Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Rex Ibargun cal. 20
#41
Hej Walnut. Det ser da godt ud med den ændring af pistolgrebet.Jeg kan også bedst lide de klassiske linier som følger hele skæftet.Et pænt stykke træ har ikke brug for en masse krummelurer..det kan man gøre ved et træ uden så meget liv [Wink]. Ibenholt afslutningerne kommer til at blive prikken over i`et [:p] det bliver flot når der kommer olie på. Hilsen A-bolt
Svar
#42
hatten af for valnøddens flotte projekt,jeg har fulgt denne serie af flotte billeder,og mange nyttige informationer.man får selv lyst til at snitte et nyt skæfte.du skulle vel ikke havet optaget video omkring arbejdet.

mvh.bjarne olsen
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by bjarne olsen

hatten af for valnøddens flotte projekt,jeg har fulgt denne serie af flotte billeder,og mange nyttige informationer.man får selv lyst til at snitte et nyt skæfte.du skulle vel ikke havet optaget video omkring arbejdet.

mvh.bjarne olsen


Hej Bjarne.
Både tak til dig og A-bolt fordi i kommenterer projektet.Jeg håber for dig, at det ikke kun bliver ved lysten men også bliver omsat i handling.Det har ikke på noget tidspunkt været trals at videregive mit arbejde i dette forum. Mit sigte har fra start været at forsøge at sætte flere i gang med denne spændende beskæftigelse.Som jeg tidligere har skrevet er det ikke let at skæfte, hvis ambitionsniveauet er højt.At vide det kan fra begyndelsen gøre én skarp og focuseret.Små skridt og tid til eftertanke er også en nødvendighed.At skæfte skyder nr. 2 har været meget mere afslappet, fordi jeg havde bedre overblik og selvfølgelig havde gjort erfaringer med den første. At jeg tog fræseren i brug var en kæmpe lettelse.Den fjerner hurtigt og ubesværet materiale. Den vundne tid kan så i stedet bruges til præcision på samlingerne.
Mvh Walnut
[Image: DSC00406.jpg]
Svar
#44
Jeg tror vi er mange, som både er misundelige og dybt imponerede over det flotte arbejde, som præsteres. Meeen, nu er vi nogen, som ikke er udpræget manuelt begavede og samtidig kender vores begrænsning, så jeg ser det som flot inspiration til efterfølgelse for dem, som har tid, mod, evner og lyst til at nørkle i værkstedet. Personligt har jeg en speciel model SKB med beavertail forskæfte og ikke alt for kønt træ, som jeg gerne ville gøre noget ved... Men det bliver nok ikke mig selv, der gør det. Jeg tvivler på, at evnerne og tiden rækker. Men fedt at se fx. dig og Swift få noget exceptionelt ud af relativt kedelige våben!

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Jeg tror vi er mange, som både er misundelige og dybt imponerede over det flotte arbejde, som præsteres. Meeen, nu er vi nogen, som ikke er udpræget manuelt begavede og samtidig kender vores begrænsning, så jeg ser det som flot inspiration til efterfølgelse for dem, som har tid, mod, evner og lyst til at nørkle i værkstedet. Personligt har jeg en speciel model SKB med beavertail forskæfte og ikke alt for kønt træ, som jeg gerne ville gøre noget ved... Men det bliver nok ikke mig selv, der gør det. Jeg tvivler på, at evnerne og tiden rækker. Men fedt at se fx. dig og Swift få noget exceptionelt ud af relativt kedelige våben!

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40


Hej Panthera
Gode og fornuftige betragtninger at få med her.At kende sine begrænsninger er også en styrke.Har man dårlige erfaringerne med hændernes arbejde, kan vejen blive for lang og frustrerende.
Mvh Walnut
Svar
#46
Der har ikke været så meget tid til skæftet de sidste par dage.Der var problemer med at skaffe et stykke bøffel i den rigtige størrelse og kvalitet til bagkappen.Det passede mig egentligt fint, og jeg sadlede om til et stykke ibenholt. Jeg har færdiggjort knoppen, der afslutter pistolgrebet. Den er, som bekendt, i bøffel, og den lille sølvskrue er støbt med en rigtig bøssemagerskrue som model.Knoppen er først filet i facon og derefter slebet med vådslibepapir fra korn 320 og op til 1200. Til sidst er den poleret på maskine med en poleremasse. Som det ses på billedet, har jeg lavet to styrestifter på undersiden af knoppen( hullerne kan ses i skæftet).De er gode at have under fremstillingen og sikrer, at knoppen ikke kommer ud af stilling.
[Image: DSC00424.jpg]
Svar
#47
Hej Walnut

Verdensklasse arbejde - Man bliver jo dybt misundelig over sådanne evner...

Hvad har du gjort (fået gjort?) ved "metallet" (baskyle, og løb mv.) på den gamle skyder?

MVH
Klaasehaans

Guns are no more responsible for killing people than the spoon is responsible for making Rosie O'Donnell fat.
Svar
#48
Citat:quote:

Originally posted by Klaasehaans

Hej Walnut

Verdensklasse arbejde - Man bliver jo dybt misundelig over sådanne evner...

Hvad har du gjort (fået gjort?) ved "metallet" (baskyle, og løb mv.) på den gamle skyder?

MVH
Klaasehaans
Hej Klaasehaans.
Baskulen få en overhaling med lidt polering.De mekaniske dele er som nye, da skyderen knapt har været i brug. Jeg er på kig efter en opskrift til blånering. Jeg vil gerne strygeblånere. Jeg har læst lidt på lektien, og har forstået så meget, at det ikke er selve blåneringen, der giver den flotte overflade. Det er som med så meget andet det gode forarbejde, der bestemmer kvaliteten. Planen er, at fjerne den gamle brunering ved hjælp af saltsyre. Derefter vil jeg vådslibe fra korn 320 til 12-1500. Sluttelig vil jeg polere løb og andre dele på roterende klud. Derefter vil jeg så strygeblånere. Jeg har ikke pt. opskriften på blåneringsvædske.Måske er der folk i dette kompetente forum, der kan hjælpe. Er der noget galt i min plan vil jeg også gerne korrigeres.I løbet af næste uge bliver jeg klar til at netskære. Jeg har ferie i uge 7, som bliver finalen.At blive færdig med skæftning er selvfølgelig en dejlig ting, men det efterlader også tomhed, fordi aktiviteten er intens. Det findes der effektive midler mod! Valnød tilsat noget metal......

Mvh Walnut

Guns are no more responsible for killing people than the spoon is responsible for making Rosie O'Donnell fat.


Svar
#49
Hej Walnut!

Det skrider jo godt frem med skæftet – nydeligt arbejde! [Smile]

Indgår der også et nyt forskæfte i projektet?

Mht. Strygebrunering, har jeg en opskrift du kan få.

Mvh. Swift
Svar
#50
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Hej Walnut!

Det skrider jo godt frem med skæftet – nydeligt arbejde! [Smile]

Indgår der også et nyt forskæfte i projektet?

Mht. Strygebrunering, har jeg en opskrift du kan få.

Mvh. Swift
Hej Swift
Jeg vil meget gerne have opskriften og gerne med en "brugsanvisning" og måske lidt staldtips.
Der skal også laves forskæfte til denne 20ér. Jeg har endnu ikke lavet mit første. Jeg har været så optaget af tilpasning af baskule, at det har været nedprioriteret. Ikke at jeg undervurderer arbejdet med fremstilling og tilpasning af forskæfte! Jeg har såmænd fornemmet, at der bliver en del tålmodighedsarbejde.Jeg har luret på Beretta´s lille Silver 20ér, hvor forskæftet får lov til at kravle lidt højere op på siderne af løbene. Det kunne være spændende at tilføje. I dag vil jeg fremstille bagkappen. Jeg har sørget for at gøre det tilpas besværligt med en kurvet afslutning. Det vil passe fint til denne lille bøsse. Lægger måske lidt billeder og tekst ind omkring håndtering af kurvet afslutning.
Mvh Walnut
[Image: DSC00430.jpg]


Svar
#51
Hej Walnut. æææh , vil du ikke have skruen til at følge skæftets længde retning [?] Hilsen A-bolt
Svar
#52
[quote]Originally posted by A-bolt

Hej Walnut. æææh , vil du ikke have skruen til at følge skæftets længde retning [?] Hilsen A-bolt
Øh, hov! Bliver rettet i finalen. Godt at blive nærlæst.Jeg strammer lidt op.
Mvh Walnut
Svar
#53
[Image: DSC00436.jpg]
Jeg er nu i gang med at forme bagkappen, så den matcher skæftet. Efter at have fremstillet og tilpasset kappen, kan jeg se, at der gode staldtips at give videre.Som tidligere nævnt har jeg valgt en buet afslutning på skæftet. Jeg har studeret buer på andre bøsser og har fundet frem til noget ,jeg synes var fint. Jeg tegnede derefter buen op på skæfteenden. Buen blev skåret på en trimmet båndsav, da jeg havde sikret mig, at vinklen var i orden. I det her tilfælde passede det, når skæftet lå på siden. Jeg måtte dog forlænge båndsavbordet med en plade for at få støtte oppe ved baskulen under savningen. Passer vinklen ikke med skæftet liggende på siden, må man klosse op, til det passer.Efter savningen gik jeg til tidligere omtalte rondelsliber.Her trak jeg, i så flad en vinkel som muligt, skæftebuen "rundt om hjørnet" på skiven. Det lykkedes at få buen næsten helt jævnt. Med fingrene kunne anes små bølger i den pudsede endeflade. Efter dette fremstillede jeg kappen. Jeg overførte buen direkte med de to dele i kontakt. Jeg klossede skæftet op, så det lå lige en anelse over kappeklossen, der lå på siden ved enden. Derefter tegnede jeg buen over på klossen. Igen blev der savet på båndsav og rettet af på rondelpudseren. Jeg havde skæftet ved hånden, da jeg tilpassede kappeklossen. Den kunne så flittigt lægges på skæfteenden og holdes op mod lyset, der afslører alle sprækker. Da jeg ikke syntes, at jeg kunne nå tættere med rondelsliberen, satte jeg et stykke dobbeltklæb på indersiden af kappeklossen. Et stykke sandpapir blev klæbet på og kappeklossen skulle nu agere slibeklos og selv tilpasse sit leje. Pudsebevægelserne skal være sideverts og kontrollerede. Pas specielt på ikke at køre kanterne runde. Inden klossen kom i brug, havde jeg med en pudsepind jævnet så meget på "bølgerne", som jeg kunne.Det lykkedes faktisk at pudse en næsten perfekt samling med denne metode. Lidt irriterende var det bagefter at fjerne klisteret på træet fra tapen.Efter dette blev kappen savet og pudset i profil næsten til rigtig størrelse. Jeg satte så kappen på skæftet for den videre tilpasning og forarbejdning.Vær opmærksom på at kappen godt kan skride på tapen, hvis der trykkes hårdt.
Efter at have formet kappens ende borede jeg, med denne siddende på skæftet, de to huller til skruerne. Med så to hårde træsorter kan jeg anbefale at hullet i kappen bores stort ( som gevindets max. mål). Med snævre boringer i begge stykker kan kappen ikke trækkes ordentligt på plads med skruerne. Da de to iøvrigt meget flotte skruer, som er tilvirket af Swift var skruet i, var kappen fikseret, og resten af tilpasningen kunne foregå.
Svar
#54
Kappen går nu i afdelingen, hvor der netskæres.Jeg trænger til lidt afveksling.Valget af træsort faldt på ibenholt, fordi jeg ville have en overflade, der kunne matche kaffabøflen.De to materialer svinger fint sammen efter slibning og polering af kappen.Ibenholt er dejligt at arbejde i. Selvom det er hårdt, bider slibende og skærende værktøj godt i det.
[Image: DSC00446.jpg]
Svar
#55
Ibenholt er et fantastisk materiale at netskære i! De små pyramider kan stå helt skarpt. De første spor kan virke lidt træge, når man arbejder. Når man først har fået hul på overfladen, bliver træet mere medgørligt.
[Image: DSC00462.jpg]
Under netskæringsarbejdet er kappen fæstnet til et skærebræt af acryl med et par skruer. Det er selvfølgeligt vigtigt, at intet kan flytte sig under arbejdet, bortset fra værktøjet.Pladen er meget stabil og kan vendes og drejes under arbejdet.
[Image: DSC00467.jpg]
Svar
#56
Det er nydeligt.....

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#57
Bare flot - Sådan!

Guns are no more responsible for killing people than the spoon is responsible for making Rosie O'Donnell fat.
Svar
#58
Bare lige, har du mulighed for at fortælle hvordan du laver de skæringer. Start mv. Bruger du en skabelon?

mvh

Rekyilling[:o)]
Svar
#59
[quote]Originally posted by rekylling

Bare lige, har du mulighed for at fortælle hvordan du laver de skæringer. Start mv. Bruger du en skabelon?

mvh

Rekyilling[:o)]

Hejsa.
Du kan finde en ret udførlig gennemgang af netskæring hos Swift.Jeg gik faktisk frem efter Swift´s billeder og tekst, da jeg prøvede første gang.
Mvh Walnut
Svar
#60
Hej Walnut,

Det ser godt ud det du laver. Er spændt på at følge den sidste del af arbejdet. Meget fine og ensartede pyramider i kolbekappen - det' bare fint arbjede. Hvor mange linier pr. tomme netskærrer du med?

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)