Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevindet røg, vups
#21
Jeg har ikke selv monteret skruerne men ladet min våbenpusher gøre det. De 6 andre skruer var der ikke benyttet kemisk låsning og en anden kikkert jeg har pillet af fra samme montør er der heller ikke benyttet kemisk binding. Så mit udgangspunkt er der ikke er brugt kemisk løsning.

Mine ledninger til mit kamera ligger desværre på sjælland og lige nu er jeg i jylland. Så kan først poste et billed sent i morgen aften eller mandag eftermiddag.

Ved ganske almindelig montage er der brugt 8 skruer til ringende der holder kikkert. Det er 2 af disse der hvor kræven er blevet rundt. De sidder lige over forhinanden.(dvs kan sagtens pille montagen af riflen)

Unbrakonøglen der passede til var en 2,5 mm så en spids på 3mm lyder lige stor nok, udover det sidder skruen lidt halvhårdt. Så det er nok tvivlsomt om en ornepik kan klare det.
Mvh
Christensen
Svar
#22
Dette er en tilfældig montage jeg har fundet og illustreret hvilken skrue der er tale om på

[Image: imagexu8.jpg]
Mvh
Christensen
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Dette er en tilfældig montage jeg har fundet og illustreret hvilken skrue der er tale om på

[Image: imagexu8.jpg]



Og så gør du bare som M@X siger. Det er det vi har gjort på våbenværksedet i årevis. Hvis du skal bruge nye skruer, sender du mig bare en PM, så skal jeg sende dig nye skruer ganske gratis[Wink]

MVH Schönauer

Vegetarer??
Det er bare jægere der ikke kan ramme.
[Image: p----blaser.jpg]
Tikka M65 9,3x62 m. M@Xaport
Tikka 695 Allweather 30-06
Mannlicher Schönauer M72 5,6x57
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#24
Jeg tror at i, Uffe og M@x, er det perfekte makkerpar.
Uffe ordner griseomskæringen og M@x klarer de knækkede skruer.
Det bliver alle gladest for i længden.
Ikke mindst grisen [Big Grin]

Ang. orne"pille" på boremaskinen [:0][:o)][|)][:o)]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#25
En af styrkerne ved dette forum er, at vi har adskillige brugere der professionelt arbejder med metal. M@x er en af disse og

m@x har ret!!!!

og stop så med den svinedillersnak!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#26
Er der nogen der har overvejet en billig unbrakobitz med kemisk låsning på spidsen, når den først er limet i den lidt runde skrue skulle det være muligt at løsne skruen uden problemer, bitzen kan efterfølgende fjernes fra skruen ved langsomt at varme begge dele op over limens max hæfte temperatur [Big Grin] Nu har i jo kørt dette forholdsvis simple spørgsmål op på et unaturligt højt niveau så syntes det trængte til lidt krydderi :-)
Svar
#27
Citat:quote:

M@X:Jeg bliver faktisk lidt sur, for jeg forsøger at hjælpe en mand der i knibe og jeg giver manden den fagligt rigtige metode som jeg selv har bruge massevis af gange.
Så er der ikke mindre end 2 andre der foreslår manden en klytløsning på værste amatørbasis og her føler jeg at bl.a du underkender min faglige stolthed ved at blive ved med at foreslå noget klamp.
Eller er du bare ude på at bringe mit pis i kog? Hvis det er tilfældet, så brug PM systemet i stedet for. Så skal jeg svare dig når jeg får tid....


Jeg er jo den anden amatør der tillod mig at komme med et forslag om at gøre andet end det der blev foreslået af M@X, men inden man begynder at klage over sin professionelle stolthed, så ville det jo være rart at man var blevet gjort bekendt med at M@X var professionel våbenmekaniker - så kunne jeg godt have holdt min kæft.

Indtil man har den viden, er det jo umuligt at vide at man kan risikere at støde nogen, og lige så umuligt at vide at det åbenbart er en dårlig løsning at forsøge med en ornepik først, når det drejer sig om en kikkertmontage.

Jeg foreslog ornepikken, da jeg kunne se en fare i at vi amatører borede i en skrue(i centeret af den indvendige sekskant) - hvis vi ikke gør det nøjagtigt nok(i centrum), så kan vi skade montagen, men det er åbenbart nemt at ramme rigtigt når vi amatører kan påtage os opgaven, så min bekymring må være ubegrundet.

Beklager hvis jeg har stødt nogen ved at komme med forslag - det var aboslut ikke meningen. Jeg skal derfor nok holde min mund fremover(hvad angår tekniske råd), medmindre nogen stiller computer relaterede spørgsmål.

Hilsen
Kenneth
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

En af styrkerne ved dette forum er, at vi har adskillige brugere der professionelt arbejder med metal.



Jeg giver straks Høgh'en ret - at have professionelle med her er en klar styrke ved dette forum. Vi må dog ikke glemme at den største fordel er at så mange har lyst til at bidrage, så selvom vi glade amatører måtte dumme os en gang imellem, så bør det ikke grund til at begynde at "råbe". Som det tydeligt fremgår af diskussionen så er der ingen der ikke har respekt for fagkundskaben når den kommer på banen. Så tag lige et ekstra bak af piben og belær så os stakkels uvidende med samme respekt som vi udviser jer.
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det piner mig, men jeg er nødt til at give Max ret.

Ornepikke er for amatører, den skader mere end den gavner.

Ikke amatører, SØER [8D]

LANI

Surgeon fever....



Det er menneskeligt at fejle, det er dumhed at gentage det.

Kan godt forstå at det er svært for nye her, at se hvem der ved noget om sagerne.

Jeg ved heller ingenting om kastrering af grise og vil heller ikke vide det [^]

Ikke at jeg mener vi skal have et "orakel", men det vil jo være synd hvis nogen laver en brøler, pga. forkert "vildedning".

I dette tilfælde var ikke engang opgaven stillet korrekt, men rigtig gættet af ID ...

Så koldt vand i blodet, vend lige skråen, så går det nok.

jeg har endnu ikke læst om nogen her der har lavet en "bøf" pga. forkerte oplysninger,

Nogen andre der har [?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#30
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth
"redigeret væk"

Jeg foreslog ornepikken, da jeg kunne se en fare i at vi amatører borede i en skrue(i centeret af den indvendige sekskant) - hvis vi ikke gør det nøjagtigt nok(i centrum), så kan vi skade montagen, men det er åbenbart nemt at ramme rigtigt når vi amatører kan påtage os opgaven, så min bekymring må være ubegrundet.

Beklager hvis jeg har stødt nogen ved at komme med forslag - det var aboslut ikke meningen. Jeg skal derfor nok holde min mund fremover(hvad angår tekniske råd), medmindre nogen stiller computer relaterede spørgsmål.

Hilsen
Kenneth



Jeg håber bestemt ikke du tier stille kenneth for jeg har samme bekymring vedr. bormaskine, en monatge, en unbrakoskue uden kræv og en amatør(i dette tilfælde mig) i en cocktail.

Men regner med at gøre som m@x beskrev når jeg skal til at i gang. Selv om savage ide nu heller ikke lød helt ringe... Men tror jeg lige glemmer det med at experimentere i dette tilfælde.
Mvh
Christensen
Svar
#31
Hvis du nu kan skaffe dig adgang til en søjleboremaskine, hvor du får spændt låsen/montagen op i den tilhørende maskinskruestik. Så skulle det det nok være muligt at bore i centrum af skruehovedet og undgå at noget "smutter".
(Jeg får et ubehageligt billede af et knækket bor, en riffel + kikkert med mønster af den roterende borepatron og en batteriboremaskine med resten af boret mast ned bag den venstre knæskal)[B)]

Mvh
Karsten
Svar
#32
Der er garanteret en eller anden knallert der har limet skruerne[xx(][xx(]

Oplevede det samme inden en jagttur, hvor en af deltagerne havde købt en sprit ny riffel og fået monteret en kikkert i samme ombæring.
Fjolserne havde gudhjælpemig limet ringskruerne i montagen, med det resultat at ringene ikke kunne løsnes for at "rotere/tilpasse i længderetning" kikkerten.

Hvad sker der lige i hovedet på folk[xx(]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#33
Nu ved jeg ikke meget om montering af kikkert, men jeg har da set lidt til mens det blev gjort (ordenligt [Smile]) Jeg er helt sikker på alle mine montager er limet (locktight) i skruehullerne - men om det gælder alle skruer det ved jeg ikke... Jeg fik at vide, at det var den eneste rigtige måde at sikre sig, at montagerne ikke løsnede sig...!??!! Hvad siger profferne?
Svar
#34
Nu ved jeg ikke hvad du mener med proff[Big Grin]
Jeg har ikke svendebrev som bøssemager og vil derfor aldrig kalde mig det!!
Men jeg har monteret ret mange kikkerter og har kun følgende at sige om limniing af ringskruerne i en montage:

Det er noget forb***** klamp!

Så er man ude i det tråden starter med når man af den ene eller anden grund vil løsne skruerne.
Det er ganske enkelt ikke nødvendigt men direkte dumt!

Noget andet er baserne på f.eks mauser98, der er det i nogle tilfælde nødvendigt at bruge lim til at generere en ordentlig kontaktflade mellem lås og base.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Der er garanteret en eller anden knallert der har limet skruerne[xx(][xx(]

Oplevede det samme inden en jagttur, hvor en af deltagerne havde købt en sprit ny riffel og fået monteret en kikkert i samme ombæring.
Fjolserne havde gudhjælpemig limet ringskruerne i montagen, med det resultat at ringene ikke kunne løsnes for at "rotere/tilpasse i længderetning" kikkerten.

Hvad sker der lige i hovedet på folk[xx(]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



tvivler på der er benyttet lim eller andet i den stil. de 6 andre skruer var der ingen problemer med udover de var spændt hårdt.
Mvh
Christensen
Svar
#36
Jeg har nu læst tråden ordentligt igennem og har opdaget at jeg ikke hat læst M@X´inlæg grundigt nok [:I]. Jeg havde en forståelse af at det var selve skruens gevinddel (der sidder nede i den underste del af ringen) der skulle bores væk. Derfor var jeg så forhippet på at finde en mere enkel løsning. Når jeg nu ser at det bare er hovedet der skal bores væk, er jeg helt enig med M@X: Fat boremaskinen hr. skovfogedelev.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#37
Jeg har aldrig før været så bange i mit liv!!

Operationen var en succes og nu er skruerne taget af. Det var kun nødvendigt at bore det ene hovede af da den anden så kunne lirkes op med lidt værktøj. Men med mit niveau af teknisk behændighed synes jeg det var særdeles spændende. Da skruehovedet røg af sagde det et ordenligt SMACK og ringen sprang lige en halv cm op. Jeg var lige ved at falde ned af stolen, af bare skræk for at nu var det gået galt!

Mange tak for hjælpen allesammen.

Og Schönauer mange tak for dit venlige tilbud men jeg skal bruge 8 styks da de 6 fætre til de 2 der gik i stykker ikke kommer i nærheden af min montage igen. Synes ikke deres kvalitet var "optimal".
Mvh
Christensen
Svar
#38
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Et ornepillesæt til 20 kr for 5 stk.

Det er kvalitet der vil noget.

Når ornepikken bliver skruet i, så presser den ud mod siden af hullet og kiler bare skruen mere fast. De er håbløst nytteløse.[Sad!][xx(]

Desuden er den lille 3mm spids og får ikke fat i hullet i en unbrakoskrue i den størrelse.

Glem nu de ornepikke - I amatører.[Wink][8)]

Jeg har aftalt med Muggeratoren at definere ordet "amatør"

Amatør = en person der ikke er uddannet inden for området.
Jeg er selv amatør når jeg omskærer grise med en gaffel [B)]

Jeg mener det sgu....

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]


Hvis jeg nu kastererer de orner du har ordner du så de geværer jeg har?

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#39
Det er dealdo.[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#40
For at dvæle en anelse ved definitioner m.v.
Hvor mange herinde er egentlig udlært våbenmekaniker eller bøssemager??

Selv er jeg maskinarbajer[B)] og kalder mig derfor ikke bøssemager.
Det ville nu på den anden side heller ikke være sandt da jeg hverken er bøsse eller mager[B)][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)