Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6.5x55 Råvildtprojektil
#21
Swift, du har ret. Hvis du er sikker med din riffel saa betyder vildtarten ingenting. Bare plaf vak for du ved med sikkerhed at du har afgivet et drabene skud.
hogmeister
Hogmeister
Svar
#22
Er man tilhænger af Long Range Hunting, må det gælde alle jagtbare vildtarter, og ikke bare dem man ser som fauna forurening.
Et liv er et liv, om det så har to ben, næb og fjer eller fire klove, pels og opsats.

/Søren
Svar
#23
D.herrer! [Big Grin]

Der er en helt anden årsag til at jeg skriver at jeg ikke vil skyde til bukken på lange hold!

(Det er kedeligt OG for nemt!!!) (Uha... NU bliver der lagt i kakkelovnen!!!!)

Helt reelt: En buk/Råvildt har et træfområde for et sikkert dræbende skud på ca. 25 cm i diameter!

Jeg vil sikkert blive beskyldt for pral og meget andet, men et sådant mål kan jeg træffe med meget stor sikkerhed på meget lange afstande, givet det rette udstyr og de rette forhold (Skud til dyr, uanset art afgives naturligvis KUN med det rette udstyr og under de rette forhold!!!!)

Jeg har ikke adgang til jagttærænner hvor jeg endnu har været udsat for en kombination af lange skudhold og "de rette forhold" i forbindelse med skud til vildt større end ræv.
At sidde i en stabil hochsitz, en sommerdag i klart og vindstille vejr og skyde en buk der går mere end 200 -300 m væk og esser er ikke lige min ide om spændende bukkejagt.... Jeg kravler hellere ned og risikerer skudchancen ved at pürche mig meget tættere på!! Det er der langt mere jagt i!!!

Det har jeg brugt mange timer på og set mange "trofæer" forsvinde [:I] (Nogen gange desværre over til naboen, men det er jo jægerens lod i livet.)

Rævene er skadevoldende vildt! det er en anden sag, der handler det om at nedlægge dyret på en forsvarlig måde, uden at gøre det mere besværligt og chancebetonet ved at gå på purch. (selvom det nu også er sket i mange tilfælde)
Hvis jeg afgiver et skud til en ræv på langt hold, så er det fordi jeg har vurderet at jeg KAN ramme den så den dør af det! Ikke fordi jeg tænker at "den da lige skal have et skud med på vejen"
En riffeljæger med respekt for sig selv og sit "fag" afgiver IKKE chance-betonede skud til levende vildt!

Jeg er ikke det mindste nervøs ved at stå frem her og blankt indrømme at jeg aldrig har skudt en ræv på længere afstand end 180 m!! Den døde i knaldet!(ok, så måske en 20 -30 millisekunder senere) det gjorde de ikke allesammen, men de døde!
Endnu har jeg heldigvis ikke skudt på en ræv der ikke blev fundet død!

Ved skud til en krage har man et meget lille træf-område måske 5-6 cm i diameter, og lange skud til så lille et mål er en stor udfordring og kræver perfekte forhold og meget omhyggelig skudafgivelse, men det KAN gøres, og jeg vil endnu en gang vove den påstand at der ikke er mere "chance" i sådan et skud end et skud ud af skjulet med haglbøssen efter samme krage!!!

Med hensyn til "skadevoldende vildt" så er det jo noget vås det der med at alt "vildt" skal behandles med respekt o.s.v. o.s.v
Alle dyr vi dræber bør vi tilstræbe at aflive så hurtigt og effektivt som muligt, det gælder helt ned til den mest beskidte kloakrotte, men det GØR vi ikke i praksis!![V]

Se bare på hvordan vi behandler størstedelen af de dyr vi spiser med stor appetit...
Og hvordan vi holder hånden over store agressive territorie-hævdende dræbere som f.eks. svanerne, bare fordi de er "pæne" og H.C.Andersen skrev en god historie om et antropomorfiseret eksemplar.[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#24
tja, Dravis
det er svært at modsige dig ret meget, så nu er det skænderi jo ødelagt[Wink]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by dravis

et antropomorfiseret eksemplar.[xx(]



Var det bare mig der skulle læse DET mere end 1 gang [:I][:I][8D]

Mvh Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#26
10 - 15 stykker af igennem mellem hver rensning[?]
Og så skyder du ind igen[?] og hvor mange skuk til indskydning[?]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#27
Skud selvfølgelig, ikke skuk

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#28
"Antropomorfisme - efter græsk anthropos og morfe: menneskelig form, vedrørende menneskelig form. Antropomorfisk form eller Antropomorf altså: i menneskeskikkelse, en form hvor noget abstrakt er blevet symboliseret i en menneskeskikkelse, eller det fænomen at et væsen tillægges menneskelige egenskaber (den snu ræv, den gode Gud osv.)" (Sakset fra det første hit på google [Big Grin]).

Det er et fænomen som f.eks. Disney koncernen har gjort en miliardforretning ud af. I vores egen lille andedam var det samme fænomen som fik grævlingen fredet. Eneste argument var, at det er den eneste "bamse" i den danske natur, så det var det Svend mente.

Lige for tiden forsøger stærke kræfter i EU at forbyde indførsel af sælskind. Men babysæler er da også nuttede. Alene udtrykket "Babysæl" er en antropomorfisme, det hedder jo en sælunge.

Antropomorfisme er sikkert den største trussel mod fornuftig jagtlovgivning i vore dage. Langt større end eventuelle klimaændringer.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#29
Smukt sagt, og, desværre, oven i købet rigtigt[V].

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)