Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#61
[Image: DSC00755.jpg]
Så er skyderen kørt i pit for i dag. Bundstroppen har så meget fat i den rigtige vinkel og afstand til baskulen, at stemningen er god i det lille værksted[Smile] Jeg har, med fuldt overlæg, sat farten ned. Som jeg tidligere har nævnt er jeg gået (for) snært på med tykkelsen. Det betyder, at jeg ikke bare skal have lavet en pæn samling mellem baskule og skæfte. Bundstroppen skal også styre baskulen sideverts, så jeg ikke kommer ud over kanterne. Bundstroppen har et lille raffinement: Det snævrer lidt ind ved samlingen. Det betyder, at man kan "låse" baskulen i samlingen. Derfor skal bundstroppen også placeres korrekt i længderetningen. Den skal låse lige præcis, når der er kontakt mellem træ og metal.
[Image: DSC00757.jpg]
Jeg har fræset materiale væk på begge sider for bedre at kunne se ind på fladerne, der har kontakt. Skæftet skulle foroven i samlingen have et lille forhøjet stykke. Der skal laves en buet overgang.Samlingerne er efter megen tilpasning tætte nu.
Walnut
Svar
#62
[Image: DSC00758.jpg]
Så er bundstroppen på plads.Næsten!Der er stadig 1-2 m.m. inden afstanden mellem top og bundstrop passer. Inden der fjernes mere træ i noterne, vil jeg foretage nogle målinger på den samlede baskule med stropper og bolte.Det lykkedes at styre baskulen på plads, så jeg har ca. 1 m.m. træ i overmål på siderne. Det gik også fint med at låse baskulen med bundstroppen, så stroppen fastholder denne med samlingen tæt. Næste skridt bliver at bringe stropperne i helt præcis stilling og derefter bore og montere boltene. Når det hele er samlet og stabilt, lægger jeg sidepladerne i. Det bliver et højdepunkt, som jeg hele tiden har set frem til. Åh ja! Lige for at undgå ballade[}Smile]Bolten er ikke spændt hårdt, og er dermed ikke ikke i længderetning endnu. Pyh ha! Den var tæt på......
Walnut
Svar
#63
[Image: DSC00763.jpg]
"Gæstelærer" søges!Jeg er nu så langt, at jeg er begyndt at interessere mig for aftrækkerbøjlen. Jeg vil forlænge til engelsk skæfte. Er der en tommelfingerregel for denne længde? Jeg kan selvfølgelig studere billeder af andre våben. Jeg er ikke "metalmand" og er derfor i tvivl om hvilket stål, jeg skal vælge at forlænge med.Der er overvejelser omkring udendørs brug og evt. rustdannelse, og jeg tænker også over gravørarbejdet, der skal følge.Det er ikke noget problem for mig at svejse og bearbejdet metallet til den rigtige form.Jeg har tænkt mig at fremstille det ny stykke med en slids, der passer til afslutningen på den eksisterende for at få så stor kontaktflade som muligt. M.h.t. gravørarbejdet er jeg fuldstændig blank. Jeg vil kunne dekorere med en sekvens fra det eksisterende, men ved ikke noget om værktøj eller fremgangsmåde.
Jeg vil gerne have hjælp til viden om køb/fremstilling af værktøj og til fremgangsmåden ved gravering.
Mvh Walnut
Svar
#64
Uha – uha! Walnut.
Jeg havde et mislykket forsøg mht. graverarbejde, da jeg forlængede en aftrækkerbøjle, så jeg kan ikke hjælpe dig ret meget. [B)]
Det var dog med hjemmelavet værktøj, så måske var det gået bedre hvis jeg havde haft det rigtige værktøj. - Jeg var vist heller ikke særlig vedholdende. [:I]

Værktøjet kan købes hos:
http://www.brownells.com/aspx/ns/store/P...ER'S%20KIT

Jeg er imidlertid overbevist om at for at opnå et godt resultat kræves der MEGEN øvelse. Du er også nødt til at afhærde stålet før graverjernene (kaldes de ikke ”stikler”?) kan skære i det.

Knæk og bræk
Swift
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Uha – uha! Walnut.
Jeg havde et mislykket forsøg mht. graverarbejde, da jeg forlængede en aftrækkerbøjle, så jeg kan ikke hjælpe dig ret meget. [B)]
Det var dog med hjemmelavet værktøj, så måske var det gået bedre hvis jeg havde haft det rigtige værktøj. - Jeg var vist heller ikke særlig vedholdende. [:I]

Værktøjet kan købes hos:
http://www.brownells.com/aspx/ns/store/P...ER'S%20KIT

Jeg er imidlertid overbevist om at for at opnå et godt resultat kræves der MEGEN øvelse. Du er også nødt til at afhærde stålet før graverjernene (kaldes de ikke ”stikler”?) kan skære i det.

Knæk og bræk
Swift


Hej Swift og andre.
Jeg havde selvfølgelig håbet på, at også du ville reagere på indlægget.Jeg ved, at du har prøvet på et af dine projekter. Når jeg bringer emnet op her, er det fordi jeg gerne vil udvide vores "snittefelt".Jeg har en klippefast tro på at øvede hænder, kendskab til teknik og rigtigt værktøj kan skabe et tilfredstillende resultat. Der skal sikkert øves og kasseres. Materialeudgiften er ikke her, som ved skæftning, noget problem.Jeg mangler stadig et bud på stålet, jeg skal vælge.Jeg ved, at der findes små eldrevne gravørmaskiner, der såvidt jeg har forstået virker lidt som små lufthamre.
Mvh Walnut
Svar
#66
Jeg fik lige en ide [:I] (hold kæft Ignorant, Høgh med flere [Sad!])

Jeg har en pantograffræser stående (kopifræser) Og mon ikke man kan kopiere et par graveringer over på et lille stykke metal, og så bruge det som skabelon og forlænge stykket med graveringer ud på det nye stykke?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Jeg fik lige en ide [:I] (hold kæft Ignorant, Høgh med flere [Sad!])

Jeg har en pantograffræser stående (kopifræser) Og mon ikke man kan kopiere et par graveringer over på et lille stykke metal, og så bruge det som skabelon og forlænge stykket med graveringer ud på det nye stykke?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Var det ikke mere politisk korrekt, hvis du anvendte udtrykket "mit instinkt sagde mig"[Wink][8D], for du vil vel ikke have at vi begynder at sætte dig i bås med diverse Sa**r sælgere[:I]



jbn
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Jeg fik lige en ide [:I] (hold kæft Ignorant, Høgh med flere [Sad!])

Jeg har en pantograffræser stående (kopifræser) Og mon ikke man kan kopiere et par graveringer over på et lille stykke metal, og så bruge det som skabelon og forlænge stykket med graveringer ud på det nye stykke?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hej Great Dane ( og hvem der ellers måtte lure i kulissen på dette GD indlæg[Wink]
Det er den 1.april[Big Grin]Derfor har jeg Googlet på pantograffræser! Kunne jo være, at den var i familie med de kørnerprikker lærlinge er sendt i byen efter! Det er den ikke. Den eksisterer og ser meget proff ud.Det er første gang, jeg møder maskinen, og jeg ved derfor intet om dens kunnen på gravørfeltet.Kan den arbejde i små detaljer, er det vel ikke umuligt at få den til at lave små blomsterranker?
[Image: DSC00762.jpg]
Mvh Walnut[^]


Svar
#69
Jeg har bestilt et stykke Sandvik 12C27 rusttrægt stål til forlængelsen af aftrækkerbøjlen. Jeg har også lavet en skitse til "jugendstil" blomsterne. Uden indtagelse af rødvin denne gang!
Jeg har kikket efter værktøj og var i den forbindelse forbi
http://www.lindsayengraving.com Uha Uha en spændende side. Fandt et luftdrevet værktøj jeg gerne ville have i samlingen og surfede længe efter en pris.Fandt den[:0][^]...og der blev stille i det lille værksted!Det er værd at kigge på demofilmene.
Walnut
Svar
#70
Hej Walnut. Hvorfor skal den forlænges [?] , er der en teknisk grund til det.
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut. Hvorfor skal den forlænges [?] , er der en teknisk grund til det.


Hej A-bolt.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen teknisk grund til at forlænge. Det er vel tradition at udsmykke undersiden på denne måde.Jeg synes, at det klæder det engelske skæfte at få en længere bøjle.
Mvh Walnut
Svar
#72
Glem pantograffræseren til graveringsarbejdet. Det bliver noget klamp. Du har to muligheder: Hammer og gravørpen eller den mekaniserede udgave: En Gravermeister, som i realiteten er en lille pneumatisk hammerenhed. Sidstnævnte løsning løber hurtigt op i 20-40.000 kr. Alternativt må du sende den i byen, men det fornemmer jeg bliver opfattet som usportsligt....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#73
Når du nævner forlængelse, vil det så ikke være nemmest at sætte et stykke i og dele/samle den i det eksisterende hul, længst oppe mod bøjlen [?]

Så burde mønsteret fra den yderste ende, kunne overføres til mellemstykket ...

Men det er måske det du allerede har tænkt dig [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...
K&B Claxel Wink




Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Når du nævner forlængelse, vil det så ikke være nemmest at sætte et stykke i og dele/samle den i det eksisterende hul, længst oppe mod bøjlen [?]

Så burde mønsteret fra den yderste ende, kunne overføres til mellemstykket ...

Men det er måske det du allerede har tænkt dig [^]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...



Hej Claxel
Super god idé! Den havde jeg da faktisk ikke lige tænkt[:I]
Det løser et andet problem. Forlænger jeg i enden er jeg nødt til at følge yderkanterne på det eksisterende. Det vil give større bredde i den ny ende.
Der skal selvfølgelig arbejdes med stikler og hammer.
Takker Walnut
Svar
#75
[Image: DSC00768.jpg]
Har modtaget træet til Englænderen. Spændende at få et nærkig ind på de forskellige flader.Træet er kun vokset/lakeret på de to bredflader og i endetræet.Har tidligere været i tvivl om overfladebehandlingen i forbindelse med lagring.Dette stykke er helt tydeligt lakeret på bredfladerne og vokset i endefladerne.Jeg tror, at hele stykket har været vokset under lagringen. Når træet er "tørt" fjernes voksen på bredfladerne og erstattes af lak af hensyn til fotograferingen, der følger.Billedet er taget i det område, hvor forskæftet skal tages.
Har iøvrigt fundet denne beskrivelse af Valnød hos firmaet:
Circassian walnut (Juglans Regia)
This king of gunstock wood is a variety af the Persian walnut that grows in Turkey, Iran, Azerbaijan and parts of Russia. These trees are very old and huge. They are 200 years and older. Due to age and cold harsh environment, they produce exceptionally fine blanks. Turkish Circassian, English and French walnut are the same species. The only difference is their location and climate. The Turkish walnut has a rich brown color with distinct figure and color patterns. This fine and tight grain wood checkers the best. It can hold up to 32 lines to the inch checkering which makes it the top wood in this respect.

[Image: DSC00764.jpg]
Fandt dette lille charmerende aftryk, der formodentlig er slået med et stempel. Kunne være det nye woodsupplier firma Jupiter Ltd (coming soon), der allerede leverer til auktionen.
Mvh Walnut
PS.[:p]Helt korrekt. Jeg burde arbejde i stedet for at bruge tid i dette forum! Indlægget er skrevet iført morgenkåbe! Har lige rejst mig fra en "kogetur" underdrejet af influenza!
Svar
#76
Der er lidt mere energi på motoren i dag efter et par dage underdrejet. Jeg har skiftet 2 spacerhovedet i 24lpi sættet ud med 2 spacer "one safe".Jeg sleb en saddelmagernål flad i enden og brugte den til at slå den lille nitte ud, som låser spacerhovedet fast i dets leje.Jeg brugte faktisk den gamle nitte til at montere det ny hoved. Jeg har tegnet og skåret konturerne af netskæringsfeltet.Der er afsat et område til eraserjernet.Det bliver så også til en afsluttende pyntebort.
[Image: DSC00769.jpg]
Det har været en rigtig god oplevelse at arbejde med denne nye spacer.Jeg har haft en meget sikker og præcis fornemmelse af, hvornår skæret tog spån. Det er en meget glidende fornemmelse at lægge det ny spor.Det er meget få gange, at jeg har været på vej ud af sporet.Dette jern kan anbefales til alle der netskærer, men vil især være en stor hjælp til nybegyndere.Den burde ligge i sættene i stedet for 3 spaceren.Walnut
Svar
#77
Pyyyyyyyyha! Jeg er sluppet helskindet igennem denne martre.Det har været pænt anstrengende og har taget lang tid. Helt klart at fravalget af cutteren var en fornuftigt disposition.Den er helt unødvendig i 24 lpi sættet.Jeg har i stedet brugt Pointer long/ fine cutter hele vejen igennem. Den er meget præcis og tager godt ved. Under netskæring med dette sæt skal man især passe på, når man forcerer kanterne. Her er der en tendens til, at spaceren trækker ind mod furen, man styrer i.En god glødelyskilde er et godt hjælpemiddel. En ganske alm. arkitektlampe fungerer godt og har lige præcis den egenskab, man har mest brug forBig Grinen kan flyttes i alle mulige stillinger omkring netskæringen, så man kan justere skyggerne, der er meget vigtige som ledetråde.Jeg mangler nu at trimme langs kanterne og at bruge Border Vex jernet til den omkransende pyntelinie.
[Image: DSC00789.jpg]
Walnut
Svar
#78
Walnut- jeg er dybt imponeret. Hvor ser det bare godt ud.[^]
Har prøvet at sende dig en mail i dag, men det virkede ikke. Hvis du gider, må du gerne prøve om du kan sende mig en, så forbindelsen bliver oprettet.

Med venlig hilsen

Michael
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by Pingvinen

Walnut- jeg er dybt imponeret. Hvor ser det bare godt ud.[^]
Har prøvet at sende dig en mail i dag, men det virkede ikke. Hvis du gider, må du gerne prøve om du kan sende mig en, så forbindelsen bliver oprettet.

Med venlig hilsen

Michael



Hej Michael.
Hvor kan man blive glad for selskab af en Pingvin. Især når det er en venlig af slagsen[Smile] Jeg gik flux ind for at etablere kontakt med dig. Jeg kan se, at der ikke er knap til Personlig Mail. Det er vist noget, man selv skal aktivere. Hvis Moderator eller anden kompetent person lige kan blande sig, vil det være fint[Smile] Walnut
Svar
#80
Under Praktiske oplysninger på All Forum siden kan man få hjælp til at aktivere sin PM. Min var faktisk også strøget.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)