Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikke T3
#81
TIKKA STYRER!!!!

Men ikke i lætvægts udgave, det skal noget vægt til, så vi buttede kan få brugt nogle kalorier.

Men jeg kunne da også godt "nøjes" med en Sako, hvis det var.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#82
Det er mit indtryk, at de fleste af dem, der er foruroliget med hensyn til at slæbe på en tung riffel, med fordel kunne nedbringe
egenvægten[Smile][Smile]
Nu hører jeg selv til blandt dem, der er med fordel kunne skabe balance mellem højde og vægt[xx(][xx(]det indebærer bare end anden levevis og kost[xx(][xx(]
Det forhindre mig bare ikke i at bære en samlet vægt på knap 6 kiloriffel + diverse andet grej i rygsækken.
Min påstand er at dem, der har problemer med det har problemer alligevel.

Jeg vil til enhver tid vælge en riffel med tyk pibe og der af følgende
præcisionsegenskaber.
Vægten styres jo meget af pibelængden, så man kan jo vælge en patron der ikke kræver så lang en pibe.
Fladtskydende eller ej kuglebanen skal stadig læres.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#83
Det er sjovt så meget i begynder at snakke om varminten efter jeg HAR købt lite'n? Næste gang kunne i måske gøre det før jeg køber riflen[?]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#84
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Har den fra normark et navn? Hvis jeg udspecifere meget præcist hvad jeg er interesseret i så har min våbenpusher meget lettere ved at finde det, også er jeg sikker på vi taler om det samme.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?



Det hedder såmen noget så simpelt som en rekylling dæmper til o/u[Big Grin][Big Grin]
Den har varenummer 2032199

MVH Schönauer

[Image: free-fighting-smileys-577.gif]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#85
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Citat:quote:

Ja, det er det, men hvad er ideen, først køber man en fin let
riffel, for derefter at fylde en ambolt i r*ven af den
En standard havde været smartere...


For f***** hvor har du ret 300win!!!

Det er sku næsten ikke til at hold ud at læse[xx(][Big Grin]

Data:
Lite 2,8/2,9kg
Varmint 3,6 kg

I tillæg til "liten" skal man betale 2k for at få gjort riflen lige så dårligt afbalanceret som en Bl**** og stort set lige så tung som en varmint.

Filosoferer man om man kan mærke den sluttelige differance på max 400 gram så har man vist for lidt fornuftigt at tage sig til......[Big Grin]
Nej køb dog en Varmint som er korrekt afbalanceret og klar "ud af æsken" samt en potientielt bedre præcision kva den lidt tykkere pibe.

Slæbte selv rundt på en 5kg riffel 14 dage i rad, oppe i bjergene i canada og det var virkeligt intet problem./Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Det var det, jeg prøvede på at udtrykke... [Wink]

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#86
Endelig går strømmen i den rigtige retning igen - så slipper vi vel i en periode for de historier om hvor slemt det er med de tunge rifler[8D]
Jeg er så spændt på at høre om hvornår det så også er ok med en riffel som ikke har kort pibe [Wink]

[Image: IMG_2703.jpg]
Billedet viser Sako 75 Varmint 308w med Leupold 4,5-14x50 vægt 5.050 kg med træls træskæfte[Wink]
"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Har den fra normark et navn? Hvis jeg udspecifere meget præcist hvad jeg er interesseret i så har min våbenpusher meget lettere ved at finde det, også er jeg sikker på vi taler om det samme.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?



Det hedder såmen noget så simpelt som en rekylling dæmper til o/u[Big Grin][Big Grin]
Den har varenummer 2032199

MVH Schönauer

[Image: free-fighting-smileys-577.gif]

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57



Mange tak. Vil gå ned og høre hvad det skal koste at få sådan en fætter i.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#88
Svært hørt, halvautomat!
Det er sgu da et interessant fænomen, at fabrikkerne laver riflerne
lettere og lettere, hvorefter folk fylder alt muligt lo*t på og i
dem, rekyldæmpere, mundingsbremser og alt muligt hokus-pokus,
for at riflen skal være til at skyde med........
En passende vægt af riflen, gerne en svær pibe er en
yderst effektiv rekylbegrænser.
Men jeg kan jo sagtens, alle mine rifler er håndbyggede,
undtagen Sako´en, og den er født med svær pibe.
Tunge at bære ? Spiller ingen rolle, jeg kan godt slæbe dem..

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#89
@ Halvautomat
>Det er det i hvert fald, når pibelængde og kaliber passer sammen.

F.eks.-Tåbeligt at lave sig en 300WM med 50cm pibe
Eller
-Tåbeligt at have en 50 cm pibe på 7mm RM
Eller
-Tåbeligt at kammre en kort pibe med en kaliber med stor hylstervolumen, der bruger langsomtbrændende krudt, uanset hvad kaliberen hedder

Ellers synes de fleste nok, at det er helt ok med en kort/land pibe, hvis det er funktionalites-messigt forsvarligt.

Buba

How.... eller er det måske 50 mm.....eller m... ???? Høgh hjæælp!!!

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#90
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Jeg er så spændt på at høre om hvornår det så også er ok med en riffel som ikke har kort pibe [Wink]


Buba: Det er vel det Halvautomaten skriver..[Wink]

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#91
Hvis man kun går ganske korte distancer på sin jagt, eller man har et kondital som en ekstremsportsmand, så kan det godt være at vægten på grejet er ligegyldig.

Men man må også tænke på den psykologiske effekt. Mit samlede jagtareal er på en milion kvadratkilometer og mit kondital er mikroskopisk, så jeg sætter altså pris på at riflen vejer så idt som muligt.

Udmattelse er en følelse mere end en fysisk tilstand, og jegkommer altså nogle flere kilometer ind i fjordene når jeg ved mit grej er let, så må I grine af det eller lade være.

Jeg ved godt, at jeg bare kunne tabe et kilo, så var der kompenseret for både matchpibe og 56 mm optik, men det er altså ikke sådan min hjerne opfatter det når jeg er afsted.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#92
@300 win

Ja, jeg kan godt se at det var lidt overflodigt at svare på et spørgsmål alle kender svaret på, og så oven i købet på dårlig dansk(har forsøgt at rette de mest åbenlyse fejl[:I]).

Jeg ville bare sige, at det er i orden at have både korte og lange piber, så længe de er funktionelle, dvs passer til formålet.

Var faktisk slat ikke klar over at der var nogle mode-messige tendenser i den retning.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#93
Dette er indlæg nr 92 i en tråd om køb af en riffel... Jeg vidste ikke mine indkøb af rifler var så interessante[Big Grin]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
#94
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Det er sjovt så meget i begynder at snakke om varminten efter jeg HAR købt lite'n? Næste gang kunne i måske gøre det før jeg køber riflen[?]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?


Nu var varminten jo inde over i starten, og det var mere kalibervalg som der blev snakket om. Men rolig nu, du behøver ikke denne pind i skæftet som rekyldæmper fordi du skal jo have bipod på og den vejer nok sine 400 gram, det virker også rekyldæmpende.

mvh

rekylling

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#95
selvfølgelig er det intressant thomas! når man køber en lite og i virkeligheden skulle have en varmint[Smile]

- Allan
Svar
#96
Hej Christensen

Spies sagde engang: "Der er to ting i verden man ikke kan købe for penge, Erfaringer og kærlighed.

-Men nogle gode erstatninger"


Gå tilbage i tråden og se at jeg foreslog en 270'er, hvis den skulle ha' let pibe.

Min 7mm sparkede som en hest, da jeg havde en Leupoldkikkert på, men efter jeg satte en tungere Zeiss 3-12 x 56 på, blev den blid som et lam.

Der er mange meninger her på sitet, men det kræver også erfaring før man ved hvem man skal stole på.

Man kan promovere alle andre end sig selv.

Det er jo ikke til at læse om den man får råd af, skyder 20, 200 eller 2.000+ skud med riffel om året.

De findes her alle sammen ...

Kan du huske tråden hvor jeg kom med løsninger til rekyledæmpning af din 338'er?

Hvorfra tror du jeg havde de erfaringer?

Og det er ikke for at lyde bedrevidende, jeg har jo også været 23 ... Og ved hvordan det er[Wink]

Hvis du vil ha' kvalificerede råd om riffelskydning og teknik, kan jeg hurtigt nævne dig en mindst en håndfuld du kan stole 100% på.

Du har sikkert haft fat i dem, men hvem er det [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#97
Kort eller lang pibe ?

hver ting til sin patron.

Det er indiskutabelt, at en lang pibe giver højere hastighed, men det er forskelligt hvor meget den enkelte patron har brug for.

Min 308 går fint med kortere pibe, men min 300 RUM ville være ynkelig
med alt under 26".

Spørgsmålet er så lige hvad man reelt har brug for.

De fladere kuglebaner og højere anslagsenergi på længere hold er da sjove at lege med, men man slipper stadig ikke for at lære kuglebane og vindafdrift.
Hvis man sammenligner de 2 ovennævnte, som er et næsten klassisk eksempel hurtig og langsom i samme kaliber, så tror jeg faktisk ikke
den hurtige slåer ret meget bedre ihjel end den langsomme.
Hvis man sammenlignede 7x57 med 7 mm rem mag kommer man sikkert til samme konklusion.
Og der er vel ikke mange, der i tvivl om hvilke af de nævnte patroner de skyder bedst med. Forskellen i kuglebane med et 200 meter nul er heller ikke særligt stor ud til 300 meter.
Magnum patronens største fordel er ikke den fladere kuglebane(ikke efter at lasermåleren blev hvermands eje) men evnen til at kuglen har kortere flyvetid og der med påvirkes mindre af vinden.
Så den højere anslagsenergi da. Noget vinder man da, men så skal vi op på vildt, der kræver højere energi for at det er en fordel.
Og er målet højere energi er jeg overbevist om, at tungere kugler fra en større kaliber(læses diameter) er bedre medicin.

Halvautomat
Jeg taler ikke imod lange piber(du har selv set et par stykker af mine), men blot for at de bruges hvor det er fornuftigt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#98
Og det er ikke for at lyde bedrevidende, jeg har jo også været 23 ... Og ved hvordan det er

det kan du da ikke huske mere[Big Grin][Big Grin]

tilbage til riffelkøb: jeg ville også vælge lite´n, ikke af fornufthensyn men fordi den tiltaler min krøllede smag.
det er jo heldigvis ikke alle våbenkøb der styres af fornuften[:I]

hvis der var tale om den riffel jeg bruger 90 % af tiden ( 6,5 ) var det en anden sag: der skal det være tyk pibe og kraftigt skæfte.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hej Christensen

Spies sagde engang: "Der er to ting i verden man ikke kan købe for penge, Erfaringer og kærlighed.

-Men nogle gode erstatninger"


Gå tilbage i tråden og se at jeg foreslog en 270'er, hvis den skulle ha' let pibe.

Min 7mm sparkede som en hest, da jeg havde en Leupoldkikkert på, men efter jeg satte en tungere Zeiss 3-12 x 56 på, blev den blid som et lam.

Der er mange meninger her på sitet, men det kræver også erfaring før man ved hvem man skal stole på.

Man kan promovere alle andre end sig selv.

Det er jo ikke til at læse om den man får råd af, skyder 20, 200 eller 2.000+ skud med riffel om året.

De findes her alle sammen ...

Kan du huske tråden hvor jeg kom med løsninger til rekyledæmpning af din 338'er?

Hvorfra tror du jeg havde de erfaringer?

Og det er ikke for at lyde bedrevidende, jeg har jo også været 23 ... Og ved hvordan det er[Wink]

Hvis du vil ha' kvalificerede råd om riffelskydning og teknik, kan jeg hurtigt nævne dig en mindst en håndfuld du kan stole 100% på.

Du har sikkert haft fat i dem, men hvem er det [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...




Nu var forskellen på 270 win og 6,5x55 lige lille nok for mig. Så derfor blev det 7mm i stedet for. I bagklogskabens ulidelige klare lys så skulle jeg have købt en varmint, men det er lige lidt for sent, så nu ryger der et rekylstop op i røven på den og et par kilo bly hvis det er nødvendigt.

Nu er jeg ikke så rutineret en skytte jeg kan se forskel på om der sidder en jagt pibe eller en varmint pibe på min riffel, så...

Men ja det indlæg om 338 har jeg lige nærlæst igen.

Riflen er med en 3-12x56 zeiss kikkert og bipod, så kan ikke lægge mere vægt på uden at skulle bruge blyklodser.

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
Citat:quote:

Nu er jeg ikke så rutineret en skytte jeg kan se forskel på om der sidder en jagt pibe eller en varmint pibe på min riffel, så...


Det er ikke svært..... se på forskæftet (bredt) og tykkelsen på piben (tyk pibe - over 20mm)[Wink]

Og det med lette rifler hvad er fordelen ud over, at de er mere handy i tæt skov - lettere at bære når man skal sammenholde det med at de er svære at skyde med på fritstående, liggende, siddende og på løbende skydning samt at de ubehagelige at skyde med ved ved ca. 308w og opefter[?]

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)