Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#41
[Image: DSC00712.jpg]
Så er linierne lagt for arbejdet, der venter. Spændende at se, hvad der dukker op, når man arbejder sig ind mod formen.Den lyse tunge på højre side forsvinder, som jeg håbede på. Der er et par mindre og faste knaster i området bag topstroppen og bundstroppen. Det meste vil forsvinde, og jeg regner ikke med problemer. Skæftestykket er næsten i korrekt størrelse. Det mangler at blive afkortet til rigtige længde, og der står stadig et område ved kammen,der ikke er helt i facon.Skæftet er trukket til venstre for at give plads til cast off. Nu vil jeg lave skabeloner til top og bundstrop. Får jeg regnet den rigtig ud, bliver der meget fint fræsearbejde ind fra siderne, hvor sidepladerne skal indfældes.Det gamle skæfte spiller stadig en væsentlig rolle m.h.t. den opmåling og tilpasning, der venter.
Bor nogle af jer i nærheden af Ribe, er der mulighed for at kigge ind og hilse på. Der er kaffe på kanden[Smile]
Walnut
Svar
#42
Hej Walnut.

Jeg synes det er synd, at lave skæftet så krumt. I mange år er skæftemålene blevet mere og mere rette, så man nu tit ser mål på 55-60 mm drop at heel.

Mange af de gamle "tyskerskæfter" er så krumme, at det er umuligt at få dem tilpasset til brugeren, hvis altså vedkommende har lært at sætte bøssen rigtig op.

Det skal være afstanden fra øjecenter til undersiden af kindbenet, der bestemmer hvor ret skæftet skal være, ikke så det passer med et "fornemmet punkt på kæben".

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...
K&B Claxel Wink




Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Hej Walnut.

Jeg synes det er synd, at lave skæftet så krumt. I mange år er skæftemålene blevet mere og mere rette, så man nu tit ser mål på 55-60 mm drop at heel.

Mange af de gamle "tyskerskæfter" er så krumme, at det er umuligt at få dem tilpasset til brugeren, hvis altså vedkommende har lært at sætte bøssen rigtig op.

Det skal være afstanden fra øjecenter til undersiden af kindbenet, der bestemmer hvor ret skæftet skal være, ikke så det passer med et "fornemmet punkt på kæben".

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Der er intet der stinker værre, end to tomme hylstre man har bommet med ...



Hej Claxel.
Det er jeg opmærksom på.Jeg har brugt en del tid på at finde mål, jeg kan bruge,og jeg har taget afsæt i flere af de haglbøsser, jeg har stående. Op til 70m.m. drop at heel passer godt til min efterhånden mere stive nakke.Jeg tror jeg lander på 65-70m.m.
Mvh Walnut
Svar
#44
[Image: DSC00713.jpg]
I dag har jeg prøvet bagtangen, i den nyrenoverede bænk, i forbindelse med fræsning af not til topstroppen.Det var rigtig godt. Gav straks ideen om, at forlænge spændetræet, så det kan bruges som land at køre på. I mangel af dette har jeg lavet en intermistisk opspænding v.h.a. et afrettet bræt og 2 skruetvinger. Ulempen ved denne måde er, at der er en del nivillering af brættet inden fræsningen. Noten beskriver selvfølgelig en bue, der stort set følger skæftehalsen. Derfor er det ikke muligt at fræse i èn omgang. Jeg har ændret vinkel og højde på fræsningen flere gange. Der har hyppigt været kontrolmålinger! Det hele gik fint (gik knapt så fræk tæt på stregerne)Nu er jeg næsten færdig med den fine tilpasning, og topstroppen sidder næsten,hvor den skal.
Mvh Walnut
Svar
#45
Citat:quote:

Det skal bruges til en gammel skyder jeg(planlagt) faldt over i går. Den har rødder tilbage til Birmingham og har vel krav på lidt respekt


Hej Valnød-hvad er det for en kanon du har fundet??

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

Det skal bruges til en gammel skyder jeg(planlagt) faldt over i går. Den har rødder tilbage til Birmingham og har vel krav på lidt respekt


Hej Valnød-hvad er det for en kanon du har fundet??

Hilsen Ulrik


Hej Ulrik
Hvilken en af dem[?]
Mvh Walnut
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

Det skal bruges til en gammel skyder jeg(planlagt) faldt over i går. Den har rødder tilbage til Birmingham og har vel krav på lidt respekt


Hej Valnød-hvad er det for en kanon du har fundet??

Hilsen Ulrik


Hej Ulrik
Hvilken en af dem[?]
Mvh Walnut


Hej igen.
Skulle måske lige læse ordentligt på indlæggene![:I]
Det er en Alfred Field fra omkring starten af forrige århundrede. Den har ejector og er i en super tilstand.
Mvh Walnut
Svar
#48
Alfred Field-er det ikke et handlesnavn,lidt ligesom der på en del bøsser herhjemmme er stemplet f.eks "Harald Nyborg,Odense" ? Lavede denne MR.Field sine egne våben??

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#49
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Alfred Field-er det ikke et handlesnavn,lidt ligesom der på en del bøsser herhjemmme er stemplet f.eks "Harald Nyborg,Odense" ? Lavede denne MR.Field sine egne våben??

Hilsen Ulrik


Det kan du meget vel have ret i. Jeg har surfet på navnet og er stødt på en nekrolog fra en engelsk avis. Den døde er en Alfred Field. Der står bl.a., at han grundlagde et hardware firma 1836 i Birmingham sammen med sin bror. I 1863 indgår han partnerskab med en B.F.Errington under navnet Alfred Field & Co. Er du interesseret i hele historien, sender jeg den gerne.
Mvh Walnut
Svar
#50
Hej.
Hermed et billede af firmanavnet Alfred Field&Co. Lidt vanskeligt billede at tage, men med lidt god vilje kan det vel læses. Jeg er ikke specielt våbenkyndig, men navnet er vel egentlig også placeret typisk, hvor folk, der går med lånte fjer, vil skrive det. Jeg har ikke kunnet finde Alfred som våbenfremstiller nogen steder. Det betyder egentlig heller ikke så meget for mig. Det er en fin bøsse, der har god carisma. Ejector har været så fint på fremstillingstidspunktet, at det er skrevet med stort i en krans på toplukkeren.
[Image: DSC00717.jpg]
Mvh Walnut
Svar
#51
Hej igen,jeg kan se på billedet at der står "London" på rib'en-men derfor kan du meget vel have ret i at din skyder er fremstillet ï Birmingham.Er der stemplet BNP (Birmingham Nitro Proof) i den?
Jeg har selv en gammel Westley Richards og den er også stemplet med et London mærke efter navnet på rib'en,men det ændre ikke på at den også er lavet i Birmingham.Mange af datidens producenter fremstillede deres våben i f.eks Birmingham,men havde et lille salgskontor i London-og så kunne de med rette skrive "London" på derse våben,også dengang var det "finere" med en London-adresse.

Efter lidt Goog'ling har jeg også fundet den nekrolog du omtaler.

Ps.har du ikke et fullsize billede af Englænderen?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#52
Hej Ulrik
Det er da sjovt og interessant det her[Smile]
Bøssen har flere stempler, der kæder den sammen med Birmingham. Den har BNP stemplet og er prøvet til 850bar.
[Image: DSC00719.jpg]
Mvh Walnut
Svar
#53
Fin skyder,skæftet ser ellers nydeligt ud,men det kommer det nye sikkert også til[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#54
Det var faktisk svært at tage beslutning om ikke at restaurere det originale engelske skæfte. Som tidligere nævnt var der kraftig nedslidning til under niveau ved kanter. Afgørende blev også, at der er et gennemgående brud på halsen. Det virker umiddelbart stærkt, men reparationen har skabt et voldsomt cast off fra bruddet og bagud.
Rent teknisk bliver denne skæftning formodentlig den letteste sammenlignet med de forrige. Der er ikke vanskelige "krumspring" i samlingen baskule/skæfte. Den er helt lige med over og underkant i samme plan.
[Image: DSC00722.jpg]
Mvh Walnut
Svar
#55
[Image: DSC00723.jpg]
Så er topstroppen på plads. Det tog lang tid at tilpasse både foroven og forneden. Samtidig forlængede jeg noten i sikringsenden efterhånden, som jeg nærmede mig samling af de to dele.Jeg er gået lige snært nok på med bredden af skæftetræet! Der er ikke meget at give af, og det stiller krav til at kunne styre, at baskulen ikke kipper til den ene side.Næste gang vil jeg lade yderligere en m.m. stå på hver side, så der er en større buffer.Næste opgave er at nedfælde bundstroppen, som også ses på billedet. Jeg var meget frem og tilbage om rækkefølgen af monteringen. Endte op med at top og bundstrop skulle på plads og monteres inden indfældningen af de to sideplader. Jeg forventer, at der bliver en del regnearbejde i forbindelse med denne indfældning. Sidepladerne kan ikke lægges i baskulen for at agere skabeloner til direkte måltagning. Det bliver formodentlig noget med skabeloner udformet med hysterisk nøjagtighed. De skal selvfølgelig sidde optimalt uden den mindste luft omkring.
Svar
#56
Hej.
I går var der post fra Midway[Smile] Spændende at pakke et nyt Checkering Set ud. Var selvfølgelig også spændt på at fornemme de 24 lpi. Jernene virkede skræmmende små[:0] , og jeg besluttede mig for omgående at prøve motorikken af. Fandt en ædel rest og lagde to hovedlinier ud.Fik rimeligt hurtigt en fornemmelse af den større finhed i denne tæthed. 24lpi kan tøjles[Smile] Formodentlig en god idé/ forudsætning at have erfaring med mindre tal på linieskalaen for at få et fint resultat. Har gjort mig umage med et billede af disse små magiske pyramider.Vindueskarm og flot forårslys har gjort sit.
Har iøvrigt taget de første fræsespor til bundstroppen.
[Image: DSC00735.jpg]
Mvh Walnut
Svar
#57
[Image: DSC00753.jpg]

Den lille Skinner har fået ny skaller. Det var, som tidligere nævnt, en øvelse i de 24 lpi, inden det for alvor går løs på forskæfte og senere på skæftet. Jeg har gjort værdifulde erfaringer med 24 lpi jernene. V Edger cutteren virker meget grov i forbindelse med denne ringe størrelse på pyramiderne! Den er med stor afstand mellem skærene designet til at fjerne materiale hurtigt.Denne store afstand mindsker følingen med de spinkle spor og giver en hakkende fornemmelse, når man ikke lige ligger præcis i retning. Jeg har ikke konstateret skader på pyramiderne, men lyden fra hakkeriet er ikke god. Der er, efter min mening, ingen grund til at bruge denne cutter i dette tætte mønster.Jeg bruger hellere Pointer Long fine cutteren, som ligger i Checkeringsættet. Det er egentlig beregnet til at komme som afslutter efter cutteren.Denne fine cutter efterlader fine blanke sider på pyramiderne. Jeg har brugt dette jern til også at skabe den korrekte dybde.Det tager ikke specielt lang tid, da dybden i 24lpi ikke er stor. En anden erfaring jeg har gjort er, at man skal passe på, når man giver den sidste finish m.h.t. dybde og ud mod yderkanter.Sporene giver ringe støtte på korte afstande og man kan let forvilde sig over i et "nabospor" eller måske upassende skabe et "mellemspor".
I morgen skal der skydes med riffel og tages mere materiale med fræseren. Bundstroppen skal lægges i.
Walnut
Svar
#58
Hej Walnut, den skinner er jo RIGTIG flot, det kan være de alle skal have nye skaller [Big Grin]
Hygge herfra

Bigfoot http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Bigfoot                      http://www.jagtmarked.dk

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK !"
Svar
#59
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

[Image: DSC00753.jpg]

Den lille Skinner har fået ny skaller. Det var, som tidligere nævnt, en øvelse i de 24 lpi, inden det for alvor går løs på forskæfte og senere på skæftet. Jeg har gjort værdifulde erfaringer med 24 lpi jernene. V Edger cutteren virker meget grov i forbindelse med denne ringe størrelse på pyramiderne! Den er med stor afstand mellem skærene designet til at fjerne materiale hurtigt.Denne store afstand mindsker følingen med de spinkle spor og giver en hakkende fornemmelse, når man ikke lige ligger præcis i retning. Jeg har ikke konstateret skader på pyramiderne, men lyden fra hakkeriet er ikke god. Der er, efter min mening, ingen grund til at bruge denne cutter i dette tætte mønster.Jeg bruger hellere Pointer Long fine cutteren, som ligger i Checkeringsættet. Det er egentlig beregnet til at komme som afslutter efter cutteren.Denne fine cutter efterlader fine blanke sider på pyramiderne. Jeg har brugt dette jern til også at skabe den korrekte dybde.Det tager ikke specielt lang tid, da dybden i 24lpi ikke er stor. En anden erfaring jeg har gjort er, at man skal passe på, når man giver den sidste finish m.h.t. dybde og ud mod yderkanter.Sporene giver ringe støtte på korte afstande og man kan let forvilde sig over i et "nabospor" eller måske upassende skabe et "mellemspor".
I morgen skal der skydes med riffel og tages mere materiale med fræseren. Bundstroppen skal lægges i.
Walnut



Har du ikke glemt at købe en edgestopper hos Midway[Wink]

jbn
Svar
#60
Hej Ignorant og Bigfoot og velkommen i "min" topic.
Jeg fik i farten slet ikke kommenteret mit netskæringsarbejde. Det er rigtigt, at der er overruns ved kanterne. Jeg har, i al ubeskedenhed, ikke tidligere haft brug for det eraser jern, som du omtaler. Jeg ville gerne have brugt det denne gang men har luret, at jeg ikke ville kunne komme rundt ved de små skruehoveder. Det bliver uopfordret rettet med en ny skal, fordi jeg synes, at det er sjovt at netskære.Billedet afslører iøvrigt også et par små "helligdage", hvor toppene ikke er spidse.Der ligger selvfølgelig også et eraser jern i sættet.
Mvh Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)