Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg riffel No 2
#21
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

En .338 er langt fra "overkill" på de store afrikanske antiloper -eller på et europæisk vildsvin for den sags skyld. Alle de tre kalibrer, du nævner, KAN tage livet af en bøffel, men det er kun enkelte steder du MÅ gøre det med en 9,3x62'er (Bl.a. Zimbabwe), de to andre kalibrer er for små i.h.t. almindelig afrikansk jagtlovgivning.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



For at forhindre, at en forventningsfuld jæger tropper op i Zimbabwe med sin nyindkøbte 9,3x62 og et passende udvalg af patroner fra Norma, Lapua, RWS, eller andet anerkendt fabrikat, for at skyde Kaffer-bøffel, bør det nok nævnes, at ifølge Zimbabwes Firearms Act, Third Schedule er minimums kaliber til Bøffel: 9,2mm med Vo på ikke under 5300 Joules.
Ingen fabriksladet 9,3x62 opfylder, mig bekendt, kravet om en Vo på 5300 Joules.

Men, selvfølgelig, et er hvad loven siger, noget helt andet er hvad der jævnligt foregår i virkeligheden.

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#22
Hej Rigby

I Namibia hvor vi skal hen skal man bare bruge en 7 mm, men den skal så også have en Vo på 5400 joules[Smile]

Desværre må jeg så bare ikke bruge min 6,5x55 på småt vildt, så som duiker,springbuk osv.[Sad]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#23
Santo,

Du har helt ret med hensyn til din 6,5x55. Ikke desto mindre har jeg gentagne gange hørt historier om folk der skyder alt mellem himmel og jord med den gamle Svensker. Men som ansvarlig gæstejæger er der ingen grund til at bryde værtslandets lokallove, blot for at vise sig. Og blandt fastboende i Afrika er der en, velbegrundet, tyrkertro på tunge kugler i tilstrækkelige kalibrer.

Hvis din nye riffel kun skal anvendes på turen til Namibia, hvor jeg formoder, at det største vildt du får mulighed for at skyde er Gemsbok/Oryx (200kg) Kudu (270kg) og eventuelt Elan (900kg) ville en .338 nok være det bedste valg på grund af den rimelig flade skudbane (indskyd din riffel på det der svarer til ca. 230meter) og mere end tilstrækkelige energi og dybdevirkning. Men skal riflen senere anvendes til jagt på vildsvin og måske især bjørn ville jeg nok vælge 9,3x62 grundet dens større kuglevægt/dybdevirkning.

Mvh.
416 Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Hej Mp

Og hvad er det så for en model[?].

Prisen er vel ikke særlig høj på sådan en brugt[Big Grin]

Må man spørge, hvor man skal hen[?]

Mvh

Santo



Hej Santo

Som skrevet tidligere i tråden, er det en Winchester.

Jeg skal til Syd Afrika d. 14/4-08

Det største jeg (forhåbenlig)skal skyde er: Kudu, Oryx, Zebra og Black Wilderbeast.

Jeg er overbevist om at kalibreren rækker til disse.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#25
Hej Santo
Køb du bare den gamle tyske magnum, den ligger godt nok mellem de to andre med hensyn til kugledia. men den er med fabriksammo dem overlegen med hensyn til anslagsenergi og kuglebane.
Jeg venter på min Mauser fra Tyskland[:p]
Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by carlsen

Hej Santo
Køb du bare den gamle tyske magnum, den ligger godt nok mellem de to andre med hensyn til kugledia. men den er med fabriksammo dem overlegen med hensyn til anslagsenergi og kuglebane.
Jeg venter på min Mauser fra Tyskland[:p]
Mvh.
Michael



Hej Carlsen,

Der tror jeg du tager lidt fejl. At den ”den gamle tyske magnum” Sic skulle ligge midt mellem 300WinMag og .338WinMag i kaliber er da vist ikke helt korrekt.

.300WinMag = 7,82mm
.338WinMag = 8,59mm
9,3x62mm = 9,27mm

Og hvad angår anslagenergi og kuglebane er den da bestemt heller ikke vinder.

Typisk anslagsenergi:

.300WinMag = Vo 4636Joules
.338WinMag = Vo 5259Joules
9,3x62mm = Vo 5068Joules

Og med et typisk drop som disse på 200meter ved indskydning på 100meter taber den vist også:

.300Winmag = 123mm
.338WinMag = 133mm
9,3x62mm = 191mm

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#27
@Rigby, jeg tror at der med den gamle tyske menes 8x68S![Wink]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by WSM

@Rigby, jeg tror at der med den gamle tyske menes 8x68S![Wink]

Søren



Ups, Tak Søren, hvis det er tilfældet så beklager jeg min afbrydelse.

Men jeg synes nu stadig Santo bør overveje en .338WinMag.[Wink]

Mvh, 416Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#29
Hej 416rigby
WSM har ret, det er 8x68S jeg mener.[Smile]
9,3éren er så vidt jeg ved ikke en magnum.
Jeg synes at Santo skulle købe 8x68S da det jo også er Namibia han skal til (gammel tysk koloni) og der er det vel muligt at opsnuse nogle ekstra patroner hvis han skulle løbe tør[Big Grin]
Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#30
Hej Michael,

Tak for korrektionen. Jo, da, 8x68S er nok ikke så ringe endda[Wink], men Santo skal være ret så heldig for at finde patronen almindeligt tilgængeligt i Namibia. Den lokale producent; Sydafrikanske PMP, fremstiller ikke kaliberen så det skal være importeret fra f.eks. RWS.
Den mest sandsynlige lokale kilde er nok:

Safari Den, Auas Valley Shopping Centre, Windhoek,
Telefon: +264 – (0)61 – 290 9294
Fax: +264 - (0)61 - 233 060
E-mail: safariden@agra.com.na
Post: Private Bag 12011, Windhoek

Mvh, 416Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#31
Jeg er nok klar over at det er svært at finde denne kaliber 8x68 S som hyldevare alle steder i verden[Sad]

Det var mere hvis der var en der kunne fortælle lidt om kaliberen i almindelighed, jeg er som sagt stødt på en riffel til en meget lav pris[Big Grin] og kommer den i snit til at bruge 20-40 patroner så overlever jeg også det.[Wink]

Det absolut værste der kan ske er at patronerne går tabt på rejsen og man ikke kan skaffe nye.[Sad][Sad][Sad!]

Jeg hælder mest til .338wm, men dem jeg er stødt på, syntes jeg er for dyre,[Sad] men kommer tid kommer råd.[8D]

Når, nu mp kommer hjem fra sin tur, så glæder vi os da til at se nogle billeder af nogle velskudte dyr[^][^]

Så kan det jo være at det bliver en .300wm istedet, who know's.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#32
Hej Santo
Prøv at se lidt på denne side http://www.lima-wiederladetechnik.de
Søg på jagt og Afrika og se under Kal. 8x68S.
Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#33
Hej Santo,

Hvis du skulle beslutte dig for 8x68mmS, kan du sagtens få ammunition her i Europa, da RWS har fire forskellige patroner i kaliberen. Jeg mener også Hirtenberger har et par stykker. Dansk importør af RWS er Guntex i Skern.
En hurtig e-mail til ”Safari Den” i Windhoek kan opklare, om den i nødsfald kan købes i Namibia.

Mvh
416Rigby

Better a slow hit, than a fast miss!
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Jeg er nok klar over at det er svært at finde denne kaliber 8x68 S som hyldevare alle steder i verden[Sad]

Det var mere hvis der var en der kunne fortælle lidt om kaliberen i almindelighed, jeg er som sagt stødt på en riffel til en meget lav pris[Big Grin] og kommer den i snit til at bruge 20-40 patroner så overlever jeg også det.[Wink]

Det absolut værste der kan ske er at patronerne går tabt på rejsen og man ikke kan skaffe nye.[Sad][Sad][Sad!]

Jeg hælder mest til .338wm, men dem jeg er stødt på, syntes jeg er for dyre,[Sad] men kommer tid kommer råd.[8D]

Når, nu mp kommer hjem fra sin tur, så glæder vi os da til at se nogle billeder af nogle velskudte dyr[^][^]

Så kan det jo være at det bliver en .300wm istedet, who know's.

Mvh

Santo



Hej Santo.

Patroner har man da med hjemmefra.
Skulle der så ske det, at kufferten med patroner ikke er med flyet, har man et reelt problem, men det skyldes mest, at bundstykket er i samme kuffert.

Har du fået et godt tilbud på en riffel i kaliber 8X68S, er det altså ikke en brugbar undskyldning for ikke at købe den.

Om den ene patron koster lidt mere end den anden, er da helt betydningsløs når det hele regnes med i budgette for hvad en tur til Namibia kommer til at koste.

knæ og bræk

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#35
Jeg mener stadig at 9,3x62 eller 375 H&H er sagen!

Dog, er 375 H&H lidt dyr i ammo[Big Grin]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Jeg mener stadig at 9,3x62 eller 375 H&H er sagen!

Dog, er 375 H&H lidt dyr i ammo[Big Grin]

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



Du kan få meget jagtammo til 375H&H som ikke koste mere end til 6,3x62.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#37
Hej MP

Tillykke med det nye autist kaliber 6,3x62[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Hej MP

Tillykke med det nye autist kaliber 6,3x62[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][}Smile]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.



Øhhh jo tak.

De står jo egentlig ikke nævnt i den rækkefølge de er anskaffet, nærmere efter størrelse.[:0]

9,3'ern har jeg såmænd haft i flere år[Wink] Hvis du læser tråden, kan du se den nyeste er en 300WinMag.(men det er nu heller ikke noget autistmongol kaliber)[8)]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#39
For mit vedkommende, ville valget blive let.

Hvis jeg skulle vælge kun at beholde 2 af mine rifler, jeg har i skabet, så blev det 22-250'eren og 375'eren.

Deres spekter dækker lidt ind over hinanden, men der er ingen af dem er er perfekte til alt.

Men som makkerpar er de svære at slå [8D]

Den lille kunne lige så godt være en 223'er eller 243'er og den større kunne også godt have lidt anderledes dimensioner.

Det jeg har der imellem, er kun autistisk fyld [Big Grin]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#40
Det var bare lige det nye kaliber 6,3x62 sår'n en har jeg aldrig set før[Big Grin]

Men ellers selv dækket godt ind med 5,6x57 - 30-06 - 9,3x62

Men en ny riffel kan man jo altid godt bruge.[:p][:p]

Har et godt øje til den nye Mannlicher Take Down. Dejlig riffel
men hvad kalibre skal man vælge?? Er jo mere end rigeligt dækket ind med det der står i skabet.[Wink][Wink][Wink]

Selv konen har jeg fået overbevist om at det er en må eje[}Smile][Big Grin][Big Grin

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)