Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæftning af Rex Ibargun cal. 20
#61
[quote]Originally posted by hjemmeladeren

Hej Walnut,

Det ser godt ud det du laver. Er spændt på at følge den sidste del af arbejdet. Meget fine og ensartede pyramider i kolbekappen - det' bare fint arbjede. Hvor mange linier pr. tomme netskærrer du med?

hjemmeladeren

Hej Hjemmelader.
Tak.Jeg skærer med Camp Perry 18 linier pr. tomme
Mvh Walnut
Svar
#62
Det er flot.
Jeg har lige læst Swifts skæfteprojekter, det er kram. Et lille spørgsmål. Hvordan får du skruerne til at se pæne ud? Altså kærven peger den rigtige vej.

mvh

rekylling
Svar
#63
[quote]Originally posted by rekylling

Det er flot.
Jeg har lige læst Swifts skæfteprojekter, det er kram. Et lille spørgsmål. Hvordan får du skruerne til at se pæne ud? Altså kærven peger den rigtige vej.

mvh

rekylling

Hej Rekylling.
Det har jeg faktisk også selv tænkt en del over! Normalt er det ikke noget problem. Anderledes er det, når skruen skal sidde i et bestemt niveau.I mit tilfælde kan jeg forsænke lidt mere og acceptere, at den sidder lidt lavere end omgivelserne eller lægge en skive under og så regulere ved at file tilsvarende af skruehovedet.
Swift´s sider er kræs. Jeg har selv fedtet en del op og ned af skærmen for at se hans sider, da jeg hentede hjælp og inspiration til mit første skæfte.
Mvh Walnut
Svar
#64
Ja, man begynder vel at anvende torqe skruer også til bøsser en dag - så gør det ikke så meget hvordan kærven står[8D]

hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#65
Augh det er blasfemi

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#66
[Image: DSC00477.jpg]

Slibning og overfladebehandling.
Skæftet ligger nu på arbejdsbordet og har fået første oliebehandling. Uha, hvor det gør noget ved valnødden!Der er formodentlig mange forskellige måder at gribe den sidste behandling af skæftet an på.
Jeg er en flittig bruger af file i alle størrelser og grov/finheder! Jeg prøver at få skæftet helt iorden m.h.t flader og kanter, inden jeg begynder selve pudsearbejdet. Som bekendt har samme stykke træ forskellige hårdheder liggende side om side. Nogle bløde partier er mere tilbøjelige til at afgive materiale end hårdere partier. Det er formodentlig noget alle, der har beskæftiget sig med knivmageri, har erfaret. Her laminerer man ofte forskellige materialer sammen. Materialer der ofte har forskellig hårdhed. Pudser man her med en stor tommelfinger bag sandpapiret kan man opleve, at overfladen hurtigt bliver bølget. Selvfølgelig fordi der fjernes mere materiale nogle steder end andre. Det samme kan gøre sig gældende, når man pudser sit skæfte. For at undgå dette bruger jeg en smergellærredholder så vidt, det er muligt.Alle store flader er oplagte. En sådan holder er behagelig at arbejde med og giver en jævn overflade, som lyset senere kan spejle sig flot på.Jeg begynder med korn 100 og slutter med korn 600. Efter denne pudsning vandbejdser jeg. Det betyder blot, at jeg tørrer skæftet over med en våd klud.Overfladen rejser sig nu i forskellige grader og bliver ru. Når skæftet er tørret løber jeg det over med vådslibepapir korn 600, der slibes tørt. Derefter kan man, efter temperament fortsætte slibning med vådslibepapir helt op til korn 12-1500 (stadig tørt)
Derefter olierer jeg rigeligt. Olieringen foregår med en fin 3M svamp første gang. Når olien er trukket ind olierer jeg igen og sliber med 12-1500. Efterfølgende er der, hver gang jeg olierer, en korn 1500 involveret. Jeg har læst i dette forum om udbredt brug af ståluld og deraf følgende problemer med diverse misfarvninger.Jeg har det personlig sådan med ståluld, at der ikke er nogen grund til at anvende det, fordi der er så rigeligt af alternativer.
Svar
#67
Nu begynder det at blive spændende [Wink]
Jeg er spændt på at høre om hvordan du får træet slutbehandlet med olie[^]

Bruger du eks. "tørrelse" til de områder som suger mere (bløde områder)

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#68
[quote]Originally posted by halvautomat

Nu begynder det at blive spændende [Wink]
Jeg er spændt på at høre om hvordan du får træet slutbehandlet med olie[^]

Bruger du eks. "tørrelse" til de områder som suger mere (bløde områder)

"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]

Hej Halvautomat.
Den "tørrelse" vil jeg gerne høre mere om.
Mvh Walnut
Svar
#69
Med tørrelse mener du så ikke siccativ [?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#70
Jo - jeg skal købe noget i morgen for at "styre" linolien...

Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Med tørrelse mener du så ikke siccativ [?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]



"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#71
[Image: DSC00486.jpg]
Har i dag tegnet felterne op til netskæring og er i gang med at udlægge første spor. I den forbindelse afprøvede jeg en ting,som viste sig at være et meget smidigt og simpelt stykke hjælpeværktøj til brug under arbejdet. Da jeg skar skæftet ud i sin tid, lå der ved båndsaven et par fine kiler, der var til overs.Jeg nænnede ikke at smide dem ud og pudsede dem fine. Disse kiler har været flittig i brug under filearbejdet på skæftet. Jeg har lagt dem under skæftet enkeltvis eller dobbelt for at få understøtning til nogle gode arbejdsvinkler. De lå tilfældigvis på bordet, da jeg i dag tog fat på netskæringen. Jeg fik igen lyst til at anvende dem og valgte så, af hensyn til det olierede skæfte, at beklæde den ene side af dem med dobbeltklæb og et stykke skind. De er rigtig gode og hurtige at arbejde med. De giver en god støtte og gør det muligt hele tiden at arbejde med netskærejernet i en vinkel tæt på 90 grader sideverts i forhold til skæftet.Jeg har tidligere tit tænkt på at lave en holder, som skæftet kunne anbringes i.Det her fungerer så godt, at jeg vil blive ved med det. Kilerne måler tilfældigt 13cm i længden og 4,5cm i bredden. Højden er 2cm.
Svar
#72
Jeg er nu næsten færdig med at netskære. Selv om man næppe kan påstå, at der bæres meget materiale væk, når man netskærer, er det alligevel pænt anstrengende! Jernene skal skubbes fremad, mens de samtidig står i "bakgear"! Godt, det er et udpræget mandeforum med den måde at formulere sig på! Godt med statisk arbejde.
Kom i går til at købe en dejlig ældre karismatisk haglbøsse. Den er bla. fyldt med historie for mig, fordi min bedstefar havde både "førkrigs" Sauer og "førkrigs" Husquarna i skabet. Der er tale om en Sauer cal. 12 fra august 1924. Sin alder taget i betragning er den i en fin stand. Løbene er blåneret i nyere tid og er pæne indeni. Der er isat ny hovedbolt. Pudsigt nok sad der en reparationsbolt i det engelske skæfte præcist, hvor der også sad en i den Sauer, jeg lige har skæftet. Hvem fandt hvem!
[Image: DSC00516.jpg]
Jeg vil meget gerne prøve at lave et engelsk skæfte, og her er jo en god mulighed. Jeg har i nogen tid holdt øje på Hunterbid. Jeg har kigget efter et stykke skæftetræ med klassiske linier, der ligger til et engelsk skæfte, og som har gode farver. Jeg har lige købt et stykke,som jeg synes opfylder alle ønskerne.Jeg synes, at I skal se det.
Mvh Walnut
[Image: U4F1FJFCXZGN.jpg]
Svar
#73
WOW. Pæn pind, den har da noget potentiale.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#74
Spændende besøg!
I eftermiddag var konen lidt i haven.....
I den forbindelse inviterede hun genboen ind i min hule, for at han skulle se, hvad jeg lavede af håndværk. Genboen hedder Morat og kom fra Exjugoslavien, da det gik hedt til.Han har selv gået på jagt hjemme med familiemedlemmer. Han fortalte at jagten var forholdsvis fri i landet? Man skulle betale en afgift til staten og kunne så ellers jage på mange arealer.Han fortalte også, at Valnøddetræet er udbredt i området, og at de lokale fyrer lystigt med det! Somme tider kom "venlige" firmaer og købte op til 70 årige Valnøddetræer for små penge. De blev så gravet hele op med roddelen og blev kørt bort.....
Mvh Walnut
Svar
#75
[Image: DSC00562.jpg]
No more small talk! Her får i så den færdigskæftede Rex. Den er blevet, som jeg forestillede mig. De valgte sorte materialer fik nyt liv, da skæftet blev olieret. Jeg mangler stadig at lave forskæftet og blåneringen.
[Image: DSC00523.jpg]
[Image: DSC00535.jpg]
[Image: DSC00525.jpg]
Jeg vender tilbage med billeder af forskæftet, når det bliver fremstillet. Jeg har en idé om, at der skal laves et indlæg af ibenholt i forskæftet.
Mvh Walnut
Svar
#76
Imponerende flot arbejde. Håber forstykket kommer til at matche resten.

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#77
Tillykke med det smukke resultat Walnut! [Image: bravo.gif]

Mvh.
Swift
Svar
#78
Ret så for i helv... de skruer til at stå i længderetningen [^]

Ellers må jeg erkende at førstepladsen som oversnitnisse, snart frafalder Swift og tilgår dig [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#79
[Image: DSC00572.jpg]
Utroligt, hvad man skal finde sig i! Jeg havde overvejet at spartle kærvene op med sort spartelmasse, så de ikke kunne ses! Nu har jeg så valgt at gøre det rigtigt. Forsænkede af flere gange til skruerne lige præcis spændte optimalt, når de flugtede med kappens midterlinie.
Mvh Walnut
Måske man skulle kalde sig "Kærv" eller "Skæv" herinde......
Svar
#80
flot flot resultat.[Big Grin]

det er en skam man ikke længere har lov til at opbevare

våben ved siden af opsatserne på stue væggen.

dit gevær ville havde gjordt sig godt der.

mvh. olsen[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)