kontakt med på den ene eller anden måde og har ikke støt på en ved det navn. Han eksistere ikke på vores interne-net så det er meget muligt han er fået af.

Er du uddannet på skovskolen? om man må være så fri at spørge[8)]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#37
Her er resultatet af Norma Alaska 3006 på ca 30m afstand, ramt fra siden. Et ret old school projektil, but gets the job done. Han løb ingen steder efter skuddet.

[IMG][Image: 16052009237.jpg][/img]

################
Howa 1500 30.06
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by pete1234

Her er resultatet af Norma Alaska 3006 på ca 30m afstand, ramt fra siden. Et ret old school projektil, but gets the job done. Han løb ingen steder efter skuddet.



Tak for det Pete1234 .... Så er jeg da fri for at prøve den!!
På en eller anden små-pervers måde, holder jeg nu af at skille mine dyr ad med en kniv. [Wink]

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#39
Prøv en Barnes - den virker effektivt uden stor eksplotion selv i en 300WM på råvildt

TSX - formerly known as JSS
mvh
Svar
#40
Eller hvis man er på kort afstand lige at flytte træfpunktet hen bag bladet

Mvh Takleberry
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)