Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#21
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Krengel og Høgh
Mange tak for de spændende oplysninger. Jeg havde tabt troen på, at nogle kunne bidrage med mere end almindelige letaflæselige data. Det betyder rigtig meget for mig at få koblet noget historie på dette våben, som jeg (allerede) holder meget af.
Mvh Walnut[Smile]



Hej walnut

Jeg sender dig lige et par billeder hvor de forskellige slagteng er afbildet fra en bog kan du ikke sætte dem i forumet!jeg har bøvl med PC![}Smile]

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

I så fald er den med overvejende sandsynlighed endt hos en svensk officer allerede under krigen. De fleste tyskprøvede våben fra krigens tid (civile våben) der er endt i Sverige kom hertil som "venskabsgaver" til udvalgte modtagere i det svenske forsvar/våbenindustrien.

@Krengel: Hvilket stempel kæder våbnet sammen med Luttich 1944?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Hej Høgh oplysninger stammer fra et tysk bog!De er blevet indskannet til almen undeholdning! Jeg har bare bøvl med min PC!Bogsiden forklar de hele![8D]Prøver at fikse Pc problemet og sætter de hele ind på siden!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#23
[Image: DSC00694.jpg]
[Image: DSC00588.jpg]
Ovenstående (sikkert ikke komplette)samling af Belgiske prøvestempler har jeg hentet fra en hjemmeside. De med rødt markerede er genkendt. Jeg mangler at få styr på det lille sammenskrevne RH (?) med stjernen over.
P.V med streg og dyr over står angiveligt for poudre vive= kraftigt krudt=røgsvagt. På toppen af dyret er et T med stjerne. Det har jeg heller ikke tydet.
Har en mistanke om, at P 1 K 346.5 står for løbenes vægt ved prøveskydningen. Jeg har vejet til 1kg 332g.
Har kørt billedet op i en størrelse, der gør, at jeg måske i morgen bliver bombet med dårlige påskeæg, når jeg besøger den store dansker![^]
Walnut
Svar
#24
Billeder modtaget af Krengel
Jeg kan godt se, at stemplerne kæder min bøsse sammen med Luttich. Er det et andet navn for Liege? Jeg kan ikke finde noget, der peger på årstallet 1944?
[Image: 2008-03-19_18-24-52_00011.jpg]
[Image: 2008-03-19_18-25-51_00021.jpg]
Mvh Walnut
Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Billeder modtaget af Krengel
Jeg kan godt se, at stemplerne kæder min bøsse sammen med Luttich. Er det et andet navn for Liege?
Mvh Walnut



Ja, det er Liege se: http://en.wikipedia.org/wiki/Li%C3%A8ge

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#26
Luttich=Liege - så blev jeg lidt klogere, men jeg kan stadig ikke se noget omkring 1944??? Umiddelbart har jeg også på fornemmelsen at våbnet er ældre. Ud fra stemplerne kan jeg kun se, at våbnet er bygget efter 1898...

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#27
[Image: Interval.jpg]
Kan dette mærke 1897 - 1923, sammen med mærket "efter 1898" indkredse produktionsåret til at ligge mellem 1898 og 1923?
Mvh Walnut
Svar
#28
Nej våbenet er bygget i 1944 i juli = 6 tallet!

som du kan se er der et slagmærke som et W =1944De er kodering fra beskydning og prod. år 1944 i Lige = Luttich
Alle våben som blev produceret skulle afprøves ind for samme kalendeår tysk lov (hilsen Adolf)[Wink]

På billede til venstre for neden!
Skrevet på Latinsk W og et 6 tal =1944-juni !
jeg sender bogsiden som kopi til walnut so han kan sætte den ind!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#29
Ok [Smile] 1944!

De to stempler med initialer (T og AR) med * over skulle så indikere to forskellige "prøvesagkyndige".

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#30
Du har en E-mail Høgh![Big Grin]

Du er ikke nemt at tilfredsstille dig eller hvad? Hvis du absolut vil hvad at vide hvad de to initialer betyder skal jeg nok finde ud af hvad de betyder!!!Jeg er næsten sikker at de er en afkortelse for produktionssted!!!

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#31
Hej.
Hvilket privilegie at få en dygtig og ihærdig mand som Krengel til at arbejde med Høgh som indpisker! Det kaster resultater af sig, som jeg er meget taknemmelig for. Der er sikkert også andre, som kan blive klogere af disse indlæg.
Krengel har sendt mig nedenstående oversigt over årsttalstemplerne og har bedt mig om at bringe disse.
Mvh Walnut[Smile]
[Image: Beschu_B.jpg]
Svar
#32
Jeg arbejder lige nu på hvem de har lavet haglern jeg skal lige have fat på en tysk ven han er rigtig skrabt i belgiske tordenstock med to løb![Big Grin] men de bliver nok først efter påske du kan for svar på de!

TilHøgh jeg arbejde på sagen med AR og T med *

Lille

Hold da kæft de er lige før at de udarter sig i arbejde!!![Wink]Men af den sjovt slags!

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Jeg arbejder lige nu på hvem de har lavet haglern jeg skal lige have fat på en tysk ven han er rigtig skrabt i belgiske tordenstock med to løb![Big Grin] men de bliver nok først efter påske du kan for svar på de!

De drejer sig om de to T og AR

Lille

Hold da kæft de er lige før at de udarter sig i arbejde!!![Wink]Men af den sjovt slags!

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."


Hej Krengel.
Jeg er sikker på at du også "knækker de sidste nødder". Det vil jeg glæde mig til.[Smile]
Mvh Walnut
Svar
#34
Hej walnut jeg har lige fået en opringning fra tyskland!

Jeg fik at vide at AR med * kunne betyde på latinsk Arretum Rex jeg kan desværre ikke latin og kan oversætte de!ET eller andet med kongen!!!

version 2 Produktionsted eller bøssemageren som har stået for Produktion af dette våben!
Bliver undersøgt!Af en flok prøjser[Wink]

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Hej walnut jeg har lige fået en opringning fra tyskland!

Jeg fik at vide at AR med * kunne betyde på latinsk Arretum Rex jeg kan desværre ikke latin og kan oversætte de!ET eller andet med kongen!!!

version 2 Produktionsted eller bøssemageren som har stået for Produktion af dette våben!
Bliver undersøgt!Af en flok prøjser[Wink]

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."


Hej Krengel
Godt med noget back up. Jeg går ud fra, at det er dette stempel, i er på sporet af.
Mvh Walnut
[Image: Nsteopgave.jpg]
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Hej walnut jeg har lige fået en opringning fra tyskland!

Jeg fik at vide at AR med * kunne betyde på latinsk Arretum Rex jeg kan desværre ikke latin og kan oversætte de!ET eller andet med kongen!!!

version 2 Produktionsted eller bøssemageren som har stået for Produktion af dette våben!
Bliver undersøgt!Af en flok prøjser[Wink]

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."


Hej Krengel
Godt med noget back up. Jeg går ud fra, at det er dette stempel, i er på sporet af.
Mvh Walnut
[Image: Nsteopgave.jpg]



Lige præcise den der ![Wink]

Lille

The Blaser R-93 is nothing more than an overcomplicated piece of expensive junk. Owners of this glorified toy think it’s a rifle."
Hilsen Lille

Svar
#37
Hej
Er lige kommet hjem fra en berusende powershopping. Har stadig smuk flimmer for øjnene[:o)]Hold da op, hvor har jeg set meget spændende. Jeg har et stykke tid været på kig efter noget med gul tone.Der skulle heller ikke være for meget uro i stykket. Dette stykke ligger tæt op af, hvad jeg ledte efter.Det skal bruges til en gammel skyder jeg(planlagt) faldt over i går. Den har rødder tilbage til Birmingham og har vel krav på lidt respekt.Har i dag brugt tid på at undersøge om det gamle skæfte evt. kunne restaureres. Det var faktisk et pænt stykke træ. Der var for lidt træ tilbage til en renovering. Stærk nedslidning ved kanter samt en dybtsiddende misfarvning hvor hænderne har grebet, gav beslutningen om at skæfte på ny.
[Image: ts29.jpg]
Walnut
Svar
#38
Hvor gør du af de geværer som er renoveret?

mvh

rekylling

[Image: REKYLLING.jpg]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Hvor gør du af de geværer som er renoveret?

mvh

rekylling

[Image: REKYLLING.jpg]


Hej Rekylling
I første omgang bliver de stillet i mit eget våbenskab.Det er nu ikke så voldsomt endnu. Den, jeg er i gang med nu,er mit 3. projekt.
20èren, jeg lige har færdiggjort, skal med min gamle far ud at gå. Han har hele sit liv drømt om er 20ér[?] uden at gøre noget ved det[?]
På sigt vil jeg måske sætte nogle af de skæftede bøsser i omløb igen.Det kræver, at jeg kan skille mig af med dem igen[^] ,og at der er købere[Smile]til dem. Selvfølgelig har jeg gjort mig overvejelser, men det fylder pt ikke så meget i forhold til værdien i selve beskæftigelsen.
Mvh Walnut
Svar
#40
[Image: DSC00710.jpg]
Så er jeg, efter en veloverstået (ikke vild) påskefrokost i går, klar til at køre på skolen for at sætte lidt figur på den ende, hvor baskulen skal monteres.Der er opmålt endnu mere hysterisk denne gang, fordi jeg skal gå fra kontinental til engelsk skæfte. Også fordi det oprindelige skæfte, som tidligere nævnt, rent optisk ikke er så stor støtte p.g.a ringe længde og en lidt spøjs vinkel på undersiden af skæftet. Nedenstående skema, som Swift tidligere har vist, er brugt som kontrol for, at jeg ikke skrider uden for "normalt" området.Målet på kammen er sat til 35-40m.m. og hælen skal ligge i nærheden af de 70m.m.
[Image: Standardshotgunstockmeasurementsfro.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)