Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevægt - skotsk kronvildt på lange hold
#21
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#22
Citat:quote:

Nu regner jeg ikke lige med at min Tikka Allweather er skudt ud efter ca. 1000 skud, men den samler immervæk 5 skud under 20mm.
Min 5,6x57 er nok heller ikke skudt ud endnu da den ca. har samme antal skud på bagen, den samler dem bare til ca. 15mm, her er der bare ikke andet udvalg end KS, bortset fra Hirtenberg, men de ligger jo ikke ligfrem og flyder i forretningerne.
Men fælles for begge kalibrene er at knald og fald effekten er forbløffende Gullasch kanonen kan du godt køre i garagen igen. Jeg har aldrig skudt et stykke vildt med dem, fra rådyr til elg der var sønderskudte, snarere tværtimod.
Som et lille kuriosum kan det lige nævnes, at 5,6eren har skudt en spidshjort i Skotland. Gennemskud på 150 mtr. og flugtdistance på ca. 50 mtr. Ja og jeg ved godt at den er ulovlig til det men det var efter strenge ordrer fra stalkeren, i forbindelse med regulering af kronvildt der trak ned i markerne.



Det der menes med at den generelt skyder godt hænger sammen med at den i de fleste af kalibrene er ganske lidt tykkere end f.eks. amerikanske kugler og deraf fylder mere aka den skyder derfor ofte bedre i et bredere antal piber, heraf også slidte piber, piber med "sygdomme" og piber der fra fabrikken er lidt generøse med pibemålene!

Selv har jeg kun skudt omkring 10 stk vildt med KS i kaliber 8x57 6,5x55 og 6,5x68. Der bemærkede jeg ingen bedre effekt end ved nogen andre kugler.

At det skulle være en art langdistance jagtkugle er ikke sandt!

Der spørges specifikt efter en kugle til lange skud og deriblandt er KS ikke det har den ikke bc til.

Jeg ved det ikke men rygtet har den i tyskland! Hvad enten den måske ikke har det her.

Jeg hører det samme når jeg taler med folk om Nosler Partition til råvildt. Der har jeg aldrig oplevet skrækscenarierne folk omtaler selv om jeg har skudt over 100 stk råvildt med denne kugle.

Men når der specifikt spørges om en effektiv kugle til lange skud i et land hvor blæst snarere er reglen end undtagelsen så er der ingen rigtig fornuft i at anbefale en for kalibret let og deraf mere vindfølsom kugle som så i tillæg har en dårligere bc[Wink]

Det handler vel som 308Comp en gang sagde, om at få alle de små detaljer rettet således ind, at så mange som muligt af dem er til éens egen fordel. Det er måske derfor vi går så meget op i teknikken som vi gør og stiller de spørgsmål vi gør??.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Hej Alle

At dømme ud fra de mange forskellige svar (tak for dem [Smile]) synes jeg at kan se følgende (grove opsummering):

1. Kuglens fart aftager væsentligt på længere hold, derfor ikke for hårde kugler!

2. For let ekspanderende kugler er ikke at foretrække - det er selvfølgelig ikke varmint jagt, og der er ingen garanti or at et dyr ikke kommer for på kortere hold!

3. God ballistisk koefficient er vigtig!

4. Kuglen må ikke være alt for let, da blæsevejr på længere hold ikke øger lette kuglers præcision.

Dvs. en "normal" eller "medium" ekspanderende kugle, der holder godt på restvægten (f.eks. en bonded kugle) med en god BC i en vægtklasse omkring 165 grains...

Så er spørgsmålet. Har nogen af Jer bud på hvilken kugle det så er?

vh ran

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#24
Buba kom da med tre gode bud:

Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg vil vælge en bonded 165gr plastspids til formålet(Interbond,Scirocco, Accubond).

De flyver godt, holder rimeligt sammen, og lukker stadigvæk op, selv om man skyder på lidt længere hold.



Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#25
Nå ja, den havde jeg ikke lige fanget...

Det var IB, AB og AC [Wink]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#26
Hvis jeg skulle til højlandet, så tror jeg jeg ville tage min 30.06'er med. Det er nemlig den letteste riffel jeg har.

Jeg ville fodre den med 110 grains Barnes-X, for så har jeg noget det matcher en 243 Win.

Vil gerne se den skotske kronhjort der kan klare hvad som helst man normalt kan fylde i .308Win, hvis skuddet sidder fornuftigt ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#27
@Clax,

prøv at lege lidt med vindafdriften på så let en kugle[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#28
Ved 10 m/s på 90° er det ifølge min beregning 10,5 cm træfpunktforskel på 300 meters hold, contra Nosler bal-tip.

Og 10,5 cm ved siden af hjetet, det klarer den ikke ...

Men man skal vide hvad man har med at gøre.

Så det er jeg klar over, men som jeg skrev, hvis den rammer fornuftigt, sååeeee [Wink]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#29
Jo mindre man skal korrigere jo bedre[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Hej Ran

Jeg har anvendt 150 grains Hornady SPBT i 308 Win. til hjortejagt i det skotske højland.

Den kugle var jeg ganske godt tilfreds med. Præcisionen i min riffel var meget god og der var ingen problemer med skudvirkningen på hjortene.

Jeg skød 5 hjorte og de 4 af dem gik ned i knaldet - den sidste løb 50-60 m med et sønderskudt hjerte.

God fornøjelse i Skotland, når den tid kommer....

mvh
TFR
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)