Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Rex Ibargun cal. 20
#21
[quote]Originally posted by ujensen

For det første, så fortsæt endelig på samme måde. Hvis man ikke vil opdateres så tit, kan man jo åbne tråden med lidt længere mellemrum. Jeg vil gerne opdateres som arbejdet skrider frem.
Et lille spørgsmål: Hvorfor er der en kant i den forreste lodrette flade ca. en cm fra overkanten?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Hej Uffe
Den kant forsvinder i takt med at skæftet foroven arbejdes ind i de modsvarende buer på baskulen. Den forklaring er svær at give videre uden billede. Fint at du spørger ind til det.Som det kan ses på billedet, hvor det gamle skæfte optræder, går buen ikke helt ud til kanten.
[Image: DSC00336.jpg]
Svar
#22
Jeg tænkte godt at det ikke var tilfældigt [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#23
Pyyyyyyyyha!
Har været flittig hele ugen.Projektet har været inde i en afgørende fase.Det er ikke sådan (desværre), at arbejdet med tilpasning af baskulen bliver lettere efterhånden, som man får flere dele på plads.Man kommer selvfølgelig nærmere målet.Efterhånden som de forskellige dele fikserer hinanden bliver der mindre spillerum til de følgende dele.Jeg er sluppet nådigt igennem og baskulen sidder på plads.
[Image: DSC00355.jpg]

En af de ting, der har gjort denne montering særligt spændende/truende, har været at jeg faktisk endte op med at måtte lave både den øverste og nederste not færdige inden jeg begyndte at fræse ud til indvendige dele.Jeg har som tidligere nævnt haft 2 indvendige hanearme og en fjeder siddende på baskulen. De 2 hanearme er nittede, og jeg havde ikke mod på at fjerne nitterne.Det at skulle lave noterne færdige krævede megen opmåling og kontrol.Noterne skal sidde rigtigt i forhold til hinanden bl.a. fordi, der er en gennemgående bolt, der spænder det hele fast til skæftet. På denne skyder er der faktisk to bolte! Foruden den bag sikringen sidder der også en under toplukkeren.
[Image: DSC00354.jpg]
Den underste nots placering var givet på forhånd, og jeg har arbejdet med at få den underste tunge til at sidde i den rigtige dybde. Den ligger an bagest i det lille sæde, hvor en bolt skal gå igennem.I den forreste del ses den firkantede udstemning, hvor en firkantet blok på den underste tunge passer ind. Bolten under toplukkeren skrues ned i denne blok og trækker dermed tungen på plads og holder denne. Begge anlægsflader på den underste tunge skal ramme samtidigt, hvilket giver en del tilpasningsarbejde.Det gennemgående hul til sikringsarmen valgte jeg at save ud med en løvsav. Jeg borede et hul i begge ender af en optegnet firkant.Frigjorde løvsavens klinge i den ene ende og stoppede klingen igennem det ene af de borede huller. I den stilling blev løvsaven igen forenet med klingen i den anden ende.Efter udsavning blev der arbejdet med file. Jeg valgte løvsaven, fordi det kan være bøvlet og risikabelt at anvende stemmejern på så lidt plads.
[Image: DSC00347.jpg]
Jeg mangler stadig at bore hullerne til de 2 bolte, der spænder baskulen fast til skæftet.Hullerne skal bores meget præcist, da der ikke må være slup. Samtidig skal de bores, så baskulen er helt i kontakt med skæftet på anlægsfladerne.
[Image: DSC00359.jpg]
Svar
#24
Jeg har lige brugt et par timer på Rexén.Jeg har set frem til at skulle bore op til de 2 bolte, der fastholder baskulen i skæftet.Inden jeg borede, brugte jeg vinkel og førte centrum på hullerne ud til skæftesiderne både på oversiden og undersiden. Derved opnår man at kunne tegne en sigtelinie for boringen, der foregår i en stationær borestander.Yderligere gjorde jeg det, at jeg spændte baskulen stramt mod skæftet med en lang skruetvinge. Den skal sidde rigtigt for at spænde kontaktfladerne ordentligt sammen.Selve boringen foregik direkte ned igennem hullerne i baskulens tunger.Begge gange borede jeg fra gevindsiden, så jeg var sikker på, at der hurtigt og let her kunne skabes kontakt mellem bolt og gevind.
[Image: DSC00380.jpg]
Begge boringer gik godt, og baskulen sidder nu urokkeligt fast og sidder tæt.På billedet kan ses, at jeg mangler ca.1-2m.m. i, at bolten er skruet helt i top, hvor den oprindeligt er filet i størrelse på det gamle skæfte. Jeg skal faktisk brug for et par millimeter på undersiden, så jeg kan få aftrækkerbøjlen forsænket korrekt. 2 fluer med et smæk er godt/heldigt.
[Image: DSC00367.jpg]
I aftes brugte jeg tid på at tegne profil til skæftets endeflade og pistolgreb. Ligeledes tegnede jeg skæftets profil op set fra oven(og fra neden). Pas på at være opmærksom på pistolgrebet, når du tegner og saver.Der kan ikke på eks.vis båndsav saves fra skæfteenden og helt frem, fordi pistolgrebet er bredere i bunden en smalleste skæftestykke foran skæftepuden( på dette skæfte)
Alt, hvad der kunne saves på båndsav, blev derefter savet ud. På billedet med skæfteprofilen i endefladen ses desuden sort afrikansk bøffel i 2 udgaver. Den ene varmet op og klemt flad, den anden er desuden savet ud i en mere bekvem udgave. Jeg har planer om at lave skæfteafslutningen i dette materiale. Afgørende bliver det, om jeg kan lave en ordentlig netskæring i hornet. Jeg har endnu ikke afprøvet om værktøjet kan aflevere en blank overflade i skæringerne.
Måske har nogle af jer prøvet det, og jeg hører gerne om det.
[Image: DSC00375.jpg]
Efter udsavning af skæftet på båndsaven gik jeg til den store rondelpudser og formede, det jeg kunne. Det er selvfølgelig spændende at arbejde sig ind til formen, fordi det skaber en forventning om, hvordan det færdige skæfte bliver.
Sikkert er det, at pistolgrebet skal afsluttes med en sort afslutning i bøffel. Formen bliver kraftigt inspireret af metalafslutningen, der sidder på den Sauer, jeg fornylig har skæftet.
Får jeg tid i morgen, kaster jeg mig over skæftet med rondelpudseren sat i vinkelsliberen.
[Image: DSC00369.jpg]
Svar
#25
[Image: DSC00387.jpg]

Skæftepuden er nu groft fritlagt. Jeg begyndte med bugthøvlen og høvlede bunden af skæftet så langt på siden op, som puden tillod. Bugthøvlen, som mange måske har et lidt anstrengt forhold til fra deres sløjd i skolen, er et fantastisk værktøj, når den er skarp og stillet rigtigt.Derefter tog jeg fat med pudseskiven sat i vinkelsliberen. Jeg har kun delvis begejstring for denne pudser! Den svider p.g.a. høj temperatur.Jeg ved ikke, om man kan få en grovere udgave, men det vil formodentlig hjælpe.Holder man i god tid, kan man selvfølgelig fjerne de svedne områder med andet værktøj. Det videre arbejde med skæfteformen består af arbejde med at ramme gode linier ved hjælp af rasp, fil og billedskærerjern. På billedet ses desuden min foretrukne fil: Kædesavsfilen! Den er meget billig og fantastisk effektiv, når man tager dens ringe størrelse i betragtning.
Et godt udgangspunkt for design på skæftet er selvfølgelig det gamle skæfte, der aldrig bør ligge langt væk, når man arbejder.Med afsæt i det gamle kan man uden større risiko ændre her og der, alt efter smag og behag.
Svar
#26
Hej walnut. Jeg har også købt et bøffel horn til pistolgrebet på mit næste skæfte. Jeg troede bare jeg kunne skære et stykke ud i en passende størrelse . Skal det varmebehandles , presses , inden det kan bruges [?][?][?]. Hilsen A-bolt
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej walnut. Jeg har også købt et bøffel horn til pistolgrebet på mit næste skæfte. Jeg troede bare jeg kunne skære et stykke ud i en passende størrelse . Skal det varmebehandles , presses , inden det kan bruges [?][?][?]. Hilsen A-bolt
Du skal bare gøre, som du har planlagt. Bøffelhorn er kun massive i området nær spidserne. For at få mere anvendeligt materiale varmer man dem op og klemmer dem flade og massive.Det er gjort, når de kommer i handlen.Den sorte blok på billedet er blot et horn, der har været udsat for en helopretning af selveste Hr. Hanghøj i Ferritslev. Han er kendt knivmager og forhandler af mange materialer og værktøj. Det er rart at få det i en udskåret blok. Bruger man f.eks båndsav til savning, skal man passe på snitterne!Det bedste er først at pudse/ file en flade, som hornet kan støtte på inden det saves. Det er faktisk et hårdt materiale, der ikke uden videre giver sig. Mvh Walnut


Svar
#28
Diverse små og større stunder i løbet af ugen er brugt til at færdiggøre formen på skæftet.Resten af arbejdet inden pudsning vil foregå med kædesavsfil og forskellige nålefile.Fra starten af dette projekt tog jeg beslutning om at ændre det oprindelige skæfte på et par punkter.Baskulen på denne 20ér er ret smal, hvilket selvfølgelig binder noget m.h.t til at ændre formen af pistolgrebet.De to spidse flader på siderne, hvoraf den ene ses markeret af en gul skabelon,skal stå rimeligt skarpt i den midterste del.Denne markering kan kun laves ved at skæftet ved spidserne falder i tykkelse.Alligevel har det, i det tilfælde her, været muligt at øge selve grebet med mere fylde.Det oprindelige skæfte var efter min smag for fladt, så jeg har gjort det kraftigere med større bue. En anden ting jeg har ændret er afslutningen på pistolskæftet. På det oprindelige stikker det helt fra i bagkanten, som det ses på billedet. Her har jeg ændret til større bredde, så bagkanten faktisk får kontakt med skæftet. Det har jeg gjort fordi, jeg synes det er mere harmonisk, og fordi jeg allerede tænker i en netskæring.
Når der arbejdes på formgivning af skæftet er der et par steder, der kræver ekstra opmærksomhed. Området foran skæftepuden skal flugte med skæftets øvrige linier. Den tidligere nævnte stregmålslinie kan bruges til fra begyndelsen at være i kontrol. Der kan foretages kontrolmålinger undervejs.Området under skæftepuden skal bevare en fin og korrekt kurve helt op under selve buen på puden. Her er øjemålet samt evt. en lineal hjælpemidler. Linealen kan lægges på langs for at finde evt. buler og uregelmæssigheder. Når de tidligere nævnte "trekantede buer" på siderne ved baskulen skal laves, fremstilles først en skabelon. Buerne tegnes på skæftet, der næsten har sin endelige form i områderne. Jeg bruger så et meget skarpt billedskærerjern hvis kurve passer til trekanternes afslutning.Disse buer, lavet på denne måde, er et fint fundament til at file fra og til, så skæftet møder afslutningen i en jævn overgang. Jeg håber på at blive færdig til netskæring i løbet af weekenden.
[Image: DSC00393.jpg]
Svar
#29
[Image: DSC00397.jpg]
Jeg har brugt det meste af dagen på skæftet kun afbrudt af småpauser.Jeg er nu helt tæt på den endelige form.Det er en god ide, når man afslutter ved kanter/baskule såvidt muligt at beholde baskule og aftrækkerbøjle på. Gerne fastspændt så tingene sidder, hvor de skal. Gør man det slipper man for ubehagelige overraskelser så som overskridelser af grænser eks.vis i form af for meget fjernet træ. Jeg mangler at afkorte skæftet til omkring 37cm incl. skæftekappen. Ligeledes mangler jeg at montere den afsluttende skive på pistolgrebet.Disse afslutninger monteres og slibes/ pudses sammen med stederne, hvor de sidder. Derefter afmonteres de igen og laves færdige.Planen var, som tidligere nævnt, at afslutte med bøffel. Jeg har prøvet at netskære i det sorte seje materiale, og det var ikke let! Det vil tage laaaaang tid, og vil måske slide mine netskæringsjern op på kort tid.
Overvejer at sadle om til ibenholt, som jeg kender fra knivfremstilling. Jeg har ikke erfaringer med det som skæftemateriale. Har nogen prøvet, det vil jeg gerne høre om erfaringer/holdbarhed.
Jeg har undret mig over, hvor meget arbejdsro jeg får af de faste læsere af denne serie.Jeg har tidligere opfordret til, at man blander sig læs: kommer med gode råd,stiller grimme spørgsmål osv.
I kan stadig nå det.
Næste billede bliver af den færdige skyder. Netskæringen har Swift skildret flot og detaljeret, så den vil jeg ikke tage med.
[Image: DSC00398.jpg]
Svar
#30
HATTEN AF!!!

Det ser sku godt ud[Wink]

Min fjendes fjende er min ven
Min fjendes fjende,er min ven....

Svar
#31
Hr Valnød fortæl hvorfor du kopierer skæftetypen direkte og i traditionel form, uden et eller andet særligt præg. Med det mener jeg at det eksempelvis kunne være som Swift's guldregnskæfter, eller måske en form for indlæg eller måske en udskæring eller netskæring oppe ved siden af rammen.

Måske lidt negativt opstød, men jeg syntes blot at det er lidt synd, når nu du har de misundelsesværdige evner. Håber du lige vil lade dig inspirere lidt, og så give den et ekstra pift.

Her er et billede hvor du kan se et eksempel på en udskæring og lidt af en ikke standard netskæring, mulighederne er mange og du bestemmer jo selv [^]

[Image: RI-5.jpg]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Hr Valnød fortæl hvorfor du kopierer skæftetypen direkte og i traditionel form, uden et eller andet særligt præg. Med det mener jeg at det eksempelvis kunne være som Swift's guldregnskæfter, eller måske en form for indlæg eller måske en udskæring eller netskæring oppe ved siden af rammen.

Måske lidt negativt opstød, men jeg syntes blot at det er lidt synd, når nu du har de misundelsesværdige evner. Håber du lige vil lade dig inspirere lidt, og så give den et ekstra pift.

Her er et billede hvor du kan se et eksempel på en udskæring og lidt af en ikke standard netskæring, mulighederne er mange og du bestemmer jo selv [^]

[Image: RI-5.jpg]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hej.
Dejligt med reaktioner.Det er ikke noget surt opstød men en fuldstændig relevant kommentar. Jeg vil selvfølgelig gerne bidrage med noget originalt. Jeg er stadig nybegynder, og har betragtet de første to( og eneste) projekter som studier og prøveklude. Jeg har faktisk indkøbt lekture fra USA, hvor traditionerne for dekoration af skæfter er udbredt.Efter min smag er det dog med skæfter som med så meget andet at begrænsningens kunst er vigtig.Noget af det amerikanske tenderer manglebrætter bortset fra formen.


Svar
#33
Jae Walnut, vi lader dig arbejde i fred og drømmer om selv at gro sådanne talenter frem.
Min holdning til våben er at det enkle og effektive er smukt. Den præcise tilpasning omkrign baskule, aftrækkerbøjle mv. Der er kælet for de detaljer som gør at geværet passer nøjagtigt til dig.

Et smukt skæfte med 100 timers udskæringsarbejde kan jo godt blive ødelagt af en arbejdsjagt, og det passer ikke til mig. Men det er jo heldigvis her vi er forskellige og jeg kan godt følge GD i hans betragtninger når nu dine talenter rækker. [Smile]

mvh

rekylling
Svar
#34
[quote]Originally posted by rekylling

Jae Walnut, vi lader dig arbejde i fred og drømmer om selv at gro sådanne talenter frem.
Min holdning til våben er at det enkle og effektive er smukt. Den præcise tilpasning omkrign baskule, aftrækkerbøjle mv. Der er kælet for de detaljer som gør at geværet passer nøjagtigt til dig.

Et smukt skæfte med 100 timers udskæringsarbejde kan jo godt blive ødelagt af en arbejdsjagt, og det passer ikke til mig. Men det er jo heldigvis her vi er forskellige og jeg kan godt følge GD i hans betragtninger når nu dine talenter rækker. [Smile]

mvh

rekylling
Dejligt med lidt selskab!Fin afveksling fra skæftearbejdet, der godt kan være både ensomt og nedbrydende. Jeg er først og fremmest håndværker men kan godt lide, ikke alt for prangende, udsmykninger på skæfterne. Hvis de pusles rigtigt på plads og bliver en del af skyderen, kan det være rigtig flot.På denne lille fine 20ér har jeg valgt farven sort til begge afslutninger. Jeg har så støbt en lille bøssemagerskrue, der skal oxyderes.Den skal forsænkes og fastholde skiven på pistolgrebet. Jeg har trukket puden lidt bagud for evt. at give plads til en lille ekstra netskæring, der går i spænd med den der kommer på pistolgrebet.
Rekylling er ikke så tosset et navn.
Mvh Walnut
Svar
#35
Jeg har selvfølgelig fulgt lidt med i projektet, og det ser flot ud! [Smile]

Med hensyn til dit spørgsmål ang. Bagkappe i ibenholt. På mit allerførste haglbøsseprojekt lavede jeg en bagkappe i mørkt Palisander.
[Image: Bagskfte001.jpg]

Nu er jeg jo ikke træfagmand, men er Palisander og Ibenholt det samme? [:I]

Mvh.
Swift
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Nu er jeg jo ikke træfagmand, men er Palisander og Ibenholt det samme? [:I]Mvh.Swift


Nix, Palisander= Jacaranda
Ibenholt = Diospyros

Begge med adskillige underarter.

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#37
[quote]Originally posted by Swift

Jeg har selvfølgelig fulgt lidt med i projektet, og det ser flot ud! [Smile]

Med hensyn til dit spørgsmål ang. Bagkappe i ibenholt. På mit allerførste haglbøsseprojekt lavede jeg en bagkappe i mørkt Palisander.
[Image: Bagskfte001.jpg]

Nu er jeg jo ikke træfagmand, men er Palisander og Ibenholt det samme? [:I]

Mvh.
Swift

Flot og harmonisk bagkappe vi her får at se.Det er noget i den stil jeg har forestillet mig, og palisander vil jeg godt kunne bruge. Ibenholt kan stå med meget skarpe kanter i en netskæring og kan poleres op til en meget blank overflade.Bøflen er ikke helt væk endnu.
Mvh Walnut
Svar
#38
Til Walnut.

Lige nu går der en fynbo rundt som kan bekræfte hvorfor mit navn er rekylling[V]Det var lige før jeg ikke ramte skiven[xx(]

Jeg er forresten selv hoppet på vognen, og har bestilt et stykke valnødtræ. Det er ovntørret og ca 1,8 meter langt. Derudover så har jeg bestilt lidt håndværktøj til grovfræsning og et træskæresæt. Når jeg kommer igang må jeg så se hvad jeg ellers kommer til at mangle. Det har været meget inspirerende at se og læse om dit projekt. Efterfølgende har jeg læst Swifts projekter også. Så jeg må nok sige at barren er sat højt.
Min indgangsvinkel er at jeg gerne vil have et skæfte som er lidt mere sportspræget og med mere gods i ved forskæftet. Jeg har gået og kigget på skæfter hele dagen og har nu en ide om hvad jeg vil lave.

mvh

rekylling
Svar
#39
[quote]Originally posted by rekylling

Til Walnut.

Lige nu går der en fynbo rundt som kan bekræfte hvorfor mit navn er rekylling[V]Det var lige før jeg ikke ramte skiven[xx(]

Jeg er forresten selv hoppet på vognen, og har bestilt et stykke valnødtræ. Det er ovntørret og ca 1,8 meter langt. Derudover så har jeg bestilt lidt håndværktøj til grovfræsning og et træskæresæt. Når jeg kommer igang må jeg så se hvad jeg ellers kommer til at mangle. Det har været meget inspirerende at se og læse om dit projekt. Efterfølgende har jeg læst Swifts projekter også. Så jeg må nok sige at barren er sat højt.
Min indgangsvinkel er at jeg gerne vil have et skæfte som er lidt mere sportspræget og med mere gods i ved forskæftet. Jeg har gået og kigget på skæfter hele dagen og har nu en ide om hvad jeg vil lave.

mvh

rekylling
[/quote)
Hej Rekylling.
Jeg måtte simpelthen skrive det navn! Super at du har købt materiale og værktøj. Når du først står med tingene, bliver du opslugt. Har du en kæreste/ kone, må du indstile dig på gang på gang at blivet fanget i ikke at høre(ordentligt) efter!
Jeg er sikker på, at vi nok skal være der, hvis du får brug for hjælp udover det, du kan hente i billeder og tekster herinde.Jeg var i værkstedet (skolen) for at lave forskellige ting i dag.I den forbindelse pakkede jeg mit tyrkiske valnød ud af lakforseglingen ved en forsigtig tur gennem tykkelseshøvlen.Det var bare for vildt!Jeg har ellers lovet både mig selv og resten af familien, at jeg vil pausere efter to skydere i rap! Jeg tror, at de får brug for både strips, gaffatape og konstant overvågning, hvis de skal forhindre mig i at få "tilbagefald". Glæder mig til både at høre om og se dit projekt. Mvh Walnut
Svar
#40
Godaften.
Har i dag lavet forskellige småting inden pudsearbejdet: Monteret og tilpasset den lille afslutning på pistolgrebet, afkortet skæftet med en let kurvet ende,der skal bære en kappe i sort og arbejdet med en fin fil på de store sideflader af skæftet.Der blev også tid til at tage hul på den tyrkiske valnød, der skal trækkes på den lille sidelås belgier med fuldgravering! Føj at skulle arbejde i så ædelt træ.Overvejer at skæfte en anden sidelåsskyder, jeg har liggende med et knapt så ædelt træ. Sidelås er noget andet. Er der nogle herinde, der har prøvet og evt. kan give et par staldtips? Jeg kan ikke dy mig for at vise et godnatbillede af, hvad jeg har set/ "kigget ind i" i dag.Har været på Hunterbid.com og set en del interessante stykker træ. Var tæt på at slå til i går men ventede til i dag og blev "busted". Der var en mere end undertegnede, der syntes, at sell price var god.
[Image: DSC00416.jpg]
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)