Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kal .222 med Næsehornskugler
#21
Citat:quote:

De værste kugler jeg selv har oplevet med dette fænomen er Hornady´s Interbond og den gamle Swift Scirocco I.



Er der nogen der har prøvet den nye Scirocco II. Den er med i det nyeste Vaapen Tidingen, hvor de tester 30.06 og her ser den ud til at holde godt sammen og den har en rigtig fin BC.
Mvh.

Yeti
Svar
#22
Oryx´en har også en stor temporær sårkanal.
Den expanderer til en relativ stor diameter og holder den diameter ret længe.

Måske vi fokuserer lidt for meget på de der bondede superkugler???

Laver de traditionelle blyspidskugler lige så meget "blodbudding"???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Når vi nu diskuterer emnet kunne det være sjovt med billeder som ULG´ens, altså skinnede dyr, så vi kunne lave nogle visuelle sammenligninger kugler/kallibre/hastigheder imellem.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Så vil jeg da lægge et par billeder af et dyr jeg nedlagde, her før jul, med et kaliber i den grovere ende af skalaen:

Kal. 375H&H, 225 grains HornadySP v0 ca 800, skudafstand ca 35 meter.

Udgangshul:
[Image: udgangshul.jpg]
Indgangshul u. skind:
[Image: indganguskind.jpg]
Udgangshul u. skind:

[Image: udganguskind.jpg]

Altsammen meget pænt, men indvendigt: [xx(]
[Image: indvendig.jpg]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#24
Hvad pokker gør i ved det råvildt??? det ligner næsten de ræve jeg træffer med varmintkugler[B)][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
halløj Clax
når du nu vil bruge din .375 til råvildt, var det så ikke bedre med en for kalibret mere normal (tungere/langsommere) kugle ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#26
Hej Strom

Tjoh, det kan du da ret i ...

Men det var for at kunne anvende samme kugle til både træning og til drivjagt i Polen.

Det spænder jo over svin, rå og kronvildt, og jeg vil gerne vil ha' noget stopeffekt.

Hvis man nu sammenligner med f.eks. 30.06, så er hastigheden jo ikke overdrevet, men måske er kuglen her lidt for blød ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#27
Men det var for at kunne anvende samme kugle til både træning og til drivjagt i Polen.
vil du kun bruge en 225 gr kugle på drev ?
jeg bruger 270sp og tidligere 300 rn

(jeg kan godt se at det her ikke har en pind med 50 gr Rhinokugler i .224)[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#28
Citat:quote:

Måske vi fokuserer lidt for meget på de der bondede superkugler???

Laver de traditionelle blyspidskugler lige så meget "blodbudding"???



Tjah-måske,men Partition kan også lave store huller,her i kal.308[Sad]

[Image: P1040359-copy.jpg]

Meeen,det kommer jo lidt an på hvor man sætter kuglen.....[Wink]
[Image: P1120077-copy.jpg]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#29
Jamen, så vil jeg da også gerne bidrage med lidt:
[Image: HPIM3780.jpg]
6,5-284 m. Hornady SP

/Søren
Svar
#30
Tak,så ved jeg hvilken kugle jeg IKKE skal bruge i min nye(brugte) riffel[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#31
holy shit, Søren
var det 140 grain?
hastighed?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#32
Det skal siges at det var en "forsøgsladning" jeg denne dag havde med på jagt, vel at mærke, den VAR testet på skive først.

Ja, det var en 140 grs. med ca. 970 m/s i "rumpen", hvilket var frembragt af 58 grs. MRP.

Forsøget blev lavet for at se, hvor smertegrænsen mht. overtryk og præcision gik. Man kunne se det på fænghætterne, men ikke noget vildt skræmmende. Præcisionen var 30mm. for 4 skud på 100 mtr..

Bare rolig der er skruet ned for blusset i dag, men den gav en god knald & fald effekt...!![8D]

/Søren
Svar
#33
Huha - vi siger tak for rædselskabinettet [Big Grin] - det giver ligesom oredet "blodbudding" mening [xx(]

Er der ikke nogen der har nogle billeder af "i orden" ind-/udgangshuller??? Alle snakker om udgangshuller som en 5-krone - lad os se dem, og hvilken kugle/hastighed er der anvendt???

Mit eget indspark er at med Sako Gamehead kugler i .223 (V0=1015 m/s) synes jeg at der er en del blodudtrædninger mellem hinderne - ind og udgangshul er ok men hele bovbladet af dyret kan godt være "blodigt"

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#34
Her er en der er skudt med 22-250 55grains Sako Gamehead, på 80m. der var god knald og fald effekt, lever og lunge var blodbudding mellemgulvet var slået i stykker sammen med maven[V].
Der var ikke gennemskud/udgangshul, men på samme side som indgangshullet var der 4 brækket ribben parallelt med rygraden. Jeg fandt ikke noget af projektilet.

[Image: raalam20071227.jpg]

[Image: ind22250.jpg]

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Jamen, så vil jeg da også gerne bidrage med lidt:
6,5-284 m. Hornady SP

Den kombination kan vist med rette kaldes Svampebob[xx(]

/Søren



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#36
Så blev de testet - Rhino, cal. .222, 50 grs.

2 Svenske bukke er natuligvis ikke verdens største statistiske grundlag, men jeg tror ikke jeg vil lave flere af den slags.

Grunden er følgende:

som det kan ses på de to billeder er der en hel del blodbudding. Det første billede viser udgangshullet på en buk som efterfølgende løb ca. 80m. Det andet billede viser indgangshullet på en anden buk som løb ca. 20m. Med den relativt volsomme blodudtrækning både på indgangs og udgangssiden ville jeg forvente lidt mere knald og fald effekt. Når man dertil lægger, at kuglerne (i hvert fald i min riffel) ikke går særlig præcist - ok - kald det hysteri, men en spredning på 25 - 35mm på 100m er lige i overkanten til min smag (selv om jeg er med på at det ikke betyder det vilde til jagt på for .222 normale skudafstande.

Det sidste billede af den buk som løb ca. 80m er taget den 17/8 - 2008 ca. 06:30.

[Image: P8180047.jpg]
[Image: P8180048.jpg]
[Image: 17082008001.jpg]

Hjemmeladeren

Born to hunt - forced to work
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#37
Tjaa...

Min erfaring er at det i meget stor udstrækning er en "additiv" effekt..

Jeg har selv oplevet store blodudtrædninger med f.eks. 100 grains Barnes-x i 6,5xtræls hvor V0 har været ca 900m/s

en 50 grains Rhino vil jo være mindst ligeså hurtig i en .222...

Stor hastighed på kuglen ved anslag + hurtigt expanderende kugle + flugtstrækning = voldsomme blodudtrædninger.

For at teste hypotesen vil jeg i efteråret så vidt muligt skyde råvildtet med min 376Steyr og med 300 grains TSX eller 350 grains Woodleigh ... så er vi ihvertfald ovre i "tunge og langsomme" kugler med kontrolleret expansion.

Min bror vil fortrinsvis skyde med 55 grains BearClaw i sin .222, det har indtil nu været en særdeles effektiv kombination.

Vi skal nok tage billeder hvor "frakken er taget af" så vi kan se virkningen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#38
jeg forstår det ikke helt: jeg har brugt 100 gr hornady i .257 på 100+ rådyr, og 25-06 er da ikke en skildpadde.
kan det tænkes at .257 kuglen er hårdere ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#39
Jeg har vist skrevet om det før m.h.t Hornady Interlock kuglerne, noget tyder på at de i nogen kalibre er tykkere i kappen end i andre, altså set i forhold til kuglevægt og kaliber.

Jeg har slebet nogle stykker flade (altså faktisk gennemskåret dem på langs, så man kan måle kappens tykkelse) og jeg har bemærket at f.eks i 6,5 er kappen samme tykkelse som i 7 mm, det giver jo alt andet lige en trægere expansion af 6,5 projektilet end et 7 mm.
Jeg tror lige jeg vil se hvor mange forskellige Hdy interlock jeg kan finde i mine skuffer og så få målt kappe tykkelserne.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#40
Den buk jeg skød i Sverige i år faldt for en 250 grs Barnes TSX spyttet ud af min 9,3x62 med 800 m/s. Den tog ikke et skridt, og ødelæggelserne i kødet var minimale.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)