Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan ammunition ødelægge en riffelpibe.
#21
Jeg kan tydeligt huske "lidt" forskel på LMG og M75 ammo, fra da jeg var aktiv i Hjemmeværnet.

I et LMG med riffel ammo skød jeg ca. 25cm lavere på 100 meter, end med LMG Ammo.
Skudkadancen var vel også 10-15% lavere.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det var en særlig dårlig batch af riffel ammo vi fik udleveret, til mærkeskydningen.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#22
Okay, jeg har en Husqvarna 1900 i cal. 30-06.[Smile]

Mit problem er: Jeg skyder normalt med Nosler Ball.Tip 11,7g, men i sommers var jeg på kuglebane i Sverige, og her lånte jeg, og skød med AMA ammunition, hvor jeg tror at kappen er lavet af jern/stål i hvert fald chromblanke projektiler.[:I]

Vi lagde stille ud, men endte så med at skyde til løbende elg og vildsvin. Jeg må sgu da godt nok indrømme at piben til sidst var meget,meget varm,30-35 skud ialt[Sad]

Da jeg så her omkring 1. okt lige ville tage et par skud, for god ondens skyld,kunne jeg overhovedet ramme skiven[Sad][Sad]
Jeg tjekkede først kikkerten uden at finde noget i vejen med den. Så tog jeg skæftet af riflen, det var flækket imellem magasin og aftrækshullet[V] så til Bøssemager.

Nu har jeg så fået sat en Rekylbolt i og fået Beddet riflen, endda meget fint Bøssemagerarbejde, men den kan sgu stadig ikke skyde samlede grupper som tidligere[Sad][Sad][Sad] her snakker vi 10-15 cm.
Har prøvet både Ball.Tip og Mega som den begge tidligere har skudt fint med. så spørger jeg her, kan piben have taget skade, altså have slået sig eller hvad? Hjælp,Snøft
Piben ligger fri

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#23
Jeg glemte at piben er renset med så mange kemikalier, at selv cheminova ikke ligger med lister over hvad jeg har brugt, spøg til side, den er renset rigtig godt

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#24
Hej Petoni

Det lyder som om, du har skudt med panserbrydende projektiler, og
hvis du har, i en alm. jagtpibe, kan det godt have taget livet af piben [xx(]

Der skal nok en kikkert igennem løbet, for at være sikker - hvis du
er heldig, kan du måske afhjælpe noget af problemet ved at få lavet
en ny kroning.

Jeg ved ikke om AMA har lavet ammo, med kviksølv fænghætter, men anden gammel krigs ammo kan have dem. Hvis løbet ikke renses (med varmt vand og olie) æder det simpelthen løbet op indvendigt fra -
hvis det var tilfældet havde du opdaget det, idet det kommer til
at ligne et månelandskab. [Big Grin]

Der kan jo være mange andre årsager til problemet - har du eventuelt
en anden kikkert, der kan monteres - det er jo en billig måde, at udelukke den side af sagen. [Smile][Smile]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#25
Øh nu bliver jeg lidt nysgerrig, AP projektiler i 7.62 er da ikke cromeblanke, de har blot en sort tip - mon ikke snarere petoni har skudt med coatede projektiler og derfor får anselige træfpunktaændringer når han skyder med ikke coatede. Det er ganske normalt at coatningen sætter sig i løbet og man kan godt komme ud for at der efterfølgende skal skydes rigtig mange skud med ordinær ammunition før coatningen er ude.

Der burde ikke ske noget med piben ved at afskyde AP-ammunition.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#26
Min Sako AII har flere gange fået godt med varme - dels på løbende skydning, og sidst inden Biografen brændte ned i Skjern røg der 60 skud igennem piben - og den skyder stadigvæk som den plejer. Alle gange har det været AMA...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#27
Projektilerne var blanke, jeg prøvede at skære i et af dem i håb om at finde kobber eller messing men uden held, de kom fra en kasse med 30 stk i

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#28
Hej ID

Jeg har skudt med panser brydende, for ca. 12 år siden. De var produceret af AMA, og var blanke, som rustfri stål. Der blev brugt en "reserve" riffel til formålet, idet piben absolut ikke havde godt
af medicinen.

Projektilet er en "solid" altså uden kerne.

Der findes ganske rigtigt en anden udgave, som du nævner, med stålkerne og kobberkappe - den er meget mere skånsom [Smile]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#29
Hej Petoni

Hmmm - har du stadig æsken - så vidt jeg husker er standard æskerne
med 50 stk.

Der er normalt stemplet et produktionsår på æskerne. De kan jo være af ældre dato.

Hvis du har undersøgt alt andet, og riffelgangen ellers ser fin ud,
ville jeg som det næste få undersøgt mundingen. Du kan have fået en
såkaldt "fiskemund" - dvs. at mundingen er blevet oval.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hej ID

Jeg har skudt med panser brydende, for ca. 12 år siden. De var produceret af AMA, og var blanke, som rustfri stål. Der blev brugt en "reserve" riffel til formålet, idet piben absolut ikke havde godt
af medicinen.

Projektilet er en "solid" altså uden kerne.

Der findes ganske rigtigt en anden udgave, som du nævner, med stålkerne og kobberkappe - den er meget mere skånsom [Smile]

Mvh. AB



Jamen så må jeg jo bøje mig - jeg har kun prøvet disse RUAG AP'er og de skader ikke løbet.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#31
Jeg tager til Sverige i morgen[^][^] så skal jeg se om jeg kan få et par stykker med hjem, eller tage et foto af projektilerne, så i kan se hvad det er for nogle tingester

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by petoni

Okay, jeg har en Husqvarna 1900 i cal. 30-06.[Smile]

Mit problem er: Jeg skyder normalt med Nosler Ball.Tip 11,7g, men i sommers var jeg på kuglebane i Sverige, og her lånte jeg, og skød med AMA ammunition, hvor jeg tror at kappen er lavet af jern/stål i hvert fald chromblanke projektiler.

Hejsa petoni.
Jeg kan se du skyder med kaliber 30-06 og at du har skudt med chromblanke kugler fra AMA.

De patroner du har brugt er ganske almindelige M/48 fra tresserne eller før. Dengang var det almindeligt at nikkelplettere eller sagt på en anden måde, at belægge kuglernes stålkappe med nikkel. Det kræver rensning umiddelbart efter skydningen (samme dag/aften). Ellers bliver din pibe helt sort og det er meget vanskeligt at rense ud uden ekstrem slid på piben efter renseprocessen. Dengang kunne krigerne selv sagt finde på at anvende ståluld, med den kedelige følge at piberne blev lige så meget pudset som skudt itu.
Giver du piben et tyndt lag olie umiddelbart efter skydningen, er det meget nemmere at rense ud.
Nyere 30-06 ammunition fra AMA, bruger også stålkapper men med en belægning af tombak og det er en helt anden sag. Det er forøvrigt samme projektiler som blev ladet i M/75 ammunitionen.
Jeg har brugt masser af begge typer og de har skudt rimeligt godt trods alt.

JPL
JPL
Svar
#33
Ja det er jo lige det der iriterer mig for den skød nemlig ret precist med de dersens kugler og jeg kan så ikke rigtigt forstå at riflen nu ikke engang kan skyde med den vanlige ammo som jeg bruger, med mindre det er fordi at den har stået siden august uden at være blevet trukket igennem.
Piben er, når man kigger igennem den efter den er blevet renset, aldeles pæn og glat, jeg har endda prøvet at trække vat igennem den for at se om der skulle være nogle grater i piben, det virker det ikke til

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#34
Har du i stedet for kemisk rensning prøvet at slibe/polere piben med f.eks. gold medallion el.l.?

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#35
Nu har jeg haft ringet til min svenske kompis Stig, og han siger at på æsken står der: 7,62 skarppatron M/48
Patronieringsdato: Jan 62

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)