Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Danse Macabre: Skæftning af Sidelåsbøsse
#81
[Image: DSC00804.jpg]
Så er forskæftet færdigtrimmet. D.v.s. at jeg er færdig med at arbejde langs kanter. Jeg går i første omgang ikke så tæt på disse.Jeg har god erfaring med, at de bliver færdiggjort til sidst. At aflevere furen tæt til kanten uden for meget overrun er egentlig tilstrækkelig udfordring i første omgang.Efter endt netskæring er hele forskæftet sprøjtet med tynd skæfteolie uden for meget farve.
Har været inde på Midway siden for at bestille en Pointer short. Den har samme funktion som Pointer long, der bruges til at færdiggøre pyramiderne med blanke sider og skarpe kanter.Den er så bare i ca. halv længde. Den var ikke tilgængelig pt. Den vil være god at arbejde med på steder, hvor pladsen er trang, og hvor man forcerer kanter i bestemte vinkler.Det flotte lys trak mig udenfor og fristede til et billede af forskæftet iklædt varme farver.
Walnut
Svar
#82
[Image: DSC00812.jpg]
Så rykker jeg igen med skæftningen. Har i dag passeret et kardinalpunkt med tilfredstillende resultat. Opboringen til de to bolte, der fastholder baskulen i skæftet, er for mig en gyser. Selvom jeg har boret rigtig mange huller i mit lange virke som sløjdlærer, er disse boringer i skæfter forbundet med en vis spænding. Selvfølgelig fordi der ikke er store elastikker for rigtig placering og korrekt vinkel. Ting kan ikke let flyttes i forbindelse med skæftning, uden at det kan ses.For at øge sikkerheden vinkler jeg styre og sigtelinier hele vejen rundt, hvor boringen skal foretages.På billedet er det vist med den grønne elastik. Igen er det så vigtigt, at vinklerne fra starten af projektet er i orden. Ellers bliver linierne, der sigtes efter på begge sider, ikke paralelle.Det var lettest med hullet tættest ved topstroppens spids. Her kunne jeg bruge hullerne i begge stropper til at lave sigtelinien med.Jeg valgte så yderligere at bore halvt ind fra begge sider for at sikre mig, at indgangshul og udgangshul sad rigtigt.Det virkede og jeg ramte lige i plet. Sværere var det med boringen under toplukkeren. Her havde jeg kun hullet foroven at styre med, da bolten går ned i en skjult metalklos, der er på bundstroppen. Jeg satte her en tætsiddende metalpind igennem på det gamle skæfte for at få en sigtelinie, der kunne hjælpe med at få tegnet den rigtige vinkel på boringen. Det virkede også.Det hele er spændt sammen, og der er ikke noget, der har flyttet sig uhensigtsmæssigt.Stor tilfredshed i det lille værksted[Smile] I weekenden skal jeg stjæle tid til indfældning af en sideplade.Faktisk er det den del, jeg har glædet mig mest til at møde.
Walnut
Svar
#83
[Image: DSC00815.jpg]
Jeg har i et tidligere indlæg skrevet om overvejelser omkring indfældningen af sidepladerne. Jeg troede, at jeg var nødt til at fremstille skabeloner. Det har jeg droppet for at få en direkte måltagning. Den er ikke helt 100%, fordi sidepladen ikke ligger i helt præcis vinkel, men det kan der jo kalkuleres med. Jeg har tegnet omridset med en meget spids syl, fordi en blyant ikke helt slår til, når der skal arbejdes overhysterisk præcist[:p]Kanten af sidepladerne er ikke 90 grader men spidser indad mod undersiden. Det giver et større spillerum, når tilpasningsarbejdet foregår.
[Image: DSC00813.jpg]
Der er fræset frihånd[8D].Man kan vænne sig til denne aktivitet, som man kan vænne sig til eks.vis elastikspring. Jeg er gået tæt på kanterne godt støttet af albuerne på bænken.Forude venter et "spån for spån" arbejde. Går det godt er belønningen stor[Smile][Smile][Smile] i form af en slimline samling.
Walnut
Svar
#84
Hej
[Smile][Smile][Smile]
Walnut
Svar
#85
Så er armene nede igen! Det gik hurtigere end forventet med indfældningen af sidepladen. Den er næsten i det rigtige niveau. Jeg gider ikke at arbejde den længere ned, før jeg har fjernet mere materiale under den. Lige nu hviler den på hele fladen. Når de indvendige rum er lavet, hviler den kun på en "hylde" i den øverste bageste ende.Desuden står en smal kant hele vejen rundt.Det er noget nemmere at arbejde med disse begrænsede flader, når jeg skal arbejde pladen ned til ca. 0,5m.m. under niveau.
[Image: DSC00819.jpg]
Walnut
Svar
#86
[Image: DSC00826.jpg]
Så kan det ikke blive meget bedre[Smile]Ud i solen med en times tid til sig selv.Jeg har fræset ud til den anden sideplade og har samtidig lavet rum til de indvendige dele på sidepladerne.Det grønne karton på skæftestykket er en lille skabelon. Jeg fremstillede den for at kunne få rigtig form på "hylderne", som pladerne hviler på.Da jeg fræsede i dybden, skulle jeg passe på at få afsat en lille kant på modsatte side.Nu skal der passes ekstra meget på i håndteringen af skæftet. De nye kanter, der er fremkommet er sarte overfor stød m.m. Især kræver kanterne ved sidelåspladerne opmærksomhed. På et tidspunkt vil jeg fremstille "beskyttelsesklapper" til sidelåsområdet.De skal beskytte mest muligt til pladerne kommer i.
Faldt iøvrigt i aftes over en interessant brændestabel, som jeg synes er værd at se.
[Image: DSCN1353a.jpg]
SKELETON BUTT PLATES Er der snittere herinde, der har erfaringer med disse spændende kolbeafslutninger.Jeg har surfet lidt på ordet og har fundet nogle billeder og priser. Har vel nærmest ledt efter "arbejdstegninger" og inspiration.
Walnut
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by Walnut
Faldt iøvrigt i aftes over en interessant brændestabel, som jeg synes er værd at se.
[Image: DSCN1353a.jpg]Walnut


Og så dufter det dejligt, når det brænder...[Big Grin]

MVH Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#88
[Image: Drillingskfte.jpg]
Projekt vinter 2008.
Har fulgt et stykke pænt skæftetræ på Hunterbid. Nærgående forsøg på at bejle til stykket førte til køb.Det skal bruges til et projekt i fremtiden. Åreløbet er interessant og farverne behagelige. Jeg har ikke selv brug for mere i våbenskabet (ja.. og dog [Wink])Skabet skal ikke være større. Måske bliver det sat på et spændende våben og sat til salg.
Walnut
Svar
#89
[Image: DSC00829.jpg]
Godt at have flere småprojekter kørende imens, der ledes efter tid til ilægning af sideplader m.m. Det kræver overskud og tid at arbejde med præcist arbejde som tilpasning af lejet til sidepladerne.Jeg pusler ved siden af med aftrækkerbøjle og design af kolbekappe. Oprindeligt var planen at lave skæfte uden bagkappe. Det har jeg ændret på. Jeg har lyst til at sprælle lidt bagude for at bryde alt det "pæne og harmoniske" Til at bryde har jeg indkøbt forskellige materialer. Jeg har fundet stabiliseret valnød hos Naturgalleriet på adressen http://www.thegoodstuffshop.dk Her findes masser af lækkerier til knivfolket, som også kan bruges til skæftning. At hente stabiliseret valnød til kappen er selvfølgelig for at opnå større robusthed overfor slid og stød. Jeg har også købt Pink Ivory, der markedsføres som en pink ibenholt. Om de virkelig er beslægtede, ved jeg ikke. De egenskaber jeg går efter er til stede. Det er hårdt og har en spændende farve.
[Image: DSC00830.jpg]
Den stabiliserede valnød er tung og virker meget robust. Den vil komme til at bryde med sin glans og tunge farve. Den er et fund til skæfteskaller. Jeg vil skæfte min lille Skinner med det, når der bliver tid til det. Den vil fint kunne modstå påvirkninger af blod og andet snask.
Walnut
Svar
#90
Husk at slibestøvet fra stabiliseret træ er giftigt, så brug beskyttelse.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#91
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Husk at slibestøvet fra stabiliseret træ er giftigt, så brug beskyttelse.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


Hej Tonny
Godt lige at få den frisket op[:0]Det har jeg faktisk ikke lige tænkt, men ved nærmere eftertanke stemmer det godt overens med, at man f.eks ved fjernelse/slibning af acryllakker også skal passe på.
Jeg vil bruge en god maske, når den stabiliserede valnød skal formes.
Mvh Walnut
Svar
#92
Jeg har i dag brugt ca. 3 timer på at tilpasse sidepladerne i den rigtige dybde. Det er spændende og langsommeligt arbejde.Pladerne skal sidde tæt, men jeg bryder mig ikke om, at der er for meget spænd. Når områderne, der støder op til disse plader, er færdigformede, fremstår disse som 4 stilke, der er sparsomt forankrede i en midterblok. Denne midterblok er igen gennemskåret af forskellige udfræsninger.Er der meget spænd, kan man forestille sig at disse stilke på sigt kan skille fra i revner. Jeg har faktisk fundet sådanne revner i gamle skæfter.
Næste opgave bliver at bore hullet på tværs til bolten,der forbinder de to plader og holder sammen på disse.Når bolten sættes i, får jeg svar på, om pladerne sidder korrekt.
[Image: DSC00837.jpg]
Walnut
Svar
#93
Hej Walnut. Bruger du kun metoden med sværtning med et starinlys ved dit tilpasnings arbejde [?] DE SER FANDME GODT UD DINE TILPASNINGER [:p][:p][:p] .Ved du hvor man kan få noget inlettingblack eller sammensætning , så man e.v.t selv kan blande noget [?].. Hilsen A-bolt
Svar
#94
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut. Bruger du kun metoden med sværtning med et starinlys ved dit tilpasnings arbejde [?] DE SER FANDME GODT UD DINE TILPASNINGER [:p][:p][:p] .Ved du hvor man kan få noget inlettingblack eller sammensætning , så man e.v.t selv kan blande noget [?].. Hilsen A-bolt


Hej A-bolt og tak for ros. Jeg har bragt close up billedet for at undskylde/ dokumentere, hvorfor jeg er så langsom[:I]
Jeg sværter i den sidste fase af ilægningen.Det er egentligt for at få styr på, hvor pladen klemmer. Selve samlingens øverste del styres primært visuelt.
Inlettingblack[?] Undskyld mig...Hvad er det[?] Husk jeg er stadig en novice. Jeg vil gerne vide det. Måske er det noget, jeg også kan bruge?
Mvh Walnut
Svar
#95
hejsa walnut. det er en fryd for en træmand at se dit arbejde [Big Grin]
Inlettingblack er egentligt bare japansk tuschfarve, den slags og en masse andet guf for træsnittere kan fåes hos dick i tyskland [Wink]
http://www.dick.biz/
prøv at kigge lidt hos dem ind imellem. De har tit nogle gode tilbud

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#96
Hej Walnut. Inlettingblack er noget stas til at pensele på , istedet for at bruge en flamme til at sode emnet. Jeg er ikke så glad for at bruge ild på emnet når det ikke skal efterbehandles .
Svar
#97
[Image: DSC00874.jpg]
Jeg har i dag fræset de sidste spor i skæftet. Det firkantede hul i endetræet har jeg også fræset. For at få hul til at fræse frit angreb jeg fra noten til bundstroppen.Dette spor skulle alligevel fræses. Fræsede et spor (stor blå pil) i den lille blå pils retning. Derved fik jeg hul, så jeg herefter kunne fornøje mig med fræsning ind fra enden(rød pil) med skæftet i lodret stilling.Fræseren efterlader fine runde hjørner, som jeg har rettet til 90 grader med et skarpt stemmejern.
[Image: DSC00876.jpg]
Jeg har også arbejdet i udfræsningen til topstroppen. Der er fræset i den bageste halvdel, og der er gået efter med stemmejern for at give plads til sikringsdimserne. Der er også i front fræset ud til fjederen, der står i forbindelse med toplukkerarmen. Det blå felt er en tynd fiberplade, jeg har styrket området med. Afstanden mellem udfræsningen til fjederen og hullet til bolten, der sidder under toplukkerarmen er ikke stor, og det må være et svagt punkt.Måske er det bare at være for hysterisk[:I] Jeg er så langt, at jeg kan begynde at prøvesamle med alle delene nu.
Walnut
Svar
#98
Hej igen walnut. Her er et link til at downloade: the modern gunsmith vol.1 og 2 fra 1941.
skide god bog for skæftesnittere (og gratis at hente [Wink] )
http://stevespages.com/page7d.htm især vol.1,
der har alt om skæfter, fra side nogen og 80 og 100 sider frem ! [8D]

mvh Eske
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by eske

Hej igen walnut. Her er et link til at downloade: the modern gunsmith vol.1 og 2 fra 1941.
skide god bog for skæftesnittere (og gratis at hente [Wink] )
http://stevespages.com/page7d.htm især vol.1,
der har alt om skæfter, fra side nogen og 80 og 100 sider frem ! [8D]

mvh Eske


Hej Eske
Tak for linket. Jeg har den omtalte bog liggende. Jeg har desuden hentet bogen Gunsmithing af Roy F. Dunlap hjem via Ebay.
Mvh Walnut
Svar
Køb af shotgun blanks fra USA (eller andre destinationer)
Jeg har lige fået et dejligt stykke tyrkisk valnød hjem fra Chiron(Hunterbid) i USA. Nedenstående billede viser, hvad pakken indeholdt.Foruden skæftestykket ligger et stykke forskæftetræ (2) samt nogle mindre stykker, som jeg har fået som kompensation for et tidligere kikset forskæftestykke.De sidste to skæfter, jeg har købt, har været: "comes with a matching fore-end" Begge gange er det kikset med forskæftestykket! Første gang var der dybe tørrerevner i stykket, og denne gang har man sendt et stykke, der på ingen måde matcher skæftestykket i kvalitet og udseende.Stykket med nr.1 kan heller ikke bruges p.g.a. tørrerevner. Jeg har skrevet et noget gnavent brev med nedenstående billede og har spurgt, om firmaet ville pege på et forskæftetræ på mit billede, som kunne matche skæftestykket.De beklagede og lovede straks at sende et nyt stykke.
Mit råd omkring indkøb af skæftetræ via internettet er, at man så vidt muligt skal holde sig til de stykker, hvor det fremgår af beskrivelse og billede at " fore-end is on the blank". Så ved man, hvad man køber.
[Image: DSC00901.jpg]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)