Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtmoral????
#21
Ja, jørgen har forstået det, og man ved jo aldrig måske kan han ha ladet med det "forkerte" krudt.. sommetider er det jo sådan at overdrivelse fremmer forståelsen.
men hensyn til Bl..... så er det vel ikke et problem i en så vel gennemtænkt våbenkonstruktion, men en sådan "krybskytte" skyder nok med en gammel mauser 98.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ja, jørgen har forstået det, og man ved jo aldrig måske kan han ha ladet med det "forkerte" krudt.. sommetider er det jo sådan at overdrivelse fremmer forståelsen.
men hensyn til Bl..... så er det vel ikke et problem i en så vel gennemtænkt våbenkonstruktion, men en sådan "krybskytte" skyder nok med en gammel mauser 98.
Mvh.
Leif R.

The Shootist
.45 forever



@ Shootist.

Hvad F..... er der nu galt med en gammel Mauser 98.

@ Korthår.

I overskriften skriver du "Jagtmoral"

Det burde have været "Overhovedet ingen jagtmoral"

Det er da muligvis en landmand der er plaget af kronvildtet, og det koster ham mange penge, men så kunne han jo leje jagten ud, og ad den vej kompensere for markskaderne.
Er det en jæger der har lejet jagten på ejendommen, ligner det noget i retning af, at i dag skal jeg have noget for min tårnhøje jagtleje.

Begge del er selvfølgelig helt uacceptabelt, men spørgsmålet er bare:
Hvordan kommer vi den uskik, læs grådighed, til livs.
Vi kan selvfølgelig sagtens sidde her på foraet og harmes over det skete, men det får ham næppe til at stoppe.
Gode forslag efterlyses.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#23
Moral og etik er jo en interessant diskussion. Jeg syntes, at det er vigtigt, at vi jægere tager den selv inden omverdenen tager den for os!!.

Målet må jo ikke være at finde det ultimative reglsæt, som alle skal overholde - Der skal være plads til forskellighed.

Jeg har det sådan at det er en hobby, så jeg skal have "en god fornemmelse i maven" med det jeg foretager mig - Så syntes jeg at det er en god idé, at man lige mærker efter om man kan forklare/forsvare det der foregår for en "ikke jæger". Det jeg ikke kan forklare til en "ikke jæger", det undlader jeg så at deltage i.

Mvh.

Jørgen
Svar
#24
Citat:quote:

Originally posted by krybskytten

Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ps. mit fromme ønske er at han skyder med Bl.... og at en kugle sætter sig i løbet....



Jeg er helt ny på goinge forum men har kigget lidt og det her er da et af de værste indlæg jeg har læst [xx(



Her foregår meget skappe sager.Med dit brugernavn burde du vel være
forberedt[Wink]
"Once upon a time in the West"
Svar
#25
Hej!

Her i området havde vi for år tilbage, en der lagde
alle de bukke ned, han kunne på sine ca. 50 tdr. land.
Det var ikke ualmindeligt at han skød 4-6 styk.

Efter nogle sæsoner blev naboerne trætte af ham og aflagde
ham en lille visit.

Samtalen skulle have forløbet ca. sådan her.

[b]Dow! Vi ka´ forstå på´et
at du mangler kød. Så´eh her har do en halv gris.[:o)][:o)]
Hvorefter de kørte igen,efterladende den halve gris.[/b]

Og det hjalp sgu.[Big Grin][Big Grin]

Jomela
Svar
#26
Han skulles tvinges til selv at slagte alle 7 opskære kødet og nå at æde det inden det bliver så gammelt at selv Tulin ikke vil købe det.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#27
Moral og etik er jo en interessant diskussion. Jeg syntes, at det er vigtigt, at vi jægere tager den selv inden omverdenen tager den for os!!.

Målet må jo ikke være at finde det ultimative reglsæt, som alle skal overholde - Der skal være plads til forskellighed.

Jeg har det sådan at det er en hobby, så jeg skal have "en god fornemmelse i maven" med det jeg foretager mig - Så syntes jeg at det er en god idé, at man lige mærker efter om man kan forklare/forsvare det der foregår for en "ikke jæger". Det jeg ikke kan forklare til en "ikke jæger", det undlader jeg så at deltage i.

Mvh.

Jørgen

ikke en dårlig formulering

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jeg er helt ny på goinge forum men har kigget lidt og det her er da et af de værste indlæg jeg har læst

lad mig rediger Leif´s indlæg: måtte han have taget fejl af MRP og R1
Grunden til at du mener at han skal bruge R1, er det fordi at du ved at det har så lav en vægtfylde, og dermed evne til at producere gas, at det kun kan lave et mauserfarligt overtryk, og dermed ikke vil være i stand til at åbne en superstærk Dass riffel

mvh
Strom



jbn
Svar
#29
Næ, Ras der er ikke noget i vejen med en Mauser 98 dem er der mange der holder af, og som du ved har jeg jo selv et par stykker..
Det er helt korrekt når du skriver mangel på jagtmoral, og vi bør ikke tolerere den slags kalder sig jægere, men vi kender jo ikke mandens id og måske donerer han kødet til Frelsens hær til uddeling ved juletid!! nå ikke, sørgeligt er det i alle fald.

Mit andet fromme ønske er at han river sig i nosserne på et rustent pigtrødshegn næste gang han er på slagt.
(når jeg nu ikke må ønske det andet)

Mvh.
Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#30
lad mig rediger Leif´s indlæg: måtte han have taget fejl af MRP og R1
Grunden til at du mener at han skal bruge R1, er det fordi at du ved at det har så lav en vægtfylde, og dermed evne til at producere gas, at det kun kan lave et mauserfarligt overtryk, og dermed ikke vil være i stand til at åbne en superstærk Dass riffel
næe, det er udelukkende fordi det løber så godt i krudtautomaten[Smile]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#31
Citat:quote:

Det er da muligvis en landmand der er plaget af kronvildtet, og det koster ham mange penge, men så kunne han jo leje jagten ud, og ad den vej kompensere for markskaderne.
Er det en jæger der har lejet jagten på ejendommen, ligner det noget i retning af, at i dag skal jeg have noget for min tårnhøje jagtleje.

Begge del er selvfølgelig helt uacceptabelt, men spørgsmålet er bare:
Hvordan kommer vi den uskik, læs grådighed, til livs.
Vi kan selvfølgelig sagtens sidde her på foraet og harmes over det skete, men det får ham næppe til at stoppe.
Gode forslag efterlyses.

Venlig hilsen

375ras



For nogle år siden var der herude problemer med at folk skød på for høje gæs, Det hjalp på det da andre jægere begyndte at kommentere det på forskellig vis[}Smile].
Vi skal måske til at være bedre til at punke istedet for at rose når kammeraten møder op med spidsbuk nr. 127[?].
Mht. at blive siddende når man opdager at naboen har jagt, hvis det er den nærmeste nabo vil jeg enten aflade eller give mig til kende og vende det med ham, er det lidt længere væk bliver jeg siddende og kommer der noget jeg vil skyde, så skyder jeg, dog ikke i hobetal, men hvis jeg på forhånd er klar over at naboen holder jagt, så bliver jeg hjemme

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#32
Hvis jeg nu har gættet rigtigt hvilken statsskov korthår taler om, så er der det lokale problem at kronvildtet spiser om natten på markerne rundt om skoven og om dagen står de og smæsker sig med sitkagran(at de gider), rødgran og hvad de ellers kan komme i nærheden af, inde i statsskoven.
Hvor meget dette ligger inden for sandhedens (u)klare grænser skal jeg lade være usagt, men en del af bestanden af kronvildt i statsskov distriktet har i hvert fald oven nævnte opførsel. Hvor stor en del lader jeg stå hen i det uvisse.
Men nogen landmænd oplever at de har kronvildt gående på deres marker og esser og når jagt sæsonen går ind forsvinder kronvildtet, i hvertfald i dagtimerne. Så bondemænde kan opleve at have skader fra vildtet men ikke goder via. enten jagt eller jagtleje.
Så hvis det er en bondemænd der ikke har fået et eneste stykke kronvildt kan jeg så men godt forstå at de sætter sig på jagt når statsskoven holder jagt. At man så vælger at nedlægge 7 stykker kronvildt er vist lige at presse citronen. Men på den anden side hvis han ikke har skudt noget de sidste år så forstår jeg ham nu godt, dog tvivler jeg på dette er tilfældet.

Det kunne være ret interessant at vide om det var bondemanden der havde været i gang... Eller en jagtlejer... Omkring statsskov distriktet er jagtlejen så vidt jeg ved ganske horrible. Snakkede med en der ville leje sine 5 ha pløjemark ud for 12000 kr per år men så måtte jeg også skyde det kronvildt jeg ville...[}Smile]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#33
Citat:quote:

Det kunne være ret interessant at vide om det var bondemanden der havde været i gang... Eller en jagtlejer


Det er et par jagtlejere der ikke kan styre aftrækkerfingeren[xx(],

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#34
Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Det kunne være ret interessant at vide om det var bondemanden der havde været i gang... Eller en jagtlejer


Det er et par jagtlejere der ikke kan styre aftrækkerfingeren[xx(],

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Avs jeg håber bondemanden opsiger deres jagtleje kontrakt.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Kima

Citat:quote:

Det kunne være ret interessant at vide om det var bondemanden der havde været i gang... Eller en jagtlejer


Det er et par jagtlejere der ikke kan styre aftrækkerfingeren[xx(],

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.



Avs jeg håber bondemanden opsiger deres jagtleje kontrakt.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.



NIX - landmanden lejede jagten ud som "Danmrks bedste kronvildtjagt" til absolut højestbydende.

mvh
Korthår
Svar
#36
Citat:quote:

Avs jeg håber bondemanden opsiger deres jagtleje kontrakt.



Citat:quote:

NIX - landmanden lejede jagten ud som "Danmrks bedste kronvildtjagt" til absolut højestbydende


Egentlig er han ikke bedre end lejerne, men det er stadig manden med aftrækkerfingeren der bestemmer hvor meget han vil skyde

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#37
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Hej alle

Forleden (i sidste uge) var der kronvildtjagt i en nærliggende statsskov.
Jagten blev afholdt som såkaldt stortryk, og der blev nedlagt ca. 12 stk. kronvildt på statens arealer.
Så vidt - så godt.

Men en nabojæger havde sat sig i skellet og skød 7 (syv) stk. kronvildt som blev presset ud fra statens arealer.

Hvad synes I - er det OK eller hva'?

I kan nok regne min holdning ud - ellers havde jeg nok ikke bragt det frem.

mvh
Korthår



Efter kontakt fra én af de omtalte nabojægere, vil jeg gerne komme med følgende præciseringer:

De 7 stk. kronvildt blev ikke nedlagt af een jæger, men 5 som alle var placeret sikkerhedsmæssigt korrekt.
Det var en fejl at der ikke inden jagten var aftalt et evt. max. antal stk. vildt.
Det ene stk. kronvildt var anskudt før det kom ind på terrænet (dårligt løb) og krævede 8 skud, men da det var anskudt var det magtpåliggende, at dyret blev nedlagt - uanset afstand og skudvinkel.
Iøvrigt vil man ikke på senere jagter glemme, at aftale eventuelle max. antal stk. vildt som må nedlægges.
Der var passeret min. 80 stk. kronvildt over arealet.


Ret skal være ret og da ovennævnte oplysninger kan have indflydelse på Jeres meninger, er det vigtigt, at de kommer frem.

Det ændrer dog ikke på min grundliggende mening med tråden, men skal sætte de konkrete og faktiske forhold i det helt rigtige perspektiv.

Personligt synes jeg det er glædeligt, at denne tråd har været medvirkende til en debat om et - i hvert fald her på egnen - meget kontroversielt og heftigt debatteret emne.
Glædeligt er det også, at ikke blot de involverede nabojægere, men sandsynligvis også alle andre jægere her på egnen, nok vil være mere påpasselige omkring de aftaler der bør gælde omkring acceptable afskydningstal på de enkelte terræner.

mvh
Korthår
Svar
#38
næ, det gør det ikke bedre for mig.
arealet er vel ikke så stort at man ikke kan høre de andre skud.

desuden er det helt ude i hampen at 5 mand har så dårlig moral at de vil være hegnsskytter ( det var lige før det var bedre at der kun var ét råddent æble )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
Hej

Jeg vil helt sikkert mene at man aldrig udnytter andres drev på den beskrevne måde, men hvis man er taget ud på sit stykke og de går i gang ser jeg ingen grund til at tage hjem. Det skulle da selvfølgelig kun være hvis man fik den man gik efter, eller man sad sikkerhedsmæssigt uforsvarlig.

Jeg har også fået indtrykket af at de sidder mange på et lille område, som bare er mark. Hvis dette er tilfælde er det jo en ren slagtetur de er taget ud på, og især hvis de har haft kendskab til at statsskoven jagt den dag. Hvis man ved det tager man selvfølgelig ikke afsted, det er at udnytte andres jagt.

MVH- Allan
Svar
#40
Tja, de har ikke gjort noget ulovligt, men alligevel[xx(]
17 Dådyr skudt på kongejagt

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)