Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor tit bør man jage?
#21
I tilfælde af nogen kan bruge det til inspiration, kan jeg da berette, hvordan vi gør det i mit konsortium.

Vi har en lille jagt på knap 100 tdr. land, som vi er 3, der deler.

En fællesjagt tager ca. 3 timer, hvor vi driver det meste af arealet.

Vi har hver en gæst med, så vi deltager maks 6 mand i en fællesjagt, og maksimalt 2 hunde - i hovedreglen kun en enkelt hund.

Mange af såterne er meget lange og smalle, så i de fleste tilfælde ville det være hensigtmæssigt i forhold til afskydningen, hvis vi var flere til at dække såterne af.

Vi har valgt at stille poster af på de steder, hvor vi normalt tror dyrene vil løbe hen, men det er sjældent de kommer indenfor skudhold.

Vi har bevidst valgt at give dyrene de bedste kort på hånden, i drevet, fordi vores jagt ikke har et voldsomt stort areal. Alle nabojagterne er ca. tilsvarende arealer eller mindre, så afskydningen på egnen er i realiteten ukontrolleret. Vi hører da også riffelskud fra omgivelserne næsten hver gang vi er på jagt.

Uagtet det forholdsvis høje jagttryk generelt har vi en tæt og sund bestand af råvildt, da biotopen er meget velegnet til råvildt - blandet skov, eng, brak, marker. remiser og hegn osv....

Vi driver jagten således, at vi holder 4 fællesjagter hver sæson. Den første ligger typisk i den første weekend i sæsonen, og så går der minimum 3 uger mellem hver af jagterne - men på en måde, så vi får afholdt 4.

Vi holder ikke hinanden i kort snor mht. hvornår vi fremkventerer reviret på egen hånd. Det har ikke vist sig nødvendigt. Vi har hver især for travlt med arbejde og familie, til at vi kan hænge ud på reviret hver weekend. Vi har en aftale om, at vi ikke kommer der i ugen op til en fællesjagt, for at give vildtet fred. Ellers har vi som sådan frit slag. Vi har aftalt at vi hver må skyde en buk (hvis vi kan) i foråret/sommeren og hver et enkelt efterårsdyr med riffel. Derudover skyder vi hvad der kommer for på fællesjagter.
Bukkejagten deler vi således, at vi alle tre er ude på premieredagen. En hyggelig tradition, hvor vi trækker lod om posterne. Så deler vi weekenderne imellem os, så vi får lige mange weekender og hverdagene deler vi op i 3-dages blokke med en turnus. Ingen af os er derude så tit som vi kan. Hverdagene er typisk jagtfrie og heller ikke alle weekendage benyttes.

På en typipsk fællesjagt ser vi i gennemsnit 10-15 rådyr. (Så er der også alle dem vi ikke ser, fordi de når at liste af inden vi kommer på plads). Vi ser typisk 5-10 fasaner, et par duer, måske en ræv, en sneppe, et par harer og en flok ænder, der letter fra naboens vandhul, når vi nærmer os den ende af reviret, der grænser op til det.

På en typisk sæson, nedlægger vi tilsammen 2 bukke og to efterårsdyr, som typisk er halvstore lam. Hvis vi er heldige nedlægger vi et rådyr hvert andet år i løbet af de 4 fællesjagter (pga. de svære lange såter). Derudover plejer vi vel at nedlægge omkring 5 fasaner, et par ænder og en hare. Den megen vildt vi for det meste ser taget i betragtning, er afskydningen på vores stykke moderat.

Den massive afskydning på de mange mindre nabostykker gør, at vi aldrig ser rigtig store bukke. Den største buk vi har skudt i de 4 år vi haft jagten skød jeg i sommer. Konservatoren vurderede den til en tre-årsbuk.

På trods af den megen skyderi på egnen, er vores råvildtbestand stærk. I slutningen af sæsonen (sen december/starten af januar) er det ikke unormalt at se 15-20 dyr på en eftermiddagspursch, hvis man har øjnene med sig.

Jeg vil tillade mig at mene, at vi har en meget fin jagt med en fin bestand af vildt - også selvom vi ikke har medaljebukke rendende rundt i hver såt. Vores jagt er naturskøn og fra de højeste punkter kan vi langt ud i det smukke landskab. Og ærlig talt... derfor er trofæstørrelse slet ikke noget vi gider forholde os til på vores jagt. Uanset hvornår eller under hvilken form vi holder jagt/går en pursch, får vi god og dejlig jagtoplevelse....

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#22
Det med jagttrykket er nok svært at vurdere.

Jeg har jagten alene på et par hundrede hektar, og der er en super bestnd af såvel råvildt, fasaner (som nok til en vis grad stikker af fra naboen) og trækkende ænder og gæs.

I bukkejagten kan jeg godt selv jagt flere dage i træk, men er vi flere der går på haglbøssejagt sammen går der ca. 14 dages tid mellem jagterne.

Læste for nylig en annonce hvor 20 jægere med lige rettigheder deler et areal på godt 300 ha. Pris: DKK 15.000. Kan man forestille sig det jagttryk der er på arealet de første uger af bukkejagten[?]

Ikke om jeg gider at bruge penge på at stå som sild i en tønde- så hellere være nogle færre, betale noget mere og så ´drive jagten med respekt for vildt og natur.

Martin
Svar
#23
Hej

Jeg synes det er et af de svære spørgsmål, men man kan gøre meget ud at observere på sit terræn inden man afgør hvor meget jagt man kan udsætte det for.

Her op og ned af min bopæl har jeg 27 tdr. jagt og der er lavet en nabo sammenlægning med et stykke på 10 tdr. Vi har i denne sæson haft 4 jagter hvor jeg har holdt 2 og naboen 2.
Sidste år holdt jeg selv 4 jagter på det samme terræn og naboen 2, men sidste år så vi både inden sæson og under mere småvildt end i år, dog har vi i år set noget mere råvildt på terrænnet.

På mit jagt har jeg sat lidt agerhøns ud, som er fredet indtil der er kommet en bestand, harerne har jeg og flere af naboerne fredet, da der ikke er ret mange. Råvildtet på mit terræn med det sammenlagt stykke er sat til at vi maks. kan skyde 3 dyr om året og målet er 1 buk i foråret, og om efter året 1 - 2 lam eller 1 lam og 1 rå.
Det kan lyde af meget råvildt på så lille et terræn, men her i området tæt ved Hadsten har vi rigtigt meget råvildt. Mit terræn er en lille brak perle med en dal med skov på kanterne og nogen store brak marker, langt udenom er der dyrkede marker med lidt hegn og nogen enkelt klatter skov og juletræer. Det betyder at råvildtet helt af sig selv foretrækker mit jagtareal som det sted de hovedsageligt opholder sig. Og det er ikke udsædvanlgt på en dag med godt vejr at jeg på en tur igennem ser mellem 10 og 15 rådyr.

Men jeg synes jeg ser en stor tildens til at man rundt omkring lejer noget jagt, og så uden at gøre ret meget ud af at observere terrænnet driver man jagt hver 14. dag. Jeg personligt vil meget hellere have nogen færre jagter og så få noget ud af det, fordi vidtet for fred nok til at de gider blive på området.
Jeg tror faktisk at mange jægere mener de kan gå alt det på jagt man overhovedet lyster, for vildtet har jo masser af fred når jagt sæsonnen er ovre.
Troels Gundlach
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)