Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæfte nr.2
#41
Okay det er vist lidt over et år siden, at jeg sidst fik noget fra Dyson - bla. nogle lækre klikpartroner

Og ja du har ret i at det med at bruge linolie, og enda sammen med hærder giver noget "klister" men hvis man polerer efterfølgende med en blød klud går det bedre.. men jeg bruger nu også True Oil til at slutte af med ... Danish oil har jeg opgivet..
Dem med plastic skæfter ryster sikkert på hovedet af vore "besværligheder" men jeg noterer mig at nogen af dem også er lidt optaget at udseendet af deres rifler ... når man ser indlæg omkring maling af plast [xx(]

Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Halvautomat,

jeg har haft fat i og handlet Dyson før, specielt datteren er utroligt hjælpsom.Han har både shelllak i stænger og en masse rare sager, men det der med at sende væsker til Danmark, jeg har fået et nej til på et tidspunkt!

OK-så prøver jeg igen[Big Grin][Big Grin]!

Mvh Thorlak

Skæfteolie på basis af linolie synes jeg bliver fedtet, selv om det er hærdet op!

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



"Det eneste , der er kedligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#42
Den opskrift med linolie iblandet vegetabilsk terpentin er nu god nok, man skal bare påføre skæftet blandingen indtil skæftet ikke suger mere, optimalt er det at kunne sænke hele emnet ned i olien og på den måde opnå en form for trykimpregnering, og derefter tørre af da linolien ellers hærder op.Terpentinen er for at gøre olien tyndere og nemmere at arbejde med samt give den bedre mulighed for at trænge dybere ind. Man kan tilsætte forskellige farvestoffer eller alcarnerod hvis det er det man vil, olien giver i sig selv en gylden farve på lyst træ.Det er bare meget vigtigt at fjerne overskydende olie ellers får man en blank overflade der hvor træet er mættet. Man opnår ikke den blanklakerede overflade som med truoil men til gengæld en overflade som er nem at vedligeholde og som ikke suger vand.Det er en fornøjelse at se det arbejde i laver, bliv endelig ved med at sende informative billeder ind, så ender det nok med at man til sidst bliver fristet til at gå igang.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#43
Jeg er nu, ret sikker på at man blander terpentin i Linolien for at få den til at hærde/tørre op. Ren Linolien er meget dårlig til at hærde, det er også derfor at emnerne( i dette tilfælde skæfterne ) bliver klisteret og tilsidst faktisk vil begynde at rådne op.
Grunden er, at olien lægger sig som en hinde uden på træ, lidt lige som plastmaling gjorde det i 80ér, og lukker mere eller mindre af for luften, og derved holde fugten i træet, inde.
Hvor i mod hvis man blander terpentin i, har olien meget nemmere ved trænge ind i træet og ekspandere som det skal, så det lukker porrene i træet. Uden at jeg vil lyde belærende[^], vil jeg tilføjde, at ved forkert brug af linolie skader det mere end det gavner, men ved korrekt brug, er det næsten en vidundermiddel[Wink]
( kan berette om en sommerhusejer på Fanø, som uder Flemming Leht´ tid, fedtede hele hans sommerhus ind i "Kold presset linolie", tog hjem for at vende tilbage 3 måneder senere, for at finde ud af at ALT udevendig beklæning var rådnet op )
For lige at vende tilbage til det tru-olie, har det viste skæfte ikke fået andet end Tru-olie???[?] det ser super godt ud[Big Grin]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#44
Nu skal man nok passe på ikke at sammenligne et riffelskæfte med et sommerhus på Fanø! [Sad!]

Et træskæfte rådner aldrig!

Grunden til at man fortynder linolien med terpentin, er vel den at man derved forbedrer linoliens mulighed for at trænge ind i træet. Denne forbedrede indtrængningsevne er at foretrække, især i starten af oliebehandlingen.

Til et nyskåret skæfte bruger jeg ”Dem-Bart” stock and Checker oil, som er en tyndt flydende olie, der trænger ind i træet - hærder - og styrker derved overflader og netskæringer. [Wink]

/Swift
Svar
#45
[Big Grin]det med sommerhuset var bare en sidebemærkning[B)][Wink].
Men jeg har i min tid som tømre, aldskillige gange bare kunne konstatere at folk, af og til er kommet galt afsted med linolie.
Og jeg ved selvfølge ikke hvordan det virke på skæfte-træ, men hvis ikke skærftetræ er anderledes, fra alt mulig andet hårdtræ-sorter, så kan det altså godt "gå galt"
Det var bare det der var mit budskab, for linolie er skam fremragende, hvis man bruger det rigtigt[Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#46
Terpentinen kommer faktisk i for at linolien IKKE skal danne små indtørrede klumper, efter gentagne påføringer[Wink]

Mon ikke mange har prøvet at et skæftet pludselig får små "knolde" der er irriterende at røre ved og som skal fjernes med en kniv eller lign[Sad] Det modvirker terpentinen, så linolien løber bedre ud.

Med hensyn til at det bliver fedtet og nasset, har dette intet på sig, hvis man behandler et par gange med olie iblandet sicativ, som beskrevet. Det der kommer ud af det er at du lukker skæftet af, næsten ligesom TruOil, men efter min mening et skæfte der er lidt lettere at vedligeholde[Smile] Sicativen er en hærder. Dette er en opskrift jeg nu har brugt gennem 15 år i de butikker jeg har været ansat i, og resultatet er altid blevet rigtigt godt. Det er farbavsende at se hvordan et usælgeligt våben, pludselig kan sælges til en pris der 1000-2000 kroner højere[Big Grin]

Det er forøvrigt fuldstændig den samme opskrift/procedure man bruger i det sæt der kan købes i mange jagtforretninger under navnet Old Traditional English Gun Stock Finish[Wink][:o)][:o)]

Og det var ikke for at være uhøflig, at jeg ikke nævnte dit arbejde A-bolt, blev lige lidt grebet af at bringe lidt af min usle viden videre[:o)][:o)][V][V]

Men det er fandeme flot arbejde du har lavet[:p][:p]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#47
Hej..Update..overflade finish er færdig. Det er lidt utrolig hvad det Tru-oil kan frembringe [:0] .Den skive bøffelhorn , som ser meget sort ud med lidt lyse striber i når den kun er poleret , er blevet lidt gennemsigtig , der er kommet dybte i. De lyse prikker er ikke støv , men er nogle lyse fibre som sidder nede i emnet !!. [Image: dscn0457.jpg?t=1204478343] Lige en kort opremsning af arbejdet.: (bland kun så meget der skal bruges hver gang , det kan ikke gemmes , det hærder.Jeg brugte en theske til at måle af med.) første behandling 1.: tru-oil 50% , mineralsk terpentin 50%._____ 2.Confusedamme blanding og vådslibning med 600 korn. _____ 3.:når det er tørt ,slibe al olie af der sidder på træet med extra fin ståluld (forbandet svineri!!) . Tru-oil 100% æltes godt ned i porene når den begynder at klæbe . ______ 4.:når det er tørt ,slibe al olie af der sidder på træet , Tru-oil 100% i tyndt lag . _____ 5-9.: samme som 4. _____ Slut, så er det helt glat .____Mit forsøg med at slibe med 2000 korn blev ikke kønnere , så det for lov at forblive lidt blankt. ____ Hilsen A-bolt
Svar
#48
det er ellers poleret fornuftigt op.

Jeg tænkte lige, kan man købe beddingmateriale her i dk til en fornuftig pris?

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Jeg tænkte lige, kan man købe beddingmateriale her i dk til en fornuftig pris?



http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1634&sub=61 [Wink]

mvh
Swift
Svar
#50
Plastic Padding den som virker som kunstig metal, den virker fremragende og er ret billig, men den hærder meget hurtig, så alt skal være klar til montering, når blandingen er rørt op.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#51
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Jeg tænkte lige, kan man købe beddingmateriale her i dk til en fornuftig pris?



http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1634&sub=61 [Wink]

mvh
Swift


For hulen da også, har lige bestilt kobberbørster til samtlige kalibre derfra i dag[Sad]Nå må prøve og høre om det er pakket i morgen. Tak for linket Swift.

mvh

rekylling[:o)]

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Plastic Padding den som virker som kunstig metal, den virker fremragende og er ret billig, men den hærder meget hurtig, så alt skal være klar til montering, når blandingen er rørt op.



Jeg ved hvordan kemisk metal virker men hvad er forskellen egentlig på den og så det produkt der kan købes i skyttebutikken?
Svar
#53
Netskæringer , DET DAUER Æ` SKU IT fo got TE`..[V]..Gider i andre snitte nisser lige skrive i hvilken rækkefølge i bruger hvilke jern [Smile] ...med spacing cutter går det nogenlunde , når jeg så har lavet den ene retning med double cutter og skal igang med den anden retning , kører den af sporet for mig [Sad!]..Så har jeg prøvet at starte med layout cutter lige efter spacing , det går bedre , men er det den rigtige måde [?]...................(jeg har fået rettet mine fejl nogenlunde) [Image: dscn0460.jpg?t=1204733236] [Image: dscn0462.jpg?t=1204734350]

KOPI TIL BRUG PÅ DEN MODSATTE SIDE..

[Image: dscn0464.jpg?t=1204734433] [Image: dscn0465.jpg?t=1204734468]

Jeg kunne ikke få taget et fornuftig billede af slut resultatet , det må vente til netskæringen har fået den sidste behandling... Hilsen A-bolt
Svar
#54
Hej A-bolt
Herfra ser det da ikke så ringe ud. Hvor dybt går du med double cutteren + enkelt grov, når du udlægger 1.spor i den ene retning. Jeg synes, at det bliver vanskeligere, hvis sporene i de to retninger ikke får lov at følges, når man uddyber.Det kan være svært at udlægge nyt spor over dybe "plovfurer", der går "på tværs".
Mvh Walnut
Svar
#55
Hej Walnut.__Ja , jeg går nok for dybt. Hvormange gange bearbejder du fugerne [?]..Tager du 4 fuger den ene vej også 4 fuger den anden vej [?].. Bliver resultatet godt uden brug af double cutteren [?]..Jeg brugte en trible cutter til at rette mine fejl , men da har den jo dybe fuger at køre i , så går det, men det er meget svært at rette fejl så de ikke kan ses , det må ikke ske [V][V]...Hilsen A-bolt
Svar
#56
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut.__Ja , jeg går nok for dybt. Hvormange gange bearbejder du fugerne [?]..Tager du 4 fuger den ene vej også 4 fuger den anden vej [?].. Bliver resultatet godt uden brug af double cutteren [?]..Jeg brugte en trible cutter til at rette mine fejl , men da har den jo dybe fuger at køre i , så går det, men det er meget svært at rette fejl så de ikke kan ses , det må ikke ske [V][V]...Hilsen A-bolt


Hej igen A-bolt.
Jeg udlægger først alle spor i den ene retning med double cutter. Derefter kører jeg med enkelt jern i de lige anlagte furer. Ikke så meget for dybdens skyld, men lige så meget for at sikre, at de er rimeligt rette og ensartede. Derefter udlægger jeg sporene i den anden retning ligeledes med double cutter og derefter følgende enkelt jern.Derefter en uddybning i flere omgange skiftende mellem de to retninger.
Netskæringens værste fjender: [}Smile]Sene tidspunkter og træthed samt dårligt lys!
Lyskilden bør være glødelys, der giver fine skygger. Skal kunne flyttes efter behov.
Mvh Walnut
Svar
#57
Hej Walnut. Ja , jeg nåede at komme frem til den fremgangs måde(du mener spacer ikke double cutter vel) inden jeg læste din beskrivelse [Smile] , og nu kører det helt anstændig (jeg var ved at tabe modet).Det havde været rart hvis det havde været beskrevet tidligere , men det er så klaret nu til stor hjælp for andre begyndere .[8D].. Der er kun blevet et sted hvor det ikke var mulig at rette op [:I], men det er nok kun mig der lægger mærke til det.

[Image: dscn0479.jpg?t=1204903210]

Jeg bruger sådan en dims til at mærke op med langs over og under side.

[Image: dscn0477.jpg?t=1204903393]

Et stump målebånd til at lægge første snit.

[Image: dscn0475.jpg?t=1204903522]

OG VUPTI SÅ ER MAN FÆRDIG [Big Grin]. Netskæringen har fået en gang , en 50%mineralsk terpentin 50% Tru-oil blanding..

[Image: dscn0481.jpg?t=1204903815] [Image: fscn0484.jpg?t=1204903859]

Så er det bare at montere et par rembøjler og afsted til skydebanen..[Big Grin]..Hilsen A-bolt
Svar
#58
Hej A-bolt.
Tillykke med det fine resultat. Det går vel ikke med rembøjlerne alene? Skal der ikke monteres fine metal komponenter?[Wink]
Den, jeg har kaldt double cutter, hedder vel egentlig 2 egde spacer. Jeg kalder den toerjernet. Den har to skær og bruges til at afsætte et nyt spor. Jeg har også én med det ene skær "blind". Den har jeg ikke brugt endnu. Fordelen med den ene "blind" er, at man bedre kan mærke, når man får lagt det nye spor. Det kan være svært at mærke om man uddyber det eksisterende spor man kører i eller ,om man skærer nyt spor.Måske vi på et tidspunkt skulle lave en serie mere detaljerede billeder og tekster af netskæringsarbejdet.
Mvh Walnut (der fifler lidt med et forskæfte mere)
Svar
#59
Man kommer terpentin i, for at det skal være nemmere at arbejde med Linolien, og for at den kan trænge længere ind.
Linolie udvider sig, når den hærder, og dette gør at ufortyndet linolie er fremragende til at beskytte mod intrængen af vand.
Hvis der er terpentin i, så beskytter linolien kun ordentligt, såfremt mængden af terpentin er mindre end Linoliens udviddelse under hærdning. Det kan derfor være en fordel at afslutte med et par lag ren linolie. Bemærk hærdningstiden for denne måles i uger.....

BEMÆRK: Linolie HÆRDER under påvirkning af LYS og Ilt! Så at stille gøbben ind i skabet efter en gang Linolie er IKKE en god ide...

For at få en hel blank overflade kan man slutte med ren Standolie

http://da.wikipedia.org/wiki/Linolie

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#60
Hej. Så ser den sådan ud..

[Image: dscn0485.jpg?t=1204980814] [Image: dscn0497.jpg?t=1204981344] [Image: dscn0494.jpg?t=1204981386] [Image: dscn0493.jpg?t=1204981421] [Image: dscn0487.jpg?t=1204981580]

Løbet er lavet af NP.NIELSEN .Jeg ville have den så let som mulig , uden en voldsom overgang til mundingsbremsen ,det fik han til at passe super med det flutede løb. Den vejer 3,7kg og har en fantastisk balance, og for at den stadigvæk skal være behagelig at skyde med (358 norma magnum), er den mundingsbremse monteret. Det er en original Browning som er modificeret lidt , for at være så diskret som mulig (men den pynter ikke ligefrem).___Jeg er lige kommet tilbage fra skydebanen , og den er meget behagelig at skyde med [:p][Smile]___. Med Woodleigh RN 250grain og 66grain norma 202 skyder den næsten hul i hul på 100m. Med Barns tribleschok , 225grain og 65grain norma 202 er spredningen mere middelmådige 38mm .. __ Hilsen A-bolt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)